Gå til innhold

Hvordan klare å holde vekten uten å gå opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av denne evige slankekuren. :bond:. Har holdt på med dette i to år nå, og når jeg prøver å leve normalt, så går jeg bare opp igjen.

Gikk først ned 12 kg, opp 4 kg, ned 6 kg, opp 7 kg, ned 13 kg, og nå har jeg klart å gå opp 8 kg igjen. Hver gang jeg prøver å leve normalt så blir jeg fristet av så mye god mat at jeg bare legger på meg. Blir liksom aldri mett heller. 

Noen tips?

Anonymkode: f248f...3c1

Videoannonse
Annonse
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Hva spiser du når du er på vei ned i vekt, og hva spiser du når du skal "leve normalt"? Høyde, alder, kjønn, vekt? :)

Skrevet
9 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Hva spiser du når du er på vei ned i vekt, og hva spiser du når du skal "leve normalt"? Høyde, alder, kjønn, vekt? :)

Går ned av nutrilett shaker. Mellom 800-1200 kalorier per dag. Trener av og til når jeg orker, men blir liksom ikke oftere enn 1 gang i uken. 

Jeg er 155 cm høy og veier nå 60 kg. Var 52 kg for bare 3 måneder siden og har nå gått opp 8 kg :( . Jeg er 21 år.

Når jeg skal leve normalt så spiser jeg vel egentlig "alt mulig". Kjøper en del ferdigretter. En del pasta, ris, pølser, kjøtt, brød, knekkebrød med ost. Litt for mye godteri i helgene.

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Det er jo overhodet ikke rart du sliter med å holde vekten etter en Nutrilett-kur! Med det sagt: Trenger du egentlig å gå ned i vekt? BMI forteller at du er normalvektig. Føler du kanskje mer behov for å stramme opp? Trening kan hjelpe deg på vei der.

Uansett, din BMR, altså det du forbrenner uten noen form for bevegelse, er ca. 1400 kcal - under det bør du ikke spise. Ved å gå ned raskt i vekt på sultekurer, vil du miste muskelmasse, som senker forbrenningen for en periode. I tillegg er det lett å kaste seg over alt som er av mat når man har spist lite over en periode. Dessuten, om du går ned i vekt, for så å gå tilbake til slik du spiste før, følger det jo logisk at man går opp i vekt igjen.

Det som er viktig, er å finne en måte å leve på som passer for deg, og som gjør at du opprettholder en sunn, stabil vekt, har godt med energi og føler deg opplagt, og som passer din smak og din hverdag. Mest mulig rene råvarer og matlaging fra bunnen er positivt, da har du full oversikt over hva du faktisk får i deg. Tenk at hvert måltid skal være sammensatt av protein, fett og (grove/langsomme) karbohydrater. Less på med grønnsaker, det kan du spise så mye du vil av.

Masse lykke til :)

Skrevet

Ikke så rart at du går opp. Du slanker deg med shake og spiser masse karbohydrater og usunn mat. Vil heller råde deg til å ta en livstilsendring. Spis gjerne fisk og kjøtt og masse grønnsaker. Kutt ut pasta, ris, ferdigretter og godteri. Lag mat fra bunnen av og sett deg inn i hva som er sunt for deg. Prøv og begrens sukker og hveteprodukter og øk grønnsaksinntaket. Ikke tenk på det som en kur, men at dette er måten du lever på. Det er ikke vanskelig å gå ned mens man er på kur, problemet er å holde vekten. Derfor må man forandre hele levemåten sin. Da går man ikke opp igjen. 

Anonymkode: 50cac...568

Skrevet

Tror sånn nutrilett produkter er bare tull, kun for å tjene penger. Du må heller tenke mer helhetlig helse. Spis sundt og godt hver dag og beveg deg mer. 

Anonymkode: d6d31...fb1

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går ned av nutrilett shaker. Mellom 800-1200 kalorier per dag. Trener av og til når jeg orker, men blir liksom ikke oftere enn 1 gang i uken. 

Jeg er 155 cm høy og veier nå 60 kg. Var 52 kg for bare 3 måneder siden og har nå gått opp 8 kg :( . Jeg er 21 år.

Når jeg skal leve normalt så spiser jeg vel egentlig "alt mulig". Kjøper en del ferdigretter. En del pasta, ris, pølser, kjøtt, brød, knekkebrød med ost. Litt for mye godteri i helgene.

Kan du prøve å finne en mellomting og gjøre det til den nye normalen?

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg holder vekten best om jeg ikke spiser de anbefalte 6 måltidene for dagen. Jeg synes der er mye enklere å forholde meg til frokost, lunsj, middag og kvelds. Man MÅ jo ikke spise 6 måltider bare for å spise de... Synes det er lettere å ta av de to mellommåltidene for å "bruke" de kaloriene på de 4 andre måltidene. 

Har mine ca. faste måltider. Varierer feks mellom noen ulike frokoster, lunsjer og kveldsmåltid. Har da på forhånd regnet ut kalorier slik at de ligger ca likt kalorimessig. Spiser vanlig middag, men prøver å unngå slik som fetende sauser osv. 

Jeg er veldig glad i godteri og chips og har funnet ut at det beste er å prøve å holde meg til dette på lørdagene. Prøver å ikke ha dette i skapene ellers. Men jeg er ikke for streng med meg selv. Noen ganger føler en jo at en bare "må" ha noe digg. Prøver da å ikke tømme hele posen oppi en stor skål. Det er da bedre å ta en liten porsjon og holde seg til det enn å sprekke totalt. 

Ellers er jo trening viktig for å holde vekten. I alle fall en liten tur hver dag. Det er bedre enn ingenting!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av denne evige slankekuren. :bond:. Har holdt på med dette i to år nå, og når jeg prøver å leve normalt, så går jeg bare opp igjen.

Gikk først ned 12 kg, opp 4 kg, ned 6 kg, opp 7 kg, ned 13 kg, og nå har jeg klart å gå opp 8 kg igjen. Hver gang jeg prøver å leve normalt så blir jeg fristet av så mye god mat at jeg bare legger på meg. Blir liksom aldri mett heller. 

Noen tips?

Ingen ide hva du skal gjøre, har ingen anelse faktisk...

Ingen har noe vettugt å komme med i et slikt tilfelle som dette!!

Regner med du skal spise normalt igjen nå, da kommer kiloene tilbake og gjerne mer enn utgangspunktet også.

Hvilken utfordringer ditt normale kosthold har og hvor du skal legge deg nå er en gåte rett og slett, slik det alltid er når dårlige metoder velges - pass deg så du ikke ender med å slanke deg fetere, pulverkurer er ikke bra!!

Skrevet

For meg så handlet det om at jeg rett og slett måtte se meg selv i øya og innrømme at det som for meg var et "normalt" kosthold rett og slett ikke var det, for vekta pekte stadig opp med mindre jeg gikk aktivt inn for å slanke meg. 

I mange år var jeg en typisk jo-jo slanker. Alltid ned 2-4 kg bare for å legge på meg enda mer, slik at vekten min opp gjennom årene bare steg. 

For to år siden tok jeg skikkelig grep og bestemte meg for å virkelig gå inn for å endre livsstil. Jeg gikk ned 10 kg og fant en vekt jeg trivdes med. Deretter fortsatte jeg på samme diett/porsjonskontroll som det jeg hadde drevet med under vektnedgangen, bortsett fra at jeg justerte opp porsjonene en smule for at jeg ikke skulle fortsette å gå ned. 

Fortsatt i dag holder jeg på med dette, og har holdt vekta. Spiser ikke godteri/snacks/alkohol mer enn en dag i uka (unntak er ferier eller spesielle anledninger, men da kutter jeg ut noe annet i etterkant slik at summen blir den samme). Veier meg fortsatt hver uke for å ha nogenlunde kontroll. 

Mange klarer å være naturlig slanke - dvs. at de klarer å holde kostholdet under kontroll uten å følge med, men jeg må nok bare innrømme at jeg ikke er en av de. Hvis jeg ikke har et bevisst forhold til hva jeg putter i meg, så spiser jeg rett og slett alt for mye og det må jeg bare forholde meg til. Men kan legge til at det ikke er noe slitsomt å følge denne planen lengre fordi det har blitt en vane. :) Det verste var de 2-3 første ukene av slankingen og deretter er 2-3 første ukene av "holde vekta" - alt annet vente jeg meg til veldig greit. 

Anonymkode: 0b01c...d38

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier som de andre: kutt ut nutrilett og legg heller om matvanene dine. Det er fysisk umulig å leve resten av livet på sånne slankekurer, og da er det ikke rart du går opp igjen når du plutselig begynner å spise normalt igjen!

Når det er sagt, så er min personlige erfaring at det er omtrent en million ganger hardere å holde vekten enn å gå ned. Når man går ned har man et mål, og ihvertfall jeg går all-in. Men hva når man har kommet seg dit man vil? Man vil jo sakte, men sikkert slutte å for eksempel telle kalorier, innføre litt godis på lørdager osv. Det er mye prøving og feiling som skal til, men du kommer ingen vei uten et balansert og sunt kosthold i bunn.

Skrevet

Som jeg leste i en annen tråd. Du vet hvordan du skal spise som den tidligere deg og når du skal slanke deg. Men ikke når du skal holde vekten.

Du må rett og slett legge om kostholdet (kutte ut nutrilett) og når du kommer ned på trivselsvekt legge til litt og litt kalorier til du kommer til din kaloribalanse. La oss si at din trivselsvekt er 55kg og du må spise 2000 for å holde den. Når du slanker deg må du spise 1500kalorier. Når du skal gå fra 1500 til 2000 legger du til 100 kalorier I uken og veier deg max 1 gang i uken for å passe på at du ikke går opp. Kanskje enda saktere. Husk på at vekten varierer fra dag til dag, så aksepter at vekta viser fra 54-56 kg.

I begynnelsen kan det være lurt å telle litt kalorier for å  funne ut hvor mye du kan spise av hva. Prøv deg litt frem og finn ut hva som passer for deg.

Anonymkode: ced3a...283

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg så handlet det om at jeg rett og slett måtte se meg selv i øya og innrømme at det som for meg var et "normalt" kosthold rett og slett ikke var det, for vekta pekte stadig opp med mindre jeg gikk aktivt inn for å slanke meg. 

I mange år var jeg en typisk jo-jo slanker. Alltid ned 2-4 kg bare for å legge på meg enda mer, slik at vekten min opp gjennom årene bare steg. 

For to år siden tok jeg skikkelig grep og bestemte meg for å virkelig gå inn for å endre livsstil. Jeg gikk ned 10 kg og fant en vekt jeg trivdes med. Deretter fortsatte jeg på samme diett/porsjonskontroll som det jeg hadde drevet med under vektnedgangen, bortsett fra at jeg justerte opp porsjonene en smule for at jeg ikke skulle fortsette å gå ned. 

Fortsatt i dag holder jeg på med dette, og har holdt vekta. Spiser ikke godteri/snacks/alkohol mer enn en dag i uka (unntak er ferier eller spesielle anledninger, men da kutter jeg ut noe annet i etterkant slik at summen blir den samme). Veier meg fortsatt hver uke for å ha nogenlunde kontroll. 

Mange klarer å være naturlig slanke - dvs. at de klarer å holde kostholdet under kontroll uten å følge med, men jeg må nok bare innrømme at jeg ikke er en av de. Hvis jeg ikke har et bevisst forhold til hva jeg putter i meg, så spiser jeg rett og slett alt for mye og det må jeg bare forholde meg til. Men kan legge til at det ikke er noe slitsomt å følge denne planen lengre fordi det har blitt en vane. :) Det verste var de 2-3 første ukene av slankingen og deretter er 2-3 første ukene av "holde vekta" - alt annet vente jeg meg til veldig greit. 

Anonymkode: 0b01c...d38

Beundringsverdig at du maktet å holde den nye vekten, det er den største utfordringen folk svikter med.

Gjort det på helt riktig måte du, å slanke deg ned i vekt med den samme livsstil som skal opprettholde dun nye vekt, blir da ekstremt mye lettere når vektreduksjonen er ferdig fordi man fortsetter bare på den samme livsstilen man alt har lært og tilvendt seg.

TS derimot, det hun har redusert vekten med er så langt fra et normalt kosthold som man kan komme, altså må hun snu verden på hodet etter vektnedgangen - intet har hun lært noe eller tilvendt seg noe underveis heller. Hun må i gang med noe helt nytt på alle måter, som hun ikke vet hvordan kroppen vil reagere på. Hun har ved en slik diett tapt en større andel muskelvev i stedet for fettvev - noe som igjen betyr at hun har påvirket egen forbrenning negativt.

Jeg forstår ikke hvordan TS kan ha valgt en så dårlig vei mot målet når pulverkurer er så utskjelt som dem er, skal TS ha mulighet her så er det kostholdes som må endres varig - det skal ikke alt for mange jojo-turer ned og opp før man kommer dårlig ut og bare går opp... Når man bryter ned kroppen på en slik tur ved å slanke bort muskelvev, så klarer ikke kroppen å bygge seg opp igjen til utgangspunktet før folk bryter den ned igjen på en ny kur - svært uheldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...