Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne som bonde, men er usikker på det økonomiske. Er så lei av og utslitt av min nåværende akademiske jobb hvor jeg har kontakt med maaaange mennesker daglig. Er egentlig en lite sosial men intelligent person, men ønsker en hverdag hvor jeg mer kan styre selv, slippe å forholde meg til så mange mennesker hver dag(fordi jeg ikke har en personlighet som passer til det, det bryter meg ned og gjør meg altfor sliten). En annen hverdag hvor jeg får mer tid til å tilbringe med barna mine, slippe alt hjemmearbeidet på kveldstid og i helger, høytider. Å jobbe på gård er jo en hverdag hvor man ikke har fri i helger og høytider, men det er samtidig en annen type jobb hvor du slipper stress og tidsfrister stadig vekk.

Men det som holder meg tilbake, er at jeg ikke klarer å finne entydig informasjon om hva jeg kan forvente å tjene som bonde. Mest realistisk er det å drive med sau eller gris, eller en kombinasjon av begge. Skal eventuelt kjøpe tilbake gården fra min bror, som hverken bor der eller driver den, og bare leier ut jorden. Er altså ingen dyr der.

Må altså kjøpe en grunnbestand med feks 50 sau, og da ikke få inntekt før året etter. Eller kanskje 30-40 griser, og også forvente inntekt tidligst ca. 10 mnd etter, eller mer.

Vet at det finnes en del tilskudd, men har ikke helt oversikten over hvilke, og hvor mye disse utgjør i kroner og øre, jeg har rett på.

Er også klar over at innovasjon Norge tilbyr økonomisk støtte og lån til etablering av gårdsdrift, ombygging av fjøs mm, men jeg vil være 36 neste år når jeg tidligst kan begynne å søke. Nettsidene deres informerer om at de for støtte til de som er under 35, men at det kan finnes unntak. Er der noen her som kjenner til hvilke argumenter som taler for å avvike aldersgrensen? Erfaringer med innovasjon Norge?

Veldig takknemlig for svar. I min nåværende jobb får jeg ca. 34000 utbetalt i måneden, og lurer på om en slik månedslønn er realistisk å forvente i jordbruket, som feks sauebonde eller grisebonde- både i form av tilskudd og det man faktisk tjener på levering/slakt av selge dyrene.

Anonymkode: 8a369...b3a

Skrevet

Mitt inntrykk er at en saueflokk på 50 er for hobbybønder eller i tillegg til f. Eks. melkeproduksjon. Tror du får tilskudd om du har en flokk på over 30 eller 50 :)

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, vafle skrev:

Mitt inntrykk er at en saueflokk på 50 er for hobbybønder eller i tillegg til f. Eks. melkeproduksjon. Tror du får tilskudd om du har en flokk på over 30 eller 50 :)

Ja, 50 er for lite. Jeg uttrykte meg sikkert uklart. Da jeg skrev 50 sauer, mente jeg søyer, altså at disse 50 får to lam hver tidlig om våren, slik at 100 lam slaktes på høsten -at det er starten. 

Og tilsvarende med gris, om jeg begynner med det: 30-40 gris er da purker, som hver får 8-10 grisunger hver 1-2 ganger i året. 

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt kontakt med et landbrukskontor :) jeg kjenner en som har kjøpt seg en gård, han regner ikke med å ta ut lønn de første åra, men det er melkeproduksjon pluss noe sau.  Lever på fruen som har vanlig jobb :)

• Liker 2
Skrevet

Tilskudd får du uansett ikke før året etter, dvs det første året må du klare deg uten tilskudd.

Anbefaler deg å få hjelp til å sette opp budsjett og se om det er realistisk. Har du partner som kan jobbe utenfor gården? Kan du også jobbe utenom? Trengs det betydelige oppgraderinger på gården? 

Har venner som gikk på en gedigen smell fordi de ikke hadde gjort forarbeidet grundig nok mtp økonomi/budsjett...

Anonymkode: 4b508...dcf

• Liker 1
Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som holder meg tilbake, er at jeg ikke klarer å finne entydig informasjon om hva jeg kan forvente å tjene som bonde. Mest realistisk er det å drive med sau eller gris, eller en kombinasjon av begge. Skal eventuelt kjøpe tilbake gården fra min bror, som hverken bor der eller driver den, og bare leier ut jorden. Er altså ingen dyr der.

Må altså kjøpe en grunnbestand med feks 50 sau, og da ikke få inntekt før året etter. Eller kanskje 30-40 griser, og også forvente inntekt tidligst ca. 10 mnd etter, eller mer.

Vet at det finnes en del tilskudd, men har ikke helt oversikten over hvilke, og hvor mye disse utgjør i kroner og øre, jeg har rett på.

Er også klar over at innovasjon Norge tilbyr økonomisk støtte og lån til etablering av gårdsdrift, ombygging av fjøs mm, men jeg vil være 36 neste år når jeg tidligst kan begynne å søke. Nettsidene deres informerer om at de for støtte til de som er under 35, men at det kan finnes unntak. Er der noen her som kjenner til hvilke argumenter som taler for å avvike aldersgrensen? Erfaringer med innovasjon Norge?

Veldig takknemlig for svar. I min nåværende jobb får jeg ca. 34000 utbetalt i måneden, og lurer på om en slik månedslønn er realistisk å forvente i jordbruket, som feks sauebonde eller grisebonde- både i form av tilskudd og det man faktisk tjener på levering/slakt av selge dyrene.

Bra at det er flere som ønsker å bli bonde. Til å begynne med tenkte jeg litt som deg: starte med noen sauer. Men etter å ha gravd mye så innså jeg at det blir mye arbeid for lite penger. Nå vet ikke jeg hvor i landet du befinner deg, men langs kysten kan man drive med villsauer. Denne er mer lønnsomt en vanlig hvit sau til tross for at den har mindre kjøttfylde - den trenger minimale investeringer i bygningsmasse, og klarer seg stort sett selv. 

De fleste bøndene i Norge sliter med lønnsomheten (bortsett fra korn og melk), men slik jeg ser det så er det snakk om folk som skal ha high-tec ustyr som om de eide en svær gård på prærien. Det er mulig å dele den traktoren til 1 mill med et par nabogårder. Derfor er det beste tipset mitt til deg å gjøre som selskaper flest: minimere kostnader!

Endret av 0991
  • Liker 1
Skrevet

All ære til dem som vil holde liv i landbruket her til lands, viktig med egen matproduksjon. 

Tror du bør begynne med å sjekke hvorvidt driftsbygningene oppfyller kravene. Jeg har inntrykk av at det stadig er nye krav som krever tunge investeringer, og hvis gården har ligget brakk uten dyrehold ei stund kan det bli dyrt.

Ser mange som må ha en deltidsjobb ved siden av gårdsdrift pluss at partner må ha full jobb utenfor gården for at det skal gå rundt. Dette betyr at du må ha partner med på laget hvis dette skal være realiserbart. Ikke alle partnere syns det er ok å 'aldri' kunne ta ferie ilag på sommeren pga slåttonn, eller å måtte kjøpe ny fórhøster framfor sydentur de neste fem årene.... 

Anonymkode: 9e41a...7d6

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

All ære til dem som vil holde liv i landbruket her til lands, viktig med egen matproduksjon. 

Tror du bør begynne med å sjekke hvorvidt driftsbygningene oppfyller kravene. Jeg har inntrykk av at det stadig er nye krav som krever tunge investeringer, og hvis gården har ligget brakk uten dyrehold ei stund kan det bli dyrt.

Ser mange som må ha en deltidsjobb ved siden av gårdsdrift pluss at partner må ha full jobb utenfor gården for at det skal gå rundt. Dette betyr at du må ha partner med på laget hvis dette skal være realiserbart. Ikke alle partnere syns det er ok å 'aldri' kunne ta ferie ilag på sommeren pga slåttonn, eller å måtte kjøpe ny fórhøster framfor sydentur de neste fem årene.... 

Anonymkode: 9e41a...7d6

Dette. 

Det høres også ut som om gården er så liten at den ikke er et helt årsverk, dvs at du må ha deltidsjobb ved siden av i tillegg til at fruen bør ha full jobb utenfor gården.

Anonymkode: 8eb6c...df5

• Liker 1
Skrevet

Du har en del som trives med det landlige livet på en gård ja, og det kan jo være flott dersom det virkelig er drømmen din :) . Men husk å gjøre godt forarbeide med økonomi som noen over her påpeker. Husk også at rammevilkårene relativt raskt kan forandre seg, for dersom vi stadig får en mer høyrevridd politikk så kan offentlige tilskudd til landbruket bli en sagablott innen tidsperspektivet 5-10 år. Det betyr i praksis at det må være liv laga kun med egne inntekter, og konkurransen vil være storbrukene ellers i Europa. Det er på ingen måte en lett match for norske bønder. 

Husk også at gårdsbruk er en betydelig forpliktelse. Man må være til stede hele tiden, både fysisk og mentalt fordi man har dyrt utstyr og ikke minst dyr å ta vare på. Det innebærer at man sjelden eller aldri kan reise bort fordi man hele tiden må være på vakt. Gårdslivet bør med andre ord være noe en virkelig vil, det er som enkelte andre yrker ikke bare en jobb, men en livsstil. 

Anonymkode: f9280...5d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...