Gå til innhold

Hvor skal vi feire julen???!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg og min samboer trenger virkelig hjelp til å bli enige om hvor vi skal feire julen i år og årene fremover.

Vi fikk en datter i fjor sommer, og nå merker vi presset fra besteforeldre og annen familie som ønsker å se hun mest mulig. Dilemmaet er at min samboers foreldre er skilt. De har nå fått en ny familie på hver sin kant med egne barn på 11-13 år. 

Min familie består av mamma, pappa og min lillesøster.

I fjor feiret vi julen hos "Farfar" og hans familie. Det var deres tur den julen, men det var veldig tungt for meg å måtte feire den første julen som mor borte fra min familie. 

Det må vel nevnes at min familie bor ganske nærme oss, så de får se barnebarnet ofte. Svigerfamiliene bor 1,5-2 timer borte, men vi prøver å besøke de så ofte som mulig i helger og ferier. 

Samboeren min mener at det blir rettferdig at vi rullerer på julefeiringen mellom de 3 familiene. Dvs. at vi skal feire jul med "hans" familie dobbelt så mange ganger som "min" familie. 

Jeg mener at det som blir mest rettferdig blir å feire julen annenhver gang hos min og hans familie. 

Hvorfor skal min familie lide for at hans foreldre er skilt? (Ja, jeg vet det er en fæl ting å si, men det er slik jeg føler det).

Hvordan gjør dere det i deres familier? Vær så snill å del deres meninger. Jeg vil mer enn gjerne høre de! :)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest RaspberryPi
Skrevet

Enig med mannen din. Det er da heller ikke hans feil at foreldrene er skilte.

Skrevet

Jeg synes samboeren din har rett her, og det er slik jeg ville løst det. Jeg har selv skilte foreldre, og ekssamboeren og jeg feiret slik din samboer vil; det første året hos min mor, det andre hos min far og det tredje året hos hans foreldre. Det fungerte helt utmerket for oss i hvert fall.

Ellers kan dere kanskje invitere alle til julefeiring hjemme hos dere. Hvis svigermor og svigerfar ikke kan være der samtidig av en eller annen grunn, ville jeg invitert dem hvert sitt år. Hvis dere ikke har plass til et slikt selskap, kan kanskje du og din samboer invitere en/begge hans foreldre til å feire sammen med dere hos dine foreldre?

Anonymkode: 8dc7e...a62

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:

Etter at vi fikk barn så har vi valgt å feire julen hjemme. Så kan heller besteforeldre på begge sider komme hjem til oss.

Jeg orket rett og slett ikke å farte hit og dit med småunger. Jeg ville starte med å lage vår egen juletradisjon her hjemme, og ikke at jentene skal forbinde julen med å reise hit og dit.

Så kan heller besteforeldre og evt annen familie rullere på å komme hit til oss i jula. 

Akkurat slik gjør vi det også.  Fra tid til annen reiser vi et annet sted i julen om det passer seg slik, men ellers er vi hjemme, og alle som vil er velkomne til oss.   Hvis noen ikke kommer til oss på julaften, så prøver vi å få til et besøk en av de andre dagene, men da er det en dagstur uten overnatting.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville feiret hjemme og heller invitert besteforeldre. Og da kan man bruke resten av jula til å sirkulere mellom resten av familien. 

• Liker 6
Skrevet

Vi har feiret annethvert år hos min og hans familie. Men her har vi begge stått nærmest våre mødre, og julefeiringen hos hans familie har vært hos hans mormor(som ellers hadde sittet helt alene). Nå har vi fått et barn, og i år er det egentlig hans families tur. Mormoren hans forlot oss i vinter. Vi vil være hjemme og ha "vår egen" jul, men vi har sagt til besteforeldrene at de er velkomne til å være hos oss. Alle ser ut til å forstå at vi ønsker å skape våre egne tradisjoner, nå som vi har fått barn.

Anonymkode: fa92a...2bb

• Liker 3
Skrevet

Forstår deg godt, og jeg er enig med deg. Anhvert år med hans familie og din. Jeg hadde ikke bare feiret med mine hvert tredje år for hans foreldre er skilt. Flere alternativer å løse dette. Forslag:

- anhvert år hos din familie og hans (så får han rullere på sine)

- feire hjemme hvert år og invitere alle 

- feire hjemme og invitere dine og hans familie anhvert år. Så får eventuelt hans foreldre greie å være sammen, eller så går de bytte på gang anhvert år

• Liker 10
Skrevet

vi feirer hjemme hos oss selv, så er besteforeldre invitert.  Det var greit å reise vekk med en liten unge de to første julefeiringene og så var den tredje bare stress og så fjerde jula var vi blitt fire.

Lurer mest på hva som får besteforeldre til å tro at det er enklere for oss å reise med små barn i jula enn for de som er to voksne å reise. Det var nemlig et argument min mor brukte, gale damen. Vi bor så langt unna hverandre at fly er det enkleste, bil er uaktuelt.

Anonymkode: 55740...8a1

• Liker 11
Skrevet

Kan dere ikke feire julaften hjemme hos dere da? Det er viktig å lage egne juletradisjoner, så kan dere heller besøke familien 1. og 2. juledag

• Liker 3
Skrevet

Med barn...lag egne tradisjoner og be familie hjem til dere. ☺

Furter noen over det behøver de jo ikke komme.

• Liker 3
Skrevet

Beklager men din samboer er helt på bærtur. Jeg skjønner godt at du bytter mellom din og hans familie, men at han foreldre er skilt er deres problem og ikke ditt. Jeg hadde nektet å bare får hvert 3. år med min familie.

Dersom han ikke liker det kan det være en gunstig tidspunkt å feire i eget hjem og be alle som har lyst å komme. Selv syntes jeg det var helt greit å reise til familie i jula, med baby/småbarn er det ikke så dumt å sette seg til dekket bord. Hadde vi feiret hjemme hadde matlaging vært min oppgave. Nå kan vi pynte oss, forlate bombet hus, spise deilig mat, få barna mette og trøtte, reise hjem, legge barna som har sovnet inn i bilen og crashe i sofan kl 23.

Anonymkode: 3d2f5...1c7

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å reise rundt hver jul med små barn. Ha jul hjemme så kan de som vil komme. Kjekt å ha sine egne tradisjoner når man har små barn. 😊

• Liker 2
Skrevet

Støtter forslaget om å invitere hjem til dere, hvis dere har plass til det. 

• Liker 3
Skrevet

Har samme problematikk, og jeg inviterer alle til oss. Prøvde å fordele oss i starten men hele jul og nyttår ble bare reising. Var ikke trivelig i det hele tatt. Så om mutter'n og fatter'n(de som er skilt) ryker i tottene på hverandre, så får de bare ta det uttafor :fnise:

Anonymkode: 69f5d...045

• Liker 3
Skrevet

Ja nå er den tida på året kommet hvor man kan lese på KG om alle de "voksne" kvinnene som sutrer over at de ikke får være småjenter hjemme hos mamma på julaften lengre.

Anonymkode: 00ad5...8e8

• Liker 5
Skrevet

Hva med å invitere folkene til dere? Sånn hvis dere har plass?

Anonymkode: 80da5...2cd

Skrevet

Skulle gjerne ha invitert begge svigerfamiliene hjem til oss, men vi har desverre ikke plass til å huse 4 voksne og 4 tenåringer.. 

Jeg ser at det er vanskelig å få til en rettferdig fordeling, men tenker mye på at mine foreldre og søster bare har hverandre, mens begge svigerfamiliene er mange.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde forventet at julefeiringen ble fordelt annenhver gang på de respektive familier. Altså, ett år hos din familie og ett år hos en av hans foreldre. Hvis ikke dette var gangbart ville alternativet vært å feire jul hjemme hos oss selv. Jeg hadde ikke gått med på en tredjehvert år-løsning. 

Anonymkode: b9c2d...97c

• Liker 8
Skrevet

Her er den mest rettferdige løsningen så lenge logistikken funker og premissene ikke endres (med innblanding av søsken etc).

År 01: Dere er hos FARFAR
År 02: Dere er hos MORMOR & MORFAR
År 03: Dere har MORMOR & MORFAR og FARMOR på besøk
År 04: Dere er hos FARMOR
År 05: Dere har MORMOR & MORFAR og FARFAR på besøk
År 06: Start på ny runde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...