Gå til innhold

Det er en veldig enkel forklaring på hvorfor Jesus ikke er likestilt med Gud

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, made4u skrev:

For å si det mildt, de fordømmende religiøse ondskapsbøkene har skapt mer dritt i verden og tatt flere liv enn noe annet, religioner forbinder jeg med konflikter og drap/kriger.

At man ikke skal stjele, ikke skal drepe og at slavehold blir feil er ikke noen religiøse verdier men snarere heller menneskelige verdier - verden hadde blitt mye bedre om alt religiøs faenskap ikke hadde eksistert mer.

Jeg tror ateistene Mao og Stalin har ganske god ledelse foran hvilken som helst religiøs massemorder. Jeg sier ikke dermed at ateisme er en religion eller at ateisme er ond, men religion er strengt tatt ikke nødvendig for å begå ufattelig ondskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, made4u skrev:

At man ikke skal stjele, ikke skal drepe og at slavehold blir feil er ikke noen religiøse verdier men snarere heller menneskelige verdier

Likevel var det bibelen som avskaffet slaveriet, samtidig som opposisjonen kom fra den sekulære delen av opplysningstiden.

Hva er det Harry Potter kan skilte med, sa du?

Skrevet
7 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Likevel var det bibelen som avskaffet slaveriet, samtidig som opposisjonen kom fra den sekulære delen av opplysningstiden.

Hva er det Harry Potter kan skilte med, sa du?

Slaveri hadde opphørt uten bibelen, det er det menneskelige verdier og vi trenger ingen bibel for å gjøre riktige og gode ting - er mennesker som fikk slaveriet opphørt og det hadde skjedd uten noen bibelske fraser også...

Religioner er verdens ondskap, så mange er drept i guders navn at jeg blir kvalm av religiøse og hvordan de fordømmer andre som ikke tror. Heldigvis viskes dem mer og mer ut da religion får mindre og mindre å si for folk - verden blir ett bedre sted i takt med at ondskapen dør ut...

Skrevet
8 minutter siden, made4u skrev:

Slaveri hadde opphørt uten bibelen, det er det menneskelige verdier og vi trenger ingen bibel for å gjøre riktige og gode ting - er mennesker som fikk slaveriet opphørt og det hadde skjedd uten noen bibelske fraser også...

Problemet er bare at påstanden din blir motbevist av det historiske faktum at den politiske opposisjonen mot bibelens opphevelse av slaveriet kom fra den sekulære delen av opplysningstiden.

Slaveriet har i eksistert i alle kulturer siden menneskene første gang oppstod, altså i flere titalls tusen år, men det var ingen andre enn bibelen som avskaffet det. Det er faktumet du ikke kommer deg forbi uansett hvor mange ganger du gjentar bibelhatspåstanden din.

Hva er det Harry Potter kan skilte med, sa du?

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden "forklaringen" er skrevet av et menneske som aldri møte jesus, ble født lenge etter hans død, basert på tilfeldige muntlige historier rundt om kring i Jerusalem, så tar jeg den for det den er: En spekulativ teori om hvordan en forvirret mann egentlig mente at bibelguden skulle dyrkes og ikke slik jødene tolket sin hellige eventyrbok.

Sannsynligvis var smarting Paul (også en lakei/torturist betalt av romerne) svært fokusert på å finne på fortolkninger som var motsatt av jødene slik at de første kristne kunne unngå å få "jødestemplet".

Anonymkode: 00d0c...fef

Som sagt. Det er ikke opp til deg å fordømme de som tror på en annen forklaring, enn den forklaringen du selv tror på.

Anonymkode: 93298...dd6

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt. Det er ikke opp til deg å fordømme de som tror på en annen forklaring, enn den forklaringen du selv tror på.

Virker som en del troende ikke har fått med seg at det står klart og tydelig i bibelen at bare Gud kan dømme.

Anonymkode: a584f...65e

Skrevet

Hadde de kristne sluttet å fordømme alle annerledes tenkende de siste 2000 år så hadde verden sannsynligvis vært et mye mer fredlig sted.

Gjest Aristophanes
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de kristne sluttet å fordømme alle annerledes tenkende de siste 2000 år så hadde verden sannsynligvis vært et mye mer fredlig sted.

Om du tar og åpnet en historie bok så vil du fort finne ut at de aller fleste kriger og konflikter faktisk ikke har noe med religion og gjøre. 

Angående krig og religion

"An interesting source of truth on the matter is Philip and Axelrod’s three-volume Encyclopedia of Wars, which chronicles some 1,763 wars that have been waged over the course of human history. Of those wars, the authors categorize 123 as being religious in nature,2 which is an astonishingly low 6.98% of all wars. However, when one subtracts out those waged in the name of Islam (66), the percentage is cut by more than half to 3.23%. "

religious-wars-bar-chart.jpgwars-pie-chart.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)
På ‎07‎.‎10‎.‎2016 den 22.27, Gjest Aristophanes skrev:

Så du bruker et bibelvers til å bevise at et annet bibelvers er feil ?

Du er klar over at du akkurat har bevist at bibelen motsier seg selv ikke sant ?

Du beviser jo også om et bibel vers ikke passer det du tror så later du som det ikke finnes.

Så igjen løy Jesus da han sa dette

"Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen.
Dersom dere elsket meg, ville dere glede dere over at jeg går til Faderen,
for min Far er større enn jeg."

"JOHANNES 14.28"

Han sier jo tydelig her at hans far altså Gud er større enn han.  Så om du sier at dette er feil så sier du at Jesus lyver siden jeg siterer bibelen og det Jesus skal ha sagt.

Nei jeg prøvde å gi et nyansert bilde av bibelen. Noe du tydeligvis er en motstander av. Alle versne skaper et balansert bilde av Guds Ord.

Noe særlig JVere er motstandere av.

Endret av debatant
Gjest Sokrates Alopeke
Skrevet
5 timer siden, debatant skrev:

Nei jeg prøvde å gi et nyansert bilde av bibelen. Noe du tydeligvis er en motstander av. Alle versne skaper et balansert bilde av Guds Ord.

Noe særlig JVere er motstandere av.

Så hvordan forklarer du at Jesus sier et sted at han er like stor som Gud. Men et annet at Gud er større enn han.

Skrevet
17 timer siden, Sokrates Alopeke skrev:

Så hvordan forklarer du at Jesus sier et sted at han er like stor som Gud. Men et annet at Gud er større enn han.

Hvor står det at Jesus er like stor som Faderen?

Skrevet
På 8. oktober 2016 den 1.33, Gjest Aristophanes skrev:

Har ikke noe å si hvordan jeg spør. Gud er en fantasifigur som aldri har eksistert. Jesus er en oppdiktet historisk person som aldri har eksistert. Og treenigheten er oppdiktet

En liten avsporing her. jeg bare antar at du er ateist, og dermed tror på vitenskap. Albert Einstein himself sa at jo mer han studerte universet, jo mer trodde han på en høyere makt. 

Den kjente spøkelsesjegeren som vi møter i conjuring 1 og 2 vitner også til at det finnes demonisk aktivitet og at Gud finnes. Tror du egentlig at folk later som at de blir besatt av en demon? Og later som at den forsvinner tilbake til helvete i faderen, sønnen og den hellige ånds navn? Bare for å fiske tilhengere? 

Anonymkode: 4dc40...f64

Gjest Sokrates Alopeke
Skrevet
50 minutter siden, debatant skrev:

Hvor står det at Jesus er like stor som Faderen?

Han sa jeg og faderen er et.

Det slutter aldri og forundre meg hvordan troende totalt ignorerer alle motsigelsene i bibelen.

Skrevet (endret)
1 time siden, Sokrates Alopeke skrev:

Så da sier Han ikke at Han er like "stor" som Faderen. Enig?

Endret av debatant
Skrevet
2 timer siden, Sokrates Alopeke skrev:

Det slutter aldri og forundre meg hvordan troende totalt ignorerer alle motsigelsene i bibelen.

Teologien er full av forklaringer på hvordan man forholder seg til dette. Det blir ALT annet enn ignorert. Du må sette deg inn i ting før du kritiserer. Du kan ikke bare lese Bibelen, og så konkludere. Det er to tusen års teologisk diskurs og multikonfesjonell praksis som følger med på lasset. Hvorfor ignorerer du dette? Du velger altså å overse de forklaringsmodellene som finnes, for deretter å kritisere kristendommen for ikke å ha noen forklaringsmodeller. Dårlig utgangspunkt.....

Anonymkode: fca1b...9e9

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Sokrates Alopeke skrev:

Aldri hørt om treenigheten? Faderen, sønnen og den hellig ånd er treenigheten. Tre entiteter i en og samme tilstedeværelse. Det er ikke en motsigelse. Det er bare du som ikke forstår, som en trassig liten unge...

Gjest Sokrates Alopeke
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om treenigheten? Faderen, sønnen og den hellig ånd er treenigheten. Tre entiteter i en og samme tilstedeværelse. Det er ikke en motsigelse. Det er bare du som ikke forstår, som en trassig liten unge...

Jeg forstår at dere tror på noe som ikke finnes.

Og at dere må ty til barnslige personangrep når noen ikke tror på eventyrene dere tror på. Men hva annet kan man forvente av folk som tror på eventyr

Du spør om jeg har hørt om treenigheten. Hvilken treenigheten er det du mener. Den mye eldre Trimurti ( navnet på treenigheten i Hinduismen bestående av  Brahma , Vishnu,og  Shiva ) eller den dårlige kristne kopien bestående av Faderen, Sønnen og den hellige ånd ?. 

Vent du trodde vel ikke at treenigheten var en original ting som kom fra kristendommen. Nei som så mye annet er også det noe som er lånt inn fra andre religioner. 

Skrevet
2 minutter siden, Sokrates Alopeke skrev:

Og at dere må ty til barnslige personangrep når noen ikke tror på eventyrene dere tror på. Men hva annet kan man forvente av folk som tror på eventyr

Du spør om jeg har hørt om treenigheten. Hvilken treenigheten er det du mener. Den mye eldre Trimurti ( navnet på treenigheten i Hinduismen bestående av  Brahma , Vishnu,og  Shiva ) eller den dårlige kristne kopien bestående av Faderen, Sønnen og den hellige ånd ?. 

Vent du trodde vel ikke at treenigheten var en original ting som kom fra kristendommen. Nei som så mye annet er også det noe som er lånt inn fra andre religioner. 

Hva er det som er et personangrep med å fortelle deg at du må sette deg inn i teologiske forståelsesmodeller før du kommer med kritikk som vitner om at du ikke vet hva du snakker om?

Gjest Sokrates Alopeke
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er et personangrep med å fortelle deg at du må sette deg inn i teologiske forståelsesmodeller før du kommer med kritikk som vitner om at du ikke vet hva du snakker om?

Jeg forstår at det er et eventyr. Noe du ikke gjør

Skrevet
11 minutter siden, Sokrates Alopeke skrev:

Her har man den mangelen på respekt igjen. Hvor kommer du egentlig med å latterliggjøre og nedverdige mennesker som har en tro? Ateister mener at religiøse mennesker er mindre intellegente. Jeg tror jeg skal tørre å påstå det motsatte. 

Hvorfor finnes det ondskap her i verden, hvis ikke det finnes en Gud? Hvordan kunne det vært mørke uten lys? Hvordan kunne det være ondskap uten godhet? Jeg skal fortelle deg en ting og det er at uten Gud så er mennesket tvers igjennom ondt. En annen ting jeg kan fortelle deg er at du aldri i ditt liv vil oppleve at et dyr er ondskapsfult. Og hvorfor det? Fordi det var ikke et dyr som var ansvarlig for syndefallet, men mennesket. Et dyr tenker ikke på en slik måte at jorden ble til ved et smell. Dyr er like rene og uskyldige som et lite spedbarn. 

Anonymkode: 4dc40...f64

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...