Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #41 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) 3 timer siden, Maleficenta skrev: Hun sto på pakkelappene til gavene til broren og ts. Gave tilbarna kjøpte hun selv var det jeg leste Ok, mulig jeg mistolket akkurat det da! Tenkte at "gavene vi får til jul" henviste til deres barn, siden de var omtalt før kommaet i setningen! Etter det du skrev, så regner jeg med da at ts og mann også gir tanten julegave. Så er her uansett da snakk om kun bursdagsgaver! Og tanten gir ikke bursdagsgave til verken sin bror eller svigerinne, men de derimot holdt på med det til og med den 26.bursdagen hennes! At de valgte å fortsette med bursdagshilsen, ved gi oppmerksomhet via kort og tegninger, tenker jeg er svært hyggelig, da ble hun fikk hun oppmerksomhet og gratulasjon, som var svært mye omtanke i, og dessuten så mye hyggeligere enn bare en gratulasjons sms, som er svært så vanlig i disse dager! Det med pakkelapper osv var uansett ikke hovedpoenget i mitt innlegg. @Cathrine88 mente man måtte få en kjøpt gave, at omtanken slett ,ikke var nok ved å gi kort og tegninger, slik jeg leste det. Og det syns jeg både er skamfullt, og vitner om svær umodenhet, både fra tanten og alle som støtter det! Når en hjemmelaget gave fra barn og kort ikke er bra nok for en, ja, da tenker det er på tide med å ta noen runder med seg selv! Denne tanten er jo voksen!! Og hun gir heller ikke sin voksne bror bursdagsgave! Hadde hun vært rundt 14, tenker jeg selvsagt at saken hadde stilt seg helt annerledes! Endret 7. oktober 2016 av Lykkehjerte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine88 Skrevet 7. oktober 2016 #42 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg tenkte også på dette med kjærlighetsspråk. Gaver er definitivt et av mine, og jeg bruker gjerne tid på å finne riktig gave for å være sikker på at det er noe personen blir skikkelig glad for. Det gjelder ikke bare for spesielle anledninger, men jeg gjør også småting som å kjøpe med noe jeg vet at mannen min liker når jeg handler, bare for å glede ham, eller bake noe jeg vet at venninnen min elsker før hun kommer på besøk. Det er rett og slett en måte å vise kjærlighet på, og for de som ikke skjønner kan jeg sammenligne det med å alltid være den som gir klemmer eller prøver å kose med kjæresten uten at han eller hun noensinne tar initiativ til det samme. Eller å være den som sier 'jeg elsker deg/jeg er glad i deg' uten å få høre det tilbake. TS og mannen har tidligere brukt å gi gave til denne 27-åringen, men nå er det plutselig slutt på det uten forklaring. Det er mulig hun lurer på om hun har gjort noe galt eller om de er sinte på henne. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #43 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) 51 minutter siden, Cathrine88 skrev: Jeg tenkte også på dette med kjærlighetsspråk. Gaver er definitivt et av mine, og jeg bruker gjerne tid på å finne riktig gave for å være sikker på at det er noe personen blir skikkelig glad for. Det gjelder ikke bare for spesielle anledninger, men jeg gjør også småting som å kjøpe med noe jeg vet at mannen min liker når jeg handler, bare for å glede ham, eller bake noe jeg vet at venninnen min elsker før hun kommer på besøk. Det er rett og slett en måte å vise kjærlighet på, og for de som ikke skjønner kan jeg sammenligne det med å alltid være den som gir klemmer eller prøver å kose med kjæresten uten at han eller hun noensinne tar initiativ til det samme. Eller å være den som sier 'jeg elsker deg/jeg er glad i deg' uten å få høre det tilbake. TS og mannen har tidligere brukt å gi gave til denne 27-åringen, men nå er det plutselig slutt på det uten forklaring. Det er mulig hun lurer på om hun har gjort noe galt eller om de er sinte på henne. Jeg også ser den med kjærlighetsspråk! Skjønner godt hva du mener, og er enig i det! Av mine kjærlighetsspråk er dette et av de jeg selv bruker til andre. Akkurat det du skriver om det, er vi nok ganske like. Jeg bruker det kjærlighetsspråket svært mye til de rundt meg. (men ikke ene og alene) Men jeg forventer det ikke tilbake, at kjærlighetsspråket tilbake skal være via gave, dersom det var mitt språk til vedkommende. Syns uansett du formulerte deg fint om dette! Det er egentlig en annen og skikkelig interessant diskusjon, akkurat det temaet, og det siste du nevner om kjærlighetsspråk, tenker jeg ikke bare handler om å vise kjærlighet, men det å få følelsen av bekreftelse og oppleve bli sett. Noe som er svært så viktig. Enig med kjærlighetsspråk, og viktigheten som sagt, men uenig i at TS plutselig stoppet, og det uten forklaring. De stoppet da virkelig ikke? I stedet for å bruke penger på gave som er pakket inn, brukte de penger på kort, og lot barna lage gaver, som var tegningene! Jeg har nå forstått at det ikke regnes som gaver i dine øyne, men i mine øyne så er dette altså gave! En svært så flott gave og oppmerksomhet også! Ved det du skriver, sier jeg nok en gang, at da virker det jo som om du nettopp tenker at kostnadene av gaven betyr alt, ikke slett ikke innholdet, og at hjemmelaget gave ikke er omtanke nok! Vil føye til at du er reflektert nok til å vite om kjærlighetens ulike språk, da må jeg si at jeg stusser over din reaksjon her, og støtte til tanten, nettopp fordi at burde det være enkelt for deg å se kjærlighetsspråket fra TS, mann og barn også! Tenker at dersom man først skal snakke om, samt begrunne meninger på bakgrunn av kjærlighetsspråk, bør man ta de andre måtene i betraktning også, og ikke bare se sitt eget ståsted. Jeg forsto at du ville poengtere hennes siden, at det mulig var det som lå til grunn. Men du sa deg enig og at mente hun at en kjøpt gave viste omtanke, og ikke hjemmelaget. Tanten fikk jo (hjemmelaget) gave i posten, og vil si at det er det kjærlighetsspråket du snakker om! Motta gave=omtanke og kjærlighet?! (i kjærlighetens språk altså, derom gaver må symbolisere omtanken man har) Tenker uansett at siden denne tanten ikke var fornøyd med gaven fra pga verdien, kostnader osv, og ikke anså dette som en gave. For meg handler dette om stor umodenhet, og da ikke om kjærlighetsspråk! Det er mulig, som du sier, at hun lurer på om hun har gjort noe galt, eller tror de kanskje er sinte på henne, siden hun kun fik hjemmelaget gave, men igjen, hun er 27år: så da tenker jeg at dette handler om at hun er svært umoden for sin voksne alder, og helt sikkert en god dose bortskjemt! Da er det i grunn på høy tide for nettopp henne, å lære seg at det finnes flere typer kjærlighetsspråk, og sette seg inn i hvilket språk broren med familie bruker ovenfor henne! Og hvis kjærlighetsspråket til henne, var at egen kjøpt gave fra broren var så viktig for å føle at han hadde omtanke for henne, ja, da burde hun sannelig på sine 27år skjønne (og ha empati for), eller i det minste tro at det var like viktig for han da, å motta kjøpt gave fra henne på sin bursdag, noe han ikke gjør! Fortjener ikke han som bror omtanke og kjærlighet fra henne også da? Uansett hvordan man vrir og vender på dette, vitner det for meg om en tante/søster med et svært trangt tunnelsyn! Endret 7. oktober 2016 av Lykkehjerte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #44 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hvis dere ikke ønkser å gi gave til søster lengre pga alder så syns jeg det skal snakkes om før en bursdag eller jul. Hun gir til barna deres, og når hun ikke har egne barn ennå syns jeg det er normalt å gi gave til henne. Tegninger kan lages hele tiden. Men hvis dere ville at barna skulle lage gaver så ville jeg funnet på noe mer en en tegning. Min tidligere svigerinne fikk sønnene sine til å lage malerier eller tegne på type underlag man kan lage til å ha kjeler på. Og når det ble pakket opp fikk vi ogaå historie rundt tegningen. Ellers syns jeg det ser ut som om dere prøvde å slippe billig unna. Anonymkode: ffb8a...f07 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #45 Del Skrevet 7. oktober 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere ikke ønkser å gi gave til søster lengre pga alder så syns jeg det skal snakkes om før en bursdag eller jul. Hun gir til barna deres, og når hun ikke har egne barn ennå syns jeg det er normalt å gi gave til henne. Tegninger kan lages hele tiden. Men hvis dere ville at barna skulle lage gaver så ville jeg funnet på noe mer en en tegning. Min tidligere svigerinne fikk sønnene sine til å lage malerier eller tegne på type underlag man kan lage til å ha kjeler på. Og når det ble pakket opp fikk vi ogaå historie rundt tegningen. Ellers syns jeg det ser ut som om dere prøvde å slippe billig unna. Anonymkode: ffb8a...f07 Jeg er enig i at det bør snakkes om i forkant, dersom man pleier å gi hverandre gave, for så å stoppe med det, ellers vil det sannsynligvis dukke opp usikkerhet og kleinhet rundt dette! Interessant med denne diskusjonen, kjente jeg ble engasjert i tråden! Ser har lagt merke til at det finnes noen i tråden som mener at kjøpte gaver, eller gaver som det er lagt penger i, er det som teller og virkelig betyr noe. Det får meg faktisk til å kjenne på at jeg pris på at man er forskjellige, og at jeg faktisk er svært så takknemlig for det synet jeg selv har, i denne saken! For å (igjen) understreke mitt syn her, så syns jeg de sendte en koselig gave (for meg handler heldigvis ikke omtanke om kr og øre), og så tenker jeg at denne voksne tanten er både bortskjemt og svært umoden! Hadde hun vært meget yngre, ville saken selvklart ha stilt seg annerledes. Men saken her er, at hun er hele 27år, og da er hun faktisk voksen. Og jeg tenker virkelig, at når man er voksen, så er det sannelig så kleint å forvente en gave i det hele tatt (og i tillegg som må koste noe), tilbake fra sine små tantebarn! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #46 Del Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Jeg er enig i at det bør snakkes om i forkant, dersom man pleier å gi hverandre gave, for så å stoppe med det, ellers vil det sannsynligvis dukke opp usikkerhet og kleinhet rundt dette! Interessant med denne diskusjonen, kjente jeg ble engasjert i tråden! Ser har lagt merke til at det finnes noen i tråden som mener at kjøpte gaver, eller gaver som det er lagt penger i, er det som teller og virkelig betyr noe. Det får meg faktisk til å kjenne på at jeg pris på at man er forskjellige, og at jeg faktisk er svært så takknemlig for det synet jeg selv har, i denne saken! For å (igjen) understreke mitt syn her, så syns jeg de sendte en koselig gave (for meg handler heldigvis ikke omtanke om kr og øre), og så tenker jeg at denne voksne tanten er både bortskjemt og svært umoden! Hadde hun vært meget yngre, ville saken selvklart ha stilt seg annerledes. Men saken her er, at hun er hele 27år, og da er hun faktisk voksen. Og jeg tenker virkelig, at når man er voksen, så er det sannelig så kleint å forvente en gave i det hele tatt (og i tillegg som må koste noe), tilbake fra sine små tantebarn! Hva faen e det med stieringa? Ok, beklager nå får du se ett parr innlegg til deg, da jeg ikke klarer å sitere alle innleggene på ett innleg, beklager det. Anonymkode: 861ea...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaninen Skrevet 7. oktober 2016 #47 Del Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kjøper gaver til barna jeg er onkel til når jeg er på tur i utlandet, når de har bursdag og til jul. Jeg har aldri engang tenkt tanken før at foreldrene til disse barna burde kjøpe gave til meg til jul/bursdag/whatever siden jeg ikke har barn. Gaver er ikke et "null sum" spill. Man kjøper gaver for å glede andre! Overasket over at så mange her har den holdningen igrunn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #48 Del Skrevet 7. oktober 2016 4 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Jeg er enig i at det bør snakkes om i forkant, dersom man pleier å gi hverandre gave, for så å stoppe med det, ellers vil det sannsynligvis dukke opp usikkerhet og kleinhet rundt dette! Interessant med denne diskusjonen, kjente jeg ble engasjert i tråden! Ser har lagt merke til at det finnes noen i tråden som mener at kjøpte gaver, eller gaver som det er lagt penger i, er det som teller og virkelig betyr noe. Det får meg faktisk til å kjenne på at jeg pris på at man er forskjellige, og at jeg faktisk er svært så takknemlig for det synet jeg selv har, i denne saken! For å (igjen) understreke mitt syn her, så syns jeg de sendte en koselig gave (for meg handler heldigvis ikke omtanke om kr og øre), og så tenker jeg at denne voksne tanten er både bortskjemt og svært umoden! Hadde hun vært meget yngre, ville saken selvklart ha stilt seg annerledes. Men saken her er, at hun er hele 27år, og da er hun faktisk voksen. Og jeg tenker virkelig, at når man er voksen, så er det sannelig så kleint å forvente en gave i det hele tatt (og i tillegg som må koste noe), tilbake fra sine små tantebarn! Da burde ikke foreldre å forvente at hun skal kjøpe gaver til ungene dems. Er enig med @Maleficenta Anonymkode: 861ea...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #49 Del Skrevet 7. oktober 2016 22 timer siden, Maleficenta skrev: Sært av henne å bli sur men når hun kjøper gave til barna dine bør jo hun og få gave. Hun er en person og dere er flere. Dere bruker mindre penger på gave til henne enn det hun måtte brukt omhun skulle kjøpe gave både til deg, mannen og barna @Lykkehjerte Rett skal være rett. Anonymkode: 861ea...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wonder Woman Skrevet 7. oktober 2016 #50 Del Skrevet 7. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere ikke ønkser å gi gave til søster lengre pga alder så syns jeg det skal snakkes om før en bursdag eller jul. Hun gir til barna deres, og når hun ikke har egne barn ennå syns jeg det er normalt å gi gave til henne. Tegninger kan lages hele tiden. Men hvis dere ville at barna skulle lage gaver så ville jeg funnet på noe mer en en tegning. Min tidligere svigerinne fikk sønnene sine til å lage malerier eller tegne på type underlag man kan lage til å ha kjeler på. Og når det ble pakket opp fikk vi ogaå historie rundt tegningen. Ellers syns jeg det ser ut som om dere prøvde å slippe billig unna. Anonymkode: ffb8a...f07 Enig :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #51 Del Skrevet 7. oktober 2016 18 timer siden, Maleficenta skrev: Det er jo foreldrene som har valgt å få barna og de forventer også gaver til barna. Barna har helt sikkert mer enn nok leker. Signere den. Anonymkode: 861ea...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #52 Del Skrevet 7. oktober 2016 18 timer siden, Cathrine88 skrev: Det er ikke snakk om å bruke mye penger, men om å vise at man bryr seg. At man gidder å gjøre en aldri så liten innsats for å gjøre den andre glad. nemlig. Anonymkode: 861ea...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #53 Del Skrevet 7. oktober 2016 16 timer siden, Cathrine88 skrev: Det er ikke pengeverdien som betyr noe, men at foreldrene også har gjort en innsats for å glede meg. Dersom denne innsatsen skulle være at de har tatt ungene med på Nille og hjulpet dem med å velge ut noe, så er det selvfølgelig flott. Hun klager ikke på hilsenen fra tantebarna, men hun er lei seg fordi broren ikke har giddet å gjøre noe mer enn å skrive Gratulerer med dagen på et kort. Kanskje bruker hun lang tid på å lete etter de riktige gavene til tantebarna hver jul og bursdag. legger hele sjelen sin i det, og så får hun noe så upersonlig tilbake. enig. Anonymkode: 861ea...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #54 Del Skrevet 7. oktober 2016 6 timer siden, Maleficenta skrev: Hun sto på pakkelappene til gavene til broren og ts. Gave tilbarna kjøpte hun selv var det jeg leste enig Anonymkode: 861ea...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #55 Del Skrevet 7. oktober 2016 5 timer siden, ClickB4it skrev: Det blir litt som den Sex og Singelliv-episoden "A woman's right to shoes"; som singel bruker man gjerne mye penger på andres lykke. Bursdagspresanger, bryllupspresanger, fødselspresanger...innimellom blir det kanskje litt i overkant, da, også skulle man ønske at man ble satt litt pris på selv. Kan det være at svigerinnen din har lettet hjertet sitt til moren sin, og at det er moren som egentlig tråkker over grenser her? Beste innlegget i hele tråden! Anonymkode: 861ea...dc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #56 Del Skrevet 7. oktober 2016 Interessant å se hvor ulikt syn folk har på dette med gaver. Glad ingen av mine nærmeste er opptatt av det. Selv forstår jeg ikke hva man skal kjøpe i gave til en som er 27 år - skal man kjøpe badehåndklær, en parfyme hun med kanskje 10% sannsynlighet vil like, eller skal man kjøpe noe unødvendig nips hun kan ha i stua? Ved mindre man ønsker seg noe konkret, så har man med sine 27 år nådd et punkt hvor det å kjøpe gave fort kan bli noe krampeaktig. Med mindre man øsnker seg noe spesielt, eller har et veldig stort bursdagsbudsjett, slik at man kan gi nye TVer og mobiltelefoner. med mindre personen ønsker seg noe helt konkret Anonymkode: 2d7c5...757 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #57 Del Skrevet 7. oktober 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da burde ikke foreldre å forvente at hun skal kjøpe gaver til ungene dems. Er enig med @Maleficenta Anonymkode: 861ea...dc5 Det står da ingen steder at TS forventer at svigerinnen skal kjøpe gaver til barna deres? Jeg derimot, har vel en forventning om det! Men det er på bakgrunn av hva jeg er vokst opp med og mine erfaringer, og syns dessuten at det er en koselig greie å glede de små. (og har null forventning over noe tilbake) Kan dog forstå at ikke alle har samme forventninger som meg, det sier seg vel selv at verden ikke er sammensatt slik at alle tenker likt! Men det rokker likevel ikke mitt syn på at denne tanten er ufattelig umoden, siden hun her har mottatt både kort og gaver/tegninger, og samtidig klarer å prestere å faktisk mene at hun har blitt både glemt og ikke fått gave. Forhåpentligvis er hun ikke representativ for resten av dagens 27åringer! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #58 Del Skrevet 7. oktober 2016 3 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Jeg derimot, har vel en forventning om det! Men det er på bakgrunn av hva jeg er vokst opp med og mine erfaringer, og syns dessuten at det er en koselig greie å glede de små. Så med andre ord du forventer at svigerinne skal kjøpe gave til barna/din familie skal kjøpe gave til barna dine uten at du skal måtte gi noe tilbake. Greit at man skal man skal glede med de små, men da har man ikke noe særlig selvinnsikt til å forstå på at det kanskje ikke er alle som har like godt råd som deg. Anonymkode: 861ea...dc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 7. oktober 2016 #59 Del Skrevet 7. oktober 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: @Lykkehjerte Rett skal være rett. Anonymkode: 861ea...dc5 Rett skal være rett mht hva? Hvis du mener at fordi tanten gir kjøpte gaver til tantebarna, gir henne både rett og krav på kjøpte gaver tilbake, ja, da sier jeg bare, at det understreker virkelig at det denne utakknemlige tanten ikke er alene her i verden med sitt svært umodne og trange tunnellsyn på saken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #60 Del Skrevet 7. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så med andre ord du forventer at svigerinne skal kjøpe gave til barna/din familie skal kjøpe gave til barna dine uten at du skal måtte gi noe tilbake. Greit at man skal man skal glede med de små, men da har man ikke noe særlig selvinnsikt til å forstå på at det kanskje ikke er alle som har like godt råd som deg. Anonymkode: 861ea...dc5 @Lykkehjerte Anonymkode: 861ea...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå