Eigladjente Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 Nå er det ikke sikkert dere i KG vet svaret på dette, men dere har sikkert noen tanker om dette Hvis en lærer får vite noe om en elev: f.eks at eleven har det vanskelig, har læreren lov til og gå videre å si dette til sosialrådgiver? Hvis en elev sliter faglig, har en lærer lov og si noe om dette til Yresogutdannings-rådgiver, og si elevens navn?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 2 timer siden, Eigladjente skrev: Nå er det ikke sikkert dere i KG vet svaret på dette, men dere har sikkert noen tanker om dette Hvis en lærer får vite noe om en elev: f.eks at eleven har det vanskelig, har læreren lov til og gå videre å si dette til sosialrådgiver? Hvis en elev sliter faglig, har en lærer lov og si noe om dette til Yresogutdannings-rådgiver, og si elevens navn? Ja, for begge representerer skolen. Dere burde kontakte Barnevernet! Anonymkode: 71436...0d8
Gjest Annetnavn_ Skrevet 6. oktober 2016 #3 Skrevet 6. oktober 2016 (endret) Jeg tenker at når læreren velger å si det, så er det for å hjelpe. Kontaktlærer behøver av og til assistanse fra de som er eksperter på området, for at eleven skal få den hjelpen han eller hun trenger. Endret 6. oktober 2016 av Annetnavn_
Gjest Sly Skrevet 6. oktober 2016 #4 Skrevet 6. oktober 2016 De jobber jo sammen og søker selvsagt råd hos hverandre. Hvis det er saker læreren ikke kan hjelpe til med, så skal han ta det videre til rette vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #5 Skrevet 7. oktober 2016 Ja, men med litt kritisk sans. For at ting skal gå rundt og elevens interesse skal bli ivaretatt er det en viss åpenhet innenfor skolen. Det betyr ikke at man plaprer rundt om alt mulig, men dersom det er spørsmål eller grunn til bekymring har læreren lov til å ta et opp. Noe er lærerne også pliktet til å videreformidle, for eksempel hvis det er mistanke om at du har det ordentlig vanskelig. Anonymkode: 9c543...9a8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #6 Skrevet 7. oktober 2016 Elever som har utfordringer har som regel en forhistorie. Det er som regel rådgiverne som informerer kontaktlærer og ikke omvendt. Med mindre det er noe som kontaktlærer eller faglærer reagerer på, som ikke er fanget opp tidligere, og hvor man går og får veiledning. Min utdanning som lærer gjør meg ikke i stand til å være sosialrådgiver, og for å ikke trå feil, er det godt å drøfte saker med andre. Men dette blir mellom oss. Så går jeg tilbake til eleven og anbefaler møte med sosialrådgiver, yrkesfagrådgiver eller helsesøster. I enkelte tilfeller må vi varsle barnevernet. Anonymkode: 3504b...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå