AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #1 Skrevet 6. oktober 2016 hei kom oppi en situasjon her hjemme med 1 av mine bonusbarn, de skulle ut å lege hos en venn av den største her på 8. jenta på 6 her skulle gi meg en klem da jeg hørte at hun hadde noe i jakken som høres ut som drops bakke,(noen hun ikke får ha i ukedagene) så når jeg spurte henne om hva hun hadde i jakken, så skjønte hun med en gang hva det var og var på vei bort i skuffen for å legge det på plass igjen. vi snakker veldig mye om det i huset her at man skal ikke stjele fra hverandre eller andre menneske og man skal være snill med hverandre. det jeg gjorde da, når når hun var på vei bort til skuffen for å legge dette tilbake var at jeg spurte henne om hu hadde stjelt den drops pakka fra skuffen ( noe jeg vet at hun har gjort ), da sier hun ; nei. så da spurte jeg ; hvordan har den drops pakken havnet i din jakke lomme da ? Da svarte hun; det vet jeg ikke... fortalte henne at å stjele fra andre menneske er utrolig slemt og at den personen kan bli veldig lei seg, så sånt gjør man ikke, så ba jeg henne kle av seg uteklæra og ga beskjed om at nå kunne hun være inne resten av dagen, så kunne store søstera gå ut alene.. er det rett av meg å gjøre det på den måten, er det en grei nok konsekvens for ho ? nå sitter jeg å ho og ser på film sammen og slapper av istedefor :)) jeg er ganske ny på dette da jeg flyttet inn sammen med denne familien i mai. men prøver så godt jeg kan.... Anonymkode: 552d8...1b8
surre_sub Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 Bli enig med barnefar om retningslinjer og veiledning,... hvis ikke blir du fort den onde stemora.... 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #3 Skrevet 6. oktober 2016 han sier det jeg gjør et kjempe bra, og at jeg er kjempe flink. han er ikke hjemme nå da han er på jobb:) men vi gjerne høre andres mening å Anonymkode: 552d8...1b8
TheGirlWhoWaited Skrevet 6. oktober 2016 #4 Skrevet 6. oktober 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: hei kom oppi en situasjon her hjemme med 1 av mine bonusbarn, de skulle ut å lege hos en venn av den største her på 8. jenta på 6 her skulle gi meg en klem da jeg hørte at hun hadde noe i jakken som høres ut som drops bakke,(noen hun ikke får ha i ukedagene) så når jeg spurte henne om hva hun hadde i jakken, så skjønte hun med en gang hva det var og var på vei bort i skuffen for å legge det på plass igjen. vi snakker veldig mye om det i huset her at man skal ikke stjele fra hverandre eller andre menneske og man skal være snill med hverandre. det jeg gjorde da, når når hun var på vei bort til skuffen for å legge dette tilbake var at jeg spurte henne om hu hadde stjelt den drops pakka fra skuffen ( noe jeg vet at hun har gjort ), da sier hun ; nei. så da spurte jeg ; hvordan har den drops pakken havnet i din jakke lomme da ? Da svarte hun; det vet jeg ikke... fortalte henne at å stjele fra andre menneske er utrolig slemt og at den personen kan bli veldig lei seg, så sånt gjør man ikke, så ba jeg henne kle av seg uteklæra og ga beskjed om at nå kunne hun være inne resten av dagen, så kunne store søstera gå ut alene.. er det rett av meg å gjøre det på den måten, er det en grei nok konsekvens for ho ? nå sitter jeg å ho og ser på film sammen og slapper av istedefor :)) jeg er ganske ny på dette da jeg flyttet inn sammen med denne familien i mai. men prøver så godt jeg kan.... Anonymkode: 552d8...1b8 Hmmm, jeg er ikke sikker på om jeg er enig i begrepet stjeling i dette tilfellet. Hvis denne skuffen er en kjøkkenskuff eller annen skuff i fellesområder, synes jeg det er i overkant å beskylde henne for stjeling. Hvis dropsposen lå på noens rom, blir det noe annet. At hun ikke skulle hatt dropsen fordi det ikke er lov i ukedagene, er selvfølgelig helt ok å påpeke. Jeg synes også "straffen" er litt rar - nå vet ikke jeg hvor aktive ute dine (bonus)barn er, men jeg ville aldri ha straffet et barn med å nekte dem å ut å leke, og heller være inne å se på film. Tror egentlig jeg bare ville ha hatt en samtale med barnet i dette tilfellet, for å minne henne på familiens regler. Endret 6. oktober 2016 av TheGirlWhoWaited 15
Carrot Skrevet 6. oktober 2016 #5 Skrevet 6. oktober 2016 Enig med The girl over her i alt hun skriver og lurer på hva TS ønsket oppnå i situasjonen i forhold til hva du nå forventer at 6åringen nå har lært av dette? 4
skruf Skrevet 6. oktober 2016 #6 Skrevet 6. oktober 2016 Husarrest resten av dagen syntes jeg var vel strengt for å ta med seg ei dropspakke uten å spørre om lov. Stjele den.....var den di si sånn at hun stjal den fra deg? Eller var dropspakken en del av godteskapet/godteskuffa for hele familien sånn at hun tok uten å spørre? Jeg synes det er en liten forskjell der. Greit nok at 6-åringer skal vite forskjell på rett og galt, men i den alderen der så er de ganske impulsstyrt, og tenker ikke over alt. Personlig så hadde jeg heller tatt en samtale med ungen, lagt dropsesken på plass igjen, og sendt ungen ut for å leke med de andre. (hvis du virkelig mente å gi straff for dette så ble det jo egentlig ikke noe særlig straff når hun sitter å ser film med deg) Du burde sette deg ned med faren til ungene, snakke sammen om hvilke regler som gjelder og konsekvenser, finne ut av hvordan han ser på barneoppdragelse og ikke overlate alt til deg. Dere bør finne ei linje å legge dere på sånn at dere er like konsekvente og samkjørte. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #7 Skrevet 6. oktober 2016 1 minutt siden, Carrot skrev: Enig med The girl over her i alt hun skriver og lurer på hva TS ønsket oppnå i situasjonen i forhold til hva du nå forventer at 6åringen nå har lært av dette? at hun har lært at om du "stjeler" så får hun konsekvenser med at hun da i dette tilfelle ikke kunne værme søsteren sin ut å leke. ja hu sitter og ser på film men skulle hun vært på romme da. jeg kaller det stjeling når hun tar noe som ikke er hennes, da denne drops pakken ble kjøpt i går og ble lagt i skuffen. men ja må bare spøre, så jeg vet hva jeg kan gjøre bedre neste gang en slik situasjon skjer:) Anonymkode: 552d8...1b8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #8 Skrevet 6. oktober 2016 men da skjønner jeg at det jeg gjorde var feil... ja man lærer av sine feil.. Anonymkode: 552d8...1b8
TheGirlWhoWaited Skrevet 6. oktober 2016 #9 Skrevet 6. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg kaller det stjeling når hun tar noe som ikke er hennes, da denne drops pakken ble kjøpt i går og ble lagt i skuffen. Anonymkode: 552d8...1b8 Jeg mener fortsatt at ting i fellesområder slik du forklarer det, ikke er "ditt og mitt" - det er familien sitt. Hadde hun fått av denne dropspakken til helgen, f.eks.? Hadde den derimot ligger i vesken din, eller på rommet til et søsken, så hadde det stilt seg annerledes - men igjen, jeg ville bare tatt samtalen med henne og latt henne leke ute. 2
Carrot Skrevet 6. oktober 2016 #10 Skrevet 6. oktober 2016 Det er forskjell som Skruf sier på din oppfatning av tyveri og min, men du har selvsagt lov å definere det som du ønsker - hvis du tar den dropsen uten å snakke med samboer, stjeler du da hvis den var kjøpt til alle? Jeg har litt problem med å se hvor grensene dine går til vanlig, men om dere er enig hos dere om at dette er tyveri så skal ikke jeg si at det ikke er det, men at konsekvensen blir at du sier hun ska være på rommet og får husarrest for å å sette dere og se film? Da tror jeg ikke du har helt skjønt begrepet handling - konsekvens - straff og det kan nok slå tilbake senere. Samtidig mener jeg at en konsekvens bør stå i forhold til handlingen, her skjønte 6 åringen selv at det hun gjorde var galt - hva med å belønne positiv adferd heller enn kun å straffe negativ? Tror du kommer lengre med det over tid. 2
minister-mio Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 Her syntes jeg du bommer. Begrepet stjeling blir feil når det gjelder godteri fra barnets eget hjem. Konsekvensen at hun får se film med det i stede for å gå ut å leke virker rimelig ulogisk 3
skruf Skrevet 6. oktober 2016 #12 Skrevet 6. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: at hun har lært at om du "stjeler" så får hun konsekvenser med at hun da i dette tilfelle ikke kunne værme søsteren sin ut å leke. ja hu sitter og ser på film men skulle hun vært på romme da. jeg kaller det stjeling når hun tar noe som ikke er hennes, da denne drops pakken ble kjøpt i går og ble lagt i skuffen. men ja må bare spøre, så jeg vet hva jeg kan gjøre bedre neste gang en slik situasjon skjer:) Anonymkode: 552d8...1b8 Dette bør du ta opp med samboeren din. Det er ikke så lenge siden dere flyttet sammen, så blir litt feil at du skal kjøre på med full oppdragerrolle mens han melder seg ut. Spør han, hva han mener er riktig å gjøre i en sånn situasjon. Hvis du egentlig hadde tenkt at hun skulle sitte på rommet sitt som straff så synes jeg iallefall du er altfor streng. Det er snakk om en 6-åring og en dropspakke liksom.....og husarrest for det. Hva gjør du den dagen ungen blir eldre og gjør noe langt mere alvorlig enn å ta med seg ei dropseske ut uten å spørre? Husk at konsekvensene skal stå i forhold til handlingen... Blir litt som å skyte spurv med kanoner. 3
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2016 #13 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg syns på den ene siden at det er vel strengt å gi et barn "husarrest" for noe man i første omgang kunne snakket om. For det andre er det vel knapt en straff for dagens barn å sitte inne og se på tv. Er det noe barn i dag trenger, er det jo nettopp å komme seg ut. Og så ville jeg som stemor voktet meg vel for å innføre sånne strenge tiltak, og heller tenkt at det fikk far ta seg av når han kom hjem. Hvordan du er den første tiden som innflyttet stemor, kan legge mye av grunnlaget for hvordan forholdet ditt til barna utvikler seg. 4
Gjest 2Bhonest Skrevet 6. oktober 2016 #14 Skrevet 6. oktober 2016 Ungen viste nok hva hun hadde gjort galt, så du bare måtte vri kniven mer i såret.... Om man ikke kan fortelle de i en setning hva som er galt, så er alt over en setning bortkastet pust, for en 6 åring.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #15 Skrevet 6. oktober 2016 takk fro svar alle sammen, tar med meg alt videre! Anonymkode: 552d8...1b8
Sh999 Skrevet 6. oktober 2016 #16 Skrevet 6. oktober 2016 40 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Hmmm, jeg er ikke sikker på om jeg er enig i begrepet stjeling i dette tilfellet. Hvis denne skuffen er en kjøkkenskuff eller annen skuff i fellesområder, synes jeg det er i overkant å beskylde henne for stjeling. Hvis dropsposen lå på noens rom, blir det noe annet. At hun ikke skulle hatt dropsen fordi det ikke er lov i ukedagene, er selvfølgelig helt ok å påpeke. Jeg synes også "straffen" er litt rar - nå vet ikke jeg hvor aktive ute dine (bonus)barn er, men jeg ville aldri ha straffet et barn med å nekte dem å ut å leke, og heller være inne å se på film. Tror egentlig jeg bare ville ha hatt en samtale med barnet i dette tilfellet, for å minne henne på familiens regler. Enig i denne.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #17 Skrevet 6. oktober 2016 Et lite barn på seks år som blir anklaget for stjeling i sitt eget hjem. Snakk om å overføre en skamfølelse over på dette barnet. Konskevsen er alt for høyt for noe slikt. Du trenger veiledningshjelp. Anonymkode: d9d91...dc1 5
minister-mio Skrevet 6. oktober 2016 #18 Skrevet 6. oktober 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et lite barn på seks år som blir anklaget for stjeling i sitt eget hjem. Snakk om å overføre en skamfølelse over på dette barnet. Konskevsen er alt for høyt for noe slikt. Du trenger veiledningshjelp. Anonymkode: d9d91...dc1 Jeg syntes ts er svært åpen og ydmyk rundt det at hun bommet litt her. Hun virker å kunne tilpasse seg uten veiledningshjelp utenifra 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #19 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg kommer til å bruke ordet time-out bare for å advare dere som leser "time-out" og hodet vrir rundt 360 grader. Om du skulle straffe så ville jeg ha straffet med time-out en å sitte og se på tv (som er IKKE straff i det hele tatt) - og ikke mer en 10 minutter. Hun får ikke går ut med søsteren sin med engang, hun får vite hvor seriøs det er, og så lærer hun at du er streng men rettferdig. Å få husarrest resten av dagen for dette (og en 6 åring) er ALT for streng imo. Anonymkode: 833a9...7f5 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #20 Skrevet 6. oktober 2016 beklarger, men jeg spurte her fordi jeg var usikker på om det jeg gjorde var feil, og det har jeg fått bekreftet her nå,og tror ikke jenta her i huset har fått varige mén for denne hendelsen. vi har ett veldig godt forhold jeg og begge jentene. jeg satt meg ned sammen med henne etterhvert og snakket med henne om hendelsen, hu sier selv at hun skjønner at det var galt det hun hadde gjort, og at hun må heller må spørre neste gang, og ikke bare ta. så lot jeg ho få dra ut med søstera som da var kommet tilbake. Anonymkode: 552d8...1b8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå