Gå til innhold

Eksen bryter med egen familie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en litt fortvilt alenemor. Jeg ble forlatt til fordel for annen etter nesten 11 år i forhold til barnefaren nå i vår. Vil du lese mer om bruddet har jeg en tråd om det som heter noe slikt som: Mitt livs største mareritt er blitt realitet...

Nå har eksen bodd sammen med sin nye dame i litt over 4 mnd. Han har i følge sin egen familie og sine venner blitt svært isolert og tilbaketrukket. Han har (selvfølgelig) konflikter til sin egen familie (mor, besteforeldre, søsken, søskenbarn og andre bekjente) pga måten han gikk fra meg og vårt 8 mnd gamle barn på. Nå har han visst valgt å kutte mye kontakt. Han bor svært nær egne besteforeldre og de er passelig fortvilt fordi de ser datteren vår så ufattelig lite. Jeg prøver så godt jeg kan å følge med på hvem han har besøkt når og hvor lenge det er siden barnet mitt har møtt sin slekt på fars side. Men nå kjenner jeg at det tar på! Bare siste uka har 3 hele dager/ettermiddager gått med på å møte folk i farens familie, fordi de ringer meg og er så fortvilt siden det er så lenge siden de har fått sett vesla. Jeg har henne mest og forstår at jeg må kunne gi litt egen tid til hans familie slik situasjonen er, men begynner å grue for fremtiden. Hva skjer om far bryter all kontakt med egen familie? Det kommer til å gå ut over tiden vesla får tilbringe med fars familie og hennes fremtidige kontakt med dem. Hva skjer når vi har 50/50 av samværet? Vil de slutte å møte folk (den nye damen sin familie bor veldig langt herfra)? Datteren min er vant med å møte mye folk, fordi hun er så heldig å ha så mange rundt seg som er glad i henne. Dette har gjort henne til et sosialt og tillitsfullt barn. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, rotete ble det også :P Men om noen har råd tar jeg gjerne i mot. Lyst til å ta det opp med han, men "jeg har jo tross alt ikke noe med det"... Men synes det begynner å gå utover fremtidsutsiktene vesla har for kontakt med egen familie. Tenker mye på hvordan jul hun vil få i år, da hun skal være første del av jula hos sin far. Noen tanker? Vil det gå seg til? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med, helt uavhengig av faren, å avtale en fast rutine på samvær med hans familie? Hyppighet må nesten du bestemme, ut i fra hva som passer for deg. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Violetta skrev:

Hva med, helt uavhengig av faren, å avtale en fast rutine på samvær med hans familie? Hyppighet må nesten du bestemme, ut i fra hva som passer for deg. 

Takk for forslag :) Hadde nok gått an dersom de hadde vært litt færre folk. Han har 5 søsken, to sett foreldre, to sett besteforeldre, 3 søskenbarn han/vi har hatt nær kontakt med, vennepar og andre som også føler de bør møte datteren vår oftere enn de nå gjør. Jeg også forstår at han ikke kan møte alle disse hver gang han har samvær med vesla, men de siste mnd har han hatt så godt som NULL kontakt med alle. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere besteforeldre som ikke får delta særlig når sønnene har vanlig samvær mmed barna etter brudd. De fleste sier de har vendt seg til situasjonen,

Anonymkode: c1fbf...2f4

Skrevet

Dette er egentlig ikke ditt problem, men deres. Avtal jevnlig kontakt med dem DU føler du ønsker kontakt med, noen du er komfortabel med på besøk hjemme hos deg, som framtidige barnevakter, noen du liker. Så er det synd på de andre. Ikke din feil. Og datteren din vil ikke lide så lenge hun har kontakt med noen, hun får uansett to familier og mange å forholde seg til. Et nært forhold til alle dem du ramset opp, vil ikke være mulig uansett om dere hadde vært sammen og han var aldri så familiekjær. Det et synd på besteforeldre som mister kontakt med barnebarn etter brudd, men så lenge du ikke er avvisende, er det din eks' skyld og ansvar. 

Anonymkode: 47778...df6

• Liker 4
Skrevet

Besteforeldra kan få vere barnevakt etterkvart, og då får resten av flokken sørge for å kome innom der. Du kan ikkje ta ansvaret for at venner og fars søskenbarn får sjå jenta, tanter og onklar må samarbeide med besteforeldra. 

• Liker 4
Skrevet

Du får be familien hans ta tak i problemet på rett sted, og da heller snakke med far. 
Om far ikke gidder, så stopper det seg selv. Helt urimelig at du skal bruke flere kvelder i uka på familien hans. 
Det var en ting han valgte bort på vegne av dem da han svek deg. 

Om du føler for å ha de på besøk, så er det hyggelig av deg å invitere. Men de kan faktisk ikke regne med å bare komme valsende. Det er nå en temmelig stor overgang for deg å skulle ta hånd om barnet helt alene. 

• Liker 2
Skrevet

Samarbeid med barnets besteforeldre, så får de koordinere oldeforeldre, tanter og onkler. Nå er hun så liten at jeg ikke ville bekymret meg så mye for julen i år. Neste år skal vel du ha henne i julen, så det er først når hun er tre år at julen kanskje kan skuffe henne - men den bekymringen ville jeg ikke tatt på forskudd (og du og familie vil kunne feire jul med henne både før og etter om det er viktig å feire med mange folk). 

Må si at du har all min sympati, det må koste mye å sende ditt lille barn til eksen og hans nye dame, håper de  i det minste er OK omsorgspersoner.. forøvrig ville jeg fokusert på styrken i det å ha et så stort nettverk og så mye familie som vesla har. Men samarbeid gjennom de nærmeste, foreldrene til eksen sannsynligvis, eventuelt med de du ser får spesiell kontakt med henne. 

Anonymkode: 1f667...9c2

• Liker 1
Skrevet

Det høres litt ut som om du tror at datteren din er Guds gave til verden. Men våkn opp; hun er ikke det og det er ingen grunn til at du skal organisere samvær med alle og enhver dersom du ikke har lyst til å være sammen med de selv. Det går seg uansett til når hun blir litt eldre. 

Anonymkode: ec95e...ee6

• Liker 3
Skrevet

Det er bra at du har en ekssvigerfam som bryr seg. Prioriter besteforeldrene. Etterhvert kan de jo passe, og da kan tanter og onkler besøke besteforeldrene som passer. 

Anonymkode: 03274...ad2

• Liker 2
Skrevet
På 6. oktober 2016 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere besteforeldre som ikke får delta særlig når sønnene har vanlig samvær mmed barna etter brudd. De fleste sier de har vendt seg til situasjonen,

Anonymkode: c1fbf...2f4

Dette er slikt jeg synes er trist. Og her er vesla eneste barnebarn, enda. Men kan hende de venner seg til det, har mine tvil dog. 

På 6. oktober 2016 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Dette er egentlig ikke ditt problem, men deres. Avtal jevnlig kontakt med dem DU føler du ønsker kontakt med, noen du er komfortabel med på besøk hjemme hos deg, som framtidige barnevakter, noen du liker. Så er det synd på de andre. Ikke din feil. Og datteren din vil ikke lide så lenge hun har kontakt med noen, hun får uansett to familier og mange å forholde seg til. Et nært forhold til alle dem du ramset opp, vil ikke være mulig uansett om dere hadde vært sammen og han var aldri så familiekjær. Det et synd på besteforeldre som mister kontakt med barnebarn etter brudd, men så lenge du ikke er avvisende, er det din eks' skyld og ansvar. 

Anonymkode: 47778...df6

Ja, deres problem i bunn og grunn. Bare redd for fremtiden, at vesla skal miste kontakten av en vesentlig del av sitt opphav pga konflikter etter bruddet. Jeg skal gjøre det jeg kan, men makter ikke ta på meg alt ansvar. 

På 7. oktober 2016 den 7.42, AnonymBruker skrev:

Samarbeid med barnets besteforeldre, så får de koordinere oldeforeldre, tanter og onkler. Nå er hun så liten at jeg ikke ville bekymret meg så mye for julen i år. Neste år skal vel du ha henne i julen, så det er først når hun er tre år at julen kanskje kan skuffe henne - men den bekymringen ville jeg ikke tatt på forskudd (og du og familie vil kunne feire jul med henne både før og etter om det er viktig å feire med mange folk). 

Må si at du har all min sympati, det må koste mye å sende ditt lille barn til eksen og hans nye dame, håper de  i det minste er OK omsorgspersoner.. forøvrig ville jeg fokusert på styrken i det å ha et så stort nettverk og så mye familie som vesla har. Men samarbeid gjennom de nærmeste, foreldrene til eksen sannsynligvis, eventuelt med de du ser får spesiell kontakt med henne. 

Anonymkode: 1f667...9c2

Jeg skal sørge for å samarbeide med foreldrene hans. Takk for oppmuntrende ord. Mulig jeg overdramatiserer det hele, vil kun det beste for vesla. Jeg skal fokusere på de hun har, og ikke så mye på dem hun kanskje mister. Men synes selvsagt at det er fryktelig synd at hun mister kontakt med en så stor del av slekta si pga konflikter. Men får se hvordan det utarter seg, mulig at ting går seg til med årene også :) 

Skrevet
På 7. oktober 2016 den 7.52, AnonymBruker skrev:

Det høres litt ut som om du tror at datteren din er Guds gave til verden. Men våkn opp; hun er ikke det og det er ingen grunn til at du skal organisere samvær med alle og enhver dersom du ikke har lyst til å være sammen med de selv. Det går seg uansett til når hun blir litt eldre. 

Anonymkode: ec95e...ee6

Jeg har lest igjennom det jeg selv har skrevet og synes ikke det virker som jeg tror datteren min er Guds gave til verden. Hun er en gave for meg og familien min selvsagt ;) håper selvsagt at situasjonen går seg til. 

• Liker 3
Skrevet

Synes det er fantastisk at du er så opptatt av din datters forhold til fars familie. Å si at det ikke er din oppgave er tull, du vil jo det beste for barnet, uavhengig av hva far gjør. Hva med faste besteforeldre-dager? Rullere på hvem som sitter barnevakt? Bor alle i nærheten, for isåfall kan hun gå innom selv når hun blir eldre.

• Liker 1
Skrevet

Du kan holde kontakten med fars familie uten at det nødvendigvis skal gå gjennom faren. Nå som du er alene trenger du all støtte du kan få så det er vinn vinn for dere begge. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...