Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg vil hen med denne tråden, men lurer kanskje på om andre føler det på samme måte? 

Jeg er i slutten av 20-årene og har alle de "vanligste" SoMe-appene som messenger, instagram, snapchat osv. 

Som tidsfordriv synes jeg det er helt greit å ha disse appene, f.eks. gøy å se på hva venner og familie som bor andre steder bedriver tiden sin med, fint for å holde kontakten etc. 

Men i det siste så merker jeg at det har blitt veldig mye mas fra disse appene, mye notifications osv. Jeg har et par vennegjenger (studievenninner + barndomsvenninner) som lett kan holde en gruppechat gående i flere dager med småprat om "løst og fast". Jeg synes etter hvert at dette ble veldig forstyrrende i hverdagen. Du tar frem mobilen etter noen timer på jobb og har plutselig 20-40 notifications liksom... Blir vanskelig å få oversikt over det som eventuelt kan være viktig. 

Jeg prøvde å skru av varsler på SoMe-appene for å lettere få oversikt over viktigere beskjeder på mobilen (får blant annet jobb-epost og telefoner/sms fra jobben som er viktige der), men det resulterte i at det ble enda mer uoversiktelig når jeg først åpnet f.eks. messenger fordi det da var enda flere uleste meldinger der. 

Fikk også en del "klager" fra venninner om at jeg er treig med å svare på viktige ting, men problemet er at jeg ofte må scanne meg gjennom masse uviktige greier for å få lest viktige beskjeder. 

Jeg vet at én løsning kan være å slette meg selv fra disse sosiale mediene, men ulempen er da at jeg vil gå glipp av mye jeg faktisk har lyst til å se, som f.eks. snaps fra søsteren min som har fått baby og bor langt unna. 

Foreløpige tiltak har vært:

- Melde meg selv ut fra gruppesamtaler som bare blir tull (folk blir litt fornærma, men men) 

- Slette alle fra snap som ikke er i nær omgangskrets og som bare sender masse random snaps

- Oppfordre folk til å heller sende sms hvis det er viktige ting da jeg leser sms før messenger ol. 

Andre tips/råd? Hvor bevisste er dere på å ikke spamme venner forresten? 

Anonymkode: 2b287...70e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, dette kunne like godt ha vært skrevet av meg! :)

Jeg ble så lei alt "maset" fra SoMe, at jeg begynte å skru av varsler for det meste:

- Face: gruppesider jeg er med i, arrangementer jeg vil følge med på, andre sider der varslet automatisk er satt i startfasen. Det hjalp en del, men samtidig så går jeg jo glipp av det umiddelbare varselet på viktig informasjon om legges inn der. Så har jeg inntrykk av at det på FB blir lagt til nye varsler på andre ting, om man skrur av noen - plutselig fikk jeg varsler fra andre sider som jeg ikke har fått varsler fra tidligere. Også dette med at den og den sender direkte - jeg vil ikke ha slike varsler, men det hjelper jo ikke å slå dem av.

- Insta har jeg fått kontroll på, den maser ikke så mye heller, jeg har slått av lydvarsel

- Snap har jeg også en viss kontroll på etter at jeg har slått av lydvarsel

- Messenger: Dette er verstingen! Men det er jo fordi det er så mange som bruker den til blant annet gruppesamtaler. Så er det en som sier ett eller annet, så skal alle medlemmene gi det tommel opp - og dermed har du det gående. Jeg hadde spesielt en gruppesamtale jeg ble dr...lei av, jeg slo av varsel på den. Noe som da resulterte i at jeg ble stempla som dårlig venninne fordi det tok et par dager før jeg kom med min "tommel opp"... Spesielt her synes jeg flere burde bli mer bevisste på la være med "spamming"...

Jeg har, som deg, sagt ti vennene mine at om det er noe viktig så må de sende SMS eller ringe, det er ingen garanti at jeg har sett den før det er for sent om man bruker noen av de andre kanalene. For de som virkelig er venner, så virker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...