AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #1 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg og samboeren min begynte å diskutere brokkoli i dag, og han mener å huske dette som en hverdagslig del av barndommens middager på 70- og 80-tallet, mens jeg nesten er villig til å vedde på at jeg ble presentert for denne "rare og spennende blomkålen" først på begynnelsen av 90-tallet, til tross for at jeg elsket grønnsaker og pleide å sverme rundt grønnsaksdisken på butikken. Husker dere andre å få servert brokkoli som barn, og når er dere født? Jeg er født midt på 70-tallet. Kanskje er det regionale forskjeller, da jeg og samboeren min er oppvokst i ulike deler av landet...? Anonymkode: 48b5f...6e0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #2 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg er født i 1976 og kan huske å "alltid" å ha fått servert brokkoli til middag. Oppvokst på østlandet. Anonymkode: 47c2e...f42 3
Smily :-* Skrevet 5. oktober 2016 #3 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg er født sent på 80 tallet og jeg husker brokkoli fra min oppvekst, mamma hadde en nydelig brokkoli og blomkål grateng. I voksen alder elsket jeg brokkoli til nesten all mat😍😊 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #4 Skrevet 5. oktober 2016 Født i 74 her. Heller mot det trådstarter sier. Brokkoli var iallfall ikke på middagsbordet vårt på 70-tallet. Vil tippe sent 80-, tidlig 90-tallet. Oslo, born and bread. Anonymkode: 562d0...cba 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #5 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg er født i 1980, og fra Oslo. Vi har hatt brokkoli på middagsbordet i hele min oppvekst. Anonymkode: 60fab...e36 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #6 Skrevet 6. oktober 2016 I min kokebok fra 1969 står det skrevet om broccoli = aspargeskål at tidligere ble det lille kvantumet som behøvdes importert til skandinavia, men at det nå dyrkes her og at folk har lært å like det. Det er sannsynlig at brokkoli som alle nye trender kom først til Oslo og de store byene, før de ble vanlig i resten av landet. Anonymkode: a4d93...f7b 5
Gjest Margit Spat Skrevet 7. oktober 2016 #7 Skrevet 7. oktober 2016 På 6. oktober 2016 den 1.06, AnonymBruker skrev: Født i 74 her. Heller mot det trådstarter sier. Brokkoli var iallfall ikke på middagsbordet vårt på 70-tallet. Vil tippe sent 80-, tidlig 90-tallet. Oslo, born and bread. Anonymkode: 562d0...cba Samme her. Født første halvdel av 70-tallet, og oppvokst på Østlandet, jeg også.
Gjest Sugemerke Skrevet 7. oktober 2016 #8 Skrevet 7. oktober 2016 Hjemme hos oss ble det en del av hverdagsmiddagen rundt 1990.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #9 Skrevet 7. oktober 2016 På 6. oktober 2016 den 1.06, AnonymBruker skrev: Født i 74 her. Heller mot det trådstarter sier. Brokkoli var iallfall ikke på middagsbordet vårt på 70-tallet. Vil tippe sent 80-, tidlig 90-tallet. Oslo, born and bread. Anonymkode: 562d0...cba Samme her. Vi hadde mye blomkål på søtti/åttitallet, men ikke brokkoli. Anonymkode: b7a7f...b62 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #11 Skrevet 7. oktober 2016 På slutten av 80-tallet. Ble den evt dyrket her i Norge på den tiden og evt før den tid? Anonymkode: 9a892...bce
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #12 Skrevet 7. oktober 2016 https://snl.no/brokkoli Her står det at den ble beskrevet som ny og bemerkelsesverdig i en bok fra 1961. Så var nok ikke lenge etter det den ble vanlig. Anonymkode: 66c77...360
Juniper Skrevet 7. oktober 2016 #13 Skrevet 7. oktober 2016 Tror den begynte å bli dyrket i bynære strøk på Østlandet på slutten av 60-tallet. Men det var jo de med mest interesser for nye vekster som prøvde det først. Sikkert mange steder der det ikke ble vanlig før mye senere.
Gjest canacas Skrevet 7. oktober 2016 #14 Skrevet 7. oktober 2016 Blomkål og brokkoli var vel det vanligste vi fikk servert til middagen når jeg vokste opp på 80-tallet. Før 80 var jeg for liten til å huske.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #15 Skrevet 7. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: https://snl.no/brokkoli Her står det at den ble beskrevet som ny og bemerkelsesverdig i en bok fra 1961. Så var nok ikke lenge etter det den ble vanlig. Anonymkode: 66c77...360 "En bok" jeg er som sagt født på begynnelsen av søttitallet og vi hadde aldri brokkoli. Foreldrene mine var progressive og kjøpte hvitløk allerede på sekstitallet, men brokkoli? Nei. Det var ikke i butikkene i Oslo på den tiden. Det var i det hele tatt veldig dårlig utvalg av grønnsaker. Det vi vanligvis hadde var løk, hvitløk (ikke vanlig), maiskorn (!), erter, blomkål, hodekål, bleke, vonde tomater, slangeagurk, sylteagurk, syltede rødbeter, rød paprika, gulrøtter. Gulrøtter til alt. Anonymkode: b7a7f...b62 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #16 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg kommer fra Østlandet, og brokkoli ble gradvis mer vanlig på middagsbordet i løpet av 80-tallet. Men jeg husker at brokkoli på denne tiden først og fremst var en typisk "restaurant-grønnsak". I dag spiser vi, som så mange andre, brokkoli flere ganger i uka. Den har de siste par tiårene blitt veldig vanlig i det norske kostholdet. Anonymkode: 330c2...9e9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #17 Skrevet 7. oktober 2016 Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet på Østlandet, og jeg husker godt at vi hadde brokkoli til kokt torsk i min oppvekst. Og dette var før jeg flyttet som 5-åring. Mine foreldre har aldri vært spesielt nyskapende i matveien, så jeg mistenker at dette var blitt relativt vanlig innen den tid Anonymkode: 3dc74...ba1
Juniper Skrevet 8. oktober 2016 #18 Skrevet 8. oktober 2016 Tror det var mange som dyrket brokkoli før den ble vanlig i butikkene. Det er jo en vekst som er litt vrien å lagre (før de fant ut at den kunne plastpakkes). Husker seanser som barn der brokkolibuketter ble senket i saltvann, for at alle kålmarkene skulle slippe taket og flyte opp. Det smakte aldri særlig godt etter det!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2016 #19 Skrevet 8. oktober 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: https://snl.no/brokkoli Her står det at den ble beskrevet som ny og bemerkelsesverdig i en bok fra 1961. Så var nok ikke lenge etter det den ble vanlig. Anonymkode: 66c77...360 Skulle også sitere denne! Husker sitatet fra Roman 1987 av Dag Solstad, og jammen var det ikke nevnt i Store norske leksikon. Men sånn ellers er jeg enig i at brokkoli ble vanlig i løpet av 80-tallet. Moren min laget en ovnsrett med høne, brokkoli og ostesaus på 80-tallet, husker jeg. Da jeg var student på hybel fra 1989 og noen år framover var brokkoli dagligdags - husker jeg alltid kokte brokkoli og ris til den marinerte kyllingen fra frysedisken. Anonymkode: b5508...1b5
Leo Skrevet 8. oktober 2016 #20 Skrevet 8. oktober 2016 Jeg er født i 1970 og vet at min mor dyrket brokkoli fra ca. 1973. Den ble forvellet og fryst ned, så jeg kan egentlig ikke huske noe annet enn at brokkoli har vært en vanlig grønnsak. All marken som var i den er en annen historie og en sterkt medvirkende årsak til at det er først de senere årene jeg har begynt å bruke brokkoli noe særlig igjen... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå