Smily :-* Skrevet 5. oktober 2016 #1 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Jeg er ikke veldig flink med blomster og har alt annet enn grønne fingre. Jeg har kjøpt meg orkideer og lurer på om jeg får disse til å blomstre på nytt, evnt hvordan? også lurer jeg på roser. Hvordan kan jeg få rosene til å holde lengre enn en helg? Synes roser er så fint og liker å kjøpe det til helga men varer alltid så kort. Tar gjerne i mot litt kunnskap 🌹😄 Endret 5. oktober 2016 av Smily :-* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 6. oktober 2016 #2 Del Skrevet 6. oktober 2016 Hvis du mener phalaenopsis orkideer så er de ikke så vanskelige å få til å blomstre igjen. Akkurat hvor lang tid det vil ta varierer, men bare gi de nok lys og vann. Vann de gjerne godt, men ikke la de stå i vann (så la de renne av) og vent til røttene ikke er grønne/våte lenger før du vanner på nytt. Avkuttede roser kan være vanskelige. Først, pass på å velge friske roser som ikke er altfor utslått. Jeg ser også på stilkene, for i min erfaring er de med kraftige stilker mer holdbare. Så er det viktig å snitte de godt rett før du setter de i vann. Bruk en skarp kniv, det er viktig. Og lag snittet så langt og jevnt du klarer. Du kan godt lage et lite "motsnitt" nederst (på motsatt side av hovedsnittet) for å åpne ytterligere. Fjern alle torner og blader som vil havne under vann med kniven, ellers bidrar de til mye bakterier i vannet. Bruk bukettnæringen som følger med, den inneholder sukker som blomstene kan bruke og en liten mengde klor som forhindrer bakterier. Sett gjerne rosebuketter kaldt om natten, uten frost. Kjøleskap går også bra om du har plass, da varer de lengre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #3 Del Skrevet 6. oktober 2016 Stelletips for orkideer https://www.mestergronn.no/stelletips/slik-steller-du-orkide/ Anonymkode: 98072...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smily :-* Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 6. oktober 2016 5 minutter siden, Frøkensina skrev: Hvis du mener phalaenopsis orkideer så er de ikke så vanskelige å få til å blomstre igjen. Akkurat hvor lang tid det vil ta varierer, men bare gi de nok lys og vann. Vann de gjerne godt, men ikke la de stå i vann (så la de renne av) og vent til røttene ikke er grønne/våte lenger før du vanner på nytt. Avkuttede roser kan være vanskelige. Først, pass på å velge friske roser som ikke er altfor utslått. Jeg ser også på stilkene, for i min erfaring er de med kraftige stilker mer holdbare. Så er det viktig å snitte de godt rett før du setter de i vann. Bruk en skarp kniv, det er viktig. Og lag snittet så langt og jevnt du klarer. Du kan godt lage et lite "motsnitt" nederst (på motsatt side av hovedsnittet) for å åpne ytterligere. Fjern alle torner og blader som vil havne under vann med kniven, ellers bidrar de til mye bakterier i vannet. Bruk bukettnæringen som følger med, den inneholder sukker som blomstene kan bruke og en liten mengde klor som forhindrer bakterier. Sett gjerne rosebuketter kaldt om natten, uten frost. Kjøleskap går også bra om du har plass, da varer de lengre. Tusen takk for tips! Det med rosene er jeg mest spent på å prøve. Skal sette de litt kjølig om natten 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 6. oktober 2016 #5 Del Skrevet 6. oktober 2016 Akkurat nå, Smily :-* skrev: Tusen takk for tips! Det med rosene er jeg mest spent på å prøve. Skal sette de litt kjølig om natten Bare hyggelig Jeg har jobbet i blomsterbutikk og roser (+ de fleste snittblomster) går alltid inn i et kjølerom om natten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå