Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg hadde altså litt dårlig tid på butikken da jeg skulle handle kjøtt til morgendagens store fårikålfest... tok feil av fårikålkjøttet og lammelår i skiver som lå ved siden av hverandre, og måtte dermed undertrykke en overveldende trang til å banne da gubben sjekket kjøleskapet og lurte på hva i alle dager jeg skulle bruke DET kjøttet til??? 

Men, går det an å bruke lammelår i skiver likevel? Please, please, please...  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tviler jeg på.

Anonymkode: 745c5...6b4

Skrevet

Jodda, det går helt fint. Hvorfor skulle det egentlig ikke det? Det vil nok smake litt annerledes enn får-i-kålkjøtt, og det kan hende det trenger litt kortere koketid, men kjør på :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker alltid lammelår i skiver til fårikål. Mye bedre kvalitet på kjøttet synes jeg.

• Liker 4
Skrevet

Det blir ikke godt. Det er en annen type kjøtt både i smak og konsistens på et lår og på kjøttet beregnet på fårikål.

Men det kan jo bli en minnerik middag.

Anonymkode: 12f4a...8ac

Skrevet

Det er ingen problem å bruke lammelår til fårikål - tvert i mot! Mye mindre ben på lammelåret. Vi pleier å anbefale det når kundene spør, i ferskvaren der jeg jobber. Men siden det er mer kjøtt og mindre ben, trenger du heller ikke beregne like mye kjøtt per person, hvis dere er få til middag. Men heller ingen krise, hvis det blir for mye, for det er veldig godt å varme opp igjen dagen etter, da den faktisk blir bedre når den får stå litt. 

Anonymkode: ca19b...41a

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig mange som bruker lammelår i skiver i stedet for oppskåret fårikålkjøtt når de skal lage fårikål.

Den største forskjellen er at det er mindre fett og bein på lammelåret, slik at det kan oppleves noe mindre smak og litt tørrere.

Skrevet

Dersom du ikke bare går og kjøper nye kjøttstykker må du i alle fall sjekke at det er nok fett og bein til at det blir god kraft.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen problem å bruke lammelår til fårikål - tvert i mot! Mye mindre ben på lammelåret. Vi pleier å anbefale det når kundene spør, i ferskvaren der jeg jobber. Men siden det er mer kjøtt og mindre ben, trenger du heller ikke beregne like mye kjøtt per person, hvis dere er få til middag. Men heller ingen krise, hvis det blir for mye, for det er veldig godt å varme opp igjen dagen etter, da den faktisk blir bedre når den får stå litt. 

Det er jo nettopp ben man vil ha for å få god kraft.

• Liker 1
Skrevet

Bruker kun lammelår og det blir så godt. Hadde det senest i går 😊

Skrevet (endret)

Har alltid brukt lammelår til fårikål. Og det smaker himmelsk! :) 

Forresten, så heter det jo FÅRikål :fnise: Så helt feil er det ikke å bruke LAMMElår ;)  Hihi!

Endret av Patronus
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp ben man vil ha for å få god kraft.

Vel, vi opplever at kundene ønsker mer kjøttfulle stykker, og heller ikke er interesserte i å betale over 100kr pr. kilo, for noe som nesten bare består av ben. Derfor anbefales skivet lammelår eller lammekoteletter.

• Liker 3
Skrevet

Funker supert. Mer kjøtt, mindre bein :)

Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan du det. ☺

Smaken blir den samme.

Bare dyrere...   😜

Endret av Jerry Lee
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tviler jeg på.

:fnise:

Skrevet

Jeg bruker bare lammelår i skiver når jeg lager fårikål, blir så godt så :)

Skrevet

Takk, da kjører jeg på med lammelår 😉 Har bare brukt fårikålkjøtt før, men tenker å tilsette litt ekstra smak i form av rødvin, bacon og allehånde (brasiliansk fårikål), så regner med at det blir nok smak selv med mindre fett og bein 😊

Ts

Anonymkode: f5ba9...7a0

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da kjører jeg på med lammelår 😉 Har bare brukt fårikålkjøtt før, men tenker å tilsette litt ekstra smak i form av rødvin, bacon og allehånde (brasiliansk fårikål), så regner med at det blir nok smak selv med mindre fett og bein 😊

Ts

Anonymkode: f5ba9...7a0

Da får du kalle det noe annet enn fårikål. 

Anonymkode: b68ea...9b4

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, zophie skrev:

Ja, jeg hadde altså litt dårlig tid på butikken da jeg skulle handle kjøtt til morgendagens store fårikålfest... tok feil av fårikålkjøttet og lammelår i skiver som lå ved siden av hverandre, og måtte dermed undertrykke en overveldende trang til å banne da gubben sjekket kjøleskapet og lurte på hva i alle dager jeg skulle bruke DET kjøttet til??? 

Men, går det an å bruke lammelår i skiver likevel? Please, please, please...  

Det blir god fårikålkjøtt

Anonymkode: 20c70...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...