Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få en utblåsning!

Har ei venninne som jeg har kjent siden jeg var liten. Hun er kjempekoselig og alt sånt, men når det kommer til penger, så er hun helt off.. Jeg er student og tjener lite, har en jobb på siden og får ingenting siden jeg bor hjemme. Hun skal ta fagbrev til våren og kan tjene 18.000 på en mnd. Det er flere ganger jeg har stått igjen med regningen for ting som hun og jeg har kjøpt sammen fordi hun pusher det over på meg. 

Et eksempel her er en utlandstur vi hadde i fjor, til en storby i Europa. Jeg hadde lite penger og hadde spart en del i forkant. Siste kvelden så vil jeg dra ut. Jeg tenker: "vi har en kveld igjen her og vi kan gjøre noe gøy fremfor å sitte på hotellrommet". Så hun søker opp en bar og vi drar. Vi kommer akkurat i happy hour der vi kommer og jeg vet jeg kun har 123kr igjen på kortet og jeg ville ha litt igjen til frokost. Så etter vi har bestilt, 2 for prisen av 1 pusher hun dette over på meg og dette kommer på 117kr.  Jeg protesterer og sier at jeg skal ha penger til frokost og hun sier jeg måtte betale fordi jeg ville dra ut... Jeg hadde heldigvis en 200-lapp kontant som jeg vekslet på flyplassen. Vi kunne delt, sånn at jeg iallfall hadde litt igjen? Ene kvelden satt hun å sa hun nettopp hadde fått lønn på 15.000...  

I tillegg har hun de siste årene sittet å gnidd opp i ansiktet mitt at jeg tjener mindre enn henne... Og dette bare fordi jeg er student! Nå senest i dag fikk jeg mld om at leppestiftene jeg "fikk" av henne måtte jeg betale for?!.. Altså jeg hadde betalt og tatt dem om jeg hadde fått opplyst om at jeg måtte betale dem til å begynne med! Nå kom hun 5 dager i etterkant og sa at jeg måtte ut med en ubetydelig liten sum. Men jeg blir så lei! Jeg orker snart ikke mer! Hun blir plutselig slitsom å være med fordi hun skal hevde seg, hele tiden. Jeg er redd for at etter fagbrevet at hun skal utdanne seg videre og jeg blir sittende med at hun gnir lønnen sin opp i trynet mitt. Jeg ble såpass lei nå i helga at jeg sa : "Ja du har jo ikke akkurat så mye penger i studietiden"... til henne når hun snakket om det.. Hun evner ikke til å forstå at jeg utdanner meg og har en drittjobb, mens hun for betalt for å sitte på rævva. 

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 9dc54...e32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ot. Men er gniten slang for gninen? 

Anonymkode: 10434...041

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ot. Men er gniten slang for gninen? 

Gjerrig!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjerrig!

Ikke gnien altså?

• Liker 1
Skrevet

Det er vel aka det samme! 

• Liker 2
Skrevet

Du må bare nekte å betale for henne. Alltid få separate regninger, og aldri la henne "spandere" noe på deg. Ikke kjøp noe sammen. Om dere er  en bar får dere bestille, og betale hver for dere.

Anonymkode: 9a97f...60c

• Liker 7
Skrevet

Du må bare nekte å betale for henne. Alltid få separate regninger, og aldri la henne "spandere" noe på deg. Ikke kjøp noe sammen. Om dere er  en bar får dere bestille, og betale hver for dere.

Ja må nok det fremover! Det med leppestiftene er greit men det å pushe hele regningen over på meg når hun visste hvor lite jeg hadde igjen er rett og slett stygt gjort synes jeg...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja må nok det fremover! Det med leppestiftene er greit men det å pushe hele regningen over på meg når hun visste hvor lite jeg hadde igjen er rett og slett stygt gjort synes jeg...

Ja det var slemt gjort. Så bare bestill kun til deg selv framover :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var slemt gjort. Så bare bestill kun til deg selv framover :) 

Skal det! Jeg snakket med dette med både min mor og kjæresten.. Begge sier jeg burde gi beskjed.. Det er som om alt omhandler penger og hun ser ned på meg som ikke har så mye penger og "mobber" meg for småting jeg har reagert på.. Det er rett og slett slitsomt!

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det! Jeg snakket med dette med både min mor og kjæresten.. Begge sier jeg burde gi beskjed.. Det er som om alt omhandler penger og hun ser ned på meg som ikke har så mye penger og "mobber" meg for småting jeg har reagert på.. Det er rett og slett slitsomt!

Om hun mobber deg kan det være en ide å revurdere vennskapet.

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er ugreit å la deg ta hele regningen, men jeg synes også det er ganske spesielt å dra på bar når man egentlig ikke har penger å bruke.

Hvordan den økonomiske fordelingen mellom dere er kommer jo an på hva slags utgifter dere har også, ikke bare hvor mye dere får inn. Rådet du har fått over her om å alltid legge opp til separat betaling og ikke ta imot noe fra henne er godt, da slipper du både kinkige spleisesituasjoner og å mer eller mindre reelt skylde henne noe.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun mobber deg kan det være en ide å revurdere vennskapet.

Er så vanskelig å revurdere det i og med vi har vært venner i 18 år.. Det er det siste året jeg har sett denne siden og blitt provosert! Hun trakker på meg og går å sier ting til min bror på jobb(hun jobber med han) som jeg trodde var ting som ikke var vits i å si til noen! Eller mobber meg for måten jeg har reagert i enkelte situasjoner.. Det er liksom småting som gjør at jeg blir sliten og drittlei!  

1 minutt siden, Ananas. skrev:

Enig i at det er ugreit å la deg ta hele regningen, men jeg synes også det er ganske spesielt å dra på bar når man egentlig ikke har penger å bruke.

Hvordan den økonomiske fordelingen mellom dere er kommer jo an på hva slags utgifter dere har også, ikke bare hvor mye dere får inn. Rådet du har fått over her om å alltid legge opp til separat betaling og ikke ta imot noe fra henne er godt, da slipper du både kinkige spleisesituasjoner og å mer eller mindre reelt skylde henne noe.

Jeg hadde litt og tenkte jeg kunne finne en litt billig drink til meg selv og ikke noe mer enn det. Kunne være jeg ikke kjøpte noe i det hele tatt, men bare dratt ut fordi jeg kunne. Om jeg hadde gått for det hadde jeg hatt mer penger igjen til frokost. Siden begge bor hjemme har vi veldig lite og hun sparer en del.  Det er planen fremover å ikke være med å spleise. 

Skrevet

Noen mennesker liker å hevde seg selv med å tråkke litt på de som er nær dem. Det skjer både i "vennskap" og i forhold. Pass deg for deg i lengden. Håper du setter henne på plass.

Anonymkode: 70613...364

• Liker 1
Skrevet

Noen mennesker liker å hevde seg selv med å tråkke litt på de som er nær dem. Det skjer både i "vennskap" og i forhold. Pass deg for deg i lengden. Håper du setter henne på plass.

Anonymkode: 70613...364

Må få gjort det snart. Er nok ferdig utdannet før henne(er ett år eldre) og hun er ikke ferdig med videregående før neste år(når hun blir 20). Planen er iallfall her å finne leilighet snart og begynne å jobbe når jeg er ferdig. Så da har jeg nok litt mer enn henne for en gangs skyld, men jeg vil ikke sitte på samme måten som hun gjør, og aldri har jeg gjort henne noe vondt. 

Skrevet

At dere har vært venner i 18 år gjør at det er forståelig at det er vanskelig å revurdere vennskapet,men dette har jeg gjort med en jeg har vært venn med ca hele livet.. Jeg faset henne ut,dvs hadde mindre og mindre tid å bruke på henne,la ikke avtaler osv. Nå snakker vi av og til på fb,men hun vet selv at om hun skjerrper seg så kan vi ha et vennskap.

Først må du ta det opp med henne på en ordentlig måte og si ting rett ut. Fortsetter det så faser du henne ut. Spør hun hvorfor så sier du enkelt at hun snakker ned til deg og slikt gjøre ikke ordentlige venner.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, SunnivaOslo skrev:

At dere har vært venner i 18 år gjør at det er forståelig at det er vanskelig å revurdere vennskapet,men dette har jeg gjort med en jeg har vært venn med ca hele livet.. Jeg faset henne ut,dvs hadde mindre og mindre tid å bruke på henne,la ikke avtaler osv. Nå snakker vi av og til på fb,men hun vet selv at om hun skjerrper seg så kan vi ha et vennskap.

Først må du ta det opp med henne på en ordentlig måte og si ting rett ut. Fortsetter det så faser du henne ut. Spør hun hvorfor så sier du enkelt at hun snakker ned til deg og slikt gjøre ikke ordentlige venner.

Har faset henne ut uten å ta det opp med henne faktisk. Har gått litt naturlig siden jeg fikk meg kjæreste et halvt år siden. Har lyst å ta det opp med henne men det er så vanskelig! Hun finner bare masse feil med meg, og jeg har bare sluttet å lage masse avtaler, og i stedet bare hatt 1-2 ganger i mnd. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faset henne ut uten å ta det opp med henne faktisk. Har gått litt naturlig siden jeg fikk meg kjæreste et halvt år siden. Har lyst å ta det opp med henne men det er så vanskelig! Hun finner bare masse feil med meg, og jeg har bare sluttet å lage masse avtaler, og i stedet bare hatt 1-2 ganger i mnd. 

Ja det er vanskelig for dette er et gammelt vennskap.

Når hun begynner med å finne feil ved deg så stopper henne og sier "nå gjør du akkurat det jeg snakker om" eller lignende.

Skrevet
1 minutt siden, SunnivaOslo skrev:

Ja det er vanskelig for dette er et gammelt vennskap.

Når hun begynner med å finne feil ved deg så stopper henne og sier "nå gjør du akkurat det jeg snakker om" eller lignende.

Ja må få gjort noe! Føler ikke mine "feil" er så store.. Hun går som regel bare rundt å sier jeg er dum, at jeg blir lett sur og sånne ting.. Ikke at alle tingene stemmer, men det er slitsomt!! Det er bare noe alltid hun skal pirke på som ikke betyr noe eller bare bruker dum f.eks fordi jeg ikke gikk realfag og ikke går det samme som henne.. Da føler jeg meg tråkket på..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja må få gjort noe! Føler ikke mine "feil" er så store.. Hun går som regel bare rundt å sier jeg er dum, at jeg blir lett sur og sånne ting.. Ikke at alle tingene stemmer, men det er slitsomt!! Det er bare noe alltid hun skal pirke på som ikke betyr noe eller bare bruker dum f.eks fordi jeg ikke gikk realfag og ikke går det samme som henne.. Da føler jeg meg tråkket på..

Hun har vel sine komplekser tenker jeg så det går utover ☺

Skrevet
2 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Hun har vel sine komplekser tenker jeg så det går utover ☺

Ja.. får se hva det blir! Frister å fase henne ut litt.. hun kan være kjempehyggelig og plutselig noe helt annet etterpå! Det er mest det med penger som plager meg og får meg til å føle meg dritt rett og slett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...