Gå til innhold

Til dere som bor i Kollektiv

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg trives veldig godt her hvor jeg bor. Jeg bor i ett rent jentekollektiv og vi er 7 stykker som deler ett stort hus.

Det hadde vært gøy og høre fra andre som bor i kollektiv. Hvor mange dere er, generelle boforhold, hvordan dere innordner dere osv.

Det hadde også vært fint og høre fra dere som bor i ett jente/gutte kollektiv da vi vurderer å ta inn en mannlig beboer fra Nyttår. Hva er pluss og minus med en gutt, og hvordan er det for en gutt og bo med så mange jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde i kollektiv med bare meg og 2 gutten i ca 1 år. Det var egentlig veldig koselig fordi guttene var veldig koselige, sosiale og lette og prate med.

MEN - når det gjalt huslige oppgaver endte det med at vi måtte sette opp en liste over hvem som skulle gjøre hva når. Ellers skled det helt ut og ingen gjorde noe.

De 6 årene jeg bodde i kollektiv var det først med 3 jenter, så var vi 2 jenter og 1 gutt og til sist 1 jente og 2 gutter. Kjønn hadde egentlig ingen ting å si m.h.t. hvor godt jeg trvides - alt har med person og gjøre.

Så om èn hane vil trives med alle hønene kommer vel egentlig helt an på personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har bodd i flere forskjellige kollektiv. Siste var vi i begynnelsen 2 jenter og 4 gutter, men det siste året var det meg og fem(!) gutter. Fungerte stort sett greit, men ble litt uenighet om vasking, når man skulle ha det stille på kvelden (noen ville være oppe hele natta, også i ukene) og var en som ikke betalte husleie.

Så jeg ble dritt lei etterhvert. Aldri mer kollektiv for min del, selv om det også var koselig. Alltid noen å snakke med, men så var man jo nesten aldri helt alene heller da...

Vi hadde regler for vasking og rydding, men ikke alle som var like flinke til å følge dem.

Og viktigst av alt, har dere ikke hver deres husleiekontrakt men at den kun står på en av dere så skriv kontrakt dere i mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bur i kollektiv på hybelen min i Bergen, vi deler 2. etasje og eit loft i eit rekkehus, og trives VELDIG godt! Vi er 4 jenter og 1 gut i alderen 20-24. Det er fint å ha ein gut blant oss jentene, og han likar seg godt trur eg. Rydding og huslege gjeremål går fint. Vi har vaskeliste, og oppvaskmaskin. :-) Felles middagar og tv/spele-kveldar har vi også innimellom. Og forrige onsdag hadde vi juleverkstad saman! Utruleg kosleg!!

Kollektiv kan anbefalast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i kollektiv for en del år siden, det var meg og tre gutter.

Synes arbeidsfordeling osv gikk greit, hadde oppvaskmaskin osv., men man var aldri alene, og alle fikk sine besøk, noen våka lenge av og til og noen våka lenge ofte, og det var alltid liv der på en måte. Ikke slik at noen spilte høy musikk hele natta osv, men satt og spilte kort eller annet. Det ble ikke uvennskap, og tror alle var såpass runde at det heller ikke stod i fare.

Verst var kanskje etter fester, når div. besøkende ikke gikk hjem igjen, satt der neste morra, utover ettermiddagen, og trodde det var en cafe... (de trivdes vel da, men...)

Hadde felles basismat, og middager.

Jeg gikk lei av aldri være alene, og ha privatliv, og flytta hjem til faren min, til jeg fant egen leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar :)

Her i huset er vi fremdeles delte i synet på om vi skal ta sjansen på en mannlig leieboer, men nå må vi snart bestemme oss *stress*.

Huset vi bor i er attraktivt med veldig godt rykte så det mangler ikke på søkere heller. Det er veldig hyggelig men det gjør også at vi får mye mer jobb. Vi har også to beboere som har små barn så vi kan ikke ha noen party-boys/girls boende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

mannlige innslag i kollektiv er bra fordi det kan bryte opp "kjerringmåter" å være på og åpne for mer direkte kommunikasjon i stedet for surmulig og sladring. Om det er et problem. Men det virker jo ikke sånn.

Gutter kan ellers være flinke til å skape litt liv og holde på med merkelige og underholdende prosjekter. men de er også fæle til å tørke treningstøy på kjøkkenet. Har ikke hatt større problemer med å dele fellesarealer med menn enn kvinner, men vet om et reint guttekollektiv hvor de kjøpte nytt servise når alt det gamle var skittent. Oppvask? Hvor er springen? Og de har lagd eget søppelrom (ved siden av et av soverommene) fordi de ikke gidder å gå ut med søppelposene. Jaja. Jeg har delt kjøkken med en pedantisk fyr fra Vestfold, en usynlig trønder og en tyvaktig sjøspeider. Konklusjonen er vel at menn er totalt forskjellige.

Velg en relativt voksen leieboer og informer han om fellesreglene. De fleste klarer å holde seg til enkle regler om oppvask og husfred, men enkelte klarer det IKKE. Kast han ut om han ikke svarer til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Nå har vi bestemt oss og valget falt på en jente denne gangen.

Vi hadde opprinnelig bestemt oss for en gutt men da det kom fram at han hadde tenkt å installere ett gigantisk hjemmekinoanlegg sammen med ett enda større stereoanlegg på rommet sitt så var det takk og adjø. Vi har to små barn her i huset og vi fungerer nesten som en storfamilie, da nytter det ikke med en hi-fi gutt som skal se actionfilm med kameratgjengen på storskjerm så hele huset rister. Da vi hadde ham på 2. intervju var han også betenkt over å måtte sette inn penger hver måned til vår felleskonto for rengjøringsmidler, toalett- og kjøkkenpapir, vaskepulver og andre ting vi har felles.

Men vår nye leieboer Synne virker som ei kjempejente og hun kommer med tingene sine neste uke. Utrolig deilig og være ferdig med intervjurundene, vi har snakket med nesten 30 mennesker :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektiv-liv kan være det verste av det verste og det beste av det beste:

Det er herlig når man kommer hjem sliten etter en lang dag og noen har lagd for mye middag, sånn at du kan få restene, og dermed slippe å lage middag selv.

men..det kan være irriterende når noen er veldig glade i å lage mat, men aldri rydder skikkelig opp etter seg, sånn at nestemann som skal lage mat må vaske opp gryter først, f.eks.

Det er veldig hyggelig å sette seg ned med "samboerne" å ta et glass vin eller fem..

men...det er ikke så gøy når de kommer hjem med folk og skal ha nachspiel på en tirsdagskveld f.eks.

Det er veldig hyggelig å bo med bare jenter, så man kan låne klær, sminke og sko av hverandre, og hjelpe hverandre med å plukke ut det perfekte antrekket til den store Daten.

men...det er ikke så koselig å bo med bare jenter når PMS'en smeller i veggene og det er amper stemning flere dager i strekk, da er det bedre å få inn en gutt eller to som kan være med å balansere stemingen litt..

Det er veldig koselig å bo med gutter som kan være kompiser og man kan utvikle herlige vennskap med og drikke øl og se fotball med en gang iblant og få lov til å være "en av gutta" (de kan ikke kaste deg ut, du bor jo der :sjarmor: )

men...det er ikke så gøy når "samboer" blir til samboer og man oppfører seg mer som et gammelt gift par, enn som urbane kollektivkompiser...

Og til slutt: det er veldig koselig å bo sammen med både gutter og jenter så lenge det er rent og pent

...men det er ikke så gøy å måtte kjempe seg vei gjennom en haug med pizzaesker, og gamle aviser for å komme til utgangsdøra, eller måtte kaste søppelposen fra badet (som er full av andres brukte bind, hår fra sluket, gule ørepinner og andre grusomheter) fordi ingen andre synes det var deres ansvar.

Eller våkne opp på en lørdagsmorgen etter en edruelig fredagskveld og oppdage stua full av ølflasker og sigarettaske på gulvet og øl-søl på bordet.

Hmm...det er altså både pluss og minus med å bo i kollektiv. Men det er viktig å ha en V-A-S-K-E-L-I-S-T-E så man holder huset sånn noenlunde. For det er ingenting som irriterer meg mer iallefall, enn et grisehus som ingen vasker fordi det ikke er deres ansvar.

Eller:spleis på en vaskedame! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...