Gå til innhold

Noen som vet hvordan å legge kantstein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på ca 10meter med Parkkantstein Granitt 110x8x20 mot grusgårdsplassen og plen/bed (bedet er ikke fylt opp med jord enda). Derfor trenger jeg å vite hvor dypt kantsteinen skal/bør ligge nedi grusen sånn at jeg vet hvor høyt opp med jord jeg trenger å fylle😀 Noen som vet? Eller har gjort det før?

Også et annet spørsmål, må man ha sement først eller holder det med at man bare graver steinen litt ned i grusen? :helen:

Anonymkode: 7a884...cfb

Skrevet

Du må bestemme hvor mye av steinen du vil skal vise, altså over ferdig grus/ bed.

Om du skal ha 10 cm vis, så må du  beregne  10 cm for stein+ ca 5-7 cm betong, og så må det være noe pukk eller singel under dette.

Det beste er å sette opp en snor i ferdig høyde, så blir det lettere å få det jevnt og beint. 

Til slutt må du legge en kant med betong litt opp på hver side av steinen for støtte.

Det er også lurt å fuge mellom steinene med betong, og så er det viktig å vaske vekk all betongsøl fra steinene til slutt.

Skrevet
På 05/10/2016 den 21.33, Infinity skrev:

Du må bestemme hvor mye av steinen du vil skal vise, altså over ferdig grus/ bed.

Om du skal ha 10 cm vis, så må du  beregne  10 cm for stein+ ca 5-7 cm betong, og så må det være noe pukk eller singel under dette.

Det beste er å sette opp en snor i ferdig høyde, så blir det lettere å få det jevnt og beint. 

Til slutt må du legge en kant med betong litt opp på hver side av steinen for støtte.

Det er også lurt å fuge mellom steinene med betong, og så er det viktig å vaske vekk all betongsøl fra steinene til slutt.

Riktig som han over sier, betongen som skal brukes skal også være i klassifisering C23 

Anonymkode: e0616...434

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Riktig som han over sier, betongen som skal brukes skal også være i klassifisering C23 

Æh..hun..:P:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Om du aldri har gjort det før anbefaler jeg deg å få hjelp av noen som kan det. Det er ikke vanskelig, men om en ikke vet hva en holder på med, så blir det gjerne ikke særlig pent (eller holdbart).

Du burde også se om du kan få lånt deg et par klyper. Det går greit uten når det bare er snakk om 10 meter, men klyper gjør det mye enklere.

Skrevet
På 09/10/2016 den 13.09, Infinity skrev:

Æh..hun..:P:fnise:

Wow........det må jeg si, men det var riktig med betongklassifisering C23?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...