Gå til innhold

Vil ha strengere pyramidelov....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kjølvannet av alphaclub saken, WGI og T5PC vil lotteritilsynet ha strengere lover...

Selvsagt vil Atle Hamar i lotteritilsynet det, hvilket tilsyn er det som ikke vil ha bevilginger og skape seg selv arbeid da???

Atle Hamar er et geni.

Han vet likeså godt som meg og dere at lotterilover ikke kan gjøre noe verdens ting med menneskers GRÅDIGHET....

Grådigheten hos mennesket lar seg aldri regulere.

Så lenge mennesker er egoister vil vi alltid ha mennesker som ser sitt snitt til å investere 600 % rente...

Kjeltringstreker er alltid forlokkende.

Og hva kan vel være bedre enn å tjene penger uten arbeid?

Dette er drivkraften bak dette her, at penger skal forrente seg selv, akkurat som dengang vi var små og drømte oss til Onkel Skrues pengebinge som ble større av seg selv.

Men onkel skrue kjøpte også en gravemaskin for å grave opp en 10-øring.....

Jeg sier dere, vi har ikke sjans lengere. Så lenge det er folk som BB-Thor som ifølge vg sa "jeg skjønte ikke at den gule ferrarien jeg fikk låne på hellerudsletta var for at jeg skulle fremstilles som rik" har vi et evigvarende problem.

Mennesker er dyr, og dyr har også egenskaper som anerkjennelse, velstand, god økonomi, en belæring av andre mennesker hvordan man blir rik her... hvorfor skal man ta smuler når andre spiser hele kaker de kaster halvferdig? Hvor urettferdig er det ikke at man har gått dager i som fattiglus mens andre tjener millioner synes folk Andre reiser på BusinissClass, mens man selv må vente på billigbilletter!! HVAA HVOR URETTFERDIG ER IKKE DET, tenker folk, - skal andre kunne reise på ferier og godte seg, ha resturent og barregninger på tusenvis av kroner, mens en selv må sitte på achmad kebab og drikke COLA!!! Dersom noe av det man lærte på skolen var sant så må vel alel få en rettferdig sjanse til å tjene sin del?? Sitte litt på viptribunen i stedet for å kjøpe dårlige ståplasser på svartesalg??

Å ta del i det gode liv, her ligger problemet.

Man vil så gjerne lure til seg sin urettmessige del, og spillegalskapen kommer ikke pga spilleautomater som VALGEGJERD prøver å fortelle dere, men menneskets ønske om å få ting gratis, av samme grunn kommer ikke pyramidespill pga pyramidespilllover selv om Atle Hamar i lotteritilsynet sier så, - han lever også sitt liv etter de spilleregler vårt samfunn har fastsatt, og han vet utmerket godt at bevilgninger er hans lodd og støtte for å kjempe en uovervinnelig kamp, kampen mot menneskets grådighet.... vil gi lotteritilsynet et kontor for alltid... smarting...

Waco

La innlegget på lysfontenen også, så kan gry og kg og lysfonten krangle liltt kopirett og copright og de andre begrepene de forstår.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:tunge1:

Helt enig her!

Mot dumhet (og grådighet) kjemper guder og lovgivere en håpløs kamp.

Skrevet

Ingen lov i verden klarer å stoppe menneskets dyriske drifter.

Skrevet

Flere burde få en bredere forståelse for hvorfor lover er skapt og i hvilken hensikt....

Skrevet

Her passer et Einstein-sitat godt inn.

"Det er kun to ting som er uendelige, universet og menneskers dumhet, jeg er derimot ikke sikker på det første" :ler:

Skrevet

Det som forundrer meg er at ingen setter en total stopper for alle spillegale som satser tusenvis av kroner i /uken/måneden/året på Lotto, Vikinglotto, Tippinga... osv..... Svært få av dem vinner noe mer enn en femtilapp i ny og ne.

Norsk tipping reklamerer med "20 millioner i potten" - "40 millioner i potten" og folk satser og satser - og taper hver gang. Jeg hadde følt meg skikkelig lurt.... og skjønner ikke hvorfor det er lov...

Skrevet
Det som forundrer meg er at ingen setter en total stopper for alle spillegale som satser tusenvis av kroner i /uken/måneden/året på Lotto, Vikinglotto, Tippinga... osv..... Svært få av dem vinner noe mer enn en femtilapp i ny og ne.  

Norsk tipping reklamerer med "20 millioner i potten" - "40 millioner i potten" og folk satser og satser - og taper hver gang. Jeg hadde følt meg skikkelig lurt.... og skjønner ikke hvorfor det er lov...

En viktig forskjell her er at premissene er kjent på forhånd, og at alle har like vinnersjanser.

I et pyramidespill er det kun de på toppen som kan innkassere de store gevinstene, og de som kommer til etterhvert har aldri hatt en sjanse (de som grovt utnytter slekt og venner kan komme noen kroner i pluss).

Skrevet

En viktig forskjell her er at premissene er kjent på forhånd, og at alle har like vinnersjanser.

I et pyramidespill er det kun de på toppen som kan innkassere de store gevinstene, og de som kommer til etterhvert har aldri hatt en sjanse (de som grovt utnytter slekt og venner kan komme noen kroner i pluss).

Og du er godt kjent med markedsplaner siden du kan påstå dette?

Et nettverksselskap er ikke en pyramide hvor kun toppene tjener penger. Hvis det var tilfelle hvordan vil du forklare at de som er virkelig gode i jobben med å bygge ut sitt eget nettverkt ofte tjener mer enn de som sitter lenger opp i nettverket? Jeg har gjort det selv, så jeg vet av erfaring at det går helt fint an.

Om Ørjan Sæle tjener fire hundre tusen i måneden ved å sitte høyere opp en meg i Natures Own (for å ta et eksempel fra noen år tilbake) og jeg tjener fire hundre tusen i året på min plass, så er jeg fornøyd med det. Om min sponsor som sitter over meg i mellom Sæle og meg, og ikke tjener mer enn en tusenlapp i uka så er det hans problem. Om han da føler at han er lurt, så peker jeg nese til ham og spør ham hvordan han jobber.

For å skjønner dette må du faktisk sette deg inn i markedsplaner og se hvordan de fungerer.

Det er klart at det er lettere for en som er først i et helt ferskt nettverksselskap og bygge et nettverk fort, DERSOM han er typen som får med seg folk. Men det er ikke umulig for en som kommer inn etter mange år og kunne tjene veldig gode penger allikevel. Det kommer an på personen, og hva slags person sponsoren og uplinen er - ikke når man kommer inn. men som sagt; dette vil dere aldri forstå før dere har sett og studert noen markedsplaner.

I hvilken annen bransje, i hvilket firma kan en som jobber på gulvet tjene mer enn sjefen sin? Det vil aldri skje. Hvor mye provisjon eller bonus vil han få ved å skaffe sjefen sin flere selgere? Ingen? Sjefen ansetter vel selgerne sine selv, og selgeren får 1% - 20% provisjon av eget salg, thats it. Er det noe rettferdig da?

Jeg har en venninne som jobber som agent/selger i dag, i et helt vanlig firma. Hun jobber ræ**a av seg for å klare budsjettet sitt på drøyt hundre tusen i måneden, og sitter igjen med litt mer enn meg som jobber for luselønn som sekretær og har late dager. Snakk om rettferdighet.. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Og du er godt kjent med markedsplaner siden du kan påstå dette?

Et nettverksselskap er ikke en pyramide hvor kun toppene tjener penger. Hvis det var tilfelle hvordan vil du forklare at de som er virkelig gode i jobben med å bygge ut sitt eget nettverkt ofte tjener mer enn de som sitter lenger opp i nettverket? Jeg har gjort det selv, så jeg vet av erfaring at det går helt fint an.

Oida, et touchy emne?

Han nevnte nå pyramidespill, og det er pyramidespilloven dette gjelder.

Du er sikker såpass oppegående at du forstår at flesteparten alltid vil tape, iallfall når produktet aldri vil stå i fokus. Ja, er du flink til å lure dine venner med på dette, så tjener du penger. Dine venner, eller de de lurer igjen, vil tape på det. Men det gjør vel ikke deg noe, for du har jo tjent penger.

Gjest Anonymous
Skrevet
I hvilken annen bransje' date=' i hvilket firma kan en som jobber på gulvet tjene mer enn sjefen sin? Det vil aldri skje. Hvor mye provisjon eller bonus vil han få ved å skaffe sjefen sin flere selgere? Ingen? Sjefen ansetter vel selgerne sine selv, og selgeren får 1% - 20% provisjon av eget salg, thats it. Er det noe rettferdig da?[/quote']

Det er veldig vanlig at meglere tjener mer en sjefen for meglerhuset.

De beste meglerne i Statkraft tjener langt mer enn sjefen i Statkraft. Dette er ikke uvanlig. Det er ikke uvanlig at folk med en spesiell kompetanse tjener mye penger på grunn av denne kompentansen. Folk uten en spesiell kompetanse må finne andre metoder å tjene penger på.

Skrevet
Han nevnte nå pyramidespill, og det er pyramidespilloven dette gjelder.  

Du er sikker såpass oppegående at du forstår at flesteparten alltid vil tape, iallfall når produktet aldri vil stå i fokus. Ja, er du flink til å lure dine venner med på dette, så tjener du penger. Dine venner, eller de de lurer igjen, vil tape på det. Men det gjør vel ikke deg noe, for du har jo tjent penger.

Pyramidespill er ulovlig. Helt korrekt. Men folk tror at nettverksmarkedsføring er pyramidespill. Derfor svarer jeg som jeg gjør. Og vi har ikke fått noen ordentlig lov når det gjelder nettverk ennå, så det går også under Lotteriloven og pyramideregelverket.

Jeg har bygget nettverk, jeg har aldri "lurt" noen inn. Ingen i min familie har blitt med, men de har fått tilbudet. Mine "vervede" nettverkere har alltid fått oppfølging og opplæring for å klare og få til businessen. At enkelte kvier seg for å snakke med folk om businessen sin og gi muligheten videre til andre må de ta på sin egen kappe. Det foreligger ofte "bruksanvisninger" på hvordan man skal gå frem og hvordan man skal følge opp sine nye. At folk ikke følger dette, er ikke bransjen eller selskapet sin skyld.

Ørjan Sæle skrev en glimrende håndbok for nettverkere for noen år siden. Husker ikke hva den het... ett eller annet med 90 dager.. og der forklarte han steg for steg hvordan man skal lykkes i bransjen. Og man lykkes best ved å hjelpe de man har fått med seg. Jo mer solid man bygger nettverket sitt, jo mer opplæring og oppfølging man gir sine "rekrutter" desto mer tjener man selv, men da sørger man også for at de under også tjener penger.

Jeg kan si om og om igjen at dersom man ikke gjør den jobben som må gjøres for å tjene penger i denne bransjen så tjener man altså ikke en krone. Man må være sin egen sjef og se på det som en jobb, ellers bør man bare la være å bli med.

Selvfølgelig finnes det mennesker som er utrolig gode på å få med folk, og lover dem gull og grønne skoger om de blir med - og så "glemmer" de oppfølgingen og opplæringen - eller tror at det er like lett for alle, uansett personlighet... Og sånn er det dessverre ikke, men som jeg sier; det er ikke alle gitt å være sin egen herre og kunne bygge opp en business. Hvor mange nystartede firmaer går ikke konkurs ganske kjapt? Og hva koster det ikke å starte f.eks. en butikk i forhold til å gå inn i et nettverk med en startkapital på et par tusen kroner?

Man må skille pyramider fra nettverk, og la være å bli med der hvor produktene er fraværende. Blir man allikevel med i noe som T5 så får man se på det som et spill, med mulighet for tap. Så enkelt er det faktisk.

Skrevet

1. Det Norsk Tipping tilbyr kalles noe så fint som "lykkespill". Det gjør ikke "selgerne" som driver med pyramidespill. Raske penger osv er slagord, og det finner du ikke et eneste sted hos norsk Tipping.

2. Mysan, jeg må bare spørre i all min uvitenhet. Du har et nettverk. la oss si du verver to. som igjen verver to. som igjen verver to. osv osv osv. Til slutt har man noe som ligner en pyramide ;) Og du kommer uansett til å tjene mer enn de som er rett under deg. Men etter hva jeg har skjønt har endel andre nettverksselskaper begynt med "celler", dvs at man må fylle på til høyre og venstre etter som det passer ververen best. Personlig synes jeg at pyramideformen kommer grådig fort, men som sagt, jeg er uviten. Jeg har sikkert fått servert dette av folk som aldeles ikke har peiling og som "reklamerer" feil.

Skrevet

Selvfølgelig får nettverket en pyramideform.

Grunnen til at folk lenger nede i "pyramiden" kan tjene mer enn de på toppen, er at verden ikke er perfekt. Ergo vil noen bygge større og mer solide nettverk enn andre, og tjene deretter. En som sitter over deg kan godt gjøre en dårligere jobb enn deg, og du kan ha krav på større provisjoner enn ham. Verre er det ikke.

I et pyramidespill går du inn én gang med en innsats på x antall kroner, og så verver du x antall personer under deg, som også må verve tilsvarende antall. Når matrisen er ferdig bygget opp - hvilket den veldig ofte ikke blir i pyramider fordi det er mange som ikke får med seg folk - og du har nådd toppen i pyramiden, mottar du et engangsbeløp og er ute av pyramiden. Nå kan du velge å starte på nytt om du ønsker det.

I et nettverksselskap sitter du på toppen av din egen pyramide i en annen pyramide. (Alle selskaper har forøvrig pyramideform, sånn til opplysning - selv staten)

Du kan gjøre en god jobb og tjene gjentatte penger på omsetning av selskapets varer, som kan være hva som helst, eller du kan gjøre ingen ting å tjene null. Han som sitter under deg ett eller annet stede nede i nettverket ditt kan gjøre en kjempejobb og tjene meget mye mer enn deg, og dette nyter du ikke godt av fordi du ikke oppfyller kvalifikasjonene for å motta provisjon av hans innsats.

Provisjonen utbetales av vareomsetning, ikke av vervingen i seg selv. Men jo flere medlemmer eller kunder du har, og jo mer de omsetter for, jo bedre tjener du. Hvorfor er dette så vanskelig?

Da jeg startet i Natures Own for mange år siden, kjøpte jeg et lite varesortiment som jeg plukket ut selv utifra hva jeg selv ville prøve i heimen. Kosttilskudd og vaskemidler og hud og kroppspleie var det jeg fikk i pakken min.

I løpet av et år hadde jeg vervet sju mennesker selv - fordi jeg ikke er noen stor verver/selger. Alle disse plasserte jeg i mitt innerben, fordi ytterbenet som var felles med de som satt over meg, fylte seg med folk av seg selv. Disse sju vervet også noen hver seg, men det ble aldri stort i dette benet. men dette gjorde at jeg tjente mer enn jeg kjøpte varer for hver måned, og varene var produkter jeg brukte, så jeg tapte aldri en krone på det selv om jeg heller ikke ble rik. Jeg hadde en grei liten ekstrainntekt, og hvorfor skulle det være så galt da?

Balansen mellom de to bena måtte være i et visst forhold, og man fikk provisjoner utifra omsetningen i det minste benet. Ergo ville det være lurt for meg å bygge mer på dette. Og det samme gjelder for alle over og alle under meg.

Det jeg prøver å si er at bransjen i seg selv er seriøs, men at det finnes altfor mange useriøse konsulenter. Provisjonene er ment som en belønning for å hjelpe andre å nå sine mål. Men dessverre finnes det altså disse som bare verver og verver og aldri hjelper noen til å oppnå noe som helst. Og som ikke lærer opp sine i verken markedsplan eller produkter. Når man begynner skal man dessuten også sørge for å få navn og telefonnummer til de som sitter over ens egen sponsor også, og gjerne så mange ledd oppover som mulig, slik at man kan hente hjelp lenger oppe dersom man er så uheldig å bli sponset av en som ikke kan jobben sin.

Jeg har vært involvert i nettverksbransjen siden 93 så jeg begynner å få en viss innsikt i bransjen. Jeg er kommet så langt at jeg lett kan se om en markedsplan er god eller dårlig. Jeg ser også lett om et selskap vil få problemer med Lotteritilsynet eller ikke. Og sist men ikke minst; jeg har lært at man må ut og gjøre en jobb om man vil tjene penger på dette - og derfor har jeg også sluttet i bransjen. Jeg har ingen gründer i magen, og jeg er ikke en person som lett får med meg folk ved min blotte personlighet.

Nå satser jeg på direktesalg, som er lettere for meg å forholde meg til. Jeg selger et produkt og får penger i hånda for produktet. Om jeg treffer damer på min vei som også vil jobbe sammen med meg, så tar jeg dem med og på sikt vil jeg kunne tjene bra på dette også. Dette vil også gi en pyramidestruktur, og jeg vil også her tjene penger på omsetningen i gruppen, men alt går litt enklere for seg, og man har hele tiden eget salg som gir direkte inntekter, hvilket gjør at man godt kan la være å sponse en eneste sjel.

Skrevet

Skjønner litt mer av hva du tenker nå. Det jeg syntes var morsomt når folk prøvde å verve meg til dette var at når de skrøyt så fælt av hvor mye de tjente og hvor dyr dressen deres var spurte jeg om de kunne låne meg spenn til å starte opp. Så skulle de få igjen strax jeg tjente i og med at, ifølge dem, det ikke skulle være noe problem å tjene penger som gress, og det fort. Dette var "slående" argumenter jeg hørte i både Nature's, no mobilgreier og T5PC ;)

Glemte nesten å skrive poenget mitt., Det som var gøy var at nesten ingen ville låne meg penger til oppstarten, selv om de hadde sagt tidligere at iløpet av en mnd eller to så hadde jeg tjent inn det jeg satset, pluss pluss. :wink:

Skrevet

Det finnes de som låner deg innsatsen også. Jeg lånte en venn av meg innsatsen da jeg startet ham opp i Natures. Etter to måneder fikk jeg pengene tilbake. Han gjorde det samme med meg noen år senere, da han introduserte meg i et annet selskap.

Men det går på nære venner. En nettverker kan ikke låne ut startkapital til gud og hvermann han egentlig ikke kjenner. Han VET jo ikke om du er en som vil gjøre jobben. La oss si at en nettverkstopp er ute på to presentasjoner hver kveld, for et par mennesker hver gang. Hvor mange innsatser skulle han låne ut i løpet av en måned? Hvis innsatsen er på to tusen da... ganger to ganger fem... ganger fire... og da har vi tatt fri i helgene. 160'/md i utlånte midler.

Og får man høre eller opplever at en nettverker låner ut innsatsen til én, hva tror du resultatet blir av det? Da vil alle velge den varianten. Verre er det ikke å skjønne dette :tunge1:

Skrevet

Selvsagt, men da kan man heller si det istedet for å ro temaet over på noe annet :wink: Jeg fikk ikke no konkret svar bare et "eehm.. og her har vi..."

Skrevet

Les denne: http://www.bt.no/okonomi/dinokonomi/article312124

MLM blir stort sett brukt til å selge billig skrap dyrt, og det det fokuseres på er å rekruttere flest mulig distributører. Dersom produktene hadde vært gode hadde det kanskje vært mulig å få litt flere kunder?

(jada, det finnes kanskje noen få selskaper med fokus på produktene men de er det jammen ikke mange av)

Skrevet
Selvsagt' date=' men da kan man heller si det istedet for å ro temaet over på noe annet :wink: Jeg fikk ikke no konkret svar bare et "eehm.. og her har vi..."[/quote']

hehe - han rakk vel ikke å tenke over det vel.. fikk bare angst ved tanken på å låne ut ca fire tusen kroner til en han ikke kjente. Ville du gjort det?

Frodo - jeg har ikke lest linken din ennå, men skal gjøre det nå. Jeg har tilgode å komme borti et selskap som selger billig skrap dyrt - de jeg har vært i kontakt med har hatt veldig gode produkter.

Jeg går inn og leser linken din NÅH!

Skrevet

JA det er jeg enig med deg, men når venninna mi som var under han, og som ville ha med meg sier at hun går god for meg før møtet så.... vel jeg aner ikke jeg as.. skjønner skepsisen hans, men da burde han holdt kjeft om hvor mye spenn han har, og om doningen av en bil han har kjøpt og.. I det hele tatt slutte å skryte på seg et jetsetliv han helt tydlig ikke har! ;) Han blei litt rød i toppen nå venninna mi spurte pent om han kunne kjøre meg hjem da.. hehe bilen hans var ikke no porsche som han hadde gitt uttrykk for, men en rimlig sliten saab! Nei, jeg holder meg unna networkmarketing as.. Det er, som du sier, for mange useriøse aktører der ute..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...