AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #1 Skrevet 5. oktober 2016 Til dere som har barn med utfordringer (sosiale, psykiske, fysiske) Hva gjør dere når dere på på møter i arbeidstiden. Eller til regelmessige legesjekk eller andre avtaler som gjelder barnet? Hva slags type fravær får dere da? Tenker da at det kan være fravær som BUP, PPT, Sykehus, BFT, kontaktsamtaler, ansvarsgruppemøter osv.. Tenkte på det her om dagen da jeg stadig hører at folk har ulike grunner til å ha avtaler i arbeidstiden og offentlige kontorer har kun åpent på dagtid. Ble nysgjerrig. Anonymkode: 115ad...a15
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #2 Skrevet 5. oktober 2016 Dropper lunsjpauser og møter en time før eller går en time lenger for en vil jo ikke være en belastning for arbeidsplassen med alle de møtene en løper på til stadighet. I oktober har jeg 4 ulike legeavtaler og oppfølgingssamtaler om det ene barnet og samtidig så jobber jeg 100 %. Anonymkode: b3069...dce 3
♥Missy♥ Skrevet 5. oktober 2016 #3 Skrevet 5. oktober 2016 Det var jo veldig lurt, men hadde aldri falt meg inn å tenke på at noen var en belastning for arbeidsplassen, selv om jeg skjønner hva du mener. Forstår veldig godt at barn er forskjellige og krever forskjellige ting, så ville uansett ikke dømt noen av den grunn. Får du velferdspermisjon med lønn, uten lønn? Eller annet type fravær?
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #4 Skrevet 5. oktober 2016 Når man har et kronisk sykt barn så kan man søke om ekstra omsorgsdager. (10 ekstra til hver av foreldrene). For møter og oppfølging av barnet kan man bruke omsorgsdager. Er arbeidsgiver noe rund i kantene så får man nok bruke 1/2dag om gangen f.eks. Anonymkode: 1a9c7...f13
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #5 Skrevet 5. oktober 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man har et kronisk sykt barn så kan man søke om ekstra omsorgsdager. (10 ekstra til hver av foreldrene). For møter og oppfølging av barnet kan man bruke omsorgsdager. Er arbeidsgiver noe rund i kantene så får man nok bruke 1/2dag om gangen f.eks. Anonymkode: 1a9c7...f13 Dersom barnet er over 12 år og ikke er kronisk syk, uten diagnose. Men går til psykolog feks. Hva gjør man da? Anonymkode: 115ad...a15
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #6 Skrevet 5. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom barnet er over 12 år og ikke er kronisk syk, uten diagnose. Men går til psykolog feks. Hva gjør man da? Anonymkode: 115ad...a15 Jeg vet faktisk ikke. Men når man har et barn med "spesielle behov" (altså kronisk sykt barn, nedsatt funksjonsevne osv) så kan man søke om ekstra omsorgsdager og da får man også utvidet rett slik at man har omsorgsdager frem til barnet fyller 18 år om jeg ikke husker helt feil. Hvis 12-åringen går til psykolog og fortsatt må ha følge av foreldrene så er det kanskje en del ekstra med dette barnet? det er forresten ikke diagnosen som avgjør at man kan få ekstra omsorgsdager. Det er hjelpebehovet /oppfølgingsbehovet til barnet. Anonymkode: 1a9c7...f13
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #7 Skrevet 5. oktober 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet faktisk ikke. Men når man har et barn med "spesielle behov" (altså kronisk sykt barn, nedsatt funksjonsevne osv) så kan man søke om ekstra omsorgsdager og da får man også utvidet rett slik at man har omsorgsdager frem til barnet fyller 18 år om jeg ikke husker helt feil. Hvis 12-åringen går til psykolog og fortsatt må ha følge av foreldrene så er det kanskje en del ekstra med dette barnet? det er forresten ikke diagnosen som avgjør at man kan få ekstra omsorgsdager. Det er hjelpebehovet /oppfølgingsbehovet til barnet. Anonymkode: 1a9c7...f13 Hvor søker man da? Nav? Arbeidsgiver? Aldri hørt om dette. Anonymkode: 115ad...a15
Sjokoladekjeks Skrevet 5. oktober 2016 #8 Skrevet 5. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet faktisk ikke. Men når man har et barn med "spesielle behov" (altså kronisk sykt barn, nedsatt funksjonsevne osv) så kan man søke om ekstra omsorgsdager og da får man også utvidet rett slik at man har omsorgsdager frem til barnet fyller 18 år om jeg ikke husker helt feil. Hvis 12-åringen går til psykolog og fortsatt må ha følge av foreldrene så er det kanskje en del ekstra med dette barnet? det er forresten ikke diagnosen som avgjør at man kan få ekstra omsorgsdager. Det er hjelpebehovet /oppfølgingsbehovet til barnet. Anonymkode: 1a9c7...f13 Noen barn over 12 år har faktisk behov for å ha med seg noen. Ikke alle barn bor i byer hvor de bare kan ta buss/tog/trikk/t-bane. Noen er avhengig av at foreldrene kjører de. Og ved sosial angst så klarer de kanskje ikke å ta kollektivt. Også for mange så er det behov for at foreldre er med på noen møter for å få info og få høre hvordan det går. Et godt samarbeid er veldig viktig. Mellom foresatte og behandler 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #9 Skrevet 5. oktober 2016 Søker velferdspermisjon med lønn så langt det går. Når de dagene man kan få til dette formålet er brukt opp blir det å søke permisjon uten lønn, evt. avspasere og jobbe timene inn igjen. Man kan også søke NAV om utvidet rett til sykt-barn dager, men da er det visse kriterier som legges til grunn. Anonymkode: 1f7cf...3a8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #10 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg har vært myyyye borte fra jobb fordi jeg er alene og har hatt ett barn som har vært innom PPT og BUP i 5 år nå + fysio/sykehus. Med dette har det også kommet foreldrekurs som varte i nesten ett halvt år en gang i uken, men det var frivillig. Noen perioder er verre enn andre hvor det har vært møter 3-4 ganger i mnd fordi det ikke alltid passer at alle er på samme møte. Så før skolestart var det også timer på HS. I tillegg kom mitt sykefravær eller annet fravær som tannlege, legeskjekk, sykehus osv og barnets sykdom + tannlege. Min arbeidsgiver ser heldigvis at det kan være hektisk til tider og tungt selv om jeg prøver å holde motet oppe så da vi var til utredning hos BUP slapp jeg flere ganger å ta igjen de 2 timene jeg var borte på møte. Noen ganger orker jeg ikke å ta igjen tapt inntekt, men bytter så ofte jeg kunne for å ikke miste lønn. Det er også en av grunnene til at jeg ikke jobber 100%, men har fri 2 dager i mnd + jeg jobber annen hver lørdag så da har jeg en dag fri i uken så har totalt 4 dager i mnd å kunne møte opp på alle steder. Selvfølgelig er ikke torsdag og fredag som jeg har fri på dager hvor det passer for BUP og PPT så bytter disse mot å ha fri på tirsdager og onsdager. Nå har vi vært 2 år uten BUP, men skal inn igjen nå så da er det på an igjen. I tillegg må jeg nå ta igjen 30 min annen hver uke hvor jeg må gå tidligere for å følge på svømmekurs. Hadde jeg vært min arbeidsgiver hadde jeg blitt helt rotete i hode av alle endringene, men heldigvis jobber jeg i butikk og har lite kveldsvakter så kan være igjen på jobb etter 16.00 for å ta igjen timer jeg mangler eller jeg kan bytte fra dagvakt til kveld hvis jeg rekker å møte 12.00. Sist lørdag var jeg fra 08.00-18.00 for å ta igjen 2 timer som går til neste BUP time. Sist gang jeg var på PPT møte på skolen logget jeg inn 08.00, logget ut 13.00 og så inn igjen 15.00 og skulle være til jobb 17-30 - 18.00 for å ta igjen, men da sa sjefen at jeg bare kunne gå hjem 16.00. Eneste jeg er veldig lei av å høre fra de andre ansatte er: skal du gå igjen? Skal du det i dag også? Jeg hadde nok ikke klart meg med en jobb som bare kunne gjøres mellom 08.00 og 16.00 Anonymkode: 52477...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 For kurs knyttet til oppfølging av barnet kan man forresten søke opplæringspenger fra nav. Vil anbefale deg, Ts, å snakke med legen til barnet og få hjelp til å søke nav om utvidet rett til omsorgsdager. Anonymkode: 1a9c7...f13
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #12 Skrevet 6. oktober 2016 Jeg sykemelde meg ett år da guttungen fikk epilepsi i en alder av 14 år . Er man mamma så er man mamma - da må man prioritere barna. Anonymkode: 9b649...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå