Penny1 Skrevet 5. oktober 2016 #1 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg har en god og nær venninne som jeg har vært venninne med i noen år nå. Hun er en skjønn og grei jente, men av og til kan hun gå meg ekstremt på nervene. Kanskje det bare er meg som overreagerer, men jeg føler det bare blir verre og verre. Da vi ble venner var hun kjempe grei og hyggelig, det er jo hun forsåvidt nå også, men jeg føler hun har blitt litt egoistisk. Hver gang hun har noe å si eller har problemer er jeg der for henne og hører på det som plager henne. Kommer med gode råd eller hva jeg mener om situasjonen for å være til hjelp. Venner er jo der for hverandre. Men jeg føler hun aldri hører på meg hvis det er noe. Hver gang jeg skal fortelle om noe så avbryter hun meg og begynner å snakke om noe helt annet. Virker ikke som hun har hørt på noe av det jeg har sagt. Eller så sitter hun på mobilen. Snakker vi om dumme hendelser, så har hun alltid hatt det mye verre enn alle andre. Det som gjelder henne er alltid verre enn andre sine problemer. Føler ikke at det er en konkurranse om hvem som har hatt det verst, men det virker som det er det for henne. Dersom jeg forteller henne om en hendelse som hun ikke har fått med seg så tror hun ikke på det før hun har fått det konstantert fra noen andre. Holder vi på med fagrelaterte ting og hun har et spørsmål så tror hun aldri at jeg har rett, og må spørre andre for å være sikker. Hvis hun sier eller gjør noe feil så er det enten andre sin feil, eller så spiller hun dum og ler det vekk. Hun kan liksom aldri stå for at hun gjør feil eller innrømme at det er hun som har gjort feilen. De gangene vi er ute på byen så henger hun seg alltid opp i det jeg gjør. Er jeg trøtt og sliten, og vil dra hjem etter 1-2 timer på byen så får jeg høre at jeg er så kjedelig. Hvis jeg bestemmer meg for å bli litt lenger etter jeg har fått den kommentaren, så får jeg høre at jeg ikke smiler og ler nok (da er jeg normal og i godt humør). Hun har sagt flere ganger at hun aldri hadde tatt meg seriøst dersom jeg hadde blitt sint, fordi hun ikke ser for seg at jeg kan bli det. Og de gangene jeg har blitt irritert for ting, så bare ler hun og kommer med de kommentarene sine. Jeg orker snart ikke å snakke med henne, kjenner jeg har fått så sinnsykt nok nå. Dette høres tåpelig ut, men til tider har jeg lyst å eksplodere på henne. Det skal veldig mye til før jeg viser en venn eller venninne at jeg er sint på personen, og kan bite veldig mye i meg. Men nå klarer jeg det nesten ikke lenger. Begeret har begynt å bli fullt. Jeg føler hun har null respekt for meg, og det gjør meg så sint. Hun er den eneste venninnen min som oppfører seg sånn. Er det noen som har opplevd å ha slike venner? Eller kan komme med noen gode råd til meg?
Smily :-* Skrevet 5. oktober 2016 #2 Skrevet 5. oktober 2016 Kjære TS. Først vil jeg si at du må snakke med henne. Skal det være sjanse for forbedring. Når du føler at en venn ikke respekterer deg er det varseltegn på at du må gjøre noe. Hadde det gått ann og satt seg ned med denne venninnen og sagt hvordan du føler det?? Det er ingen lette råd men kommunikasjon er utrolig viktig. Kanskje hun ikke er klar over det selv? Rådet mitt er hvertfall og snakke med henne, klar og sette ord på hva du føler og hvordan du ser på vennskapet, for tydelig at du er glad i henne og muligens ikke vil miste henne. Lykke til 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 5. oktober 2016 #3 Skrevet 5. oktober 2016 Ja, kanskje du skal bli litt sint? Hører ikke ut som hun respekterer deg nei, kanskje du er litt for ettergivende? Bare det at du blir ute lengre fordi hun kaller deg kjedelig... Hvorfor lar du deg manipulere? Du kan jo bare si: Jeg går hjem når jeg vil, driter i om du synes jeg er kjedelig! Jeg var slik som deg før, altfor snill, og da blir man behandlet slik desverre. Prøv å gi beskjed når hun tar over samtalen, at det ikke er greit, og vær bestemt. Selv om det ikke faller deg naturlig, så er det desverre bare sånt disse menneskene responderer på... 1
Gjest Bossa Nova Skrevet 5. oktober 2016 #4 Skrevet 5. oktober 2016 Det vil alltid oppstå konflikt(er) i en relasjon før eller senere. Bare nevner det så du slipper å ha dårlig samvittighet.
MajorasMaske Skrevet 5. oktober 2016 #5 Skrevet 5. oktober 2016 Her virker det for meg som om du er den egosentriske og ikke evner å se din venninnes side av saken. Dersom du og hun snakker om hennes problemer er ikke det en automatisk kontrakt om dere skal snakke om dine problemer. Så jeg foreslår du slutter å tvinge problemene dine over på andre.
Gjest Gallagher Skrevet 5. oktober 2016 #6 Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Jobb med selvtilliten din. Rams opp alle episodene med henne hvor hun har fått deg til å føle deg liten(for deg selv). Så kan du jo begynne å svare henne med samme mynt. Eventuellt avvise henne mer. Spill hard to get, vis at du ikke danser etter hennes pipe lenger. Ikke betro deg til henne mer osv. Det er sikkert ting i vennskapet du kommer til å savne,men du vil føle deg mektigere fordi du ikke fant deg i det noe mer. Jeg hadde ditchet henne. Endret 5. oktober 2016 av Gallagher Utelot et ord, bare 😁
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #7 Skrevet 5. oktober 2016 Hun deg føler seg litt ovenpå, jekk henne ned noen hakk.
Brimi Skrevet 6. oktober 2016 #8 Skrevet 6. oktober 2016 13 timer siden, MajorasMaske skrev: Her virker det for meg som om du er den egosentriske og ikke evner å se din venninnes side av saken. Dersom du og hun snakker om hennes problemer er ikke det en automatisk kontrakt om dere skal snakke om dine problemer. Så jeg foreslår du slutter å tvinge problemene dine over på andre. Går ikke sånt begge veier da? Hvorfor skal ikke TS kunne snakke om sine problemer hvis venninna snakker om sine? Så klart, hadde TS begynt å snakke om sine problemer mens venninnen gjorde det så hadde jeg forstått det, men det er jo ikke tilfelle her. Jeg trodde ihvertfall at det var vanlig å snakke med hverandre om problemer. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, henger meg på det andre har sagt. 2
Gjest O.G. Skrevet 6. oktober 2016 #9 Skrevet 6. oktober 2016 13 timer siden, MajorasMaske skrev: Her virker det for meg som om du er den egosentriske og ikke evner å se din venninnes side av saken. Dersom du og hun snakker om hennes problemer er ikke det en automatisk kontrakt om dere skal snakke om dine problemer. Så jeg foreslår du slutter å tvinge problemene dine over på andre. Atte hææææ?
MajorasMaske Skrevet 6. oktober 2016 #10 Skrevet 6. oktober 2016 1 time siden, Brimi skrev: Går ikke sånt begge veier da? Hvorfor skal ikke TS kunne snakke om sine problemer hvis venninna snakker om sine? Så klart, hadde TS begynt å snakke om sine problemer mens venninnen gjorde det så hadde jeg forstått det, men det er jo ikke tilfelle her. Jeg trodde ihvertfall at det var vanlig å snakke med hverandre om problemer. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, henger meg på det andre har sagt. Nei det går ikke begge veier kommunikasjon krever to villige parter.
Brimi Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 8 minutter siden, MajorasMaske skrev: Nei det går ikke begge veier kommunikasjon krever to villige parter. Hvorfor går det ikke begge veier? Utenom kommunikasjon. Mener du virkelig at man har en bra relasjon om bare den ene får lov til å lufte problemene sine? 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #12 Skrevet 6. oktober 2016 Har en sånn venninne selv. Vi har vært bestiser i årevis, men jeg satte foten ned og gir jevnlig beskjed når hersketeknikkene dukker opp. Min venninne har et kontrollbehov. Så snart jeg lærte meg å forstå det og akseptere det har vi også hatt et bedre vennskap. Det er ikke alltid man ser hvordan en selv oppfører seg, det er da viktig å få beskjed på en konstruktiv måte. Anonymkode: 4f0cc...188
MajorasMaske Skrevet 6. oktober 2016 #13 Skrevet 6. oktober 2016 Akkurat nå, Brimi skrev: Hvorfor går det ikke begge veier? Utenom kommunikasjon. Mener du virkelig at man har en bra relasjon om bare den ene får lov til å lufte problemene sine? For å føre en dialog trenger man noen som gidder å svare. Ingen relasjon er bra dersom en part prøver å presse igjennom et samtalemne som ikke begge vil prate om.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #14 Skrevet 7. oktober 2016 Det er latskap å ikke gidde lytte. Det har med å bestemme seg for å ville lytte. Les mindfullness. En annen sak er om hun kan gi gode råd, og det er jo ikke sikkert. Anonymkode: 39ebc...54f
exictence Skrevet 7. oktober 2016 #15 Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg anbefaler egentlig ikke å bli direkte sint på henne. Ville tatt det opp først på en grei måte, forsøke på en grei måte i hvert fall. Fortelle hva du føler når hun reagerer sånn og sånn. Ta opp eksempler at du føler noen ganger at du har lyst til å lufte noe du opplever vanskelig eller bare lufte noe generelt til henne og ønsker hennes støtte eller bare at hun skal høre på deg. Si at du liker henne så godt som venninne, og skulle ønske hun kunne høre litt mer på deg også, akkurat som du håper hun opplever at du hører på henne. At du rett og slett føler deg forbigått eller litt lite respektert når hun viser at hun ikke hører. Endret 7. oktober 2016 av exictence 1
Brimi Skrevet 7. oktober 2016 #16 Skrevet 7. oktober 2016 22 timer siden, MajorasMaske skrev: For å føre en dialog trenger man noen som gidder å svare. Ingen relasjon er bra dersom en part prøver å presse igjennom et samtalemne som ikke begge vil prate om. Ok, men da må man vurdere om vennskapet er noe vits i å beholde. Jeg hadde aldri giddi å vært venn med en hvor man ikke kan ta opp problemer. Er ikke det en av grunnene til at man har venner? Hvor har du det fra at TS (eller generelt) presser igjennom et samtaleemne? Jeg synes det er direkte frekt å ikke ville høre. Så mye betyr jeg liksom (her er jeg nok farget av mine egne opplevelser) . 2
Kristiansand123 Skrevet 9. oktober 2016 #17 Skrevet 9. oktober 2016 Kan du ikke bare ta en liten "pause" fra denne venninnen?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #18 Skrevet 9. oktober 2016 På 6.10.2016 den 11.00, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid man ser hvordan en selv oppfører seg, det er da viktig å få beskjed på en konstruktiv måte. Anonymkode: 4f0cc...188 enig. Anonymkode: 786f1...3fa
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2016 #19 Skrevet 9. oktober 2016 På 7.10.2016 den 9.19, Brimi skrev: Ok, men da må man vurdere om vennskapet er noe vits i å beholde. Jeg hadde aldri giddi å vært venn med en hvor man ikke kan ta opp problemer. Er ikke det en av grunnene til at man har venner? Hvor har du det fra at TS (eller generelt) presser igjennom et samtaleemne? Jeg synes det er direkte frekt å ikke ville høre. Så mye betyr jeg liksom (her er jeg nok farget av mine egne opplevelser) . Fleste oppegående mennesker er enig med deg, er de ikke det er det folk jeg anbefaler å ikke å kontakt med som du sier. Anonymkode: 786f1...3fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå