AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #61 Skrevet 5. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre en seiglivet myte at psykopati ikke lenger brukes innen psykologien og medisinen. Den brukes riktignok ikke som klassifikasjon. Til det favner uttrykket for vidt. Det er derimot delt inn i flere klassifikasjoner som likevel har et sett med fellestrekk. Ordet psykopat benyttes derimot fortsatt innen vitenskapen for å beskrive en bestemt type atferd. En atferd man med dagens kunnskap antar er kronisk, altså ikke mulig å behandle. Diagnoser er i tillegg tilnærmet umulig å stille under normale omstendigheter. Den eneste kilden til observasjon av psykopati er i fengsel, altså under tvang. Anonymkode: 22009...16a Det er som regel kun de som er så heldig å være "offeret" som får innblikk i hvordan en psykopat opererer. De utenfor kan ikke forstå at psykopaten er noe annet enn fantastisk. De jeg har åpnet meg til (som vet av han) har nesten ikke trodd sine egne ører. Jeg merker til og med at det nesten er slik at det ikke er vits i å fortelle andre hvordan han er, fordi de vil ikke klare å tro på det uansett. Det går liksom imot alt de har sett av han og det inntrykket de har fått av han. Min mor har vært vitne til hvordan han har behandlet meg, likevel sitter hun igjen med følelsen av at han er en flott fyr etter hver gang hun har pratet med han. Hun må minne seg selv på at det bare er manipulasjon etter hver gang de har pratet sammen. Så ille er det faktisk. Den eneste han aldri har klart å manipulere er min storesøster. Dette plukket han nok opp tidlig, for jeg merket fra dag 1 at han tydelig følte seg truet av henne, han ble veldig ydmyk hver gang hun var tilstede, noe som var sjeldent da han unngikk henne. Tror han følte seg avslørt og gjennomskuet av henne. Ts Anonymkode: 85d51...ae5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #62 Skrevet 5. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er som regel kun de som er så heldig å være "offeret" som får innblikk i hvordan en psykopat opererer. De utenfor kan ikke forstå at psykopaten er noe annet enn fantastisk. De jeg har åpnet meg til (som vet av han) har nesten ikke trodd sine egne ører. Jeg merker til og med at det nesten er slik at det ikke er vits i å fortelle andre hvordan han er, fordi de vil ikke klare å tro på det uansett. Det går liksom imot alt de har sett av han og det inntrykket de har fått av han. Min mor har vært vitne til hvordan han har behandlet meg, likevel sitter hun igjen med følelsen av at han er en flott fyr etter hver gang hun har pratet med han. Hun må minne seg selv på at det bare er manipulasjon etter hver gang de har pratet sammen. Så ille er det faktisk. Den eneste han aldri har klart å manipulere er min storesøster. Dette plukket han nok opp tidlig, for jeg merket fra dag 1 at han tydelig følte seg truet av henne, han ble veldig ydmyk hver gang hun var tilstede, noe som var sjeldent da han unngikk henne. Tror han følte seg avslørt og gjennomskuet av henne. Ts Anonymkode: 85d51...ae5 Det er psykopatens modus operandi. Hadde det vært mulig for et offer å bevise at han er psykopat, hadde han ikke vært psykopat. Altså er det selvmotsigende å forsøke å overbevise andre om at han er psykopat. Derfor er det lite hensiktsmessig å fremstille det som et bevisspørsmål. Det er likevel riktig å bruke betegnelsen psykopat, siden dette ikke er en diagnose, men en beskrivelse av et kronisk atferdsmønster. Og som du har helt rett i er en situasjon mange kjenner seg igjen i og har erfaringer de kan dele. Psykopati er særlig et problem i domstolene i saker om barnefordeling. Domstolene har ingen mulighet til å fastslå psykopati hos en part, da dette krever observasjon som kun kan gjøres i fengsel (eller annen tvangsinstitusjon). Men det er ikke det samme som at domstolene ikke tror på offerets forklaring, de er rett og slett bundet på hender og føtter rent juridisk. Jeg ville bare støtte deg i bruken av ordet psykopat. Og vise forståelse for at det er tilnærmet umulig å oppnå forståelse fra andre enn de som har vært gjennom lignende selv. Det er en ensom og frustrerende tilværelse å få sin troverdighet angrepet på grunn av en rettmessig bruk av ordet psykopat på bakgrunn av myter og kunnskapsløshet. Anonymkode: 22009...16a 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2016 #63 Skrevet 12. oktober 2016 Nå er jeg bare enda mer sikker på at fyren er psykopatisk. Jeg kan ha sagt noe som "jeg ser hvordan du virkelig er og du klarer ikke manipulere meg lengre", noe jeg har fått beskjed av andre å IKKE si, da en psykopat klikker om han blir "avslørt". Så nå får jeg stygge meldinger og han som liksom gledet seg til å ha barnet mer, kommer nå med unnskyldninger for å utsette øking av samvær og nekter å la seg diskutere med. Jeg sa at om han ikke begynner å ha barnet mer, så får han ikke ha barnet i det hele tatt (jeg vet, teit å bruke barnet som "pressmiddel", men jeg prøver faktisk å få han til å ha barnet mer). Da gjør han meg til den store stygge ulven og sier at jeg nekter han samvær og at han skal ta det videre osv. Noe han bare må gjøre da han ikke har en dritt å stille med, men likevel klarer han å psyke meg ned. Jeg ville ringe kommunen og for å få barnet vårt inn i bhg før opptak bare sånn at han kan ha det mer og sånn at henting og levering skjer i bhg så jeg slipper å treffe han. Dette ble han såå glad for, han sa til min mor hvor fantastisk det skulle bli å ha barnet mer - helt til jeg for 5 dager siden fikk beskjed om at barnet kunne få begynne i bhg om 3 uker. Nå nekter han og skal på død og liv vente til over nyttår, skylder på jobb og kurs (han skal bare ha 14 dager usammenhengende kurs fordelt på 2 mnd så det burde vere null problem). Jeg har sagt at det er uaktuelt å ha det slik som nå etter at barnet har begynt i bhg (hos seg fra kl 17 til 18 tir og tor), det blir for mye farting og stress for barnet. Det har han ikke svart meg på.. Så nå har jeg bestilt møte hos familievernkontoret. Forrige gang trillet han megleren rundt lillefingeren, enda det var han som i utgangspunktet var vanskelig. Så jeg er spent på hvordan dette møtet skal gå.. Ts Anonymkode: 85d51...ae5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå