Gå til innhold

Koble mac til Tv uten HDMI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan det kan gjøres enklest mulig? Tv'n min sine HDMI-innganger har dødd (en vanlig feil på denne modellen, en LG produsert på slutten av 2010). Har kjøpt ny tv som "hoved-tv", men planen er å ha en tv til i huset vi holder på å flytte inn i. Planen var å ha den gamle, men nå får jeg jo ikke inn tv-signaler eller mulighet til å kjøre det som skjer på en mac eller pc til tven via HDMI. USB og scart virker.

Så: Finnes det noen grei og ikke altfor dyr måte å løse dette på, altså en annen måte å koble en mac til tv'n på sånn at jeg får lyd og bilde opp der, eller må jeg kjøpe ny tv?

Jeg har undersøkt litt og funnet ut at man kan bruke en VGA-kabel, men da trenger man i tilegg noe som kan gi lyd. Og siden mac'en ikke funker til en vanlig VGA må man også ha en converter? 

Tidligere har jeg koblet en vanlig Scart til PC via en liten dings jeg ikke husker navnet på i farta, men det blir jo "feil vei" - altså fra ekstern kilde til mac, når jeg vil ha fra mac til tv.

Noen tips? På forhånd tusen takk!!

Anonymkode: 3e91b...77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en minijack til minijack kabel, så tror jeg det skal gå å få lyd i tillegg til å koble VGA-kabelen mellom Macen og TVen.

Skrevet (endret)

Enkleste løsningen er AppleTV. Da har du trådløs forbindelse med både bilde og lyd, via HDMI

Mac fungere dessuten like godt med HDMI som vga, eller omvendt. Du bruker thunderbolten til begge deler. Selv bruker jeg en gammel PC skjerm som er vga, da med mus og tastatur.

Endret av tdm900
Skrevet

Takk for tips om jack! Kommer nok ikke til å kjøpe Apple tv, siden macen er det eneste Apple-produktet jeg h?ar, og målet igrunn er å prøve å ikke kjøpe tv, siden jeg bruker veldig mye penger nå på ting til huset.. 

Sånn ser forresten TVen ut bak:

20161005_172259.jpg

Skrevet

Sorry...glemte i farten at HDMI inngangene din er døde.

Det du kan få lyd inn med, er å kjøpe en kabel hvor du har RCA til 3,5mm plugg. Har en slik som jeg kjøpte hos Clas Ohlson for lenge siden....er å få som reservedel(50-6297) nå ser jeg.... Og de har også adapter for å kunne bruke VGA inngangen på TV'n din.

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips! Men jeg ser nå at tv'n ikke har noen inngang markert med VGA. Kan man bruke RGB? Vil jeg feks kunne bruke kabler jeg har til videokamera? (rød-hvit-gul). 

Skrevet

Ja, du kan og må bruke RGB. Det står og PC ved den inngangen. Tror ikke det finnes noen overgang fra Macen til RCA kontaktene for å få bilde

Skrevet

Åh. Så irriterende! Har sett at det finnes en converter-boks, men det virker som den er til pc. Også er det lyden i tillegg. Irriterer meg ihjel ove at alle HDMI-inngangene døde akkurat et halvt år etter at forsikring, garanti og reklamasjonstid var over...!

Skrevet

Du kan bruke RGB in for skjemsignal. Da trenger du en overgang fra mac skjermutgangen (mini display port til VGA) samt en god gammeldags vga kabel. 

I tillegg må du koble en minijack til minijack kabel (dette fåes kjøpt på bla Clahs Ohlson eller tilsvarende) mellom under der det står audio in og minijackutgangen på mac'en din. 

Anonymkode: 8551f...1a0

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! Glemte å legge tråden på favoritter. Skal prøve det! Altså må jeg skaffe: Minijack til minijack, mini display port fra mac til vga og vga. Phew!

Og der glemte jeg Ab. Jaja.

Endret av Rainbow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...