Gå til innhold

Hvordan drive en gård, men ikke som gårdsbruk?

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Stefaren min fikk en ryggskade etter en bilulykke for noen år siden. Noe greier som driver og presser på ryggraden. Han kan ikke opereres, eller tar ikke sjansen på det, for sjansen er større at han blir helt eller delvis lam enn frisk. Og nå har han fått beskjed fra legen om at han ikke kan holde på med gårsdrift lenger pga ryggen. Han er utdannet bilmekaniker, men kan ikke gå tilbake som det pga jobben.

Søskene mine er overhodet ikke interessert i gårsbedrift. Det er heller ikke jeg, kan ikke fordra landet, liker meg i Oslo. Men, jeg er den eneste av søsknene mine som har vist noen interesse for gården, og stefaren min foreslo følgene; At han og jeg slår oss sammen, og starter en for for selskap eller en bedrift. For å drive gården videre (er jo en familiegård som har vært i familien til stefaren min siden vikingtiden) på en eller annen måte. Jeg sa jeg skulle tenke på det.

Men hvordan kan en drive en gård som ikke en gård?

En forpakter er jo noe. Men en tjener ikke store pengene på det. Videre er det jo mulig å bygge f.eks feriehytter eller campingplass, eller kanskje et konferansesenter for kurs i jobbsammenheng. Eller kanskje en feriekoloni for barn?

Noen som har noen forslag til å sette i gang fantasien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bhsiltsk
Stefaren min fikk en ryggskade etter en bilulykke for noen år siden. Noe greier som driver og presser på ryggraden. Han kan ikke opereres, eller tar ikke sjansen på det, for sjansen er større at han blir helt eller delvis lam enn frisk. Og nå har han fått beskjed fra legen om at han ikke kan holde på med gårsdrift lenger pga ryggen. Han er utdannet bilmekaniker, men kan ikke gå tilbake som det pga jobben.

Søskene mine er overhodet ikke interessert i gårsbedrift. Det er heller ikke jeg, kan ikke fordra landet, liker meg i Oslo. Men, jeg er den eneste av søsknene mine som har vist noen interesse for gården, og stefaren min foreslo følgene; At han og jeg slår oss sammen, og starter en for for selskap eller en bedrift. For å drive gården videre (er jo en familiegård som har vært i familien til stefaren min siden vikingtiden) på en eller annen måte. Jeg sa jeg skulle tenke på det.

Men hvordan kan en drive en gård som ikke en gård?

En forpakter er jo noe. Men en tjener ikke store pengene på det. Videre er det jo mulig å bygge f.eks feriehytter eller campingplass, eller kanskje et konferansesenter for kurs i jobbsammenheng. Eller kanskje en feriekoloni for barn?

Noen som har noen forslag til å sette i gang fantasien?

Leie ut husrom?

Innrede låven til selskapslokale?

Leie ut låven til jenter med hester?

Forpakte bort en del av gården?

Leie ut låven til kunstnere som trenger plass?

Mulighetene er maaaange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du lite om hvordan gården ser ut, er det noen dyr der nå? Mye jorder? Mye skog? Er det stor låve? Stabbur? Utsikt? Innsjø/fjord i nærheten? Gode turmuligheter?

Mye av jordene kan med fordel forpaktes bort til en nabo, gjerne med med 3-5 års kontrakter. Da slipper man vedlikehold på skurtresker etc, og kan selge den. Men det er ikke nødvendigvis korn som må være på de jordene. Hva med juletrær, jordbær etc etc.

Har dere mye barskog, kan dere arrangere førjulskos, hvor man selv skal finne sitt eget juletre, og etterpå samles alle på stabbur/låve for å spise julegrøt for en hundrelapp eller noe. Har dere hest og slede/vogn kan dere ta dere enda bedre betalt og arrangere kanefart i hele desember.

Du nevner at gården er veldig gammel. Er det mye gamle redskap etc som er lagret gjennom tidene? I så kan dette brukes til for eksempel et museum eller til å få en spesiell stemning hvis dere velger å lage et konferansesenter.

Har dere mye skog, kan dere ha en kontrakt med skogsarbeidere om at de kan hogge i deres skog mot en provisjon. MEN, da må terrenget gjøre at det er mulig å komme inn med store maskiner, noe som gjerne kan "rive opp" marka der, og i tillegg må man gardere seg mot snauhogst. Og det er ikke SÅ mye å tjene på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie ut dyrkbar jord til nabogårdene, og leie hovedbygningen til f.eks. et firma som feriestedtil de ansatte eller konferansesenter?

Finnes også utleiebyrå som tar seg av det, og leier ut til turister, men sesongen er ganske kort.

Jeg er usikker på hva du mener, om du skal ha en inntekt av det, et overskudd, eller om det dreier seg mest om å ha penger til vedlikehold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor langt ute på landet dette er, og hvor mye folk som bor i nærområdet. Men det hadde ikke vært mulig å få startet en gårds-barnehage eller leirskole eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...