Gå til innhold

Kan det at man er stresset/har det vondt mentalt føre til neseblod??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 8 årene slitt litt med neseblod. Det kan gå uker, måneder, år mellom hver gang, men det virker som det kommer når jeg ikke har det bra og stresser mentalt.. Men dette høres jo litt merkelig ut? Kan den mentale tilstanden virkelig føre til neseblod?

Anonymkode: 58db5...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyt blodtrykk kan ende i neseblod.  Har du sjekket trykket?

Anonymkode: 5e52d...37a

Skrevet

Slik var jeg også. Veldig stresset, og det viste seg at jeg hadde skyhøyt blodtrykk 

Anonymkode: 607b7...7e9

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har de siste 8 årene slitt litt med neseblod. Det kan gå uker, måneder, år mellom hver gang, men det virker som det kommer når jeg ikke har det bra og stresser mentalt.. Men dette høres jo litt merkelig ut? Kan den mentale tilstanden virkelig føre til neseblod?

Kan hende du får svar på på Doktoronline.no eller Lommelegen.no. Ellers om du sliter med dette, kan du nok også kontakte fastlegen eller Legevakten. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik var jeg også. Veldig stresset, og det viste seg at jeg hadde skyhøyt blodtrykk 

Anonymkode: 607b7...7e9

Okei, så stresset fører til høyt blodtrykk, som igjen kan føre til neseblod?

Jeg synes egentlig det er rart at hvordan jeg har det mentalt skal påvirke om jeg blør neseblod eller ikke, men jeg blødde som mest når jeg var 14-17 år hvor jeg sleit veldig psykisk. Etter det har det roet seg, men innimellom kommet om jeg har "dårlige perioder" igjen.

ts

Skrevet

Stress medfører høyt blodtrykk, høyt blodtrykk kan føre til ruptur i de tynne blodårene i neseslimhinnen hvis de blodårene allerede er tynnere enn vanlig (enkelte mennesker har de blodårene mer "opp i dagen" enn andre) eller har slitasjeskader (mye snyting kan føre til slitasje)
Blør du mye neseblod også etter at blodtrykket normaliserer seg, kan du vurdere å brenne blodårene.

Og ja, psykisk stress pga mentale lidelser eller bare en kjip periode psykisk, er stress det også

Skrevet
40 minutter siden, Minya skrev:

Stress medfører høyt blodtrykk, høyt blodtrykk kan føre til ruptur i de tynne blodårene i neseslimhinnen hvis de blodårene allerede er tynnere enn vanlig (enkelte mennesker har de blodårene mer "opp i dagen" enn andre) eller har slitasjeskader (mye snyting kan føre til slitasje)
Blør du mye neseblod også etter at blodtrykket normaliserer seg, kan du vurdere å brenne blodårene.

Og ja, psykisk stress pga mentale lidelser eller bare en kjip periode psykisk, er stress det også

Ok, takk for svar! :) blir facsinert over hvordan kroppen reagerer på ting.

ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar! :) blir facsinert over hvordan kroppen reagerer på ting.

ts

Du skulle sett åssen kroppen min reagerte på å stå opp klokka seks, ta fly over fjellet klokka åtte om morgenen, med begravelse klokka elleve, gravøl klokka ett og en bilkjøretur over fjellet hvor jeg ikke var hjemme igjen før klokka halv to på natta.

Dagen etter nekta kroppen å være med. Ikke snakk om. Ble liggende på sofaen i tre dager med noe som kunne minnet om influensa hadde det ikke vært for at jeg ikke var hverken bakteriell eller viral.
Ble rett og slett syk av anstrengelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...