AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #41 Del Skrevet 18. oktober 2016 2 minutter siden, venus_ skrev: Dersom kunden betalte kontakt, men salget ikke ble registrert burde det vel være 1000 kr for mye i kassen den aktuelle dagen? Det som ofte ble gjort der jeg jobbet, var at en bok kunne ligge inne med feil strekkode/ugyldig kode, slik at man ofte slo inn en generell kode for f eks skjønnlitteratur, el at boken ble registrert på feil bok. Dermed ser det bare ut som noe annet er solgt, og ikke den aktuelle boken.. Anonymkode: fdd0a...c42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #42 Del Skrevet 18. oktober 2016 Ang. selve saken: Jeg har nøstet opp i hva som skjedde den dagen nå (ringt rundt til kolleger som var på jobb og til tanten min) og det stemmer nok at den boken ikke ble betalt. Ordren var først bestilt feil, og da bestiller vi en ny som blir hetende "reklamasjon 0 kr" i systemet (slik at kunden ikke må betale for begge ordrene). Da hun hentet bøkene sine var han som stod i kassen usikker på dette med reklamasjonsordren siden det stod 0 kr der, og sa til henne at de skulle kontakte henne om det var noe hun skulle betale. Det har aldri blitt gjort, og tanten min levde da i troen på at hun hadde betalt alt sammen. Etter at denne saken begynte bad butikksjefen min henne fremvise kvitteringer, men de har hun som sagt ikke lengre. Etter det har hun ikke hørt noe mer. Da jeg fortalte hva som skjer nå ble hun selvfølgelig veldig lei seg og sa hun kunne gå inn å betale, men jeg ba henne ikke gjøre noe før hun ble bedt om det av butikken (mest fordi jeg var irritert på butikken i øyeblikket). Så jeg er altså enig i at ordren ikke er betalt, men jeg føler fremdeles ikke det er mitt ansvar? Anonymkode: 07eb6...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 18. oktober 2016 #43 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvis tanten din visste at hun ikke hadde betalt, kunne hun ikke sagt det når de ba om kvittering? Og husket ikke han som sto i kassen at han var usikker på om noe skulle betales? Uansett må jo han ha fortalt deg dette, og da må han fortelle det til butikksjefen din. Nå. Og tanten må betale. DU har ikke noe ansvar uansett, og du bør få en unnskyldning fra sjefen snarest! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #44 Del Skrevet 18. oktober 2016 Akkurat nå, Frøken Scott skrev: Hvis tanten din visste at hun ikke hadde betalt, kunne hun ikke sagt det når de ba om kvittering? Og husket ikke han som sto i kassen at han var usikker på om noe skulle betales? Uansett må jo han ha fortalt deg dette, og da må han fortelle det til butikksjefen din. Nå. Og tanten må betale. DU har ikke noe ansvar uansett, og du bør få en unnskyldning fra sjefen snarest! Hun visste jo ikke det, sjefen sa bare at hun måtte vise kvitteringene og de hadde hun ikke. Han sa ikke noe om hvorfor eller noen ting, så hun var ganske forvirret over det hele. Dette var ca. 4 mnd etter kjøpet. Han som stod i kassen har sluttet og ville ikke være med meg på møtet. Det kommer kanskje ikke som noen bombe, men det er et sted med generelt dårlig arbeidsmiljø. Siden jeg gikk ut i permisjon har 2 andre ansatte valgt å si opp pga. miljøet (les: sjefen). Men jeg har facebookchatten hvor vi har snakket om dette da, og han fortalte hva han husket fra transaksjonen. Kan kanskje ta med en utskrift av den? Anonymkode: 07eb6...7ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 18. oktober 2016 #45 Del Skrevet 18. oktober 2016 Det er ikke ditt ansvar, tanten har tatt feil i forhold til betalingen, og dette burde vært en sak mellom kunden og butikken. Det er så liten sum det er snakk om, at jeg aldri i livet hadde spandert en advokat som skulle sette seg inn i hele materien nå på dette tidspunktet, det ville kostet deg mange tusen kroner. De kan ikke gjøre deg noe på dette møtet, annet enn å komme med ev. påstander og krav. Du har lov til å ta med deg hvem du vil, og kan kreve at det skal føres referat fra møtet, som du må godkjenne. Å ta med deg mannen din er helt ok. Hør hva de har å si, si minst mulig selv, og understrek at du ikke var på jobb den aktuelle dagen, og selvsagt ikke har noe ansvar for utleveringen. Når du hører hva de ha å komme med, så kan du heller vurdere hva du skal gjøre videre. Men ikke inngå noen avtaler der og da. De kommer neppe til å lage en stor sak for så liten sum. Du har ikke gjort noe galt, og har ingenting å skjule eller skulle straffes for. Heldigvis har vi et rettsvern i dette landet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #46 Del Skrevet 18. oktober 2016 Kjenner hovedkontoret til misforståelsen og løsningen på mysteriet som du nå har nøstet opp i selv? Det er selvfølgelig urimelig at du skal få pes for noe som ikke var ditt ansvar, men hvis du legger frem sakens fakta og sier at du og den aktuelle kollegaen som var på jobb på tidspunktet har funnet ut av hvor det skjedde en glipp og at kunden er informert og har sagt at hun skal komme og betale boken så bør det jo være greit. Da er ingen skade skjedd, annet enn at dere må forbedre rutinene i butikken.. Anonymkode: 88f1e...1ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #47 Del Skrevet 18. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner hovedkontoret til misforståelsen og løsningen på mysteriet som du nå har nøstet opp i selv? Det er selvfølgelig urimelig at du skal få pes for noe som ikke var ditt ansvar, men hvis du legger frem sakens fakta og sier at du og den aktuelle kollegaen som var på jobb på tidspunktet har funnet ut av hvor det skjedde en glipp og at kunden er informert og har sagt at hun skal komme og betale boken så bør det jo være greit. Da er ingen skade skjedd, annet enn at dere må forbedre rutinene i butikken.. Anonymkode: 88f1e...1ad Ja, det er akkurat det de gjør Jeg sa flere ganger til hun som ringte fra HR at jeg jo ikke var på jobb, og spurte rett ut om hun mente at vi ikke kunne levere ut hverandres ordre, og om om dette hadde vært en helt vanlig kunde skulle jeg da som privatperson ha sporet opp vedkommende og fått henne til å betale? Ja svarte hun. Din ordre som ikke er betalt = du som er tyven. Anonymkode: 07eb6...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #48 Del Skrevet 18. oktober 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er akkurat det de gjør Jeg sa flere ganger til hun som ringte fra HR at jeg jo ikke var på jobb, og spurte rett ut om hun mente at vi ikke kunne levere ut hverandres ordre, og om om dette hadde vært en helt vanlig kunde skulle jeg da som privatperson ha sporet opp vedkommende og fått henne til å betale? Ja svarte hun. Din ordre som ikke er betalt = du som er tyven. Anonymkode: 07eb6...7ab Fy faen sier jeg bare. Fy. Faen. Jeg blir så provosert på din vegne. Det finnes så mange inkompetente jævler der ute! Anonymkode: a5146...03d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ibux Skrevet 18. oktober 2016 #49 Del Skrevet 18. oktober 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner hovedkontoret til misforståelsen og løsningen på mysteriet som du nå har nøstet opp i selv? Det er selvfølgelig urimelig at du skal få pes for noe som ikke var ditt ansvar, men hvis du legger frem sakens fakta og sier at du og den aktuelle kollegaen som var på jobb på tidspunktet har funnet ut av hvor det skjedde en glipp og at kunden er informert og har sagt at hun skal komme og betale boken så bør det jo være greit. Da er ingen skade skjedd, annet enn at dere må forbedre rutinene i butikken.. Anonymkode: 88f1e...1ad Ideelt sett bør ting være greit da. Men vi lever ikke i en ideell verden og mange arbeidsgivere bryter loven. Jeg selv ble sparket en gang da jeg var yngre, helt uten saklig grunnlag. Det jeg da gjorde var å skaffe advokat gjennom fri rettshjelp. Det som da skjedde var jeg, arbeidsgiver og begges advokat hadde møte sammen. Istedet for at jeg skulle gå videre med det gikk jeg med på å få erstatning for tapt arbeidsinntekt i tidsperioden etter at jeg ble sparket, jeg fikk jobben tilbake, ble lovet en attest og fikk en del andre goder angående oppsigelse og ferie. Det jeg deretter gjorde var å dra tilbake til jobben, jobbe et par dager for så å si opp. For at noen skal bli sagt opp så finnes det en del regler og rettigheter, jeg anbefaler deg å sette deg inn i det. F.eks skal du vel ha fått to skriftlige advarslser og du har rett på å få skriftlig begrunnelse, eller noe i den dur. Jeg ville fortalt din side av saken, prøve å være hyggelig, kreve betenkningstid hvis de ønsker underskrift. Jeg ville nok også vurdert å ta med båndopptaker. Dersom de sier deg opp ville jeg bedt om begrunnelse og vise til lovverk og evt. at du vil hyre advokat. Skjønner at du er sint og det har du all grunn til å være. For noen idioter. Men dessverre gagner det deg ikke å være sint i møtet med dem hvis det er viktig for deg med en referanse derfra. Da ville jeg tatt på en maske, gått tilbake til jobb og etterhvert som stemningen ble bedre sagt opp. MEN.. du sier at dere nettopp har fått ny sjef. Hvordan er forholdet ditt til gammel sjef? Kanskje du kunne hatt denne personen som referanse i stedet? Det ordner seg til slutt uansett, selv om alt ser mørkt ut nå. Ønsker deg lykke til, og håper du oppdaterer oss om hvordan det gikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #50 Del Skrevet 18. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang. selve saken: Jeg har nøstet opp i hva som skjedde den dagen nå (ringt rundt til kolleger som var på jobb og til tanten min) og det stemmer nok at den boken ikke ble betalt. Ordren var først bestilt feil, og da bestiller vi en ny som blir hetende "reklamasjon 0 kr" i systemet (slik at kunden ikke må betale for begge ordrene). Da hun hentet bøkene sine var han som stod i kassen usikker på dette med reklamasjonsordren siden det stod 0 kr der, og sa til henne at de skulle kontakte henne om det var noe hun skulle betale. Det har aldri blitt gjort, og tanten min levde da i troen på at hun hadde betalt alt sammen. Etter at denne saken begynte bad butikksjefen min henne fremvise kvitteringer, men de har hun som sagt ikke lengre. Etter det har hun ikke hørt noe mer. Da jeg fortalte hva som skjer nå ble hun selvfølgelig veldig lei seg og sa hun kunne gå inn å betale, men jeg ba henne ikke gjøre noe før hun ble bedt om det av butikken (mest fordi jeg var irritert på butikken i øyeblikket). Så jeg er altså enig i at ordren ikke er betalt, men jeg føler fremdeles ikke det er mitt ansvar? Anonymkode: 07eb6...7ab 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er akkurat det de gjør Jeg sa flere ganger til hun som ringte fra HR at jeg jo ikke var på jobb, og spurte rett ut om hun mente at vi ikke kunne levere ut hverandres ordre, og om om dette hadde vært en helt vanlig kunde skulle jeg da som privatperson ha sporet opp vedkommende og fått henne til å betale? Ja svarte hun. Din ordre som ikke er betalt = du som er tyven. Anonymkode: 07eb6...7ab Hmmmm, jeg lurer på om de tror du har stålet bok nummer 1 altså den som ikke dukket opp? Kan det være grunnen til at de fortsatt påstår du er en tyv? Dama fra HR har jo ikke peiling hvis hun faktisk har sagt dette. Hvordan skulle det fungere i praksis? Har du sommerferie i tre uker så skal ikke kunden kunne hente varen som du bestilte? Nei, jeg tror at dette handler om feilordren, (enten bestilling 1 eller bestilling 2). Den feilen som ble gjort der er det de kommer til å ta deg for, så vær forberedt på det. Enten at du har tusket til deg en bok, eller at du mottok penger da som du ikke har registrert. Anonymkode: cfef2...056 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #51 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvis det er din tante du har bestilt denne boken til og så ikke betalt, så kan det lett se ut for ledelsen som om du har underslått penger. Kan det være slik de ser på saken? Voldsomt å dra det til oppsigelsessak uten å snakke sammen på normal måte først. Og dessverre for deg viser det seg hvorfor det er viktig å være medlem av fagforening, ikke bare satse på at det er greit p spare de få kronene. Anonymkode: 949a2...88d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lofilteret Skrevet 18. oktober 2016 #52 Del Skrevet 18. oktober 2016 Jammen litt av en sak! Jeg heier på deg TS! Ikke la de tråkke på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #53 Del Skrevet 18. oktober 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmmm, jeg lurer på om de tror du har stålet bok nummer 1 altså den som ikke dukket opp? Kan det være grunnen til at de fortsatt påstår du er en tyv? Dama fra HR har jo ikke peiling hvis hun faktisk har sagt dette. Hvordan skulle det fungere i praksis? Har du sommerferie i tre uker så skal ikke kunden kunne hente varen som du bestilte? Nei, jeg tror at dette handler om feilordren, (enten bestilling 1 eller bestilling 2). Den feilen som ble gjort der er det de kommer til å ta deg for, så vær forberedt på det. Enten at du har tusket til deg en bok, eller at du mottok penger da som du ikke har registrert. Anonymkode: cfef2...056 Viktig ! Anonymkode: a2699...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #54 Del Skrevet 18. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hmmmm, jeg lurer på om de tror du har stålet bok nummer 1 altså den som ikke dukket opp? Kan det være grunnen til at de fortsatt påstår du er en tyv? Dama fra HR har jo ikke peiling hvis hun faktisk har sagt dette. Hvordan skulle det fungere i praksis? Har du sommerferie i tre uker så skal ikke kunden kunne hente varen som du bestilte? Nei, jeg tror at dette handler om feilordren, (enten bestilling 1 eller bestilling 2). Den feilen som ble gjort der er det de kommer til å ta deg for, så vær forberedt på det. Enten at du har tusket til deg en bok, eller at du mottok penger da som du ikke har registrert. Anonymkode: cfef2...056 Jeg antar at det er noe der de prøver å ta meg for ja, men jeg skjønner det ikke helt allikevel. Feilordren ble nemlig sendt i retur tilbake til leverandør. Hvordan jeg skal ha tjent penger på det vet ikke jeg. Ev. kan de vel anklage meg for å ha gitt tanten min boken på et annet tidspunkt, og da har jeg jo bare ord mot ord på at det ikke er sant . Anonymkode: 07eb6...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #55 Del Skrevet 19. oktober 2016 20 timer siden, Ibux skrev: Ideelt sett bør ting være greit da. Men vi lever ikke i en ideell verden og mange arbeidsgivere bryter loven. Jeg selv ble sparket en gang da jeg var yngre, helt uten saklig grunnlag. Det jeg da gjorde var å skaffe advokat gjennom fri rettshjelp. Det som da skjedde var jeg, arbeidsgiver og begges advokat hadde møte sammen. Istedet for at jeg skulle gå videre med det gikk jeg med på å få erstatning for tapt arbeidsinntekt i tidsperioden etter at jeg ble sparket, jeg fikk jobben tilbake, ble lovet en attest og fikk en del andre goder angående oppsigelse og ferie. Det jeg deretter gjorde var å dra tilbake til jobben, jobbe et par dager for så å si opp. For at noen skal bli sagt opp så finnes det en del regler og rettigheter, jeg anbefaler deg å sette deg inn i det. F.eks skal du vel ha fått to skriftlige advarslser og du har rett på å få skriftlig begrunnelse, eller noe i den dur. Jeg ville fortalt din side av saken, prøve å være hyggelig, kreve betenkningstid hvis de ønsker underskrift. Jeg ville nok også vurdert å ta med båndopptaker. Dersom de sier deg opp ville jeg bedt om begrunnelse og vise til lovverk og evt. at du vil hyre advokat. Skjønner at du er sint og det har du all grunn til å være. For noen idioter. Men dessverre gagner det deg ikke å være sint i møtet med dem hvis det er viktig for deg med en referanse derfra. Da ville jeg tatt på en maske, gått tilbake til jobb og etterhvert som stemningen ble bedre sagt opp. MEN.. du sier at dere nettopp har fått ny sjef. Hvordan er forholdet ditt til gammel sjef? Kanskje du kunne hatt denne personen som referanse i stedet? Det ordner seg til slutt uansett, selv om alt ser mørkt ut nå. Ønsker deg lykke til, og håper du oppdaterer oss om hvordan det gikk. Takk for støtten! Skal prøve å sette meg inn i hva jeg har rett på, jeg har blant annet ikke fått noen skriftlige advarsler. Men det er ikke så lett heller når man er hjemme med en 4 mnd. gammel baby som helst vil være med mamma hele tiden Skal ihvertfall prøve å passe på at jeg får en skriftlig begrunnelse og betenkningstid før jeg skriver under, slik at dere her kan se på det også. Jeg er i permisjon til februar, så jeg tror at om jeg ikke blir sagt opp så sier jeg bare opp med en gang uansett. Orker ikke å forholde meg til disse menneskene mer Heldigvis er forholdet til min gamle sjef ganske godt (tror jeg ihvertfall!) så jeg håper han kan være referansen min i stedet. Den nye sjefen har jo aldri jobbet med meg uansett. Anonymkode: 07eb6...7ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #56 Del Skrevet 19. oktober 2016 Vil bare tipse om www.jussbuss.no Håper det ordner seg! Anonymkode: 9f279...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #57 Del Skrevet 19. oktober 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun visste jo ikke det, sjefen sa bare at hun måtte vise kvitteringene og de hadde hun ikke. Han sa ikke noe om hvorfor eller noen ting, så hun var ganske forvirret over det hele. Dette var ca. 4 mnd etter kjøpet. Han som stod i kassen har sluttet og ville ikke være med meg på møtet. Det kommer kanskje ikke som noen bombe, men det er et sted med generelt dårlig arbeidsmiljø. Siden jeg gikk ut i permisjon har 2 andre ansatte valgt å si opp pga. miljøet (les: sjefen). Men jeg har facebookchatten hvor vi har snakket om dette da, og han fortalte hva han husket fra transaksjonen. Kan kanskje ta med en utskrift av den? Anonymkode: 07eb6...7ab Da må dere andre ta kontakt med sjefens sjef!!! Det kan jo ikke fungere slik!! Anonymkode: 9f279...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 #58 Del Skrevet 19. oktober 2016 Ta med deg en oppegående venn på møtet. Summen er ikke så stor at du bør bruke advokat, før de evt kommer med en ugyldig oppsigelse. Litt orientering om rettigheter: Det er lov å gjøre tabber på jobb, om det så hadde vært tilfellet her. For at arbeidsgiver skal kreve en ansatt for penger må den ansatte ha handler med forsett, altså med vilje. Dette må også arbeidsgiver bevise. For at du skal kunne sies opp må du få minst to skriftlige advarsler først. Det aller verste som kan komme ut av møtet er at du får din første skriftlige advarsel. Og de kan selvsagt ikke mene at man er ansvarlig for uttak av ordre når andre foretar dette. Dette faller på sin egen urimelighet, og hadde aldri holdt i en rettssak, og det er de nok fullstendig klar over, så du må bare påpeke at du også vet dette. Anonymkode: e3b2a...e73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarenogAron Skrevet 26. oktober 2016 #59 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvordan gikk det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå