Gå til innhold

Innkalt til drøftelsesmøte, hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått dato for møtet, det blir i neste uke.

Jeg er fryktelig stresset for dette, for jeg føler jo virkelig at jeg har rett mens de mener jo helt tydelig at de kan si meg opp. I tillegg virker de så sure på både email og tlf, og jeg som er full i ammehormoner kommer jo garantert til å sitte grine gjennom hele møtet.

Men nå trenger jeg hjelp, for hvem kan jeg ta med meg på møtet? Jeg er ikke med i fagforeningen (jeg jobbet 20% i en stilling som ikke hadde relevans for utdanningen min) og jeg ringte nettopp til jussformidlingen som jeg trodde kunne hjelpe, men de kan bare hjelpe i etterkant av møtet. Jeg har veldig lite lyst til å sitte der og være 2 mot 1!

Åååå, jeg burde jo bare vært sint på dem men jeg er faktisk skikkelig lei meg nå. Gruer meg i hjel :grine:

Anonymkode: 07eb6...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.10.2016 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Du skal selvsagt ikke godta avskjed på grunn av tyveri. Jeg anbefaler deg å godta oppsigelse begrunnet i noe annet (ikke fordi det er du som tar feil, men fordi man virkelig ikke skal jobbe på en arbeidsplass der sjefen hater deg, det er uansett ikke lønnsomt i lengden), men ikke avskjed. 

Om de virkelig krever å gi deg avskjed på grunn av tyver, krev anmeldelse og rettssak. Da kommer prosessen inn i et juridisk riktig spor, og du får anledning til å forsvare deg, noe som vil bli ganske lett siden du var i permisjon på tidspunktet tyveriet liksom skal ha skjedd. Det vil bli arbeidsgiver som brenner for dette, sørg for å få dette klarert i rettsystemet før du slutter. 

Anonymkode: dccf0...728

Bør jeg godta oppsigelse altså?  Jeg er lite fristet til det, jeg har jo ikke gjort noe galt! Er redd dette vil slå veldig dårlig ut på CV en min. Det er denne jobben jeg har hatt gjennom hele studietiden min og nå er det plutselig ikke verdt noe 😨 Får vel hverken brukende attest eller referanser 😧

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fryktelig stresset for dette, for jeg føler jo virkelig at jeg har rett mens de mener jo helt tydelig at de kan si meg opp. I tillegg virker de så sure på både email og tlf, og jeg som er full i ammehormoner kommer jo garantert til å sitte grine gjennom hele møtet.

Men nå trenger jeg hjelp, for hvem kan jeg ta med meg på møtet? Jeg er ikke med i fagforeningen (jeg jobbet 20% i en stilling som ikke hadde relevans for utdanningen min) og jeg ringte nettopp til jussformidlingen som jeg trodde kunne hjelpe, men de kan bare hjelpe i etterkant av møtet. Jeg har veldig lite lyst til å sitte der og være 2 mot 1!

Åååå, jeg burde jo bare vært sint på dem men jeg er faktisk skikkelig lei meg nå. Gruer meg i hjel :grine:

Hovedverneombud, verneombud eller en advokat er funksjoner som den ansatte kan ta med seg i et slikt møte.

Slik saken legges frem her så ville jeg faktisk valgt en advokat som er dyktig på arbeidsrett.

Anonymkode: a2699...fc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du engasjerer en advokat med arbeidsrett som spesialitet. Vil koste deg et par tusen for forberedelser og deltakelse på møtet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som resten her, ta med advokat til møtet! Jeg har selv jobbet i bokhandel som student, så kjenner meg igjen i beskrivelsen av hvordan ting gjøres. Jeg kom i aldri i problemer pga bestilling, men husker det ofte kunne være styr ift det. Mange andre jeg jobbet med som var slepphendte og ikke tok ansvar, veldig kjedelig å måtte ta skylden for noe andre har gjort!

Anonymkode: fdd0a...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Advokat har jeg bare ikke råd til 🙁 Jussformidlingen sier de kan hjelpe i etterkant av møtet hvis jeg mener oppsigelse/avskjed er urettmessig da. Jeg kommer vel til å ta med samboeren eller en venn bare så jeg slipper å være alene på møtet. Noen tips til hva jeg bør si/gjøre under møtet? Kan de tvinge meg til å skrive under på noe der eller kan jeg si jeg vil lese gjennom det hjemme først f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Advokat har jeg bare ikke råd til 🙁 Jussformidlingen sier de kan hjelpe i etterkant av møtet hvis jeg mener oppsigelse/avskjed er urettmessig da. Jeg kommer vel til å ta med samboeren eller en venn bare så jeg slipper å være alene på møtet. Noen tips til hva jeg bør si/gjøre under møtet? Kan de tvinge meg til å skrive under på noe der eller kan jeg si jeg vil lese gjennom det hjemme først f.eks?

Det må du faktisk bare ta deg råd til.

Anonymkode: fe066...ee8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan de ikke tvinge deg til å skrive under på noe.

Anonymkode: 8e49f...61e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skriv under på noe, uansett hvor presset du føler deg! 

Anonymkode: 021f6...75f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2016 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Synd at du ikke er medlem i fagforening. Det er så og si gratis når man er student. Er så viktig når man jobber for en bedrift der ting ikke er helt stuerent. 

Ville spandert på noen kroner for en advokat da. 

Anonymkode: edbf4...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skriv under på noe, uansett hvor presset du føler deg! 

Uansett liksom? Det var en annen her som sa jeg burde godta oppsigelse begrunnet i noe annet, stemmer det? Jeg vet jo ingenting om sånt som dette dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett liksom? Det var en annen her som sa jeg burde godta oppsigelse begrunnet i noe annet, stemmer det? Jeg vet jo ingenting om sånt som dette dessverre :(

Ja, uansett. Si at du skal ha noen dager til å tenke over det før du bestemmer deg. Det har du rett til. Og så skriver du her hva som har kommet fram i møtet. Det vil hjelpe deg til å se saken fra flere sider og ta imot råd før du velger hva du skal gjøre videre. 

Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst til å jobbe videre for de fæle folkene der, men det er uansett en sikkerhet å ha en jobb fram til du har funnet deg noe annet. (Det tar seg også best ut på cven) Derfor er det best at du velger å si opp selv, etter at du har en annen jobb klar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg som anbefalte deg å ta en ordinær oppsigelse så lenge dette ikke begrunnes i et tyveri. Det er stor forskjell på ordinær oppsigelse og avskjed. Grunnen til at jeg anbefalte deg dette er at man virkelig ikke vil jobbe et sted som dette, og det er bedre å få til en vanlig oppsigelse slik at man har krav på dagpenger f. eks. For uansett om du sier opp selv eller blir sagt opp så vil du nok uansett ikke få en god referanse, så da spiller det ikke så stor rolle om det sies til en ny arbeidsgiver at du sa opp selv eller ble sagt opp, når vedkommende uansett innhenter referanse fra en som uansett ikke gir deg god referanse. Ja, det er urettferdig, men noen arbeidsgiver er møkk å forholde deg til for å si det mildt. 

Når det gjelder avskjed som følge av tyveri, eller annen innrømmelse på at du har stjålet noe, så skal du selvfølgelig hverken godta det og heller ikke signere på det. Ta med deg advokat, eller ta møtet alene, nekt for alle beskyldninger, be om sakspapirene de ønsker du skal  signere slik at du kan oppsøke jusshjelpen i etterkant for å hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg aldri gitt meg på! 

Jeg ville gått på møtet, med båndopptaker, ikke skrevet under på noe som helst og ikke godtatt en oppsigelse. Gir de deg fyken uansett så er det nok MANGE som vil ta tak i en slik sak og det er verdt det også. Kjenner et par stykker som har fått erstatning i hundretusenkronersklassen pga ugyldig oppsigelse altså. 

Eller forresten, rådet noen gav over her om å be om betenkningstid og deretter skrive her hva som skjedde syns jeg er lurt. 

Syns forøvrig saken høres helt urimelig ut. Har selv jobbet i bokhandel og vi hadde da virkelig ikke personlig ansvar for bestillinger og kjøp gjort av kunder når du ikke en gang er på jobb selv. Utrolig rart at det ikke er registrert noen betaling for dette.   Alle kvitteringer lagres jo i systemet. Jeg er egentlig i mot dette fordi det skal ikke være opp til kunden at dette er et problem, men ettersom du kjenner kunden er det en umulighet for at kunden enda har kvittering eller kan vise til bankutskrift for at kjøpet er gjort? 

Anonymkode: 7e135...b8b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom situasjonen er slik for deg at du ikke bare lar hele greia går og driter i det (ikke at det er det riktige, men noen ville nok valgt det), så bør du hoste opp noen penger til å bruke på advokat. Du kan kanskje låne penger av noen.

Anonymkode: 8e49f...61e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår veldig godt at du ikke har lyst til å jobbe videre for de fæle folkene der, men det er uansett en sikkerhet å ha en jobb fram til du har funnet deg noe annet. (Det tar seg også best ut på cven) Derfor er det best at du velger å si opp selv, etter at du har en annen jobb klar. 

Når man får dårlig referanse uansett, så spiller det ikke så stor rolle om det står i en attest at man sa opp selv eller ble oppsagt. Mange av disse attestene er ikke verdt papiret det er skrevet på, de fleste moderne arbeidsgivere henter uansett inn muntlige referanser/uttalelser fra tidligere sjef. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn el samboer er bedre enn ingen, men ville virkelig tatt meg råd til advokat likevel. Fordi dette kan bli alvorlig og henge ved deg framover. Ikke minst tror jeg arbeidsgiver vil ta seg litt sammen og skjønne at du ikke lar deg pille på nesen, om du har hyret advokat. Da vil du også få en objektiv vurdering av saken, uten følelsemessig forkludring. Det virker som du ennå er ganske ung, men tro meg, noen investeringer er viktigere enn andre, og verdt å ta.

Anonymkode: fdd0a...c42

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud dette høres jo helt vanvittig ut!! Gjør som de skriver over her, skriv inne her etter møtet for å få flere synspunkt og tips. Dette syns jeg hørtes helt hårreisende ut!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kunden betalte kontakt, men salget ikke ble registrert burde det vel være 1000 kr for mye i  kassen den aktuelle dagen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...