Gå til innhold

Innkalt til drøftelsesmøte, hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså! Nå er jeg i overkant irritert her, så jeg er selvfølgelig sikker på at jeg har rett, men se hva dere syns. Jeg jobber deltid i en butikk og er for tiden i mammaperm. Det er en butikk hvor vi noen ganger mottar bestillinger som så blir hentet av kundene et par uker senere. Før jeg gikk i permisjon har jeg mottatt en ordre på en ganske dyr bok fra en kunde. Kunden har kommet og hentet denne en dag jeg ikke var på jobb, altså er den utlevert av noen andre. I etterkant viser det seg at ordren fremdeles ligger åpen i systemet vårt, altså at den ser ut til å ikke være betalt. Jeg har blitt oppringt opp og ned og i mente om denne saken mens jeg har vært i permisjon, og nå ser det altså ut til at jeg skal bli oppsagt fordi denne kunden ikke har betalt boken sin! Jeg var på god vei til å si opp jobben selv, men dette er jo helt på trynet? En HR representant ringte meg nå og mente da altså at siden det var min ordre var det mitt ansvar, og jeg måtte enten få tak i denne kunden og få hen til å betale eller regne med å få sparken. Er dette vanlig? Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 07eb6...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her ville jeg engasjert advokat (får nok ikke noe godt rykte av det i butikken, men det ser det jo ikke ut til at du får likevel) for du skal selvsagt ikke være personlig ansvarlig for ordren, det er helt på trynet med mindre du er selvstendig konsulent eller selvstendig næringsdrivende. Men det er det ikke så mange som er som jobber i butikk. 

Her må jo butikken ta ansvar og snakke med den ansatte som ikke har sjekket ut/lukket ordren da den ble levert ut, du skal da ikke være ansvarlig for hva andre gjør når du har fri. 

Selv hadde jeg tatt risken, dratt ned på butikken og slått inn trynet på denne HR ansvarlige med sånne påstander. 

Anonymkode: dccf0...728

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dette jeg tenker også. Nå er den aktuelle kunden i familie med meg, så de mener vel at da burde jeg kunne ordne opp? Men hun sier at hun betalte alt hun fikk beskjed om å betale (kjøpte flere ting samtidig) så om det er noe feil så må butikken ta ansvar for det.  Jeg syns ihvertfall ikke det er mitt ansvar! Fint å se at andre er enig, for her er både sjefen min, distriktsjefen og nå hr kontoret helt mot meg 😣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette virker helt på trynet. Om de mener hun ikke har betalt, så får de selv ta kontakt med kunde. Du kan ikke stå ansvarlig for hva en annen butikkarbeider gjør mens du har gyldig fravær (dvs. avtalt og godkjent av leder). 

Du kan argumentere med følgende: Hvis dette skjer igjen, si flere hundre ganger mens du er i permisjon, og en annen glemmer å lukke ordrene når kundene betaler, er det holdbart at en som ikke er på jobb skal stå ansvarlig for det? Jeg kan ikke tenke meg at dette er lovlig. At du kjenner kunden har formelt sett ingenting å si, fordi du (som ansatt) ikke var aktiv arbeider på dagen varen ble utlevert, men i permisjon. Kunden har under transaksjonen et juridisk forhold til butikken, ikke deg som privatperson.

Det eneste jeg kan tenke meg som i en viss grad kan ansvarliggjøre deg er hvis du f. eks. har tilgjengeliggjort din login (brukernavn/passord) på kassen eller butikkdatasystemet dere åpner eller lukker ordre, eller glemte å logge ut før du dro slik at andre har utført ordreaktivitet registrert på deg etc. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fagforeningen hvis du er organisert ihvertfall.

Anonymkode: 80fff...90e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har hun ikke kvittering på det da? Kunden altså? Kontoutskrift feks? Hun vet vel når hun har vært der,og da vet man vel hvem som var på jobb? 

Uansett helt på trynet at du skal engasjeres i dette når du ikke var der på det aktuelle tidspunktet!!

Anonymkode: bc08c...a50

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunden betalte dessverre kontant, og har ikke tatt vare på kvitteringen.  De sa i fra til henne 4 mnd etter kjøpet var gjort (og etter de først hadde anklaget meg for å stjele!) og ba henne komme å betale da, men hun mener jo hun har betalt alt. Jeg syns ikke jeg kan legge meg så mye opp i den saken med henne heller. Det er lett å se i timeboken at jeg ikke var på jobb, så jeg skjønner faktisk ikke hva som foregår. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres da helt fjernt ut, jobber i butikk selv og vi holder av ting stadig vekk. Men det er ytterst sjelden det er personen som laget ordren som leverer den til kunden. Og jeg vil si det er umulig å stjele når du ikke var til stede. Har du dårlig forhold til sjefen din?

Virker nesten som en dårlig veldig uproff unnskyldning til å bli kvitt deg, hørt om lignende tilfeller men aldri i Norge. Kan ikke skjønne noe annet en at du har retten på din side i alle fall. Ville kontakten en advokat hvis de faktisk beskylder deg for tyveri.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke ditt ansvar om du ikke var på jobb og faktisk ikke leverte ut boken. Blir skremt av hvor frekke noen arbeidsgivere er.

HR-representanten får betalt for å fremme arbedsgivers interesser og rettigheter, ikke dine. For å være helt ærlig driter HR -representanter i de ansatte om de kan eller slipper unna med det.

Få tak i en advokat, evt. en fagforeningsrepresentant.

Ikke si opp jobben selv!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men huskes det hvilken dato boken ble hentet og betalt? Er det ingen kassarull som går an å spores tilbake på på den summen?

Anonymkode: 6a6f3...9f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli oppsagt pga hvor mange kr? Var kanskje en gullforgylt bok det er snakk om :ironi:

Anonymkode: bef07...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble boken bestilt av deg, og når hentet kunden boken? Vet dere når kunden hentet boken eller har kunden gitt noe skriftlig bekreftelse på dette? Hvis denne datoen stemmer overens med at du var i permisjon, så kan ikke du ha gitt ut boken uten å ta i mot betaling. 

Anonymkode: 3f430...883

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen begynte etter at jeg var gått i permisjon, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har et dårlig forhold men det virker jo som om det er slik det er! Mannen min mener også at de bare prøver å bli kvitt meg, men det er jo helt drøyt? Jeg må jo få en ny jobb, og med avskjed pga. tyveri blir vel det tilnærmet umulig?? :sur:

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli oppsagt pga hvor mange kr? Var kanskje en gullforgylt bok det er snakk om :ironi:

Anonymkode: bef07...891

Den kostet rett over tusen kroner, så ja det er jo avsindige summer det er snakk om :murvegg: Nesten så jeg angrer på at jeg ikke betalte det selv, slik de mener jeg skulle gjort.

Nå har jeg tenkt på dette siden i går, og jeg kan ikke skjønne at de tror de har en sak på meg i det hele tatt så nå er jeg rett og slett bekymret for at HR ikke sa alt og at det er noe annet som kommer til å komme opp på møtet. Ikke at jeg kan forstå hva det skal være heller, jeg har (i mine øyne) vært en god ansatt hele tiden jeg har jobbet der. Men dette er liksom så søkt, de må jo tro de har noe annet på meg?

Det er lett å se når de andre varene som ble hentet samtidig ble slått ut av kassen, og hvem som var på jobb da, men siden denne boken ikke er slått ut så kanskje de mener at jeg gav den ut en annen gang? :sjokkbla: Herregud, blir helt stresset jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tusenlapp er ikke mye rart. 

Dette er dogy biz fra arbeidsgiver. 

Anonymkode: b0d1a...494

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvsagt ikke godta avskjed på grunn av tyveri. Jeg anbefaler deg å godta oppsigelse begrunnet i noe annet (ikke fordi det er du som tar feil, men fordi man virkelig ikke skal jobbe på en arbeidsplass der sjefen hater deg, det er uansett ikke lønnsomt i lengden), men ikke avskjed. 

Om de virkelig krever å gi deg avskjed på grunn av tyver, krev anmeldelse og rettssak. Da kommer prosessen inn i et juridisk riktig spor, og du får anledning til å forsvare deg, noe som vil bli ganske lett siden du var i permisjon på tidspunktet tyveriet liksom skal ha skjedd. Det vil bli arbeidsgiver som brenner for dette, sørg for å få dette klarert i rettsystemet før du slutter. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har datakasser, så skal det være mulig å bla seg tilbake i tid for å se hva som har blitt solgt. Vi har det der hvor jeg jobber. Og jeg kan bla meg år tilbake i tid for å se på f.eks sladreruller.

Dog må man vite datoen for når boken ble hentet.

Anonymkode: 2e7f9...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du medlem av fagforening? Ta med deg tillitsvalgt eller noen andre du stoler på i møtet. Ikke skriv under på noe, du er ikke ansvarlig for at en annen ansatt har glemt å ta betalt for en vare mens du har permisjon. 

Anonymkode: 047c8...141

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...