Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte Barnas Hus angående en bestilling i dag. Personen i andre enden avbrøt meg før jeg var ferdig med å stille spørsmålet, derfor ble heller ikke svaret relevant. Hun regnet sikkert med at hun trodde hun visste hva jeg skulle spørre om. Jeg sa litt forsiktig at jeg ikke ble helt ferdig, og stilte spørsmålet. 

Den neste setningen avbrøt hun også, og det samme skjedde igjen. Svaret ble ikke relevant igjen. Så da sa jeg: "Nå avbrøt du igjen". Merket at hun ble veldig kort etter dette, og det forstår jeg selvfølgelig, ingen liker jo å bli irettesatt. 

Hva tenker dere? Jeg angret rett etter at jeg hadde sagt at hun avbrøt, men det var veldig irriterende når det ble en god dag mann økseskaft-samtale fordi hun ikke lot meg snakke ferdig. Samtidig er det jo ikke akkurat min jobb å oppdra andre, så jeg burde sikkert heller holdt kjeft. Det var bare så rart når det skjedde gang nr. 2. 

De fleste synes sikkert det er irriterende å bli avbrutt, men bør man helst la være å si noe? Hva synes dere? Hvor mange ganger er det greit å bli avbrutt før man sier noe? Bør man bare si fra til folk man kjenner godt? Har en kollega som avbryter hele tiden også, men jeg har ikke sagt noe til ham.

Anonymkode: 06a11...33b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg forstår at du ble litt irritert, det hadde sikkert jeg også blitt, men i de fleste tilfeller ville jeg nok bare spurt på nytt igjen etter avbrytelsen, uten å påpeke at personen avbrøt. Kommer selvsagt an på situasjonen da, om det er en selger (eller lignende) må man gjerne være mer direkte. Er det en venn så spør jeg bare på nytt, jeg vet jo selv hvor lett det er å avbryte om man blir ivrig og man gjerne vil si noe :ler:  

Endret av Rumle
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener det er helt greit å si fra, så lenge det blir gjort på en hyggelig tone. Om personen bare fortsetter å avbyte etter jeg har sagt fra flere ganger kan jeg bli litt irritert da. Mener også det er greit å si fra etter en gang, men det kommer litt an på situasjonen. Om det er en mindre viktig samtale mellom to gode venner/familie, og den ene avbryter med noe som "Husk å kjøpe det og det forresten", så bryr jeg meg ikke.

Anonymkode: 272b5...ea6

• Liker 1
Skrevet

Helt greit og si fra! Det må tåles begge veier, alle kan bli ivrige og avbryte.

• Liker 1
Skrevet

Helt utrolig at personer som er ansatt i slike stillinger ikke evner noe så basalt som å lytte og la innringeren bli ferdig med sin monolog før man begynner å svare på spørsmål.

Helt OK at du sa ifra, og det er rart at hun fortsatte å avbryte deg senere i samtalen etter at du poengterte at du ikke var ferdig med spørsmålet første gang hun gjorde det. Slike mennesker bør kjenne på det ubehaget det er å bli irettesatt, så kan de heller komme frem til at de bør endre væremåten sin. Det er respektløst å avbryte noen midt i en setning (med mindre det er stimulerende utsagn). 

Hvis jeg hører noen andre bli avbrutt snur jeg meg til vedkommende og spør: "Hva var det du skulle si?". Det håper jeg flere gjør. Jeg omgås ikke med mennesker som avbryter meg uten å beklage og videre gir meg rom for å bli ferdig, så det er litt vanskelig å ta stilling til hva jeg selv ville ha gjort. 

Anonymkode: fde22...0f2

• Liker 1
Skrevet

At det skjer en gang i blant kan skje den beste, men når hun konstant avbrøt deg var det selvfølgelig ikke galt å si fra. Jeg hater å bli kontinuerlig avbrutt og jeg kan helt fint si fra at "nå snakker jeg" med en hardere tone dersom jeg merker at jeg ikke respekteres. Du må ha spisse albuer her i verden, hvis ikke får du ikke fremmet dine synspunkter og kommer derfor heller ikke gjennom med din vilje. 

Anonymkode: 6347a...5ae

Skrevet

Ja det er greit å si fra, så lenge du sier det på en ålreit måte (gjelder spesielt hvis du kjenner den du sier det til, som kollegaen din).

vet at jeg selv kan avbryte litt for mye når jeg blir ivrig, og da har jeg ingen problemer med at noen sier i fra. Det er selvfølgelig litt flaut at jeg har så dårlige manerer, men å få beskjed er jo greit også, da kan man prøve å gjøre noe med det

Anonymkode: e89bd...5c2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er greit å si fra, så lenge du sier det på en ålreit måte (gjelder spesielt hvis du kjenner den du sier det til, som kollegaen din).

vet at jeg selv kan avbryte litt for mye når jeg blir ivrig, og da har jeg ingen problemer med at noen sier i fra. Det er selvfølgelig litt flaut at jeg har så dårlige manerer, men å få beskjed er jo greit også, da kan man prøve å gjøre noe med det

Anonymkode: e89bd...5c2

Er også en som avbryter i blant! Med noen venner er det liksom litt tonen vi har å prate og le i munnen på hverandre, og noen ganger glemmer jeg meg bort og gjør det med andre også. Blir veldig flau, særlig om de demonstrerer (sjelden noen sier direkte), vanskelig å skjønne hvorfor det er så vanskelig å jenke tempoet noen ganger...

Når det gjelder folk i butikker som ts snakker om, må det jo være helt greit å si fra, samtidig kan jeg forstå at en stressa butikkansatt som har fått samme spm i 90% av tilfellene tror at denne kunden også skal spørre om det samme...

Anonymkode: bede1...436

Skrevet
På 10/5/2016 den 14.24, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte Barnas Hus angående en bestilling i dag. Personen i andre enden avbrøt meg før jeg var ferdig med å stille spørsmålet, derfor ble heller ikke svaret relevant. Hun regnet sikkert med at hun trodde hun visste hva jeg skulle spørre om. Jeg sa litt forsiktig at jeg ikke ble helt ferdig, og stilte spørsmålet. 

Den neste setningen avbrøt hun også, og det samme skjedde igjen. Svaret ble ikke relevant igjen. Så da sa jeg: "Nå avbrøt du igjen". Merket at hun ble veldig kort etter dette, og det forstår jeg selvfølgelig, ingen liker jo å bli irettesatt. 

Hva tenker dere? Jeg angret rett etter at jeg hadde sagt at hun avbrøt, men det var veldig irriterende når det ble en god dag mann økseskaft-samtale fordi hun ikke lot meg snakke ferdig. Samtidig er det jo ikke akkurat min jobb å oppdra andre, så jeg burde sikkert heller holdt kjeft. Det var bare så rart når det skjedde gang nr. 2. 

De fleste synes sikkert det er irriterende å bli avbrutt, men bør man helst la være å si noe? Hva synes dere? Hvor mange ganger er det greit å bli avbrutt før man sier noe? Bør man bare si fra til folk man kjenner godt? Har en kollega som avbryter hele tiden også, men jeg har ikke sagt noe til ham.

Anonymkode: 06a11...33b

Når det skjer igjen og igjen, så synes jeg det er helt ok å si ifra. Så er det måten man gjør det på. Det finnes en haug med mulige fraser. Det  man gjerne kan si hvis den andre avbryter når man snakker er  "jeg var ikke ferdig/...hvis jeg kan få lov til å snakke ferdig"- og gjerne heve stemmen litt hvis det skjer flere ganger. Bestemt, men rolig og vennlig. Da har man fokus på hva en selv ønsker heller enn å direkte irettesette den andre.

Jeg har inntrykk av at noen har en omgangskrets hvor det er helt vanlig å avbryte, og da tenker de gjerne ikke over hva de gjør. I ditt tilfelle syntes jeg det var helt på sin plass å si ifra! Om det plager deg/gjør kommunikasjonen vanskelig med kollegaen din, så si ifra til ham også. Sånt kan være veldig irriterende. Ofte er det greiere å gi beskjed, selv om stemningen kan bli litt ubehagelig. Det er jo ubehagelig å gå og irritere seg eller ikke føle at en får snakke også. Kanskje gjør du andre en tjeneste i samme slengen også? :) 

Anonymkode: 7055c...62a

Skrevet

Ja! Jeg er fæl til å avbryte selv, og synes bare det er positivt at folk sier ifra. Men da blir jeg gjerne litt stillere, for å konsentrere meg om hva som faktisk blir sagt, ellers spinner bare hjernen min videre og gjør som den vil :P

Anonymkode: d1f46...e25

Skrevet

Jeg har jobbet i kundeservice.  Man tar 100 samtaler om dagen og ofte hører man samme greia på nytt og på nytt og ofte har man et tidspress pga kø, nå vet jeg ikke om dette er tilfelle på Barnas Hus men kan jo hende personen hadde andre oppgaver også. Dessverre er man lært opp til å gi raske svar og til å rask skulle oppfatte hva kunden/personen spør etter. Det hendte jeg fikk høre "nå snakker jeg" , men som regel var det folk som snakket i vei uten å stoppe hvor man på en måte forsøker å styre samtalen for å "korte ned tiden". Kan ikke huske en gang jeg har avbrutt uten at det var en grunn eller fordi jeg allerede skjønte hva personen lurte på. Jeg er ikke en person som liker å avbryte en person men det er kun vis jeg har et innspill "er det det du mener?" for eksempel. De personene som jeg husker har smettet inn "hør her nå snakker jeg" har jeg alltid oppfattet som uhøflige, for i utgangspunktet har jeg bare ønsket å hjelpe og la personen slippe en utgreining på 5 minutter før jeg bruker 20 sekund på å gi et svar. Kan jo hende dette ikke var tilfelle denne gangen og da skjønner jeg at det kan være kjipt. Selv bruker jeg aldri denne frasen, selv om jeg skulle bli avbrutt selv, for det hender jo stadig :)

Anonymkode: b9a6f...e22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...