j23 Skrevet 5. oktober 2016 #1 Skrevet 5. oktober 2016 Som overskriften sier - dersom jeg bestiller flybillett enten gjennom finn eller andre søkemotorer på nett, vet ikke hva alle disse heter, men expedia og slike som finner flybilletter fra mange flyselskaper samtidig. Dersom jeg bestiller gjennom dem gjelder fortsatt avbestillings-/angrefristen flyselskapene operer med? Eksempelvis at SAS har 24 timers gratis avbestillingsmulighet og Norwegian 4 timer på low fare-billetter. Hilsen uvitende!
Christiane_W Skrevet 6. oktober 2016 #2 Skrevet 6. oktober 2016 Avbestillings-/angrefristene til SAS og Norwegian gjelder såvidt jeg vet kun ved kjøp direkte fra flyselskapene, ikke via tredjepartssider som f.eks. Expedia. Der gjelder egne betingelser.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #3 Skrevet 6. oktober 2016 ticket tilbyr avbestilling fram til avreise mot et gebyr Anonymkode: 872ab...f7d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #4 Skrevet 7. oktober 2016 Alle disse søkemotorene har sine egne regler. Ta deg enten tid til å lese den lille skriften, eller bestill direkte til flyselskapene. Prisen blir stort sett den samme uansett er mitt inntrykk. Anonymkode: 574da...513
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2016 #5 Skrevet 7. oktober 2016 Så langt jeg vet, så gjelder ikke de samme fristene for endringer eller avbestillinger nei, med mindre søketjenesten man kjøper billetten fra oppgir at de samme regler gjelder, som for direktekjøp fra selskapet. Grunnen er at disse søketjenestene er å anse som et reisebyrå, som kjøper inn billettene fra flyselskapet og selger dem videre til deg. Det kan til tider bli litt billigere, siden søkemotoren/byrået potensielt har kjøpt inn batcher av flybilletter før flyselskapene setter opp prisen, men min erfaring er at det stort sett er ganske lite å spare på det. Det er langt mer behagelig å bruke søketjenestene, se hvilket selskap som er rimeligst på det aktuelle tidspunktet, men gjøre selve bestillingen på flyselskapets egne sider. Da får du et kundeforhold direkte med flyselskapet og det er mye enklere å forholde seg til ved eventuelle forsinkelser og kanselleringer. Ikke alltid like viktig, men skal man f. eks. fly interkontinentalt så er det veldig greit å kunne forholde seg til flyselskapet eller flyselskapet i alliansen i landet man er i, fremfor å måtte ringe og styre med et reiseselskap som kanskje ikke har åpent når man har behov for det (forskjellige tidssoner kan føre til det). Anonymkode: 37eeb...0fb
j23 Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2016 Tusen takk for gode svar alle sammen!
Whoops Skrevet 7. oktober 2016 #7 Skrevet 7. oktober 2016 Det varierer, men ofte er det mer komplisert å endre eller avbestille når billetten ikke er bestilt direkte hos flyselskapene. Blant annet blir det ofte et ekstra ledd ved refusjon, noe som fører til at det tar lengre tid. Dessuten har ofte "reisebyråer" begrenset åpningstid, noe som gjør at du kan gå glipp av disse fristene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå