Gå til innhold

Pipe, elektriker etc.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen vet litt om det praktiske med hus. Vi (samboer og jeg) har nettopp flyttet til enebolig (kjøpt) etter å ha leid i Oslo i mange mange år. Vi bor nå i Arendal, og jeg merker at jeg har svært lite peiling på hvem som skal kontaktes og hva som skal gjøres. 

Det første er vel pipen, vi fikk beskjed om at det er en sprekk i pipen, men hvor den sprekken er visste ikke selgere, og megler visste ikke om dette en gang. Det er en elemtpipe som er pusset med stålrør i midten. Selger kunne ikke gi oss noe svar da de "aldri" har brukt pipen de årene de bodde her. Jeg har prøvd å kontakte brannvesenet feieravdelingen for å få en feier hit, men er umulig å få svar. Jeg er vandt med at en feier kommer ca hvert år (oppvokst i Bærum) og sjekker at alt er ok. Selger kunne heller ikke si noe om når feieren kommer (ser at det står hvert 2.år på kommunens hjemmesider, men vet jo ikke når han var her sist!) 

Så er det litt om det elektriske annlegget. Hadde jeg visst i dag at det ville medføre problemer, hadde jeg nok tenkt meg over en ekstra gang. Vi våknet til en brannvarsler i går (dvs seriekoblet). Disse brannvarslerne er så gamle at de er koblet med ledning i tak og har en bryter på en vegg. Har selv solgt hundrevis av brannalarmer de siste årene, men aldri har jeg sett en slik type. Elektriker kommer ikke før på mandag.. eller neste uke. 

Men jeg syntes det er så vanskelig å få kontakt med folk, de glemmer avtalen, eller tar ikke telefonen. Må ringe flere ganger og får aldri noe godt svar. Er det virkelig sånn det skal være? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er sprekk i pipen, så skal ikke dette ha noe å si om det har vært pipefornying med stålrør. Om det ikke er ildsted så kommer heller ikke feier på besøk. Det er først når det er meldt fra om ildsted (peis) at feier kommer på inspeksjon og for å feie. Dette skal brannvesenet ha i sine systemet, altså når det er på tide at de kommer. 

At firmaer glemmer avtaler og ikke dukker opp til avtalt tid ser jeg på som et tegn på at de ikke vil ha jobben. Jeg har aldri valgt et firma som glemmer avtaler eller ikke sier i fra om at de blir sene. Da velger jeg heller et annet, selv om de andre gjerne er litt dyrere. Men at det er litt ventetid er forøvrig helt normalt. 

Skrevet
1 time siden, dillyduzit skrev:

Lurer på om noen vet litt om det praktiske med hus. Vi (samboer og jeg) har nettopp flyttet til enebolig (kjøpt) etter å ha leid i Oslo i mange mange år. Vi bor nå i Arendal, og jeg merker at jeg har svært lite peiling på hvem som skal kontaktes og hva som skal gjøres. 

Det første er vel pipen, vi fikk beskjed om at det er en sprekk i pipen, men hvor den sprekken er visste ikke selgere, og megler visste ikke om dette en gang. Det er en elemtpipe som er pusset med stålrør i midten. Selger kunne ikke gi oss noe svar da de "aldri" har brukt pipen de årene de bodde her. Jeg har prøvd å kontakte brannvesenet feieravdelingen for å få en feier hit, men er umulig å få svar. Jeg er vandt med at en feier kommer ca hvert år (oppvokst i Bærum) og sjekker at alt er ok. Selger kunne heller ikke si noe om når feieren kommer (ser at det står hvert 2.år på kommunens hjemmesider, men vet jo ikke når han var her sist!) 

Så er det litt om det elektriske annlegget. Hadde jeg visst i dag at det ville medføre problemer, hadde jeg nok tenkt meg over en ekstra gang. Vi våknet til en brannvarsler i går (dvs seriekoblet). Disse brannvarslerne er så gamle at de er koblet med ledning i tak og har en bryter på en vegg. Har selv solgt hundrevis av brannalarmer de siste årene, men aldri har jeg sett en slik type. Elektriker kommer ikke før på mandag.. eller neste uke. 

Men jeg syntes det er så vanskelig å få kontakt med folk, de glemmer avtalen, eller tar ikke telefonen. Må ringe flere ganger og får aldri noe godt svar. Er det virkelig sånn det skal være? 

Velkommen til virkelighetens verden, som huseier. 

Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund når du er så uerfaren. Der får du hjelp med det meste rlatert til å være boligeier. I tillegg har du ubegrenset, juridisk rådgivning på telefon. Har du solgt brannvarslere så vet du at de skal byttes etter 10 år. De du beskriver er nå gjerne langt mer enn 10 år gamle? Pipen kontakter du en selger av ovner og forklarer situasjonenntil, så vet de om ovn og alt må skiftes. 

Anonymkode: d96c9...27a

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen til virkelighetens verden, som huseier. 

Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund når du er så uerfaren. Der får du hjelp med det meste rlatert til å være boligeier. I tillegg har du ubegrenset, juridisk rådgivning på telefon. Har du solgt brannvarslere så vet du at de skal byttes etter 10 år. De du beskriver er nå gjerne langt mer enn 10 år gamle? Pipen kontakter du en selger av ovner og forklarer situasjonenntil, så vet de om ovn og alt må skiftes. 

Skal ut å kjøpe nye varslere i dag, så må reformulere spørsmålet litt; hva gjør jeg med det jeg har nå? Det er jo et hull på 5x7cm i taket, flere steder i boligen. 

Trodde feier så på pipen? Ovnen fungerer jo fint, men det er snakk om en sprekk øverst i pipen. Skal melde meg inn, takk for tips! 

Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Skal ut å kjøpe nye varslere i dag, så må reformulere spørsmålet litt; hva gjør jeg med det jeg har nå? Det er jo et hull på 5x7cm i taket, flere steder i boligen. 

Trodde feier så på pipen? Ovnen fungerer jo fint, men det er snakk om en sprekk øverst i pipen. Skal melde meg inn, takk for tips! 

Uten å se problemene dine er det vanskelig å uttale seg. Ellers er det jo normalt å enten ignorere skjønnhetsfeil eller reparere. 

Feier feier pipene, og det var det. Er ildstedet brannfarlig kan feier/brannvesenet nedlegge fyringsforbud. Om du kan få hjelp av forsikringen til utbedring eller om det er en ren vedlikeholdssak, spørs på forsikringen og andre forhold. Ellers er det vanlig å måtte skifte ildsted/ovn og pipe samtidig når muren sprekker og dette nok er en del år gammelt. 

Skrevet

Om det ikke er noe elektrisk punkt i taket, er det å sparkle og male taket. 

Feier kommer på inspeksjon i tillegg til å feie. Så du har rett i at han kan se på dette. Ellers er det også firmaer som spesialiserer seg på slikt som dette også. Det er murere som driver med mur og pipe. 

Skrevet
45 minutter siden, Ellii skrev:

Om det ikke er noe elektrisk punkt i taket, er det å sparkle og male taket. 

Feier kommer på inspeksjon i tillegg til å feie. Så du har rett i at han kan se på dette. Ellers er det også firmaer som spesialiserer seg på slikt som dette også. Det er murere som driver med mur og pipe. 

Det går ledninger opp i taket, men ser ikke noe elektrisk punkt. Uansett så får jeg en elektriker til å se på det, og eventuelt tatt ned alt av gamle brannalarmer. 

Takk! Det jeg mente, at feier kommer på inspeksjon, da det var visstnok de som hadde sett det (men syntes det er veldig rart at det ikke var med i tilstandsrapporten). Da skal jeg prøve å få tak på en feier til inspeksjon, de forrige eierne kunne uansett ikke svare på når pipa var feid sist, så kanskje greit uansett at han kommer og får feid, og deretter tatt kontakt med noe murer. 

Bare veldig rart at det virker som alle har tatt høstferie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...