Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre, nært kjent med alkohol ''tidenser''

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om det var rett å skirve denne tråden på vennskap og sosiale relasjoner, men jeg prøver å skaffe råd igjennom kategorien. Jeg har en kjæreste/samboer som har vært sammen i ca 2 år. Vi har vært igjennom tykt og vondt, men det trenger jeg ikke komme så masse inn på.. Poenget er at han har et lite alkohol problem, og han er godt klar over det selv og har skaffet hjelp for deg. Han har adhd og han føler at når han drikker klarer han å slappe av i tankene siden han kan bli å stresset i hodet av forskjellige ting.. Når han kommer til meg og forteller meg at i dag så har han det ikke så bra og har den lysten på alkohol. Det er dette jeg vil skaffe råd til. Hva kan jeg si til han for at han skal føle seg bedre?.. Synes det er utrolig vanskelig når jeg vet hvor tøft dette er for han.. Vil jo si noen kloke gode ord som gjør at han føler seg litt bedre og mer støttet.. Noen her som har vært gjennom det samme eller har noen kloke ord til meg?

Anonymkode: f0db1...879

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Hvis han har ADHD er det det han bør få hjelp med, slik at han kan få tilpasset medisinering og slipper å "selvmedisinere" med alkohol.

Skrevet

TS: Ja det er han på vei til å få nå, det tar bare litt tid.. Jeg tenker også det at når han i en så lengre periode hatt den trangen på alkohol vil lengte etter det. Så hva kan jeg da gjøre for å være en god støttespiller?

Skrevet

Det heter tendenser. Ikke tidenser.

• Liker 3
Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut. Det kunne godt vert eksen min du var sammen med(om det er så blir det ikke bedre). Han må få hjelp for ADHDen og også alkoholproblemet. Har dere barn? 

Anonymkode: e589d...2ee

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tenker at det er jo veldig bra at han faktisk kommer til deg og er åpen om at han har en dårlig dag og har trang til alkohol. Hvis han er villig til å snakke om hvordan han føler det og hva det er som gjør at han har en dårlig dag, kan du være en god lytter og høre på hva han har å si. Det kan kanskje være greit at dere snakker om dette på en "god" dag, om hvordan han føler at du kan støtte ham på dårlige dager, hva han tenker vil hjelpe. Men når du beskriver dette som et alkoholproblem - drikker han mye? Blir han voldelig og/eller endrer personlighet? Går det utover jobb/hverdag osv.?

Skrevet

Tusen takk for svar Nanne70 :) Nei han blir ikke voldelig eller noe, er en av de snille personene jeg kjenner, eller det kan hende at han slåss på fylla om det er noen som går han på nermene, men han har skjerpet seg veldig etter vi ble sammen. Jeg føler at jeg er veldig flink til å lytte når han setter seg ned å sier at i dag har han veldig lyst på øl, men problemet er den at jeg ikke føler at jeg gir noen gode råd fordi jeg synes det er en vanskelig situasjon å være i om du skjønner.. I begynnelsen av forholdet vårt følte jeg litt at han sank meg litt nedover pga alkohol og jeg var hodestupt forelsket og ble med på det.. Nå er han blitt mer voksen og ser hva alkohol gjør med han og han har skaffet hjelp.

Skrevet

TS: før drakk han ca 3-4 ganger i uka, nå er det 2-1, noe jeg skryter veldig mye om til han :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg synes det høres ut som han/du/dere er på vei i riktig retning, så det viktigste nå er at dere klarer å holde ut inntil han får hjelp. Det er klart det er en vanskelig situasjon for dere begge, og det skjønner nok kjæresten din også. Kanskje han ikke trenger noen "råd", men bare at du er der for ham, noe som om det absolutt virker som du er :) Ønsker dere masse lykke til!

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: før drakk han ca 3-4 ganger i uka, nå er det 2-1, noe jeg skryter veldig mye om til han :)

Jeg synes ikke 1-2 ganger i uka er noe ille. Det er nesten der jeg kan være også, og jeg har på langt nær noe problem :) En onsdagskveld kan jeg feks. være sliten og stressa, og føler behov for å få slappet av skikkelig. Da kan jeg ta meg et lite glass vin (tar aldri mer enn ca et halvt glass, da jeg er alene med barn).

Så hvor mye drikker han disse 1-2 gangene? Det er jo ganske vanlig før man får barn å gå "på fylla" en gang iløpet av helgen. Så hvis det er det det er snakk om, pluss en gang i uka hvor han tar 1-2 øl, så ser jeg ikke hvorfor dette skal være farlig på noe vis. 

Anonymkode: 9b593...6eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...