Gå til innhold

Tips til busker/planter/trær i høst/vinter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For første gang siden jeg flyttet for meg selv, har jeg en leilighet med egen inngang og litt uteareal. Jeg har alltid hatt lyst til å ha det fint rundt inngangspartiet, og synes det et kjempefint med grønne busker og små trær i potter. Spesielt i juletider når man pynter de med lys. Men problemet er at jeg er helt grønn på hva man bør kjøpe. spesielt nå som vinteren kommer.. Finnes det noe som overlever vinteren? Har sett litt på disse pyramide-buksbomene, og synes de er stilige.

Tips blir gledelig mottatt!!

Anonymkode: 4774e...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hjelpe deg jeg.

Hvor bor du? ulike planter krever ulike herdighetssoner.

Sør vendt, eller Nord vendt.

Halvskygge, skygge?

Anonymkode: 25000...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ved denne linken, den viser herdighet i hele sør trøndelag  http://eplante.no/media/114771/Klimasonekart_Strondelag_100px_A4.jpg

Av vintergrønne busker som trives bra i potter kan nevnes.

Kjeglegran, søt liten busk som vokser ekstremt sakte i året, passer ypperlig til og ha i potte.

Kuletujaer, disse ligger på en herdighet på rundt en 5, finnes i forskjellige varianter: Tiny Tim, Globosa, Danica.

Mahonia, eviggrønn søt busk.

Hvis du vil, kunne du kjøpe deg en ganske stor potte, kjøpe en kjeglegran, sette den i senter og dandere rundt med f.eks lyng, sølvtrød.

Av bladfellende som tåler og stå i en potte kan nevnes:

Hengende sibirertebusk, en av de herdigste vi har, ca 7. Den kommer fra ertefamilien, og produserer sin egen nitrogen.

Bjørkebladspirea 'Tor* ca 7-8 Liten busk med fine hvite baller, ca 1 meter høy

Spirea 'norbotten', søt liten busk med rosa blomster. ca 7

Diverse stauder går også ann, har ett uttal forskjellige plassert rundt omkring.

Faktisk kan du ha Roser i potte også, men det krever at det er litt størrelse på selve potta. Har selv buskroser i potte, og det går kjempefint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! 😊😊 Likte veldig godt kjeglegrana. Ser for meg at det kan bli veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd i mange år med diverse vintergrønne små trær i potter. Selv om de overlever vinteren, blir de gjerne ganske stusselige etter hvert og så dør de når våren/sommeren kommer. Mulig det rett og slett blir for varmt for dem. Siden de er ganske dyre, har jeg gitt opp og i år har jeg kjøpt et par slike i stedet for http://elisesverden.no/produkt/uteplanter/tuja-90cm De er også ganske dyre, men de forventes å være i live neste høst også ;) Jeg bruker dekorative potter og pynter med steiner og mose. Det holder seg pent hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planter i potter tørker lett for mye ut om vinteren og våren, man må passe på og vanne nok. De trenger også mer gjødsling, det som er i jorda brukes fort opp av plantene. Det kan nok også være lurt å beskytte de mot den kraftige vårsolen og de store temperatursvingningene som følger med den årstiden. 

På sommeren er jo roser i potter også flott! Og heller ikke så vanskelige å få til om man velger riktig potte, vanner og gjødsler godt! Roser setter helst dype røtter, så jeg har best erfaring med høye og dype potter til mine busker. Omkretsen er faktisk mindre viktig, men det er selvfølgelig viktig at potta er stabil nok med en stor plante oppi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området rundt Oslo overlever ihvertfall tuja i krukke. De kan man ha i flere år. Jeg har også hatt kinaeiner og kjeglegran i krukke om vinteren. Hvis de plantes om høsten står de fint hele vinteren. Husk å vanne før det blir frost i jorda. Men de kan bli brune sommeren etter, og må skiftes ut oftere enn tuja.

Hvis man kjøper vintergrønne planter på salg på et hagesenter på høsten, kan må ofte få de på tilbud til 50%. En liten vintergrønn busk koster ofte rundt 150 kroner. Hvis man får den for 75 kroner så er det jo ikke krise om den kun overlever en vinter.

Når du planter i krukke bør du legge lecakuler i bunnen av krukken, med litt fiberduk eller et tøystykke over, før du fyller på god jord. Plantene trives best hvis de får en krukke hvor det er plass til godt med jord rundt røttene. De som jobber på hagesenteret kan hjelpe deg med å finne en krukke med riktig størrelse. Og husk at krukken må være frostsikker.

Om vinteren pleier jeg å dekke jorden rundt buksen med grønn mose. Om sommeren pleier jeg å plante lilla lobelia rundt buksen. 

Anonymkode: 770ae...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 05/10/2016 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Tusen takk!! 😊😊 Likte veldig godt kjeglegrana. Ser for meg at det kan bli veldig fint!

Glemte også og legge til at, spesielt på vårparten da det fremdeles er tele i jorda, og vårsolen begynner og bli sterk må du passe på og dekke til utsatte vintergrønne busker med enten agryl eller fiberduk, dette fordi planten ikke har noen mulighet til å trekke opp vann fra røttene etter hvert som vannet fordamper fra baret.

Spesielt viktig og være obs på at planter som er solgt på høsten, ikke har hatt samme tidsrommer på og rotfeste seg slik som de som er kjøpt i f.eks april, og er derfor mer utsatte i forhold til å dø iløpet av vinteren, og at INGEN hagesentre har reklamasjoner på grunn av frostskader.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...