Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal jobbe med feks regnskap blir man kredittsjekket da? 

Anonymkode: e9e5b...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, arbeidsgiver har ingen grunn til å kredittsjekke ansatte.

• Liker 1
Skrevet

nei men de gjør det hvis du skal jobbe i bank 

Anonymkode: af8b8...a80

Skrevet

Kanskje dersom man skal arbeide i en bank eller lignende, og arbeidsgiver ønsker å være helt sikker på at jobb-søkeren ikke har alvorlige økonomiske problemer.

Arbeidsgiveren ønsker jo selvfølgelig ikke noen ansatte, som kan falle for fristelsen å rappe slump penger for å løse sine egne finansielle problemer...

Anonymkode: d211a...943

Skrevet

spørs sikkert på arbeidsgiver, jeg har blitt kredittsjekket på to jobber (begge innen finans).

Anonymkode: a10fd...f10

Skrevet

Jeg har blitt kredittsjekket for jobb innen regnskap.

Skrevet

Man burde i grunn kredittsjekke alle kandidater ved ansettelse. Økonomisk ryddighet sier mye om en person ;)

Anonymkode: 9c1a8...138

• Liker 1
Skrevet

Man blir også kredittsjekket for alle jobber som krever sikkerhetsklarering.

Anonymkode: ab6e9...107

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man burde i grunn kredittsjekke alle kandidater ved ansettelse. Økonomisk ryddighet sier mye om en person ;)

Jeg har lav score fordi jeg har lav inntekt. Det er spørs hva man legger vekt på. Jeg betaler alltid regningene mine, og har aldri brukt kredittkort. Har ingen planer om det heller.

Anonymkode: c8907...970

• Liker 1
Skrevet

Hvis vi først skal gå der, hvorfor ikke ta med legejournaler i samme slengen? Arbeidsgiver har overhodet ingen rett til å vite slike opplysninger om arbeidstakere.

Anonymkode: 196da...795

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lav score fordi jeg har lav inntekt. Det er spørs hva man legger vekt på. Jeg betaler alltid regningene mine, og har aldri brukt kredittkort. Har ingen planer om det heller.

Anonymkode: c8907...970

Det har ingenting å si så lenge du ikke har betalingsanmerkninger. Det er det de ser etter.

Anonymkode: 740ca...f0c

Skrevet

Enig.

Skrevet

Jeg ble kredittsjekket for regnskapsjobben min.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi først skal gå der, hvorfor ikke ta med legejournaler i samme slengen? Arbeidsgiver har overhodet ingen rett til å vite slike opplysninger om arbeidstakere.

Jeg som regnskapsfører betaler jo regninger på vegne av kundene mine, så det er jo for å sikre dette. Jeg har jo sikkert tilgang til rundt 100 millioner gjennom kundene mine. Så dersom jeg hadde hatt haugevis av betalingsanmerkninger og mange hundretusen i gjeld til kreditorer som ikke var gjort opp, så ville det jo utgjort en sikkerhetsrisiko. Derfor kan de sjekke dette. 

Anonymkode: 1d356...118

Skrevet

Klart, hvis du vil øke antallet som mottar trygd er dette en ypperlig måte. Ved å ta med legejournalen blir det enda fler. Hurra. 

Anonymkode: b63db...aa9

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som regnskapsfører betaler jo regninger på vegne av kundene mine, så det er jo for å sikre dette. Jeg har jo sikkert tilgang til rundt 100 millioner gjennom kundene mine. Så dersom jeg hadde hatt haugevis av betalingsanmerkninger og mange hundretusen i gjeld til kreditorer som ikke var gjort opp, så ville det jo utgjort en sikkerhetsrisiko. Derfor kan de sjekke dette. 

Vedkommende du svarer retter innlegget sitt mot "alle arbeidstakere". 

Anonymkode: b63db...aa9

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ble også kredittsjekket sist gang jeg byttet jobb selv om dette er en helt normal stilling. Stusset egentlig ikke på det der og da, men ble også spurt om alkoholvanene mine på jobbintervju, så ingenting overrasket meg.

Endret av Aule
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene da, jeg har da ikke vansker med å forstå det, jeg siterte "Man burde i grunn kredittsjekke alle kandidater ved ansettelse".

Skrevet
3 timer siden, Aule skrev:

Jeg ble også kredittsjekket sist gang jeg byttet jobb selv om dette er en helt normal stilling. Stusset egentlig ikke på det der og da, men ble også spurt om alkoholvanene mine på jobbintervju, så ingenting overrasket meg.

Herregud, enkelte arbeidsgivere eier ingen skam.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud, enkelte arbeidsgivere eier ingen skam.

Unnskyld, jeg mener intervjuere.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene da, jeg har da ikke vansker med å forstå det, jeg siterte "Man burde i grunn kredittsjekke alle kandidater ved ansettelse".

Det var da voldsomt til reaksjon :klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...