AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #1 Skrevet 4. oktober 2016 Har en sønn på 2 år. En morgen sto jeg på badet å stelte meg mens han satt i stua og så på Barne-TV. Plutselig kommer han løpende inn på badet og er tydelig redd. Jeg spør om han ikke skal sitte i stua å se ferdig barne-TV mens jeg steller meg ferdig. "Nei, ikke stua" sier han. Jeh spør hvorfor ikke. Så svarer han "redd mannen". Jeg sier "mannen? Det er ikke noe å være redd for. Det er ingen mann her lille venn" han sier nok en gang "redd mannen" og peker inn i stua. Jeg går inn og sier at her er det ingen, bare du og mamma. Jeg sier at vi kan hente en bok, så kan han lese i den mens jeg steller meg ferdig. Vi hår sammen inn på rommet mens han kikker bak seg inn i stuen, han virker tydelig redd. Da vi har hentet boken går vi inn på badet. Da stopper sønnen min opp og sier "ha det mannen" og vinker. Jeg overser det og fortsetter å stelle meg. Da vi kommer hjem fra barnehagen, setter han seg i trappen opp mot loftet (vi bor i firemansbolig i 2 etg, så det går en trapp opp til felles loft rett utenfor døren til vår leilighet. Her pleier han å sitte mens vi tar av ytterskoene, men nå ville han plutselig ikke sitte der. Han spente seg helt og hadde små panikk mens han sa "nei, ikke sitte der" jeg spurte hvorfor. Og han sa "der, mannen" mens han pekte opp trappa. Jeg avblåste det nok engang og forklarte han at det ikke var noen mann der. Men da vi gikk inn i leiligheten kikket han opp trappa, og så vinket han nok engang og sa "ha det mannen" Da gikk det litt kaldt nedover ryggen min. Siden dette skjedde vinker han ofte til "mannen." Jeg er ikke akkurat redd, men lurer på hva han ser? Eller om det bare er fantasien. Barn har jo livlig fantasi, men han er jo bare litt over to år. Jeg har ofte tenkt på at det kan være at meg og pappaen ikke bor sammen og at han finner opp at det er en mann, men hvorfor virker han då redd? Han har også god kontakt med pappaen sin, så det er ikke akkurat sånn at han ikke har en mannlig person i livet sitt. Hva tror dere? Kan barn se ting vi voksne ikke der? Keg tror det er en logisk forklaring på det, men vil gjerne høre om andre har opplevd lignende. Anonymkode: b30b5...11f 1
anonym5000 Skrevet 4. oktober 2016 #2 Skrevet 4. oktober 2016 Husk at barn i den alderen er ærlige. De har ikke lært og lyge enda. Det kan være lurt og følge litt med. Ellers kan det hende han misforstår noe. 8
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 Kan det være synshallusinasjoner gutten har? Hallusinasjoner kan komme av flere ting, bl.a. av angst og av andre psykiske lidelser. Anonymkode: 450b3...15d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #5 Skrevet 4. oktober 2016 2 minutter siden, Cyrus skrev: Trollollollololololollololo!!! Tror du jeg troller? Da hadde jeg vel trollet om noe hent annet. Anonymkode: b30b5...11f 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være synshallusinasjoner gutten har? Hallusinasjoner kan komme av flere ting, bl.a. av angst og av andre psykiske lidelser. Anonymkode: 450b3...15d Mye mulig. Men da ville han vell hatt det på andre ting også? Jeg håper han bare fantaserer eller har drømt noe. Kjenner det er litt ubehagelig når han plutselig vinker til noen som ikke er der. Anonymkode: b30b5...11f
SunnivaOslo Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være synshallusinasjoner gutten har? Hallusinasjoner kan komme av flere ting, bl.a. av angst og av andre psykiske lidelser. Anonymkode: 450b3...15d Jeg tror nå ikke en 2 åring har angst eller psykiske problemer... Kan være det er "noe" der ja. Noe han ser. 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #8 Skrevet 4. oktober 2016 Startet dette den dagen som du fortalte om? Kanskje han ble skremt av noe på BarneTV... Hva var det han så på BarneTV den dagen? Anonymkode: 450b3...15d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #9 Skrevet 4. oktober 2016 Kanskje sønnen din har Schizofreni, Det kan vise seg i ung alder og de ser jo ting som ikke vi andre ser. Eller det kan være at han ser en som går igjen. Han har kanskje evner du ikke vet om enda. Det er ihvertfall viktig at du har et åpent sinn og ikke blåser av det han sier, men gir inntrykk av at du tror på han og tar han på alvor. Spør litt rundt denne mannen han ser. Anonymkode: bdd72...47b 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #10 Skrevet 4. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Startet dette den dagen som du fortalte om? Kanskje han ble skremt av noe på BarneTV... Hva var det han så på BarneTV den dagen? Anonymkode: 450b3...15d Ja det startet da. Det var Barne-TV for de minste, så kan liksom ikke tenke meg at det skulle være noe som fikk han redd der. Anonymkode: b30b5...11f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #11 Skrevet 4. oktober 2016 Han kan se spøkelser. Små barn kan det. Ikke prøv å dikte på han en diagnose eller lidelse. Spøkelser er overalt rundt oss. Prøv å ta han seriøs og la han beskrive mannen nærmere. Prøv å ikke vise din angst. Håper det ordner seg for dere<3 Anonymkode: 285b2...a0c 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #12 Skrevet 4. oktober 2016 Om man "ser spøkelser" er det synshallusinasjoner Anonymkode: 450b3...15d 5
Jerry Lee Skrevet 4. oktober 2016 #13 Skrevet 4. oktober 2016 20 minutter siden, Cyrus skrev: Trollollollololololollololo!!! Nå er du bare latterlig! Hvorfor skulle ikke dette være tilfelle? 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #14 Skrevet 4. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det startet da. Det var Barne-TV for de minste, så kan liksom ikke tenke meg at det skulle være noe som fikk han redd der. Anonymkode: b30b5...11f Hva var det på Barne-TV for de minste den dagen, og hva handlet det om? Anonymkode: 450b3...15d 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #15 Skrevet 4. oktober 2016 23 minutter siden, Cyrus skrev: Trollollollololololollololo!!! Hvorfor? Anonymkode: 450b3...15d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #16 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg ville tatt opp dette med helsesøster eller fastlegen neste gang dere er til kontroll. Det er ikke uvanlig at små barn fantaserer, og har fantasivenner bl.a., men jeg vet ikke hvordan det er med slikt som din sønn forteller om. Det er tryggest å ta opp dette med fagfolk. Anonymkode: 450b3...15d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #17 Skrevet 4. oktober 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan se spøkelser. Små barn kan det. Ikke prøv å dikte på han en diagnose eller lidelse. Spøkelser er overalt rundt oss. Prøv å ta han seriøs og la han beskrive mannen nærmere. Prøv å ikke vise din angst. Håper det ordner seg for dere<3 Anonymkode: 285b2...a0c Kan du gi en link til en seriøs artikkel om dette, skrevet av fagfolk? Ikke det nei Det uthevede som du skriver er sprøyt. Anonymkode: 450b3...15d 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #18 Skrevet 4. oktober 2016 Åndenes Makt? Anonymkode: 65f84...24b
Oppgitt78 Skrevet 4. oktober 2016 #19 Skrevet 4. oktober 2016 39 minutter siden, anonym5000 skrev: Husk at barn i den alderen er ærlige. De har ikke lært og lyge enda. Det kan være lurt og følge litt med. Ellers kan det hende han misforstår noe. De fleste toåringer er meget kapable til å lyve, men oftest også enkle å avsløre..
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #20 Skrevet 4. oktober 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye mulig.1) Men da ville han vell hatt det på andre ting også? Jeg håper han bare fantaserer eller har drømt noe. 2) Kjenner det er litt ubehagelig når han plutselig vinker til noen som ikke er der. Anonymkode: b30b5...11f 1) Vet ikke. Du må spørre en fagperson. 2) Ubehagelig for deg? Jeg kan forstå det. Men du bør ta dette på alvor og ta opp dette med fagpersoner for guttens ve og vel! Anonymkode: 450b3...15d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå