Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kjøper man til ei dement dame på over 80 år til jul? 

Bor på aldershjem. Rommet er som et lite kott. Ikke all verdens plass.

Ikke er hun i blant oss lengre heller kan man si. kun korte lynglimt, virker det som. Sukkersyke og andre plager som angst, mye redd, alt som følger med demente.

Ikke går det an å kjøpe noe spiselig eller drikke. Ikke intresserer hun seg for verken å les eller å se på ting. Ikke er hun ut lengre, dårlig til beins. Nok klær i det stakkars skapet. Blir redd om man forsøker å ta henne med ut. Blir mere til trøst for oss pårørende enn henne å ta henne med ut.Trygge rammer er visst det beste. Album og bilder har hun null intresse for.

Alt er bare trist. For et liv.. Hva kjøper man? Oppgitt og dårlig samvittighet hvert år. I fjor kjøpte vi ei pute med dyremotiv å et varmt fint pels teppe.

Anonymkode: 5c3eb...9b1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke er hun i blant oss lengre heller kan man si. kun korte lynglimt, virker det som. Sukkersyke og andre plager som angst, mye redd, alt som følger med demente.

Ikke går det an å kjøpe noe spiselig eller drikke. Ikke intresserer hun seg for verken å les eller å se på ting. Ikke er hun ut lengre, dårlig til beins. Nok klær i det stakkars skapet. Blir redd om man forsøker å ta henne med ut. Blir mere til trøst for oss pårørende enn henne å ta henne med ut.Trygge rammer er visst det beste. Album og bilder har hun null intresse for.

Alt er bare trist. For et liv.. Hva kjøper man? Oppgitt og dårlig samvittighet hvert år. I fjor kjøpte vi ei pute med dyremotiv å et varmt fint pels teppe.

En musikkspiller og musikk-cd-er med musikk fra hennes ungdom! :hjerte: Og hun kan gjennom musikken minnes gode minner :) 

Spør personalet om de kan sette på musikk for henne av og til

Det tror jeg blir en fin gave :)

Anonymkode: c777d...dd6

• Liker 19
Skrevet

Hva med å kjøpe en god håndkrem? Det satt min gamle bestemor alltid pris på. Hun husket ikke alltid hvem jeg var, men hjemmehjelpen fortalte at håndkremen var i bruk daglig ♥️

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lage en type scrap book med bilder av henne selv og kjennte plasser fra barndom og oppover? Eller noe musikk hun liker? Jobber med demente og ser ofte at bilder fra "gamledager" er en vinner. Lykke til😊

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Sh999 skrev:

Hva med å lage en type scrap book med bilder av henne selv og kjennte plasser fra barndom og oppover? Eller noe musikk hun liker? Jobber med demente og ser ofte at bilder fra "gamledager" er en vinner. Lykke til😊

Enig, gamle bilder kan vere veldig kjekt :) Fotoalbum med gamle bilder av slekt/venner/barndomsstader kan vere kjekt også for demente

• Liker 1
Skrevet

Har dere snakket med personalet på avdelingen? Kanskje de har noen tips og vet hva som kan være kjekt for henne å få?

Jeg pleier å anbefale gode kremer, bodylotion, varme sjal o.l

Anonymkode: f32a7...e29

• Liker 2
Skrevet

TS:  Mange gode ideer. Takk for det :D Hun har album med bilder som ikke intresserer henne. Men mulig man skulle spritet opp et skikkelig farge-scrappe-sider album? Musikk var også et godt forslag. Har tenkt litt på shampoo og balsam å. men det virker så smålig. bodylotion var smart gave. :D

• Liker 1
Skrevet

I mange år har jeg og søsknene mine gitt vår bestemor fotobøker til jul :) Etter som vi ikke bor i samme by som bestemor så ser hun oss ikke så ofte. Vi skriver tekster til hvert bilde. F.eks. kan det være et bilde av meg, og under kan det stå: "Dette er Jannicke, Halvor sin eldste datter. Hun trener på treningssenter, og jobber i skolen". Neste bilde kan være av min søster hvor det står f.eks. "Dette er Simone. Hun bor i Molde og jobber i hjemmetjenesten". Tredje bilde kan det stå "Dette er Mia. I sommer giftet hun seg med Eivind, og i september fikk de en sønn. Han heter Adrian" 
Eksempler fra hvordan vi gjorde det med vår bestemor i flere år. Hun er da fortsatt i live, men "skjønner jo ingen ting". De siste årene har det da heller blitt en blomst av et eller annet slag, eller en håndkrem eller sjampo. Eller truser, strømpebukser, sokker o.l. Bruks-ting er jo veldig bra. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Millimani
Dobbelposting grunnet teknisk svikt
Skrevet

Hva med blomst? Hvis det ikke går med ekte blomster, så kan kanskje noen falske blomster passe. Så får hun noe pent å se på. En uknuselig vase hvis hun er sånn som kan være klønete. 

Ellers støtter jeg forslaget om musikk fra hennes storhetstid. 

Og spør på avdelingen hennes hva hun kunne trengt. 

Anonymkode: 7c5b5...524

• Liker 3
Skrevet

Siste året min demente mamma levde, leste vi fra en lokal historiebok hun fikk til jul. Det var små historier fra da hun var ung, fra hennes hjemsted. Stedsangivelser, navn på folk som levde da hun var barn/ung, presten, slåttånn, arbeid og lefsebaking. Rundt historiene fikk vi en liten samtale. Nye historier hver gang, eller den jeg leste sist - hun husket nemlig ikke at den var lest forrige uke. Ellers var det EN type sjokolade hun likte, men jeg måtte putte den i munnen hennes, hun tok ikke initiativ til å spise selv. Ellers trenger de som bor på sykehjem nye klær, da de ofte får røff behandling i vasken. Og ullundertøy, de blir ofte frosne og kalde. Ullsokker og sjal var gode gaver. Julepynt?

• Liker 5
Skrevet

Musikk fra hennes barndom og ungdom er en kjempegod idé. Jeg vet at flere demetavdelinger bruker musikk aktivt som en del av behandlingen da kjent og kjær musikk kan trigge gamle minner og følelser. Siden hun du skal kjøpe gave til er en del redd og utrygg kan det være fint med en lavendelplante å ha på rommet. Det er faktisk forsket på at aromaterapi, spes lavendel har en beroligende effekt på demente. I motsetning til berolige medikamenter som i flere tilfeller ikke fungerer eller har motsatt effekt på personer med demens.

En lydbok av en kjent forfatter fra hennes barndom/ungdom kan også være en fin gave .Filmavisen kan også være interessant å se eller høre på, du finner klipp på nrk.no.

• Liker 1
Skrevet

Det blir et veldig generelt råd, men prøv å finne noe som appellerer til sansene. Lyd, lukt, smak osv., mange gode forslag som appellerer til det over her, men tenkte det kunne være greit å foreslå det som "kategori" også. Det gjør at hun får en opplevelse der og da (og kanskje også etterpå) og ikke er avhengig av å forstå bakgrunn for gaven eller å gjøre noe spesielt med det senere. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med en Twiddle Muff? Det er en slags muffe lagd for pasienter med demens og Alzheimer. På innsiden og utsiden av muffen er det sydd på ulike gjenstander, som knapper, silkebånd, ting med ulike teksturer som de kan pelle på. De skal redusere angst og stress, og så holder de hendene varme. 

Ellers så har jo noen demente glede av kosedyr (bamser). Gjerne noen som ser ut som ekte dyr, hund eller katt f.eks. 

Har hun en besøksbok? Altså en bok der de som besøker henne skriver inn at de har vært der og når, og litt om besøket. Men det blir kanskje mer for de pårørende...? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg støtter forslaget om å se om du kan erstatte noen av klærne hennes. Mange demente har veldig slitte klær, siden de får røff behandling i vask. Nye sokker, truser, og bluser er ting som kjennes godt mot kroppen, som hun sikkert trenger, og som ikke kommer til å gjøre henne opprørt eller fylle opp rommet unødig. Min bestemor får alltid ett nytt sett av flanelldressen hun er glad i, så hun slipper å gå med den gamle med askemerker i.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe det samme som i fjor?:heks:

• Liker 1
Skrevet

Klær, kanskje et enkelt smykke (eldre damer går jo ofte med sånne brosjer eller hva det heter) og musikk. Min demete bestemor var generelt lite interessert i det meste, men disse tingene ble godt tatt i mot :)

Skrevet

Morfaren min var veldig dement.. men han levde tilbake på en spesiell tid.. han kalte alle i familien navn fra den tiden... vi lagde album til ham med bilder av de personene fra fortiden som han trodde var rundt seg.. det var han veldig interresert i. 

Skrevet
På 5. oktober 2016 den 11.33, Alltid Vår skrev:

Hva med en Twiddle Muff? Det er en slags muffe lagd for pasienter med demens og Alzheimer. På innsiden og utsiden av muffen er det sydd på ulike gjenstander, som knapper, silkebånd, ting med ulike teksturer som de kan pelle på. De skal redusere angst og stress, og så holder de hendene varme. 

Ellers så har jo noen demente glede av kosedyr (bamser). Gjerne noen som ser ut som ekte dyr, hund eller katt f.eks. 

Har hun en besøksbok? Altså en bok der de som besøker henne skriver inn at de har vært der og når, og litt om besøket. Men det blir kanskje mer for de pårørende...? 

Dette tenkte eg og på. Der eg har jobba var det fleire slike "aktivitetsteppe" med tau dei kan knyte, knappar og store ringar dei kan snu på. Du kan lage det sjølv så vert det personlig, og det eg sjølv har sett er det veldig populært! :-) Om du ikkje tenkjer det passar ville eg kjøpt ein god fotkrem eller slike diabetes-sokkar som er anbefalt av mange fotterapeutar! Tørre og sprukne bein er eit typisk problem blant eldre, så det er supert å kjøpe!!

Skrevet

Hva med å lage en adventskalender? Finn 24 vanlige konvolutter og legg oppi bilder du tror kan være av interesse. Enten det er dyr, steder, ting eller mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...