AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #1 Skrevet 4. oktober 2016 Har en frekk, bortkjemt (ingen aning om hvordan han har blitt slik selvfølgelig ) pus som ofte går og ligger på spisebordet. Vil veldig gjerne venne han av med dette. Noen som har noen tips? Anonymkode: 5335f...c03
Minya Skrevet 4. oktober 2016 #2 Skrevet 4. oktober 2016 Løft ham ned med et bestemt "Nei" hver gang du ser ham ligge og gå der. Han vil nok aldri slutte å gå oppå bordet, men det blir muligens mindre av det når du er der Du kan også prøve å legge aluminiumsfolie der en stund, de aller fleste katter synes lyden av alumimiumsfolie er dritskummelt og forbinder den med flaten de står/lander på når lyden kommer. Vil du være skikkelig ekkel kan du legge mellomstore flak av klesrullepapir med limsiden opp. De setter seg fast i poter og pels og er fryktelig ekkelt. (Anbefaler dog å gjøre dette når du er hjemme og kan komme til unnsetning på flekken.) 1
Gjest ti10 Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 Merkelig det der, mine bortskjemte katter er også født med krevende personligheter Tror du bare må løfte han ned og si strengt nei hver gang han prøver seg. Mulig du må gjøre det VEEELDIG mange ganger, men det går nok inn til slutt.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #4 Skrevet 4. oktober 2016 Hvordan klarer folk å få katten sin til å skjønne hva "nei" betyr? Jeg har vokst opp med utallige katter, men har absolutt aldri klart å lære kattene hva "nei" eller "flink" eller andre ord betyr. Det som derimot funker som bare det er å klappe med hendene/trampe i gulvet og lage en høy og plagsom lyd som "SKJ". Litt vanskelig å forklare, men det er den lyden i starten av skjære. Eller kjole hvis du er en rebelsk tenåring fra Oslo. Jeg har aldri hatt en katt som dette ikke har fungert på. De hater høye, plutselige lyder, og kommer fort til å lære at går man på bordet kommer det en ekkel lyd. En annen ting du kan gjøre er å legge en liten felle. Legg noe på bordet som katten kan være interessert i. Gjem deg i et annet rom men prøv å følg med på katten. I det sekundet katten hopper opp klapper, tramper og roper du SKJ SKJ SKJ! Katten vil mest sannsynlig få et "what the fuck"-tryne og løpe vekk. Hvis noen klarer å faktisk lære katten sin hva "nei" betyr er det kjempebra, men det har aldri fungert på noen av mine. Å lære de at om man hopper opp på bordet kommer det en ekkel og ubehagelig lyd fungerer etter min mening minst like bra, om ikke bedre, da man kan gjemme seg og katten vil forhåpentligvis aldri skjønne at lyden kommer bare fra deg, men tro at den kommer fra selve huset. Hvis du må fysisk være der og løfte den ned kan den fort legge to og to sammen. Anonymkode: 3e93b...f50 2
Hjertefisk Skrevet 4. oktober 2016 #5 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg klarte å få katten til å slutte å gå på bordet ved å gjøre de samme tingene som nevnt over. det som funka best var å rett og slett løfte han ned fra bordet så fort som mulig. Hver gang. Det var ikke sånn kose-løfting, jeg tok i han ganske bestemt. Tror han syntes det ble rimelig kjedelig etterhvert å bli løfta vekk hele tida.
Hjertefisk Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 En annen greie du kan prøve er å legge et fat med ferske, oppskårede sitrusfrukter på bordet. Katten min tåler ikke den lukta og rygger bort og løper vekk med en gang han får en mandarin oppi kattefjeset sitt.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 Takk for svar alle sammen Har prøvd den løfte han ned greia ganske lenge nå. Får bare fortsette Får slutte med å gi han en nuss på hodet når jeg løfter han ned og kanskje Han er en sta liten tulling. Han vet nok utmerket godt at han ikke har lov. I dag når jeg kom inn i rommet så satt han på bordet, holdt øyekontakt mens han sakte reiste seg og hoppet ned. Frekke lille gutt. Skal prøve med aluminiumsfolie Han er ikke skvetten av seg i det helle tatt. Kan faktisk støvsuge idioten, men kanskje det går. Den med lim-papir greier hørtes litt skummel ut for pelsen hans. Skal prøve å lage litt lyder og. Har pleid å bruke den SKJ lyden, og noen ganger fungerer det. Kommer an på dagsformen hans. Anonymkode: 5335f...c03
Minya Skrevet 4. oktober 2016 #8 Skrevet 4. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen Har prøvd den løfte han ned greia ganske lenge nå. Får bare fortsette Får slutte med å gi han en nuss på hodet når jeg løfter han ned og kanskje Han er en sta liten tulling. Han vet nok utmerket godt at han ikke har lov. I dag når jeg kom inn i rommet så satt han på bordet, holdt øyekontakt mens han sakte reiste seg og hoppet ned. Frekke lille gutt. Skal prøve med aluminiumsfolie Han er ikke skvetten av seg i det helle tatt. Kan faktisk støvsuge idioten, men kanskje det går. Den med lim-papir greier hørtes litt skummel ut for pelsen hans. Skal prøve å lage litt lyder og. Har pleid å bruke den SKJ lyden, og noen ganger fungerer det. Kommer an på dagsformen hans. Anonymkode: 5335f...c03 Well, THERE's your problem. Når du løfter ham ned på en snill måte slik som det, så hjelper det IHVERTFALL ikke XD Vær bestemt, løft med begge hender rundt magen, rett fra bordet og ned på gulvet. Evt bruk armen og "dytt" ham ned fra bordet ved å gjøre en sveipende bevegelse.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #9 Skrevet 4. oktober 2016 2 minutter siden, Minya skrev: Well, THERE's your problem. Når du løfter ham ned på en snill måte slik som det, så hjelper det IHVERTFALL ikke XD Vær bestemt, løft med begge hender rundt magen, rett fra bordet og ned på gulvet. Evt bruk armen og "dytt" ham ned fra bordet ved å gjøre en sveipende bevegelse. Ja skal gjøre det. Han lurer meg med søtheten sin Skal være streng fra nå av. Anonymkode: 5335f...c03
Snurrepurre Skrevet 4. oktober 2016 #10 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg "dytter" katten av bordet, ved å dytte på brystet (forsiktig selvfølgelig) frem til katten er på kanten hopper ned selv. Mye handler om å stoppe katten FØR den hopper på bordet også. Si "neeeeei", når den er på vei, og dytt den ned om den likevel hopper opp. Mine katter prøver seg enda, men hopper ned igjen om jeg sier "nei!". Kan også såvidt være nær brystet, og katten dropper bordet.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 4. oktober 2016 #11 Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Coronas Skrevet 4. oktober 2016 #12 Skrevet 4. oktober 2016 En pus som vil ha oppmerksomhet utfører handlinger som gjør at "slaven" gir den oppmerksomhet. Som å vandre på steder "slaven" ikke liker at den skal gå (smarte dyr serru) Når pus går på bordet, kan du bare løfte den ned uten å gi den mer oppmerksomhet. "Nei", vet de ikke hva er, men en vond lyd eller klisterunderlag gjør susen. Da forbinder de plassen med noe som er ekkelt eller ubehagelig (klister under potene eller høy ubehagelig lyd) Skad aldri pus, eller sput vann på den. Da gjør du den redd i stedet. En katt vil alltid gjøre som den vil he he 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå