Gå til innhold

Hva tror du tiggerne sier når du går forbi uten å gi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg handler i et par butikker i nærmiljøet mitt her i Oslo, og det har seg sånn at et par rumenske tiggere har utplassert seg selv på bakken i nærheten av disse. To forskjellige steder. De sitter eller ligger rett på bakken, og har med seg posene sine med skrot. Noen ganger sitter eller ligger de på papp, andre ganger rett på asfalten.

Noe som irriterer meg grenseløst, er at jeg tror de slenger skjellsord og dritt etter meg (og andre folk) når man går forbi dem uten å gi noe. Jeg gir aldri rumenske tiggere noe, eller tiggere generelt. Av forskjellige grunner. Men en av dem er at jeg er uføretrygdet, så jeg har ikke akkurat flusst med penger selv. Har mer enn nok med å klare meg selv, om jeg ikke skal begynne å gi bort penger til folk også.

Så fort disse tiggerne merker at noen kommer gående opp foran de, setter de i gang og prater noe, og så hører man at de fortsetter lenge etter at man har passert. Tonen forandrer seg noe når man har passert, jeg forstår ikke hva de sier på rumensk, men det er lett å skjønne at de ikke lenger ber pent om penger, men heller slenger med leppa fordi de ikke fikk noe. Irriterer meg at jeg ikke skjønner hva de sier. Skulle vært en fryd å bråsnu seg rundt og skjelle dem ut tilbake på deres eget språk.

Hva tror du tiggerne sier når du går forbi dem uten å gi noe? Når du hører de fortsetter å snakke lenge etter at du har passert?

Anonymkode: 1bded...7d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte en sa puss, googlet det, rumensk for fitte. kitty · kitty-cat · pussy · pussycat · cunt · slit · snatch · twat http://en.bab.la/dictionary/english-romanian/puss 

Tenkte det var dårlig salgsteknikk, og nå gir jeg i alle fall ikke. Synd at de er så uintelligente at de ikke skjønner at vi kan oversette, og at vi ofte går forbi, ikke bare en gang. 

Anonymkode: d09b2...73b

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke og bryr meg heller ikke, for å være ærlig.

• Liker 6
Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre. De kan tigge til krampa tar de, jeg gir ikke ei krone til romfolk.

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler i et par butikker i nærmiljøet mitt her i Oslo, og det har seg sånn at et par rumenske tiggere har utplassert seg selv på bakken i nærheten av disse. To forskjellige steder. De sitter eller ligger rett på bakken, og har med seg posene sine med skrot. Noen ganger sitter eller ligger de på papp, andre ganger rett på asfalten.

Noe som irriterer meg grenseløst, er at jeg tror de slenger skjellsord og dritt etter meg (og andre folk) når man går forbi dem uten å gi noe. Jeg gir aldri rumenske tiggere noe, eller tiggere generelt. Av forskjellige grunner. Men en av dem er at jeg er uføretrygdet, så jeg har ikke akkurat flusst med penger selv. Har mer enn nok med å klare meg selv, om jeg ikke skal begynne å gi bort penger til folk også.

Så fort disse tiggerne merker at noen kommer gående opp foran de, setter de i gang og prater noe, og så hører man at de fortsetter lenge etter at man har passert. Tonen forandrer seg noe når man har passert, jeg forstår ikke hva de sier på rumensk, men det er lett å skjønne at de ikke lenger ber pent om penger, men heller slenger med leppa fordi de ikke fikk noe. Irriterer meg at jeg ikke skjønner hva de sier. Skulle vært en fryd å bråsnu seg rundt og skjelle dem ut tilbake på deres eget språk.

Hva tror du tiggerne sier når du går forbi dem uten å gi noe? Når du hører de fortsetter å snakke lenge etter at du har passert?

For de første, de snakker ikke Rumensk, er forsvinnende få av dem som kan det Rumenske språket. De har jo Rumensk pass, dog har sigøynerne lite til felles med Rumenere da i Romania eksisterer et sterkt hatforhold til sigøynere. Er ingen steder Sigønerne er mer uønsket og har det verre enn nettopp i Romania hvor dem i sin tid innvandret til.

Selv er jeg grundig lei Sigøynere utenfor enhver butikk, selv her i bygda, jeg mister rett og slett kjøpelysten etter at dem har vært inne i butikken og handlet, det lukter så stramt etter dem at det er direkte plagsomt - sett fra min side er det kjipt at dem har Rumensk pass når de ikke engang er integrert og ønsket der en gang - men det gir dem mulighet til å komme hit og til øvrige deler av Europa, dessverre.

Endret av made4u
Skrevet

Jeg gir ikke penger til romfolk som kommer helt fra Romania for å tigge og legge seg ned midt i veien for folk.

Anonymkode: 617a1...2f0

• Liker 2
Skrevet

Er det de enkelte butikksentrene som gir tillatelse til at de sitter der like ved inngangene?

Anonymkode: 08b93...30b

Skrevet

Faen ta deg eller noe i den duren.

Anonymkode: af613...a1a

Skrevet

Rumenske tiggere eller tiggere generelt? Jeg tenker at noen av dem kan det være synd på, fordi de har mistet alt. Andre, rumenerne, kan enten ha lurt seg hit, eller så sies det at noen har blitt presset til å komme hit gjennom trafficking. Og helt ærlig er hvel ikke det noe man kan noe for. Jeg tror noen av tiggerne synes vi er veldig egoistiske, og helt ærlig er nok mange av oss veldig materialistiske( kan sikkert ta feil, men er det jeg tror). Men så er det vanskelig fordi mange ikke har all verdens selv. Jeg skulle gjerne gitt litt til uteliggerne, men så har jeg nok med meg selv økonomisk. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det de enkelte butikksentrene som gir tillatelse til at de sitter der like ved inngangene?

Anonymkode: 08b93...30b

Jo, men jeg tror ikke tiggerforbud får dem til å slutte

Skrevet

Vet de slenger dritt.

Så de får dritt tilbake, og ikke pokker om jeg noensinne gir penger til romfolk!!

• Liker 1
Skrevet

Er ikke paranoid så slikt tenker jeg overhodet ikke over. De jeg går forbi smiler og hilser som regel. 

Anonymkode: f8cd0...096

Skrevet
På 10/4/2016 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd det. Derimot har jeg fått mange "okay, god bless you" når jeg har smilt og sagt "nei dessverre". Mulig de bare liker å bli sett på som mennesker. Skjønner uansett ikke hvorfor du gidder å bry deg.

Skrevet

Tipper de sier noe av det samme som jeg sier inni hodet mitt, når den 30. kunden overser meg når jeg sier hei. Hadde jeg snakket et språk som var fremmed for de fleste nordmenn, så kan det hende det hadde kommet noen gloser høyt også. 

Anonymkode: c1ad0...ccd

Skrevet

Hva de sier bryr jeg meg ikke om. Hadde ikke gitt de en krone om jeg hadde ræva full av tusenlapper.

Noen av de her i byen min overfaller jo nesten de eldre når de kommer ut av banken. Noen av de blir jo så forskrekket at de gir de penger fordi de blir redde. Den tiggingen kunne de ha forbudt slik at Securitas kunne geleidet de ut av sentrum.  :angry:

• Liker 1
Skrevet

Dont care,og jeg tror de har gjort dette så lenge at de ikke bryr seg noe særlig lengre over folk som ikke gir.

Helt ærlig vil jeg heller at de skal tigge enn at de raner folk, og/eller bryter seg inn hus/leligheter. Og man riskierer at det blir utført vold mot deg.

Det er frivillig å gi penger til tiggere. Det bestemmer man helt selv!

Det er derimot ikke frivilig å gi hvis du blir ranet eller noen bryter seg inn til deg-da må du gi fra deg helt ufrivillig fra penger og verdisakene dine. Og kanskje riskiert å bli slått ned/voldtatt etch.

Så look at the bigger picture! Sier jeg..

Anonymkode: d26d0...c3b

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dont care,og jeg tror de har gjort dette så lenge at de ikke bryr seg noe særlig lengre over folk som ikke gir.

Helt ærlig vil jeg heller at de skal tigge enn at de raner folk, og/eller bryter seg inn hus/leligheter. Og man riskierer at det blir utført vold mot deg.

Det er frivillig å gi penger til tiggere. Det bestemmer man helt selv!

Det er derimot ikke frivilig å gi hvis du blir ranet eller noen bryter seg inn til deg-da må du gi fra deg helt ufrivillig fra penger og verdisakene dine. Og kanskje riskiert å bli slått ned/voldtatt etch.

Så look at the bigger picture! Sier jeg..

Anonymkode: d26d0...c3b

Problemet med å tillate tigging er at flere mennesker kommer hit for å tigge, og når de først her, så bryter de seg inn i hus itillegg.
Naivt å tro at  å tillate tigging forhindrer innbrudd og ran.

Anonymkode: 41f10...bcb

• Liker 3
Skrevet

Jeg slo koppen utav neven på en tigger som ikke ville gi seg. Hun stod og ristet koppen oppunder nesen min og fulgte etter meg mens jeg forsøkte å komme meg unna. Til slutt sprakk jeg. Jeg ringte politiet og de ga beskjed om at de skulle få folk til å patruljere der litt oftere.

Det var rolig en stund og hun satt ved et tre utenfor kjøpesenteret, men nå er hun oppe og går igjen og er minst like plagsom :bond:

Anonymkode: f192b...5f7

Skrevet

Takk til Senterpartiet som snudde om tiggerforbud, og deres naive allierte i AP, SV, V, KRF som med åpne armer ønsker disse velkommen til Norge

Anonymkode: 26d74...966

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...