AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #1 Skrevet 4. oktober 2016 Av ulike årsaker (blant annet innleggelse i fjor) ble jeg liggende etter med 45 studiepoeng forrige skoleår. Fikk kun tatt 15 sp. Jeg forstod reglene slik at jeg likevel kunne søke om lån dette skoleåret fordi det først er når man ligger 60 sp bak at man ikke får lån før man har hentet seg inn igjen. Snakket med Lånekassen og de kunne opplyse at jeg lå 85 sp bak, fordi jeg fikk støtte for å ta fag som privatist på Sonans for mange år siden, men jeg tok ikke eksamen i fagene før et par år etterpå. Det vil si at jeg har avlagt eksamen (og bestått) i de fagene jeg fikk støtte til i etterkant, men jeg gjorde det (dessverre) ikke mens jeg gikk på Sonans. (Gikk der 1 år). Jeg forstår veldig godt at de kan ikke kan låne ut penger når folk ikke gjør som de skal, men jeg bare forstår ikke hvordan det fortsatt kan regnes som en forsinkelse når jeg allerede har avlagt (og bestått) eksamen i de fagene det er snakk om? Jeg må altså ta studiepoeng i andre fag på høyere utdanning for å hente inn at jeg ikke tok eksamen i videregåendefag for ca 6 år siden, men som ble tatt for 5 år siden isteden? Kan noen forklare? Beklager hvis spørsmålet er veldig dumt. Anonymkode: acdce...903
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #2 Skrevet 4. oktober 2016 Fikk du støtte da du tok eksamenene noen år senere? Anonymkode: 591ed...91e 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 Du kan for øvrig få godkjent støtte utover 60 poeng forsinkelse ved å dokumentere sykdom. Jeg fikk dette innvilget. Det er en helt smertefri prosess, og lege trenger kun å skrive en generell setning om om at helsesituasjon gikk utover studieprogresjon. Anonymkode: 591ed...91e 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #4 Skrevet 4. oktober 2016 Send Lånekassen karakterutskrift/vitnemål med de fagene du tok på egen hånd + et brev som forklarer det du skriver, det kan virke som de ikke har blitt registert! Anonymkode: 3498a...7ad 2
Dormouse Skrevet 4. oktober 2016 #5 Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Du kan be om ytterligere begrunnelse på vedtaket fra Lånekassen og du kan også klage på vedtaket dersom du mener det er feil. Klagefristen er 4 uker fra du mottok brevet fra Lånekassen. vanskelig å gi deg konkrete svar når en ikke vet hvor lenge du har studert , hvor mange studiepoeng du har produsert og hvor mange semester du har fått støtte for. og her finner du info om sykdom og støtte :https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/ Endret 4. oktober 2016 av Dormouse 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 Dersom du sender dokumentasjon på at fagene du tok på Sonans er bestått nå så ordner det seg. Ring lånekassen og hør om du kan fakse det inn til saksbehandler, evt sende på mail, det gjorde jeg for noen år siden og så var det hele løst på to dager. Anonymkode: 69339...fec 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk du støtte da du tok eksamenene noen år senere? Anonymkode: 591ed...91e Nei. TS Anonymkode: acdce...903
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #8 Skrevet 4. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan for øvrig få godkjent støtte utover 60 poeng forsinkelse ved å dokumentere sykdom. Jeg fikk dette innvilget. Det er en helt smertefri prosess, og lege trenger kun å skrive en generell setning om om at helsesituasjon gikk utover studieprogresjon. Anonymkode: 591ed...91e Ja, hadde tenkt å gjøre det, men stusset litt på om det er nødvendig når jeg ikke skjønte hvorfor de mente jeg var 85 studiepoeng forsinket, når jeg selv mener jeg er 45 studiepoeng forsinket. Skal gjøre det om det ikke løser seg nå. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Send Lånekassen karakterutskrift/vitnemål med de fagene du tok på egen hånd + et brev som forklarer det du skriver, det kan virke som de ikke har blitt registert! Anonymkode: 3498a...7ad Tusen takk, skal gjøre det:) 1 time siden, Dormouse skrev: Du kan be om ytterligere begrunnelse på vedtaket fra Lånekassen og du kan også klage på vedtaket dersom du mener det er feil. Klagefristen er 4 uker fra du mottok brevet fra Lånekassen. vanskelig å gi deg konkrete svar når en ikke vet hvor lenge du har studert , hvor mange studiepoeng du har produsert og hvor mange semester du har fått støtte for. og her finner du info om sykdom og støtte :https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/forsinket/ Tusen takk jeg begynte studier høsten 2015, så fikk støtte skoleåret 2015/2016. I løpet av dette skoleåret fikk jeg kun tatt 15 studiepoeng, derfor ligger jeg 45 studiepoeng bak. Tok fag ved Sonans for mange år siden, men avla eksamen kun i 1 av 4 fag da jeg gikk der. Tok eksamen i de 3 resterende fagene i 2014. TS Anonymkode: acdce...903
Dormouse Skrevet 4. oktober 2016 #9 Skrevet 4. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hadde tenkt å gjøre det, men stusset litt på om det er nødvendig når jeg ikke skjønte hvorfor de mente jeg var 85 studiepoeng forsinket, når jeg selv mener jeg er 45 studiepoeng forsinket. Skal gjøre det om det ikke løser seg nå. Tusen takk, skal gjøre det:) Tusen takk jeg begynte studier høsten 2015, så fikk støtte skoleåret 2015/2016. I løpet av dette skoleåret fikk jeg kun tatt 15 studiepoeng, derfor ligger jeg 45 studiepoeng bak. Tok fag ved Sonans for mange år siden, men avla eksamen kun i 1 av 4 fag da jeg gikk der. Tok eksamen i de 3 resterende fagene i 2014. TS Anonymkode: acdce...903 Men fikk du da støtte da du tok sonansfagene 'på nytt'?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #10 Skrevet 4. oktober 2016 24 minutter siden, Dormouse skrev: Men fikk du da støtte da du tok sonansfagene 'på nytt'? Jeg svarte på det lenger opp i tråden:) jeg gjorde ikke det. Anonymkode: acdce...903
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #11 Skrevet 4. oktober 2016 Lånekassen kan omgjøre gammelt lån til stipend, men bare om det er mindre enn fire år gammelt. Tok du eksamen i de tre sonans fagene senere enn de fire årene? Anonymkode: 2c8a3...dd2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #12 Skrevet 5. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan for øvrig få godkjent støtte utover 60 poeng forsinkelse ved å dokumentere sykdom. Jeg fikk dette innvilget. Det er en helt smertefri prosess, og lege trenger kun å skrive en generell setning om om at helsesituasjon gikk utover studieprogresjon. Anonymkode: 591ed...91e Kan jeg spørre om hva slags sykdom du har/hadde? Jeg er nå på siste året bachelor, og bruker et ekstra år pga kronisk sykdom (alvorlig angst og depresjon). Er nå 90 studiepoeng på etterskudd på grunn av lange perioder med depresjon, noe som betyr at jeg ikke får studielån dette semesteret. Kan jeg altså spørre legen min om å dokumentere sykdommen og at jeg har vært under behandling under hele studiet, og dermed få innvilget studielån dette semesteret likevel? Det hadde i så fall reddet studiet og livet mitt, for jeg holder på å falle i en dyp depresjon igjen på grunn av situasjonen. Har jo bare noen måneder igjen av bachelorgraden min. Ikke meningen å kuppe tråden din, TS! Anonymkode: e08aa...4f8
Dormouse Skrevet 5. oktober 2016 #13 Skrevet 5. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hva slags sykdom du har/hadde? Jeg er nå på siste året bachelor, og bruker et ekstra år pga kronisk sykdom (alvorlig angst og depresjon). Er nå 90 studiepoeng på etterskudd på grunn av lange perioder med depresjon, noe som betyr at jeg ikke får studielån dette semesteret. Kan jeg altså spørre legen min om å dokumentere sykdommen og at jeg har vært under behandling under hele studiet, og dermed få innvilget studielån dette semesteret likevel? Det hadde i så fall reddet studiet og livet mitt, for jeg holder på å falle i en dyp depresjon igjen på grunn av situasjonen. Har jo bare noen måneder igjen av bachelorgraden min. Ikke meningen å kuppe tråden din, TS! Anonymkode: e08aa...4f8 Du må selvsagt melde inn til lånekassen når du er syk. En skal melde inn så fort det forhindrer ordinær studieprogresjon. Det kan være alt fra kronisk sykdom, eller at en har feks brukket begge armene. informasjon om sykestipend og at de kan se bort fra faglig forsinkelse grunnet sykdom finner du her : https://www.lanekassen.no/syk
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #14 Skrevet 5. oktober 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg svarte på det lenger opp i tråden:) jeg gjorde ikke det. Anonymkode: acdce...903 Da trenger du bare å levere dokumentasjon på at du har bestått disse eksamenene. Da vil du ikke være forsinket lenger. Anonymkode: 591ed...91e
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #15 Skrevet 5. oktober 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om hva slags sykdom du har/hadde? Jeg er nå på siste året bachelor, og bruker et ekstra år pga kronisk sykdom (alvorlig angst og depresjon). Er nå 90 studiepoeng på etterskudd på grunn av lange perioder med depresjon, noe som betyr at jeg ikke får studielån dette semesteret. Kan jeg altså spørre legen min om å dokumentere sykdommen og at jeg har vært under behandling under hele studiet, og dermed få innvilget studielån dette semesteret likevel? Det hadde i så fall reddet studiet og livet mitt, for jeg holder på å falle i en dyp depresjon igjen på grunn av situasjonen. Har jo bare noen måneder igjen av bachelorgraden min. Ikke meningen å kuppe tråden din, TS! Anonymkode: e08aa...4f8 Jeg vil ikke gå i detaljer, men det var grunnet kronisk (somatisk) sykdom. Jeg var for øvrig under utredning da jeg ba om dette, og dette til en vikarlege jeg aldri hadde hatt før. Når det gjelder din situasjon tror jeg ikke akkurat at du vil få noen problemer med å få en slik erklæring. De fleste leger er kjent med dette, særlig dersom du bor i en by med mange studenter. De tilfellene det er problemfylt å få en slik erklæring er dersom man ikke har vært i kontakt med helsetjenesten i den perioden man var syk. Du kan også søke om sykestipend for å få tidligere støtte omgjort til stipend. Sjekk om du oppfyller kravene for dette. Jeg oppfordrer deg også til å søke om ekstrastipend. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 591ed...91e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2016 #16 Skrevet 6. oktober 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke gå i detaljer, men det var grunnet kronisk (somatisk) sykdom. Jeg var for øvrig under utredning da jeg ba om dette, og dette til en vikarlege jeg aldri hadde hatt før. Når det gjelder din situasjon tror jeg ikke akkurat at du vil få noen problemer med å få en slik erklæring. De fleste leger er kjent med dette, særlig dersom du bor i en by med mange studenter. De tilfellene det er problemfylt å få en slik erklæring er dersom man ikke har vært i kontakt med helsetjenesten i den perioden man var syk. Du kan også søke om sykestipend for å få tidligere støtte omgjort til stipend. Sjekk om du oppfyller kravene for dette. Jeg oppfordrer deg også til å søke om ekstrastipend. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 591ed...91e Tusen takk! Alt jeg ikke vet Anonymkode: e08aa...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå