Gå til innhold

Lite folinsyre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med lite folinsyre i blodet og finner ikke så mye informasjon på nettet. Virker som om det er kun gravide som tar tilskudd. Tok blodprøver forrige uke og fikk beskjed om å ta folsyre tilskudd daglig,  0,4mg. Jeg spiser brokkoli og rosenkål ihvertfall to ganger i uken, spiser mye egg og kjøtt og samboeren min som spiser det samme, bare mindre grønt, har ikke for lite.. 

Er det noen grunn til at jeg plutselig har for lavt nivå? Hva fører det til, sånn kroppslig? Kan det være underliggende sykdom? 

Skal såklart høre med legen neste time, men gidder ikke bestille time bare fordi jeg er nysgjerrig 

Anonymkode: f681a...8d3

Skrevet

Folinsyre, eller folsyre og B9 som det gjerne kalles. Det er et B-vitamin.

Det enkleste er vel å kjøpe et kosttilskudd, apotekene har både rene B9 / folsyre og sammensatte med flere vitaminer.

Folsyre er viktig for fosterutviklingen. Men de fleste trenger ikke mer folsyre enn det de får gjennom kosten. Dessuten tror man det er en sammenheng mellom for mye folsyre og kreft i bl.a. tykktarmen. Så ikke sett i gang å spis store mengder.

Eksempler på kilder til folat i kosten:

• Leverpostei
  • Egg
  • Flere grønne bladgrønnsaker som grønnkål, spinat og bladsalat
  • Brokkoli og blomkål
  • Belgvekster som bønner og linser
  • Brød og andre kornprodukter bidrar med nærmere 1/3 av folatinntaket i norsk kosthold (Norkost 3)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...