Gå til innhold

hva gjør dere for å være en god fadder ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :) 
jeg har fått den æren av at jeg skal være fadder til den kommende barnet i februar til min bestevenninne:) 
jeg vet det grunnleggende med å være fadder, ikke det jeg lurer på:) 

men sånn på privaten da om dere skjønner. 

har veldig lyst til å være en som fadder barnet mitt kan se opp til når han blir større:) 
hva gjør dere for å være en god fadder til  fadderbarnet deres ?:) 
hva er innafor og hva er ikke helt innafor :)? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper gave til jul og bursdag, og prøver å være en slags tantefigur for barnet. En som barnet kan snakke med hvis det tenker på noe.

Skrevet

okei :) nå bor vi desverre veldig lagt fra hverandre, det glemte jeg å si, jeg bor i mysen og hun i arendal ca 4-5 timer med bil en vei.. gaver og sånt vill ikke bli no problem, men det å kunne være tilstede  ofte blir veldig vanskelig :(

Skrevet
5 timer siden, Liiinnshiiit skrev:

hei :) 
jeg har fått den æren av at jeg skal være fadder til den kommende barnet i februar til min bestevenninne:) 
jeg vet det grunnleggende med å være fadder, ikke det jeg lurer på:) 

men sånn på privaten da om dere skjønner. 

har veldig lyst til å være en som fadder barnet mitt kan se opp til når han blir større:) 
hva gjør dere for å være en god fadder til  fadderbarnet deres ?:) 
hva er innafor og hva er ikke helt innafor :)? 

Jeg har ikke fadderbarn siden jeg ikke er kristen, men du må jo lære det å be f.eks. Det er jo noe av det du plikter som fadder. 

På "privaten" kan du jo ta ungen med på nattverd ol. det er jo også noe man plikter som fadder. Svikter du i alle disseoppgavene tviler jeg på at fadderungen din kommer til å se opp til deg.

Anonymkode: ed823...f3c

• Liker 2
Skrevet

Når den blir større har dere tlf👍🏼 Når jeg er med min eller snakker på tlf snakker vi alltid om det å være god og snill. Ikke holde noen utenfor. Si ifra til de voksne om noe vondt skjer osv.

dnakker mye om slike ting:)

Anonymkode: 499b3...7bf

Skrevet

Du skal påse at barnet blir oppdratt i den kristne tro. De om dokumentasjon på aftenbønn, bordbønn og slikt fra foreldrene. Lær barnet å be Fader vår.

Anonymkode: 8e9f6...12c

• Liker 2
Skrevet

nå skal det sies at jeg er ikke kristen,   og er ikke ute etter no diskusjon ang det at jeg skal være fadder og ikke selv ikke er kristen. jeg spør hva jeg kan gjøre best mulig for mitt fadderbarn...

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når den blir større har dere tlf👍🏼 Når jeg er med min eller snakker på tlf snakker vi alltid om det å være god og snill. Ikke holde noen utenfor. Si ifra til de voksne om noe vondt skjer osv.

dnakker mye om slike ting:)

Anonymkode: 499b3...7bf

det var lurt, så søtt hehhee ^^

Skrevet
3 minutter siden, Liiinnshiiit skrev:

nå skal det sies at jeg er ikke kristen,   og er ikke ute etter no diskusjon ang det at jeg skal være fadder og ikke selv ikke er kristen. jeg spør hva jeg kan gjøre best mulig for mitt fadderbarn...

Det beste for fadderbarnet ditt er at du sier ifra deg oppgaven som fadder når du allerede, før det er født, innser at du aldri kommer til å gjøre det du plikter som fadder!

Jeg kan ikke tenke meg noe mer hyklersk enn folk som står overfor presten og på sett og vis lyver! 

Anonymkode: ed823...f3c

• Liker 2
Gjest MissEhrmann
Skrevet
6 minutter siden, Liiinnshiiit skrev:

Hvorfor skal du være fadder når du ikke er kristen? Det er jo hele poenget med det å være fadder. Jeg har takket nei to ganger, for det blir jo bare helt feil å ta på seg en rolle man vet man aldri kommer til å fylle. 

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men har selv blitt fadder for en liten jente. Jeg har tatt og skal ta henne med til kirken i forbindelse med forskjellige kristne høytider, jeg skal lære henne å be og jeg skal lese historier fra bibelen for henne. Selv om det ikke er min tro, har jeg stått i noens Gudshus og lovet å lære henne om kristendommen, og av respekt for de troende skal jeg pokker meg gjøre oppgaven min så bra som mulig. 

I tillegg til dette blir det jo litt mer spesielle bursdags- og julegaver fra meg (ikke nødvendigvis dyrere, men mer gjennomtenkte).

Etterhvert som hun vokser til kommer jeg til å ta henne med på ting på lik linje med mine tantebarn (kino, konserter, teater osv). 

Håper vi også får en god tone oss i mellom, slik at hun kan snakke med meg om alt mulig. Da vil jeg være der for henne.

Gjest Pepsimaxz
Skrevet

Jeg ville bare ignorert disse andre som mener du skal lære opp barnet i den kristne tro osv, du må se an foreldrene hvor kristne de er.... Det er helt klart mange som ikke går på nattverd/gudstjeneste hver søndag men som fortsatt døper ungene sine i kirka. Disse foreldrene er neppe interessert i at fadderen skal ta med seg ungen på alt av div. gudstjenester ol. 

Mange foreldre velger faddere etter hvem de vil skal ha en "ekstra" viktig plass i livet til barnet deres. Faddere kan være en slags tante/onkel, sende gaver til bursdag/jul og bry seg om barnet rett og slett. Det høres ut som du kommer til å bli en flink fadder syntes jeg! 

Skrevet
12 minutter siden, Pepsimaxz skrev:

Jeg ville bare ignorert disse andre som mener du skal lære opp barnet i den kristne tro osv, du må se an foreldrene hvor kristne de er.... Det er helt klart mange som ikke går på nattverd/gudstjeneste hver søndag men som fortsatt døper ungene sine i kirka. Disse foreldrene er neppe interessert i at fadderen skal ta med seg ungen på alt av div. gudstjenester ol. 

Mange foreldre velger faddere etter hvem de vil skal ha en "ekstra" viktig plass i livet til barnet deres. Faddere kan være en slags tante/onkel, sende gaver til bursdag/jul og bry seg om barnet rett og slett. Det høres ut som du kommer til å bli en flink fadder syntes jeg! 

Takk for at du forstår, 

snakket med mor, så vi har kommet til enig om dette med lære fader vår og gudstjenester osv ikke må være noe jeg skal tenke på i det hele tatt da moren selv ikke er kristen:) 
var som du sa, hu ville at jeg skulle være fadder til barnet hennes jo fordi at jeg skulle en viktig person i livet hans i oppveksten :)

tusen takk, jeg håper jeg blir en han kan komme å snakke med om det er noe han lurer på og trenger :)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...