Gå til innhold

Barnehage og bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barnehagen ringer og er bekymret for barnet. Barnet er lite tiltaksløs, spiser lite, er generelt stille og beskjeden. Hvor går grensen for å tilkalle bv, fra barnehagens side? 

Anonymkode: 28eb5...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på foreldrene vil jeg tro. Om foreldrene er villig til å samarbeide med barnehagen for å finne ut årsaken til barnets manglende trivsel og hva barnehagen og foreldre kan gjøre for at barnet skal få det bedre og om en eventuelt skal tilkalle andre utenfra for å observere barnet.

Om foreldrene bagatelliserer eller nekter å se at noe er galt så er terskelen for å tilkalle barnevernet tilsvarende lavere.

Anonymkode: 924b2...ace

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på om barnet alltid har vært sånn eller om det er en endring som plutselig har oppstått, om det finnes naturlige forklaringer (skilsmisse, sjalusi ift søsken, tap av bestevenn, besteforeldre som dør, ny avdelig i bhg, by barn el.ansattw i bhg, dyr som dør, flytting osv). Har f.eks barnehagen observert om barnet har venber i bhg, er trygg på de voksne osv.

Anonymkode: 27ffb...bdb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når barnehagen ringer og er bekymret for barnet. Barnet er lite tiltaksløs, spiser lite, er generelt stille og beskjeden. Hvor går grensen for å tilkalle bv, fra barnehagens side? 

Hvorfor sier de ikke ifra ved henting/levering?

Anonymkode: 51633...c7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok vært mer bekymret for barnet mitt enn barnevernet i en slik setting. Hva er det som har skjedd barnet siden det oppfører seg slik, eller har det alltid vært slik?

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser du at de ikke sier i fra ved henting/ levering? Jeg kan ikke se at det står skrevet noe sted.

Anonymkode: b462f...616

Skrevet

Men, hvor kommer bekymringen for barnevernet fra her? Jeg ville jo snakket og lagt noen planer med barnehagen:hva skal vi/de gjøre for å hjelpe på situasjonen? Hva tror de er årsaken og hva kan hjelpe? Hva tror vi?  Trenger vi/de/barnet hjelp? Barnehagen kontakter jo ikke barnevernet med mindre de tror barnet blir utsatt for omsorgssvikt hjemme/fra foreldrene. Då jeg vil tro grensen går hvis barnehagen opplever at foreldrene ikke tar deres bekymring for barnet på alvor, hvis foreldrene gjør ting verre, ikke samarbeider og det kommer fram at det er ting i hjemmet som er årsaken til at barnet sliter og det er grunn til å tro at det blir verre fir barnet. 

Anonymkode: 58849...d27

• Liker 2
Skrevet

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt barnevernet gjør er enkeltvedtak etter loven. Hva de kan og vil gjøre blir bare spekulasjoner, fordi det er vurderingen til barnehagen, opplysningene som kommer frem i saken og de ansatte i teamet hos barnevernet som vurderer og saksbehandler saken. 

Anonymkode: f0cb5...a5c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser du at de ikke sier i fra ved henting/ levering? Jeg kan ikke se at det står skrevet noe sted.

Anonymkode: b462f...616

Står i HI at barnehagen ringer i telefonen.

Hvorfor ringe når de sees hver dag?

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, hvor kommer bekymringen for barnevernet fra her? Jeg ville jo snakket og lagt noen planer med barnehagen:hva skal vi/de gjøre for å hjelpe på situasjonen? Hva tror de er årsaken og hva kan hjelpe? Hva tror vi?  Trenger vi/de/barnet hjelp? Barnehagen kontakter jo ikke barnevernet med mindre de tror barnet blir utsatt for omsorgssvikt hjemme/fra foreldrene. Då jeg vil tro grensen går hvis barnehagen opplever at foreldrene ikke tar deres bekymring for barnet på alvor, hvis foreldrene gjør ting verre, ikke samarbeider og det kommer fram at det er ting i hjemmet som er årsaken til at barnet sliter og det er grunn til å tro at det blir verre fir barnet. 

Anonymkode: 58849...d27

Vi hørte nylig om et tilfelle der en sunn, frisk og glad gutt på 4 år fikk undersøkelsessak i hjemmet - så viste det seg at det hele var pga en misforståelse/feil.

Foreldrene tilga ikke barnehagen for misforståelsen som hadde ført til undersøkelsen (som ble henlagt) og de byttet barnehage så snart det var mulig.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hørte nylig om et tilfelle der en sunn, frisk og glad gutt på 4 år fikk undersøkelsessak i hjemmet - så viste det seg at det hele var pga en misforståelse/feil.

Foreldrene tilga ikke barnehagen for misforståelsen som hadde ført til undersøkelsen (som ble henlagt) og de byttet barnehage så snart det var mulig.

Den reaksjonen tilsier at det muligens var noe alikeveld. ...

Anonymkode: a3d5d...a47

• Liker 7
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke det seg selv? Skal barnehagepersonalet gi fortrolig informasjon med andre foreldre tilstede? Eller ta foreldrene med inn på kontoret for samtale, når de er travle med å komme seg på jobb, eller hjem til middag? Det er lov å tenke litt, selv. 

Anonymkode: f0cb5...a5c

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

pft...

Anonymkode: 68cc1...3a1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer mer på foreldrenes handling her enn barnehagens. 

BHG er pliktige å melde ifra om det er noe bekymringsverdig. Det er ikke BHG sin jobb å undersøke om det faktisk er noe behov for tiltak, det er bv sin jobb. Så her har BHG gjort sin jobb, og bv har gjort sitt. BHG har meldt ifra, bv har undersøkt (og henlagt). 

og jeg lover deg. Om BHG ser ting som kan være bekymringsverdige og ikke melder ifra fordi de ikke er 100% sikre så kan det få alvorlige konsekvenser for de barna som faktisk ikke har det bra hjemme. Bedre at det meldes inn og bv går inn og undersøker- og henlegger saken om det ikke var noe bekymringsverdig i hjemmet, enn at BHG overser det

Anonymkode: 8d542...521

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at de ikke tilga barnehagen, og skifta barnehage. Uproft av barnehagen, og en stor og unødvendig belastning for foreldrene. Dessuten mister man tillit til de som gjør slike overtramp. 

Anonymkode: 15613...d87

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at de ikke tilga barnehagen, og skifta barnehage. Uproft av barnehagen, og en stor og unødvendig belastning for foreldrene. Dessuten mister man tillit til de som gjør slike overtramp. 

Anonymkode: 15613...d87

Hvorfor er det uproft av barnehagen å melde inn bekymring til de som skal ha melding om slike saker?

Hva mener du de burde gjort? Som i Christoffer-saken kanskje, be om enda noen møter med mor og stefar siden gutten er så full av blåmerker?!

Folk må slutte se på bekymringsmeldinger som noe personlig, en anmeldelse eller et overtramp som barnehage/skole begår. De ber om at noe blir sjekket ut, og er det ingenting i veien så avsluttes jo saken!

Anonymkode: 67602...c1c

• Liker 2
Skrevet

Her tenker jeg det først er viktig med god dialog med foreldrene. Hvorfor er barnet stille?

vi har et barn som er stille i bhg, og slik har det vært siden barnet begynte. Problemet er sammensatt, og barnet får hjelp fra riktige instanser. I vårt tilfelle er det unødvendig med barnevernet.

Anonymkode: ddda6...b42

Skrevet

Ved godt samatbeid vil barnehagen la være å melde.  Dersom de har en bekymring de ikke har forklaring på,  og som foreldrene ikke tar tak i,  må de melde.  Tro meg, hadde alle småting blitt meldt til barnevernet, ville vi ha blitt en gjenganger 🙈 desidert uperfekt mor her 😂 blir det meldt bekymring må det undersøkes,  og blir det henlagt etterpå så burde alt være i orden!  

Blir man så sårer over bekymringsmelding at man velger å ta ungen ut av et ellers trygt miljø,  etter at ting er avklart,  vitner det om at noe skurrer eller særdeles dårlig samarbeidsevne. Selvfølgelig ville de fleste kjent på en sårhet i forhold til å bli meldt,  men da betyr det mye hvordan man håndterer saken videre.  Vi har alle noe å lære.  Alle! 

Skrevet

De som ikke har opplevd å bli meldt av barnehagen, kan ikke forstå hvordan det føles. 
Vi hadde en kjempe uproff ped. leder i barnehagen vår. Hun gransket oss opp og ned hver dag vi kom inn i barnehagen. Og hun kom med masse rare påstander, og meldte oss til barnevernet. 

Saken ble henlagt, men jeg kunne ikke fortsette å ha mine barn i denne barnehagen. Bare tanken på at denne dama skulle fortsette å se på oss og analysere alle våre bevegelser. Og komme med synsing og finne på ting, det orket vi ikke. 

Nå har vi en kjempe flott barnehage, men hyggelige ansatte som vi har tillit til. 

Jeg var åpen om vår undersøkelsessak, og flere jeg snakket med var misfornøyd med denne ped.lederen. Bv ble også sjokkert når de hørte hennes tilnærming til oss, og de skulle ta det opp med barnehagen. 

Det finnes faktisk folk der ute som ikke skulle hatt sånne typer jobber! 

Anonymkode: f825c...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...