AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #1 Skrevet 4. oktober 2016 Hvordan gjør andre familier med stebarn det- betaler dere for stebarnet på aktiviteter, ferier osv? Tenker ikke på vanlig mat, lørdagsgodt osv. Vi har avtalt at mannen betaler for dette. Vi tjener ganske likt, han mer enn meg, men mannen min har dårlig økonomisk sans mens jeg sparer. Jeg har f.eks hele egenkapitalen i huset, har lånt ham penger til utdanning osv. Han bruker mye penger på snus, øl om friluftsutstyr. Jeg kjøper brukt utstyr til våre barn, handler på salg osv. Hadde mannen vært flinkere til å spare slik at jeg ikke måtte bruke hele min egenkapital i huset hadde vi kanskje ikke brydd oss om hvem som betaler hva ellers. Derfor blir det slik at han betaler for stebarnet alene, jeg gidder betale for aktiviteter til stebarnet mitt når jeg handler arva klær og utstyr til felles barn mens mannen kan kjøpe helt flunka nytt utstyr til sitt barn uten å diskutere med meg. Riktig nok hans penger, men når det betyr at han ikke sparer, at vi må bruke mastercard på ferier osv fordi han har sløst så gidder jeg ikke gjøre han en bjørnetjeneste med å betale for hans barn også. P.S hans barn lider ingen nød, ikke slik at h*n ikke får aktiviteter osv. Anonymkode: 74bf6...288
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #2 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg har ikke stebarn, men hadde jeg hatt det, ville jeg gjort akkurat som deg. Med unntak av feriene. Ikke pokker om jeg ville brukt mastercard på ferie dersom mannen hadde sløst bort hele lønna si på snus, hobby og øl. Anonymkode: d24ab...2e1 5
Calleia Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 For å svare på hovedspørsmålet så er svaret JA.. Vi deler på alle utgifter, uansett om det er "mine eller dine" barn. Det ville for øvrig stilt seg annerledes om han ikke hadde styring på pengene sine, slik du beskriver. 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #4 Skrevet 4. oktober 2016 Hvordan skal noen lære seg økonomisk forståelse, dersom noen andre alltid kommer og fikser problemene for dem? Anonymkode: 93007...f6a 6
MapleSirup Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 Hadde felles økonomi så "ja" her også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal noen lære seg økonomisk forståelse, dersom noen andre alltid kommer og fikser problemene for dem? Anonymkode: 93007...f6a Ikke sånn at jeg alltid fikser problema, men ville ikke at ferien vår skulle gå i vasken fordi mannen er dårlig med økonomi. Han prøver å ha kontroll på økonomien, har blitt bedre men fremdeles vims. At jeg har lånt ham penger til f.eks skole er fordi han muligens kan få en mye bedre jobb som er bedre for helsa hans og familien. At jeg har egenkapitalen i huset er fordi vi skal ha råd til bolig og slippe å leie for det dobbelte. Anonymkode: 74bf6...288
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #8 Skrevet 4. oktober 2016 Måten du forklarer det på, er det ikke stebarn denne tråden handler om, men en egoistisk mann. Dere burde snakke sammen. Men over til hoved spm; jeg behandler alle likt. Ikke at jeg egentlig har stebarn, men jeg har kjæreste med barn, og vi har ikke gjort det veldig offisielt med å flytte sammen og slikt, så jeg er barnevakt for sønnen hans innimellom, og tar han med på ting sammen med mitt barn. Kjæresten sender med sønnen sin penger, men de pengene lar jeg har bruke på ting han har lysst på. Vi var f.eks på tusenfryd i sommer, da betalte jeg inngang og mat, men ville han ha andre ting, betalte han selv. men ting hadde kanskje stilt seg annerledes om vi bodde sammen og slikt.. Anonymkode: 8e426...330 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #9 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg har ikke stebarn nå, men var tidligere sammen med en mann med barn. Da betalte jeg alt av gaver, klær og utstyr til barna (de var såpass små at de ikke hadde begynt på noen aktiviteter enda) Det var moren til barna og jeg som betalte for alt, faren brukte ikke ei krone på noe til de. Jeg hadde ikke gjort det samme igjen, for å si det slik! Jeg burde heller ha spart til egenkapital til bolig til meg og min nåværende mann. Eksens unger (og eksen) sløste jeg bort flere hundre tusen kroner på. Aldri igjen. Anonymkode: 464e1...beb 2
exictence Skrevet 4. oktober 2016 #10 Skrevet 4. oktober 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riktig nok hans penger, men når det betyr at han ikke sparer, at vi må bruke mastercard på ferier osv fordi han har sløst så gidder jeg ikke gjøre han en bjørnetjeneste med å betale for hans barn også. P.S hans barn lider ingen nød, ikke slik at h*n ikke får aktiviteter osv. Anonymkode: 74bf6...288 Jeg synes holdningen deres er litt merkelig og forstår kanskje ikke helt. Men synes det høres fornuftig ut av deg å ha egenkapital i huset fordi dere skal ha råd til bolig og slippe å leie. Jeg ville gjerne betalt ting til mitt stebarn, men jeg hadde gått ut i fra at at det var hovedsaklig mor og far som delte på dette. Men klart at din mann må betale like mye for begge/alle hans barn. Høres veldig galt ut at han kjøper dyrt og fint til hans ene barn, mens hans andre barn (med deg) gir han ingenting ? for det gjør du? Dette høres da ut som en forferdelig urett overfor barnet, forskjellsbehandling. Og veldig urett overfor deg. Dere er en familie som står sammen. Da går ikke jeg veldig opp i hvem som betaler mest og at alt skal være så rettferdig fordelt til fingerspissene. Men man må jo begge to vise hverandre gjensidig respekt og at man vil hverandre det beste. Og deres barn må i hvert fall ikke få en følelse av at far gir mest til det andre barnet. Hva ditt stebarn sin mor velger å gi, må være opp til henne. Men far må i hvert fall ikke forskjellsbehandle sine barn og gi mest og finest gaver til den ene. Jeg synes ikke det skal handle om at du ikke vil/"gidder ikke å gjøre han en bjørnetjeneste" med å betale for hans barn på ferier. Begge barna må få likt på ferieturen. Ikke la det ene barnet oppleve at du gir, mens det andre barnet ikke får. Før dere reiser på ferie må dere begge bli enige om hva dere kommer til å bruke og trenge. Klart han må betale like mye som du. Ikke gjør forskjell på barna. 4
Daiquiry Skrevet 4. oktober 2016 #11 Skrevet 4. oktober 2016 (endret) Jeg betaler alt for mine barn, min mann betaler ingenting. Han tjener dobbelt så mye som meg, så når vi skal på ferie, betaler jeg for meg og mine to barn, og han for seg og vårt felles barn. Endret 4. oktober 2016 av Daiquiry
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #12 Skrevet 4. oktober 2016 Vi har ingen sammen, men jeg har en og han har to. Jeg betaler for mitt barn og han for hans barn Anonymkode: 53bc3...53d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #13 Skrevet 4. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør andre familier med stebarn det- betaler dere for stebarnet på aktiviteter, ferier osv? Tenker ikke på vanlig mat, lørdagsgodt osv. Vi har avtalt at mannen betaler for dette. Vi tjener ganske likt, han mer enn meg, men mannen min har dårlig økonomisk sans mens jeg sparer. Jeg har f.eks hele egenkapitalen i huset, har lånt ham penger til utdanning osv. Han bruker mye penger på snus, øl om friluftsutstyr. Jeg kjøper brukt utstyr til våre barn, handler på salg osv. Hadde mannen vært flinkere til å spare slik at jeg ikke måtte bruke hele min egenkapital i huset hadde vi kanskje ikke brydd oss om hvem som betaler hva ellers. Derfor blir det slik at han betaler for stebarnet alene, jeg gidder betale for aktiviteter til stebarnet mitt når jeg handler arva klær og utstyr til felles barn mens mannen kan kjøpe helt flunka nytt utstyr til sitt barn uten å diskutere med meg. Riktig nok hans penger, men når det betyr at han ikke sparer, at vi må bruke mastercard på ferier osv fordi han har sløst så gidder jeg ikke gjøre han en bjørnetjeneste med å betale for hans barn også. P.S hans barn lider ingen nød, ikke slik at h*n ikke får aktiviteter osv. Anonymkode: 74bf6...288 Omgås kun andre som særboer. Barnas far og jeg har avtalt "aldri flytte inn med en annen". Skulle en annen ha barn får det være barnets foreldres ansvar. Anonymkode: ccd97...4e6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #14 Skrevet 4. oktober 2016 1 time siden, Daiquiry skrev: Jeg betaler alt for mine barn, min mann betaler ingenting. Han tjener dobbelt så mye som meg, så når vi skal på ferie, betaler jeg for meg og mine to barn, og han for seg og vårt felles barn. Har ikke barna en far? Anonymkode: ccd97...4e6
Ulrikke Skrevet 4. oktober 2016 #15 Skrevet 4. oktober 2016 All lønn inn på felles konto, sambo tjener mer enn meg. Opp gjennom har alt til både fellesbarn og stebarn gått fra denne kontoen (bortsett fra en periode helt i starten da vi ikke hadde felles økonomi). Han har flere barn (jeg har tre stebarn) og hobby som koster en del, hvem av oss som "tjener" mest på felles økonomi er jeg usikker på, men vi er en familie og teller ikke penger.... Det går inn og ut fra samme konto uansett hvem i familien som trenger noe. 1
Lofilteret Skrevet 4. oktober 2016 #16 Skrevet 4. oktober 2016 2 timer siden, Ulrikke skrev: men vi er en familie og teller ikke penger.... Det går inn og ut fra samme konto uansett hvem i familien som trenger noe. Samme som hos oss. Jeg synes det er veldig merkelig når en familie deler opp økonomien i mitt og ditt. Hele fellesskapet med å være EN familie faller bort. For meg høres det ut som om det er planlagt at familien skal oppløses på et tidspunkt og da skal ikke den ene ha betalt mer enn den andre.
Zienna Skrevet 4. oktober 2016 #17 Skrevet 4. oktober 2016 Her er ikke problemet hvem som betaler for stebarnet, men at dere har delt økonomi, som gjør at mannen din kan fortsette å leve fa hånd til munn. Mens mannen din unner seg og stebarn nytt fritidsutstyr, kjøper du brukt til deres felles barn og bygger opp egenkapital . Reiser dere på ferie betaler du for deres felles barn, og han for sin. På restaurant det samme? Dette høres ikke ut som en sammensveiset familie i mine ører. Vi har hatt felles økonomi fra vi flyttet sammen. Mens jeg studerte forsørget han meg. Vi har fordelt regninger mellom oss, mest på meg fordi jeg tjener mest. Alt vi eier er felles. Når vi planlegger ferie er det ikke slik at den ene har råd, og den andre ikke. Enten har vi råd, eller vi har ikke. Større kjøp snakker vi om, men vi vet begge hvordan den økonomiske situasjonen er til enhver tid, og hver av oss tilpasser oss det. Det spiller ikke noe rolle hvilken konto vi bruker fra, hans eller min - alt er felles. For å bli flink til å styre familieøkonomien er pri 1 å delta og ha innsyn, å samarbeide i stedet for å mele sin egen kake. I mine ører høres det ut som at det er nettopp det dere drive med nå, mele egen kake Samarbeid heller, så skal du se at konfliktene bli færre og samholdet bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #18 Skrevet 4. oktober 2016 Ja, jeg bruker mye penger på samboers barn. Han har 3 stk under 8 og jeg har 1. Ingen problem. Vi er heldigvis samkjørte når det kommer til økonomi. Jeg har også noen lapper mer i inntekt så ser absolutt på det som ett pluss da det drypper mer på barna fordi jeg ønsker de skal ha det de trenger når de er her, men igjen er det jo "billigere" siden de ikke er hel hele tiden. Da hadde det blitt mindre "sløse/kose" penger fordi nødvendige utgifter hadde blitt høyere. Anonymkode: 105f5...861 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #19 Skrevet 4. oktober 2016 Takker for alle kommentarer som forklarer hvordan dere gjør det med økonomi 😊 Vil poengtere at jeg spurte om hva andre gjør. Ba ikke om en vurdering om hvor vidt "vi er en sammensveiset familie", "meler vår egen kake", eller "har tenkt at familien skal oppløses i fremtiden". Handler ikke om det i det hele tatt, men at det fort føles urettferdig for meg dersom jeg skal "spandere på mannen og hans barn" ved å la mannen f.eks bruke 3000kr ekstra hver mnd til sine hobbyer og aktiviteter og ting til sitt barn, mens jeg ikke har samme mulighet, med mindre jeg slutter å spare, og han faktisk tjener mer enn meg. Hadde han hatt dårlig råd hadde det vært noe helt annet, men her skyldes det prioriteringer. Ikke som om jeg sparer kjempemye hver mnd, men sparer til kommende utgifter, litt til barna og litt på BSU. Enig i kommentaren hvor det skrives at dette ikke handler om stebarnet, men om samarbeid meg og mannen imellom. Det er vi fullt klar over, men utgifter ift stebarn har vært diskutert i det siste da mannen plutselig lovde stebarnet en dyr greie til over 1300kr som absolutt ikke er noe stebarnet MÅ ha (og som eventuelt kunne vært en julegave), samtidig som vi har ekstremt høye utgifter akkurat nå pga diverse annet. TS Anonymkode: 74bf6...288
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #20 Skrevet 4. oktober 2016 Er forresten ikke slik at barna merker forskjellsbehandling, alle får, men dersom stebarn får leke eller utstyr til 1000kr må jeg kanskje bruke mer av felles sparepenger for å f.eks få råd til ny bilstol til felles barn. I stedet for at stebarn kunne fått noe til f.eks 500kr og vi kunne hatt 500kr til bilstol og slippe å ta av sparekonto som hovedsaklig skal dekke årlige utgifter. Ts Anonymkode: 74bf6...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå