Gjest Coolaid Skrevet 4. oktober 2016 #1 Skrevet 4. oktober 2016 Har opplevd dette: Fullt av folk på bussen. Tilsynelatende muslimsk kvinne sitter ytterst på buss setet og setter seg ikke inn mot vinduet slik at jeg får sitte. Blir stående ved siden av. Er dette greit? Hva gjør man? Skal man respektere religion/kvinnen?
minister-mio Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg ser ikke sammenhengen mellom religion og å ikke flytte seg på bussen. bare ta det ledige sete, uavhengig av hvem som sitter der 20
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #4 Skrevet 4. oktober 2016 Øøøøh, hæ? Det er jo mange som sitter ytterst på buss/tog/bane, enten de skal av på neste eller bare har blitt sittende etter at den med vindusplassen gikk av. Man sier jo bare "unnskyld" og setter seg. Anonymkode: aa332...204
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #5 Skrevet 4. oktober 2016 Du kan jo behandle mennesket som et menneske. Spørre om du kan få sitte der. Hvis hun har et problem med det med tanke på egen religion regner jeg med at hun reiser seg og gir deg hele setet. I likhet med et annet menneske om h*n hadde hatt et problem av en hvilken som helst grunn å dele setet med deg. Anonymkode: 9ebed...e28 9
fotosyntesen Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 Har støtt på det samme, men med en liten veske på den ledige plassen. Har alltid spurt og de har alltid flyttet på vesken. Noen ganger uten å se på meg, da oppretter jeg øyekontakt, tar på mitt sjarmørsmil og blunker til dem. Koser meg maks da. Har følelsen av at de regner med at menn ikke tør å ta kontakt når de har hijab eller annen form for typisk religiøs bekledning. 3
prt90 Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 6 minutter siden, Coolaid skrev: Har opplevd dette: Fullt av folk på bussen. Tilsynelatende muslimsk kvinne sitter ytterst på buss setet og setter seg ikke inn mot vinduet slik at jeg får sitte. Blir stående ved siden av. Er dette greit? Hva gjør man? Skal man respektere religion/kvinnen? Hva har dette med muslimske kvinner å gjøre egentlig? Det er jo snarere reglen enn unntaket at folk setter seg sånn på bussen uavhengig av hudfarge, alder, kjønn eller religion. Det du gjør er selvfølgelig å be dem flytte seg slik at du får sitte. 11
Gjest Coolaid Skrevet 4. oktober 2016 #8 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg synes det er en interessant hendelse, jeg har opplevde dette selv, og også sett det noen ganger - full buss, muslimsk kvinne som ikke flytter seg for å dele. Jeg presiserer at dette ikke er et problem på noen som helst måte, men heller en del av intigreringsdebatten. Jeg antar at det har noe med å ikke være i kontakt med fremmede menn å gjøre. I tillegg så er det jo ulikt hvor strengt man praktiserer egen religion. Dette handler vel om egentlig halal (tillatt) og hva som er haram (forbudt) - og tolkninger.
Honey Dew Skrevet 4. oktober 2016 #9 Skrevet 4. oktober 2016 Hva har religion med dette å gjøre? Det finnes egoister i alle raser og kulturer 10
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #10 Skrevet 4. oktober 2016 Hvis det er en kvinne med hijab/niqab som har satt seg ytterst antar jeg at det er fordi det er haram for henne å ha en ukjent mann ved siden av seg. Derfor lar jeg være å be om å få det ledige sete, i tilfellet det krenker hennes religion. Men kvinner kan sikkert be om å få sette seg der. Anonymkode: de560...5d3
Gjest asdas123 Skrevet 4. oktober 2016 #11 Skrevet 4. oktober 2016 Sett deg du. Jeg er muslim selv, og da er det isåfall opp til kvinnen selv å reise seg hvis hun ikke vil risikere kontakt med menn. Det er ikke ditt ansvar. Vi lever i Norge og tilpasser oss det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #12 Skrevet 4. oktober 2016 8 minutter siden, Coolaid skrev: Jeg synes det er en interessant hendelse, jeg har opplevde dette selv, og også sett det noen ganger - full buss, muslimsk kvinne som ikke flytter seg for å dele. Jeg presiserer at dette ikke er et problem på noen som helst måte, men heller en del av intigreringsdebatten. Jeg antar at det har noe med å ikke være i kontakt med fremmede menn å gjøre. I tillegg så er det jo ulikt hvor strengt man praktiserer egen religion. Dette handler vel om egentlig halal (tillatt) og hva som er haram (forbudt) - og tolkninger. Ellers kanskje du tenker altfor hardt nå. Det er en kvinne som er dypt i egne tanker, tenker åh helv jeg har altfor mye å gjøre, hva skal vi ha til middag, bussen har blitt for full, hun har ikke lagt merke til det. Alt er ikke alltid slik du tror. Anonymkode: 55476...5dc 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #13 Skrevet 4. oktober 2016 At flesteparten selv er blitt redd dagligdagse muslimer kan ikke muslimer klandres for. De er ikke selvmordsbombere. De kommer ikke til å eksplodere om du stiller dem et spørsmål, eller om du nærmer deg dem. Disse er tanker du selv har. Anonymkode: 55476...5dc 5
Gjest Benja Golden Skrevet 4. oktober 2016 #14 Skrevet 4. oktober 2016 Dette har da ingenting med religion å gjøre. Jeg vi si at om du ikke sitter ved siden av noen på grunn av hvor hun er fra så er det på grensen til rasistisk. Og det skal mye til før jeg bruker ordet rasistisk om noe.
minister-mio Skrevet 4. oktober 2016 #15 Skrevet 4. oktober 2016 16 minutter siden, Coolaid skrev: Jeg synes det er en interessant hendelse, jeg har opplevde dette selv, og også sett det noen ganger - full buss, muslimsk kvinne som ikke flytter seg for å dele. Jeg presiserer at dette ikke er et problem på noen som helst måte, men heller en del av intigreringsdebatten. Jeg antar at det har noe med å ikke være i kontakt med fremmede menn å gjøre. I tillegg så er det jo ulikt hvor strengt man praktiserer egen religion. Dette handler vel om egentlig halal (tillatt) og hva som er haram (forbudt) - og tolkninger. Du kan ikke bare anta det. Sett deg, skulle det være et problem får heller den son har problemet flytte seg 2
Gjest Coolaid Skrevet 4. oktober 2016 #16 Skrevet 4. oktober 2016 9 minutter siden, Kronellermynt skrev: Sett deg du. Jeg er muslim selv, og da er det isåfall opp til kvinnen selv å reise seg hvis hun ikke vil risikere kontakt med menn. Det er ikke ditt ansvar. Vi lever i Norge og tilpasser oss det. Man kan ikke sette seg oppå en som sitter ytterst? Da blir det baluba Men du som er muslim, da spør jeg deg. Er det tilfelle at enkelte muslimske kvinner ikke ønsker å dele et buss sete med fremmede menn? Har dette noe med hvor strengt eller hvordan man tolker hva som er lov i følge den muslimske religion? Eller har det ingenting med religion å gjøre?
Gjest Coolaid Skrevet 4. oktober 2016 #17 Skrevet 4. oktober 2016 2 minutter siden, Benja Golden skrev: Dette har da ingenting med religion å gjøre. Jeg vi si at om du ikke sitter ved siden av noen på grunn av hvor hun er fra så er det på grensen til rasistisk. Og det skal mye til før jeg bruker ordet rasistisk om noe. Om du leser innlegget.... hun sitter ytterst på setet og det er ledig sete ved vinduet. Man blir oversett når man ønsker å sette seg.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #18 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg antar hun ikke ville tatt buss, om hun ikke tåler nærkontakt med menn, uavhengig av grunn. Religion, PTSD etter overgrep eller annet. Kanskje er hun egentlig full av angst, og bare tanken på å ha noen ved siden av henne, gjør henne klam og skjelven. Å ta buss kan være krevende nok for henne, men å attpåtil må ha noen ved siden av henne, det gir henne nærmest panikk. Kanskje hun faktisk ikke TØR å flytte seg et sete lenger inn, fordi hun allerede har satt seg ytterst. Hun tenker så hardt på å flytte seg, og jo mer hun tenker på det, jo verre blir det. Hun tør bare ikke. Jeg har angst, så jeg vet akkurat hva jeg snakker om her. Kanskje blir hun hinsides bilsyk av å sitte innerst, kanskje er hun så i egne tanker at hun ikke enser at bussen er full og at hun hoppe et sete inn. Spør, så får du svar. Det verste du kan få, er et nei. Sannsynligheten er - uavhengig av om det er angst eller annet - stor for at du får sitte. Anonymkode: 7e1fb...3de 3
Gjest Coolaid Skrevet 4. oktober 2016 #19 Skrevet 4. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er en kvinne med hijab/niqab som har satt seg ytterst antar jeg at det er fordi det er haram for henne å ha en ukjent mann ved siden av seg. Derfor lar jeg være å be om å få det ledige sete, i tilfellet det krenker hennes religion. Men kvinner kan sikkert be om å få sette seg der. Anonymkode: de560...5d3 Det er det som er problemstillingen.(Jeg skrev tilsynelatende muslimsk kvinne, og siktet til religiøst hodeplagg..) Er det greit? Skal vi vise hensyn og respekt, eller skal kvinnen vise hensyn og respekt for norske skikker på en buss? Syns det er interessant å diskutere dette, vi bør jo lære å leve sammen på et eller annet vis. Spørsmålet er hvordan og hvor går grensen på hva som er greit og ikke greit.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #20 Skrevet 4. oktober 2016 Der jeg kommer fra så pleier vi å spørre "Er det ledig?" - og bekreftes det at det er ledig så setter vi oss. Det gjelder uansett farge, påkledning/avkledning, sivilstand, formue/gjeld eller antatt religion. Jeg forstår det jeg er vant til er høyst uvanlig. Anonymkode: 7af20...f9d 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå