Gå til innhold

Intelligens over snittet - er det medfødt eller tillært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mennesker kanskje flest menn har intelligens over snittet i voksen alder. Er dette tillært på noen måte eller en medfødt egenskap, eller kanskje et resultat av begge deler? Rett og slett, hvorfor blir noen mer intelligente enn andre? 

Anonymkode: dda10...f91

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Det handler om arv og miljø, stimulering fra barnsben av og ikke minst det å utvikle seg selv og egen hjernekapasitet. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker kanskje flest menn har intelligens over snittet i voksen alder. Er dette tillært på noen måte eller en medfødt egenskap, eller kanskje et resultat av begge deler? Rett og slett, hvorfor blir noen mer intelligente enn andre? 

Tenker det er både arv og miljø. Det er også riktig det du skriver om at det er flere menn enn kvinner som er svært intelligente, jeg har i hvert fall forstått det slik, men siden det er flere menn enn kvinner som også har intelligens under normalen så jevner det seg ut.

Skrevet

Det er større avvik blant menn.

Den smarteste personen i mennskehetens historie er trolig en mann. Den dummeste personen i menneskehetens historie er også trolig en mann.

Hele intelligenspotensialet er genetisk. Men miljøet må være optimalt for at potensialet skal kunne realiseres.

Anonymkode: 71924...9c5

• Liker 10
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, skjønner du hva snittet betyr? 

Mesteparten av potensialet er medfødt, kan øke og minke noe med miljø. Sånn grovt sagt.

Anonymkode: e399c...d42

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vært overt snittet smart, men oppveksten min har ikke vært videre spesiell, har aldri fått utviklet meg spesielt i forhold til miljøet. Kjedet meg hele skolegangen, lærer ting ekstremt fort, og trengte derfor ikke jobbe mye med ting på skolen, og ble heller ikke tilrettelagt. Familien min er ganske gjennomsnittlig, faren min er veldig smart (så ved arv kommer min intelligens fra han i så fall), men jobber som lærer, og moren min har også en helt gjennomsnittlig jobb. Kommer ikke fra en veldig akademisk familie. Har fått vurdert IQen min av psykolog, og den ble da vurdert til 142. Ved en tilrettelagt barndom tenker jeg at jeg kunne scoret mye høyere på en slik vurdering. Fritiden min bruker jeg dog til å lese og lære meg nye ting, liker å utvikle meg, og for tiden leser jeg for det meste om psykologien bak biologiske reaksjoner, i hovedsak menneskers reaksjoner og hvordan og hvorfor vi reagerer i ulike situasjoner.

Tar denne som anonym, fordi jeg for det første høres veldig høy ut på meg selv, og for det andre er dette en side av meg som ikke så mange vet om. Vil heller ikke at dette skal knyttes opp mot brukeren min. :)

Anonymkode: 69d72...ab0

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært overt snittet smart, men oppveksten min har ikke vært videre spesiell, har aldri fått utviklet meg spesielt i forhold til miljøet. Kjedet meg hele skolegangen, lærer ting ekstremt fort, og trengte derfor ikke jobbe mye med ting på skolen, og ble heller ikke tilrettelagt. Familien min er ganske gjennomsnittlig, faren min er veldig smart (så ved arv kommer min intelligens fra han i så fall), men jobber som lærer, og moren min har også en helt gjennomsnittlig jobb. Kommer ikke fra en veldig akademisk familie. Har fått vurdert IQen min av psykolog, og den ble da vurdert til 142. Ved en tilrettelagt barndom tenker jeg at jeg kunne scoret mye høyere på en slik vurdering. Fritiden min bruker jeg dog til å lese og lære meg nye ting, liker å utvikle meg, og for tiden leser jeg for det meste om psykologien bak biologiske reaksjoner, i hovedsak menneskers reaksjoner og hvordan og hvorfor vi reagerer i ulike situasjoner.

Tar denne som anonym, fordi jeg for det første høres veldig høy ut på meg selv, og for det andre er dette en side av meg som ikke så mange vet om. Vil heller ikke at dette skal knyttes opp mot brukeren min. :)

Det er synd at vi lever i et samfunn hvor man må være anonym for å fortelle om sin intelligens. Et slikt samfunn klarer ikke å oppdage et potensial om det så ble slengt i trynet på dem. Langt mindre nære det og la det vokse.

For dét kan du være litt bitter. Det får du lov til.

Vær ellers stolt av dine medfødte egenskaper og alt det positivet det gir deg i livet ditt.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er synd at vi lever i et samfunn hvor man må være anonym for å fortelle om sin intelligens. Et slikt samfunn klarer ikke å oppdage et potensial om det så ble slengt i trynet på dem. Langt mindre nære det og la det vokse.

For dét kan du være litt bitter. Det får du lov til.

Vær ellers stolt av dine medfødte egenskaper og alt det positivet det gir deg i livet ditt.

Takk. :) Kan så klart poste med bruker, men brukeren min passer ikke helt til det inntrykket, prøver å være den søte jordnære delen av meg. :fnise: 

Det jeg dog er litt bitter over er at det ikke ble gjort noen tilrettelegging underveis i skoleløpet. Jeg gled gjennom hele skoleløpet uten å egentlig gjøre stort og har en ganske elendig arbeidsmoral i forhold til studier nå. Sliter også veldig med hva jeg vil gjøre, for kjeder meg utrolig raskt i de fleste jobber jeg har hatt, trenger nye utfordringer hele tiden, men på den andre siden er jeg ikke opptatt av karriere heller, vil bare ha en ok jobb med en ok lønn og heller fokusere på andre ting i livet. :) 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. :) Kan så klart poste med bruker, men brukeren min passer ikke helt til det inntrykket, prøver å være den søte jordnære delen av meg. :fnise: 

Det jeg dog er litt bitter over er at det ikke ble gjort noen tilrettelegging underveis i skoleløpet. Jeg gled gjennom hele skoleløpet uten å egentlig gjøre stort og har en ganske elendig arbeidsmoral i forhold til studier nå. Sliter også veldig med hva jeg vil gjøre, for kjeder meg utrolig raskt i de fleste jobber jeg har hatt, trenger nye utfordringer hele tiden, men på den andre siden er jeg ikke opptatt av karriere heller, vil bare ha en ok jobb med en ok lønn og heller fokusere på andre ting i livet. :) 

Nå er du for stor til å skylde på andre. Ta deg selv i nakken og jobb for å oppnå målene dine. 

Skrevet
4 timer siden, Coolaid skrev:

Det handler om arv og miljø, stimulering fra barnsben av og ikke minst det å utvikle seg selv og egen hjernekapasitet. 

Dette. :) 

Jeg hadde en jente i klassen som hadde 6 i ALT. Hun kunne alt fra avansert matematikk til flytende engelsk, og hun lå alltid foran alle andre. Sånn var det fra 1. til 10. klasse, så det må jo ha vært litt medfødt siden alt var så lett for henne fra begynnelsen. Og hun var ikke bare skoleflink! Hørte at hun studerer noe avanserte greier på universitetet nå; tror hun skal bli forsker eller noe liknende. 

Jeg har alltid vært ganske så gjennomsnittlig, siden jeg var lita. Men heller gjennomsnittlig enn helt fjern fra alt. :fnise: 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du for stor til å skylde på andre. Ta deg selv i nakken og jobb for å oppnå målene dine. 

Jeg gjør det utrolig bra på studiet mitt, så ikke uroe deg for det. :) Men målene mine er ikke karrierebaserte...

Det jeg var "bitter" over er at jeg føler jeg ble holdt nede gjennom barndommen, dog er bitter feil ord, om skolen hadde tatt hensyn til de sterkeste elevene også hadde jeg nok hatt et veldig mye mer givende skoleløp, men brukte allerede da mesteparten av fritiden min, om jeg ikke var med venner, på å lese ting jeg interesserte meg for etc. Men er jo ikke noe jeg går rundt å tenker på i hverdagen akkurat og skylder heller ikke på andre for hvordan livet mitt er i dag. Er lykkelig og har det fint jeg, men jeg sliter med å finne ut "hva jeg vil bli", det er vel lov det?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det utrolig bra på studiet mitt, så ikke uroe deg for det. :) Men målene mine er ikke karrierebaserte...

Det jeg var "bitter" over er at jeg føler jeg ble holdt nede gjennom barndommen, dog er bitter feil ord, om skolen hadde tatt hensyn til de sterkeste elevene også hadde jeg nok hatt et veldig mye mer givende skoleløp, men brukte allerede da mesteparten av fritiden min, om jeg ikke var med venner, på å lese ting jeg interesserte meg for etc. Men er jo ikke noe jeg går rundt å tenker på i hverdagen akkurat og skylder heller ikke på andre for hvordan livet mitt er i dag. Er lykkelig og har det fint jeg, men jeg sliter med å finne ut "hva jeg vil bli", det er vel lov det?

Selvfølgelig. Har samme opplevelsen som deg selv om jeg ligger litt lavere enn deg på skalaen. For meg tok det ett par år av studiene før jeg lærte meg å lese. Skulle også ønske man tok mer hensyn til smartere elever. Men min skolegang får jeg ikke gjort noe med, og jeg trives med hvor jeg har endt opp selv om potensialet nok var der til å nå enda lenger.

Skrevet

Intelligens er mer komplisert enn folk er klar over. Man kan være intelligent i ulike deler av hjernen, for å si det på en veldig forenklet måte. Jeg tror ikke dagens IQ tester er gode nok på å kartlegge intelligens. Men det kommer jo også litt an på hvordan folk definerer intelligens. Personlig ser jeg på det som mest relevant å se intelligens i form av ens person evne til å forstå. Dette er en relativt abstrakt måte å se intelligens på, og kan være vanskelig å kartlegge. En av de smartere personene jeg kjenner, som forstod verden på en veldig kompleks måte, scorte "bare" 120 på IQ test. Han er smartere enn mange jeg har møtt med 130 i IQ. (Har hengt på en del forum o.l opp gjennom årene med intelligente mennesker). Jeg tror hjernens evne til å gjøre oppgaver som er på IQ tester henger sammen med hvordan hjernen kartlegger informasjon. Noen hjerner kartlegger informasjon på en måte der IQ kan være en ok indikator på intelligens. Men det finnes også måter å tenke på som ville gjort det dårlig på IQ tester, men som har en høy abstrakt- og metaforståelse.

Men ja, det meste av intelligens er nok medfødt. Hjernens potensiale til knytninger og aktivitet mellom nevroner osv ville jeg tro er mye medfødt, uten at jeg er nevrolog.

Arv er jo et interessant fenomen. Jeg har scoret noe høyt på IQ test i forbindelse med nevropsykologisk testing, men ingen i min familie og slekt er interessert i vitenskap eller virker som om de har særlig grad av metaforståelse. Noe som gjør at jeg er ganske distansert fra min familie og slekt, fordi jeg er veldig annerledes enn dem. De har ikke veldig interesse for å lære nye ting, bare et par har høyere utdanning innenfor "normale" fag ala lærer e.l. Jeg husker da jeg var i tenårene og spurte moren min om jeg var adoptert. Er mulig jeg har hatt oldeforeldre som har vært ganske smarte, da. Hvem vet. Ikke at jeg er bedre enn dem, langt ifra så er jeg en veldig stor failure, men våre ulike interesser gjør at vi ikke har så mye til felles.

Men nå er jeg noe full, så vet ikke hvor sammenhengende dette ble

Anonymkode: aa93e...bc5

• Liker 1
Skrevet
På 10/04/2016 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Kvinner er generelt sett mindre intelligente enn menn, se Rampelyset på KG.

Anonymkode: 8ff98...3f9

Akkurat som om alt menn skriver på kg er så intelligent alltid :ler:

Anonymkode: 2932f...cf0

• Liker 1
Skrevet
På ‎04‎.‎10‎.‎2016 den 8.29, AnonymBruker skrev:

???

Anonymkode: d9dbe...8b9

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 4.10.2016 den 9.29, AnonymBruker skrev:

Menn er høyere og har dypere stemme. Dette gir dem mer synlighet og tyngde, og det er lettere å presentere sin intelligens. Jeg tror dette er årsaken til din upresise oppfatning. Kvinner stiller like sterkt når det gjelder intelligens.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

???

Anonymkode: d9dbe...8b9

8 timer siden, I Grosny skrev:

Menn er høyere og har dypere stemme. Dette gir dem mer synlighet og tyngde, og det er lettere å presentere sin intelligens. Jeg tror dette er årsaken til din upresise oppfatning. Kvinner stiller like sterkt når det gjelder intelligens.

Den er ikke upresis, det er flere menn med høyere intelligens enn kvinner med høyere intelligens. 

Samtidig ligger kvinners intelligens mer på gjennomsnittet enn menns, menns spriker mer både opp og ned på intelligens skalaen. 

Svært intelligente kvinner stiller selvfølgelig like sterkt som svært intelligente menn.

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for hetsende innlegg.

Edie, mod.

Gjest Aristophanes
Skrevet

Jeg er langt unner snittet når det kommer til intelligens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...