Gå til innhold

Hvordan føle seg komfortabel uten sminke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Har lenge lurt på å slutte med sminke, bare for å spare tid. Men ettersom jeg har brukt sminke i så mange år føler jeg meg ikke komfortabel på jobb osv uten sminke, føler jeg ser "ustelt" ut. Har noen noen tips, hudpleieprodukter eller lignende for å få en naturlig glød og se sunn og fin ut uten sminke? Har slitt en del med urenheter i huden i det siste som er det som stopper meg mest, pluss at jeg har poser og mørke ringer under øynene. Vær så snill ingen tullete svar eller at det er "bare å slutte", jeg er ute etter råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har vært igjennom en lignende prosess siste året, etter å ha sminket meg mer eller mindre hver dag i 10 år. Det viktigste for meg var å få orden på huden, da jeg har slitt med akne i flere år. I samsvar med lege har jeg gått på medisiner som har gitt meg plettfri hud, og det gjør virkelig susen for selvtillitten! Nå bruker jeg bare en god fuktighetskrem med solfaktor, og litt concealer for å skjule det verste av de mørke ringene. Før jeg legger meg på kvelden har jeg på en fuktmaske fra Origins, som gjør at huden ser myk og sunn ut når jeg våkner. Litt vanskelig å anbefale gode kremer og renseprodukter da dette kommer an på hudtype og hudtilstand.

En annen ting jeg gjør er å farge bryn og vipper ca 1 gang i måneden. Jeg har helt lyse hår til vanlig, så dette utgjør ganske stor forskjell på hvordan jeg ser ut og føler meg. Man ser fremdeles ikke sminket ut, men litt mer våken og livlig ut :) 

Håper du finner ut hva som funker for deg! Det er virkelig veldig deilig å spare både tid og penger, og ikke minst kunne ta seg i ansiktet uten å kline sminke over alt :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo kanskje sette på vipper/farge vipper? Ellers er det nok bare å prøve å vende seg til det.. De dagene jeg ikke bruker mascara tar jeg likevel på en BB cream, føler at den gir meg litt glød og jevnere hudfarge :) 

Anonymkode: 43c35...992

Skrevet
5 minutter siden, Amy Pond skrev:

Hei! Har vært igjennom en lignende prosess siste året, etter å ha sminket meg mer eller mindre hver dag i 10 år. Det viktigste for meg var å få orden på huden, da jeg har slitt med akne i flere år. I samsvar med lege har jeg gått på medisiner som har gitt meg plettfri hud, og det gjør virkelig susen for selvtillitten! Nå bruker jeg bare en god fuktighetskrem med solfaktor, og litt concealer for å skjule det verste av de mørke ringene. Før jeg legger meg på kvelden har jeg på en fuktmaske fra Origins, som gjør at huden ser myk og sunn ut når jeg våkner. Litt vanskelig å anbefale gode kremer og renseprodukter da dette kommer an på hudtype og hudtilstand.

En annen ting jeg gjør er å farge bryn og vipper ca 1 gang i måneden. Jeg har helt lyse hår til vanlig, så dette utgjør ganske stor forskjell på hvordan jeg ser ut og føler meg. Man ser fremdeles ikke sminket ut, men litt mer våken og livlig ut :) 

Håper du finner ut hva som funker for deg! Det er virkelig veldig deilig å spare både tid og penger, og ikke minst kunne ta seg i ansiktet uten å kline sminke over alt :)

Hva heter masken fra Origins? Er så fornøyd med den oransje serien fra dem så kan være gøy å prøve masken. Tusen takk for de andre tipsene!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo kanskje sette på vipper/farge vipper? Ellers er det nok bare å prøve å vende seg til det.. De dagene jeg ikke bruker mascara tar jeg likevel på en BB cream, føler at den gir meg litt glød og jevnere hudfarge :) 

Anonymkode: 43c35...992

Skal absolutt prøve å farge vipper, kanskje forme/farge bryn.. Prøve vippeextentions men ble gal av å ikke kunne klø meg i øynene haha!

Skrevet

Det er nok i hovedsak en vanesak. Du er vant til å se deg selv med sminke, og da ser du (i dine øyne) ustelt ut uten det. Det er nok ikke det svaret du ser etter, men det er nok det som har størst innvirkning. 

Ellers er å tilføre fuktighet til huden, drikke mye vann og et ellers godt kosthold noen tips. Å bruke noe på leppene gir også et friskere utseende etter min mening. Kan være en leppepomade, vaselin eller annet. 

Anonymkode: 1f562...eac

Skrevet

Castor Olje. Jeg bruker Pukka sin.
Blander noen dråper i fuktighetskremen min før jeg legger meg. Huden blir babymyk og ren. Pleier også påføre litt på vippene med en bomyllspinne. Da blir sterkere og fyldigere. :)

Anonymkode: 2bf74...3ea

Skrevet
7 minutter siden, marikristine skrev:

Hva heter masken fra Origins? Er så fornøyd med den oransje serien fra dem så kan være gøy å prøve masken. Tusen takk for de andre tipsene!

Origins drink up intensive overnight mask! Veldig fornøyd med den, så kan anbefale den på det varmeste. De har også en 10-minuttersversjon, men den har jeg ikke prøvd :)

Skrevet

Begynn å bruke litt og litt mindre sminke hver dag. Det handler mest om hva du er vant med. Angående huden kan du ta deg en tur til hudlege dersom du sliter med urenheter eller eventuelt en hudpleier. Som det er nevnt lengre oppe her kan det hjelpe å farge og forme bryn, og farge vipper for å føle at ansiktet rammes mer inn. 

Anonymkode: 61f78...460

• Liker 1
Skrevet

Det er nok bare en tilvennings-fase. For noen fungerer det å kutte ut litt og litt om gangen, for andre er det bedre å kutte ut alt på en gang. Mange er vel så fine uten sminke på huden. Jeg personlig hater å bruke sminke, og det er fordi jeg føler meg for "påkledd". De gangene jeg har fått sminke til jul har jeg alltid gitt den til noen andre, - eller kastet den :P 

Skrevet

Det er en tilvenningsfase, som flere her har nevnt.

Bruk mindre sminke, litt etter litt.
Sett pris på det du selv synes er fint i ansiktet ditt, ikke tenk ned om deg selv fordi om du har uren hud f.eks.
(huden min har i hvertfall elsket at jeg har sluttet å bruke sminke på daglig basis. Dette sammen med en skikkelig hudpleierutine gjør at jeg føler meg mer vel og har renere hud en noen gang!)

En annen positiv ting med å bruke mindre sminke er at når du først da bruker sminke og skal pynte deg skikkelig så føles dette som en fest!

Anonymkode: 9adba...c0b

Skrevet

Jeg bruker BB krem og bare en tynn strek grå/brun eyeliner under øyet. Ser helt usminket og samtidig fresh ut, og tar bare noen sekunder å legge på.

Anonymkode: f9201...95d

Skrevet

Liten oppdatering: I dag var jeg på jobb med kun en lett bbkrem, øyebrynspenn og litt rouge. Mye mindre enn hva jeg pleier og det føltes godt! Følte meg veldig naturlig og frisk, blir nok det samme i i morgen også. I tillegg har jeg kjøpt farge til bryn og vipper, castor oil til bryna og en ansiktsmaske som jeg håper hjelper på urenhetene. Byttet dagkrem for fire dager siden og merker allerede mer glød og mindre urenheter. Takk for alle tips! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...