AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Hei! Er er dame som snart runder 30, har ikke all verdens eiendeler og ser at jeg ønsker å gjøre noe med økonomien min! Har ikke vært særlig økonomisk av meg før de siste 4-5mnd, hvor jeg har spart mellom 30 og 40000. Kjenner at dette gir mersmak, og ønsker å komme meg inn på aksjemarkedet. MEN, jeg er ute på tynn is her, for dette har jeg ikke peiling på. Har ca 5000kr til overs hver mnd, som jeg har råd til å "tape". Jeg vet ikke en gang hva jeg skal begynne med, er det å åpne en konto, hva skal jeg lese, se etter osv..ikke har jeg peiling på begreper innenfor emnet heller.. Noen som har gode nybegynnertips til en som er helt blank?☺ Anonymkode: 2317d...51b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Les deg opp på indeksfondsparing. Mye av infoen du trenger å forstå er litt tung å fordøye, men viktig at du lærer mest mulig om aksjemarkedet så du ikke blir nervøs når det går dårlig. Mange som sliter veldig da, hvis de ikke har så mye sparepenger utenom. Finnes også mange gode podcaster om emnet. Anonymkode: 4b312...524
Gjest Herr Heftig Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Ta kontakt med bank og få dem til å putte pengene dine i et fond med lav risiko og moderat risiko. Ellers kan du se om du har råd til å kjøpe en leilighet til utleie.
Østlandet Skrevet 4. oktober 2016 #4 Skrevet 4. oktober 2016 Jeg har solgt/kjøpt fond og aksjer i mer enn 20 år nå og en ting er sikkert... Ta IKKE kontakt med banken og selgerne der. Da får du bare prakket på deg et dyrt fond, med masse kostnader. Behold pengene på konto inntil du har lest deg opp en del og først da går du inn i et bredt globalt indeksfond med små kostnader. Gå inn med små beløp over tid og ha langsiktighet (mange år) Enkeltaksjer holder du deg unna enn så lenge.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2016 #5 Skrevet 4. oktober 2016 2 minutter siden, Østlandet skrev: Jeg har solgt/kjøpt fond og aksjer i mer enn 20 år nå og en ting er sikkert... Ta IKKE kontakt med banken og selgerne der. Da får du bare prakket på deg et dyrt fond, med masse kostnader. Behold pengene på konto inntil du har lest deg opp en del og først da går du inn i et bredt globalt indeksfond med små kostnader. Gå inn med små beløp over tid og ha langsiktighet (mange år) Enkeltaksjer holder du deg unna enn så lenge. Enig! Har gjort den samme tabben med å ringe banken og de snakker bare over hodet på deg. Var så dum at jeg fortalte eksakt beløp jeg hadde til overs hver mnd for det gjorde dem aggressive på å få meg som kunde. Har istedet investert i ny utleiebolig og det som er til overs skal jeg bruke på aksjer når jeg føler at jeg har lest nok om temaet. Anonymkode: 95080...a46
Gullik Skrevet 4. oktober 2016 #6 Skrevet 4. oktober 2016 (endret) 33 minutter siden, Østlandet skrev: Ta IKKE kontakt med banken og selgerne der. Da får du bare prakket på deg et dyrt fond, med masse kostnader. Beste rådet til nå i denne tråden! Ellers er det rimelig safe om du kjøper indeksfond. Vil du ta høy risiko, kjøp enkeltaksjer. Endret 4. oktober 2016 av Gullik
CutTheRope Skrevet 4. oktober 2016 #7 Skrevet 4. oktober 2016 Fond som mange nevner over her funker bra. En annen mulighet er å kjøpe enkeltaksjer. Fordelen med enkeltaksjer er at du slipper fondenes forvaltningshonorar. Bakdelen er at du fort ikke får spredt investeringen like mye utover slik at du tar litt høyere risiko. Om du skal kjøpe enkeltaksjer kan følgende strategi fungere: 1. Etabler konto i Nordnet eller annet aksjehandelsselskap der det er lav minimumskurtasje (det du må betale for å kjøpe og selge aksjer). Du bør velge det alternativet der du betaler minst mulig som minimumskurtasje (29 kroner på Nordnet) og heller betale en litt større promille av investeringsbeløpet siden du skal handle for små summer av gangen. 2. Overfør det du ønsker å investere til Nordnet-kontoen. Du kan da også sette opp et månedlig trekk fremover i tid. 3. Finn listen over aksjer på OBX-indeksen (de 25 mest omsatte aksjer på Oslo Børs) http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBX.OSE/overview. Sorter etter markedsverdi. 4.Velg et passende beløp (for eksempel ca 10 000 kroner) og start på toppen av OBX listen. Det vil si at du handler for 10 000 i Statoil. Deretter tar du neste selskap som er telenor og så videre. Dette gjør du helt til du har brukt opp alt som er overført til Nordnet. 5. Etterhvert som du sparer ditt månedlige beløp vil innskuddet igjen overstige 10 000, og da kjøper du neste aksje igjen. 6. Etter at du har kjøpt alle de 25 aksjene i OBX indeksen kan du enten se etter andre aksjer på Oslo Børs som du synes virker interessante, eller begynne å investere mer i disse selskapene. 7. I tillegg til OBX, så kjøp gjerne et fond som investerer utelukkende i utenlandske aksjer (kan også gjøres på Nordnet). Dette slik at du ikke kun tar risiko i Norge. Om det da blir et "børskrakk" i Norge taper du ikke like mye siden du har en del av eksponeringen din i utlandet. Ved å fordele investeringen din i aksjene på OBX indeksen har du laget "ditt eget" fond der du kun betaler avgift ved kjøp og ikke løpende forvaltningshonorarer. Kan være en grei måte å investere på. Mulig man synes slike investeringer er gøy og holde på med og dermed lærer mer og mer om aksjehandel slik at man i fremtiden også kan velge aksjer basert på hva man forventer vil gå bra, og ikke kun utfra hvem som er de store. 2
Østlandet Skrevet 5. oktober 2016 #8 Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Eller du kan gjøre det samme på en annen måte. Kjøpe såkalte ETF, der man får en relativ fordeling av alle aksjer på obx indeksen på Oslo børs. (Altså større andel av Statoil som er største aksje) Les her: http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Instrumenter/ETF-er Hver gang man kjøper, så får man altså en relativ andel av hele indeksen. I stedet for kurtasje hver gang man kjøper en aksje, så betaler man 0,3% forv.gebyr. Dette kan sikkert gjøres mange steder. Gjennom mange år handlet jeg dette i Skandiabanken. Her er 2 eks på slike: http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBXEXACT.OSE/overview http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBXEDNB.OSE/overview Endret 5. oktober 2016 av Østlandet
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #9 Skrevet 31. mai 2018 På 5.10.2016 den 8.18, Østlandet skrev: Eller du kan gjøre det samme på en annen måte. Kjøpe såkalte ETF, der man får en relativ fordeling av alle aksjer på obx indeksen på Oslo børs. (Altså større andel av Statoil som er største aksje) Les her: http://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Instrumenter/ETF-er Hver gang man kjøper, så får man altså en relativ andel av hele indeksen. I stedet for kurtasje hver gang man kjøper en aksje, så betaler man 0,3% forv.gebyr. Dette kan sikkert gjøres mange steder. Gjennom mange år handlet jeg dette i Skandiabanken. Her er 2 eks på slike: http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBXEXACT.OSE/overview http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBXEDNB.OSE/overview Takk for gode tips og råd (Jeg fant tråden gjennom google). Anonymkode: 89899...9e8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2018 #10 Skrevet 31. mai 2018 Hvis du ikke kan noe om aksjer, så kjøper du jo ikke aksjer. Da betaler du lett forvaltningshonorar for å investere i fond, der fondet eller aktive forvaltere fordelere pengene dine i enkeltaksjer! Anonymkode: e6fe1...651
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå