Gå til innhold

Service dogs

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er ingen nyhet at hunder kan ha en enorm effekt som kan, i noen tilfeller, overgå medisiner for hardt prøvende sjeler fra konfliktsoner.

I USA går det helt tilbake til kolonitidene hvor britiske kolonister kjempet mot franskmenn og franskvennlige indianere på 1750-tallet. Det er også beviser fra borgerkrigen og verdenskrigene. Men det er vel først nå i de siste konfliktene at det har blitt mer kjent. Hvordan soldater som føler de har mistet alt, finner nytt liv sammen med en hund som er skjerpet og forstår. Fordi det gjør den. Den forstår.

Jeg håper at dette kan være en tråd om hvordan våre firbente endrer hverdagen for soldater og veteraner.

Her har jeg en, jeg synes skal fortjene å være den første linken. Selv om man ikke ser effekten av forholdet fordi soldaten er alt død. Og selv om det ikke var en ekte "service dog." Men reaksjonen til denne hunden, er ikke til å ta feil av.

Hawkeye

Men her starter vi. Denne fortjener en link.

Lucca

Mvh

Lanista

Endret av Lanista1984
Videoannonse
Annonse
Skrevet

USA er generelt sett flink til å bruke servicehunder ( og andre dyr ) i flere former for terapi. Synes Norge henger langt etter på dette feltet. Dyr generelt kan ha en veldig bra effekt på både den psykiske og den fysiske helsa for veldig mange. Det finnes noen tilbud i Norge også, men det er vel mest innen de aller tyngste diagnosene det er størst tilbud ( rus f.eks og cp, downs syndrom o.l ). I USA bruker de bla hest i rehabilitering med vanskeligstilte barn og ungdommer.
De med PTSD og andre angstlidelser kan få innvilget servicehund på lik linje med svaksynte. Hunder er også mye brukt i fengsler.

Anonymkode: b8272...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...