Gå til innhold

Gjorde læreren rett her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita jente som går i 2. klasse. I fjor hadde klassen pakkekalender til jul, hvor alle i klassen skulle ta med en liten gave, og de trakk et barn som fikk en kalendergave hver dag. Min lille jente hadde handlet inn et fint skrin med skrivesaker som hun pakket inn, og gledet seg stort til det skulle bli hennes tur til å få gave på skolen. Desember var godt i gang og veslejentas navn var fortsatt ikke blitt trukket ut. Hver dag gikk hun på skolen spent på om det skulle bli hennes tur denne dagen. Til slutt var det bare en kalendergave igjen, og to barn som ikke hadde fått gave; Min datter og ei jente som ikke hadde hatt med kalendergave. Da den andre jentas navn ble trukket ut sa min jente til læreren at hun måtte få gaven, siden den andre jenta ikke hadde tatt med kalendergave. Læreren svarte at jenta mi "klarer seg uten gave", og ga den siste kalendergaver til den andre jenta. Datteren min ble selvsagt veldig lei seg siden hun var den eneste i klassen som ikke fikk. 

I år skal klassen igjen ha pakkekalender. Jeg liker å være litt tidlig ute med juleforberedelsene, og spurte datteren min om vi skulle dra og kjøpe en liten gave til kalenderen sammen. Da slang hun en brukt blyant på bordet og erklærte sint at vi kunne pakke inn den for hun "får jo ikke noen gave likevel". Jeg blir trist over at datteren min ikke gleder seg pga. hendelsen i fjor, samtidig føler jeg at jeg ikke kan si at lærerens avgjørelse var feil ? Min datter har jo alt hun behøver og denne andre jenta er fra et annet land og det er godt mulig de ikke har en så romslig økonomi (eller så er de kanskje ikke kristne og ønsker rett og slett ikke å delta i juleforberedelser?) Foreldrene deltar aldri på foreldremøter og lignende, så jeg kan bare anta at denne jenta ikke kommer til å ha med gave til pakkekalenderen i år heller. 

Hva bør jeg gjøre her? Ingenting, og håpe min datter ikke blir trukket ut sist igjen, og på den måten overføre problemet til et annet barn? Spørre læreren om alle barna har levert gave når vi kommer litt ut i desember, og tilby meg å kjøpe inn en ekstra gave for den som mangler? Eller ta opp med læreren at jeg syntes han bør stå for innkjøpet av ekstra rosa viskelær og dilldall siden det er han som har satt i gang denne julekalenderen? 

Anonymkode: 550db...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørre læreren om alle barna har levert gave når vi kommer litt ut i desember, og tilby meg å kjøpe inn en ekstra gave for den som mangler?

Dette er den superforståelsesfulle, hypersnille supermamma-løsningen. All ære til deg om du velger å løse det på denne måten.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller ta opp med læreren at jeg syntes han bør stå for innkjøpet av ekstra rosa viskelær og dilldall siden det er han som har satt i gang denne julekalenderen? 

Dette, derimot, er løsningen som plasserer ansvaret der det hører hjemme. Å arrangere felles gavekalender i klassen er en fin og hyggelig ting å gjøre av læreren, helt til man ender opp med en slik situasjon du beskriver. Og den læreren som ikke er villig til å forutse dette og kjøpe inn nødvendige ekstragave(r) bør heller ikke sette igang barna med å kjøpe gaver til en kalender de risikerer å ikke få noe igjen for. 

Anonymkode: f66fe...b2a

• Liker 38
Skrevet

Har du et problem med læreren, så tar du det opp med læreren. Det er mitt tips ;)

Jeg er forøvrig lærer selv (og hadde blitt ganske lei meg om jeg hadde kjent igjen en sak fra et forum fra mitt klasserom, uten at noen hadde tatt det opp med meg), og har flere ganger hatt pakkekalender etter ønske fra elevene, men jeg gjør det slik at når elevene leverer pakke så skriver de samtidig navnet sitt på en lapp og legger i en boks. På den måten er man sikret pakke, om man har levert. Men ja, trist med de som ikke leverer.. og veldig ofte er det ikke barnas egen skyld heller... Jeg har ofte pakket inn et par ekstra småting selv, men et år kom det også ei jente i klassen min med to pakker. Den ene la hun i kurven, og skrev opp navnet sitt, den andre ga hun diskret til meg og ba meg ha den i reserve i tilfelle noen ikke fikk. Dette synes jeg var kjempepent gjort av jenta og foreldrene hennes :) 

• Liker 37
Skrevet

Det handler ikke om at datteren din har alt hun trenger, det handler om at datteren din ble såret fordi hun følte seg utestengt og ekskludert av en veldig spennende og morsom begivenhet som hadde foregått gjennom hele desember.

Det er jo skikkelig dum situasjon som læreren burde ha kontroll på. Telle gaver og elever er en måte å ha oversikt på for eks. Å ha en eller to ekstra gaver i tilfelle noe går skeis hadde også vært en ide.

Det er jo læreren sitt ansvar og han dreit på draget året før. Kan være han blir litt fornærmet om du foreslår at han burde ha en reserveløsning, men det får han bare tåle når han tabber seg ut på den måten og ikke fikset det. Så klart mister man tillit til at han gjør den samme oppgaven riktig neste gang.

Anonymkode: decea...a23

• Liker 18
Skrevet

Jeg er og lærer,  og har rett og slett noen små pakker i bakhånd OM uhellet skulle være ute at noen ikke har levert.  Men som en over skriver prøver jeg å ha system på at elevene skriver navnet sitt på en lapp når de leverer pakke.

Anonymkode: eedd2...538

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, Teddi skrev:

For det første var det utrolig dårlig av læreren å ikke telle over gavene før de ble delt ut. Siden han startet dette, skulle han selvfølgelig kjøpt inn den gaven som manglet. Enda verre er det at han sa at din datter ikke trenger gave. Visst pokker gjør hun det!! Like mye som alle de andre barna som deltok og gledet seg til å høre sitt navn bli ropt opp. 

Jeg syntes du skal ta det opp med læreren, og få han til å gjøre det veldig godt igjen i år. Han bør sørge for at hun får en gave som får henne til å glemme året før. 

Jeg vet rett og slett ikke helt hvordan jeg kan ta dette opp med læreren uten at det kommer til å høres ut som om jeg mener at mitt barn som har "alt" burde fått gaven fremfor den muligens underprivilegerte eleven. For jeg forstår jo læreren på et vis, han ser jo hvilke barn som har rosa pennal og nye klær til stadighet og hvilke som ikke har det, og har antageligvis gjort sin prioritering ut i fra det. Samtidig ser jo ikke mitt barn disse forskjellene på samme måte som vi voksne gjør, og ble lei seg og skuffet. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er den superforståelsesfulle, hypersnille supermamma-løsningen. All ære til deg om du velger å løse det på denne måten.

Dette, derimot, er løsningen som plasserer ansvaret der det hører hjemme. Å arrangere felles gavekalender i klassen er en fin og hyggelig ting å gjøre av læreren, helt til man ender opp med en slik situasjon du beskriver. Og den læreren som ikke er villig til å forutse dette og kjøpe inn nødvendige ekstragave(r) bør heller ikke sette igang barna med å kjøpe gaver til en kalender de risikerer å ikke få noe igjen for. 

Anonymkode: f66fe...b2a

Jeg tror faktisk den enkleste og minst ubehagelige løsningen er å tilby meg å kjøpe inn de gavene som evt. måtte mangle (regner med at det bare blir den ene siden de andre foreldrene er temmelig engasjerte) selv om jeg faktisk syntes dette bør være lærerens ansvar. 

21 minutter siden, Marimba skrev:

Har du et problem med læreren, så tar du det opp med læreren. Det er mitt tips ;)

Jeg er forøvrig lærer selv (og hadde blitt ganske lei meg om jeg hadde kjent igjen en sak fra et forum fra mitt klasserom, uten at noen hadde tatt det opp med meg), og har flere ganger hatt pakkekalender etter ønske fra elevene, men jeg gjør det slik at når elevene leverer pakke så skriver de samtidig navnet sitt på en lapp og legger i en boks. På den måten er man sikret pakke, om man har levert. Men ja, trist med de som ikke leverer.. og veldig ofte er det ikke barnas egen skyld heller... Jeg har ofte pakket inn et par ekstra småting selv, men et år kom det også ei jente i klassen min med to pakker. Den ene la hun i kurven, og skrev opp navnet sitt, den andre ga hun diskret til meg og ba meg ha den i reserve i tilfelle noen ikke fikk. Dette synes jeg var kjempepent gjort av jenta og foreldrene hennes :) 

Jeg skriver her siden jeg ikke ønsker å fremstille meg selv som mammaen som mener mitt barn bør få gave på bekostning av et barn som muligens behøver det mer enn mitt barn gjør, ovenfor læreren. Problemet her er jo at mitt barn ble skuffet. Læreren har heller ikke kontaktet oss foreldre med en forklaring på hvorfor vårt barn var den eneste som ikke fikk presang selv om vi hadde kjøpt inn en fin gave til klassens pakkekalender, så dersom læreren ikke ønsker en tråd på KG om dette burde han ha håndtert saken annerledes. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om at datteren din har alt hun trenger, det handler om at datteren din ble såret fordi hun følte seg utestengt og ekskludert av en veldig spennende og morsom begivenhet som hadde foregått gjennom hele desember.

Det er jo skikkelig dum situasjon som læreren burde ha kontroll på. Telle gaver og elever er en måte å ha oversikt på for eks. Å ha en eller to ekstra gaver i tilfelle noe går skeis hadde også vært en ide.

Det er jo læreren sitt ansvar og han dreit på draget året før. Kan være han blir litt fornærmet om du foreslår at han burde ha en reserveløsning, men det får han bare tåle når han tabber seg ut på den måten og ikke fikset det. Så klart mister man tillit til at han gjør den samme oppgaven riktig neste gang.

Anonymkode: decea...a23

Ja, et alternativ hadde vært å si til læreren at jeg regner med han har en gave i bakhånd dersom noen som har levert ikke får, men jeg er temmelig konfliktsky og kvier meg til å være den eneste som er negativ til denne pakkekalenderen...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er og lærer,  og har rett og slett noen små pakker i bakhånd OM uhellet skulle være ute at noen ikke har levert.  Men som en over skriver prøver jeg å ha system på at elevene skriver navnet sitt på en lapp når de leverer pakke.

Anonymkode: eedd2...538

Det å skrive navnet sitt på en lapp når barna leverer pakkene gjør jo ikke de som ikke har foreldre som følger opp noe mindre utestengt fra aktiviteten... Jeg har altså ikke noe problem med å kjøpe inn en ekstra gave til den andre jenta dersom det er det som skal til for at hun skal kjenne seg inkludert (selv om jeg fortsatt mener dette burde være lærerens ansvar siden det er han som satte i gang dette) 

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver her siden jeg ikke ønsker å fremstille meg selv som mammaen som mener mitt barn bør få gave på bekostning av et barn som muligens behøver det mer enn mitt barn gjør, ovenfor læreren. Problemet her er jo at mitt barn ble skuffet. Læreren har heller ikke kontaktet oss foreldre med en forklaring på hvorfor vårt barn var den eneste som ikke fikk presang selv om vi hadde kjøpt inn en fin gave til klassens pakkekalender, så dersom læreren ikke ønsker en tråd på KG om dette burde han ha håndtert saken annerledes. 

Jeg ville uansett heller kontaktet læreren og spurt rundt saken. Det kan jo være at læreren prøvde å rette opp i det f.eks. ved å ta en prat med jenta di i ettertid? Og dette var nok ikke en god situasjon for læreren å komme i, og jeg vil tro at vedkommende lærte til neste gang. Men lærere er ikke perfekte de heller. Hvis du gjør en tabbe i jobben din, ønsker du da at noen prater med deg om det og dere får det ut av verden, eller vil du risikere å oppdage at du nesten fremstilles som dum i en tråd på KG? 

• Liker 2
Skrevet

Du må jo fortelle detil til læreren/på foreldremøte akkurat slik du har fortalt det her.

Anonymkode: c91f8...f18

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei lita jente som går i 2. klasse. I fjor hadde klassen pakkekalender til jul, hvor alle i klassen skulle ta med en liten gave, og de trakk et barn som fikk en kalendergave hver dag. Min lille jente hadde handlet inn et fint skrin med skrivesaker som hun pakket inn, og gledet seg stort til det skulle bli hennes tur til å få gave på skolen. Desember var godt i gang og veslejentas navn var fortsatt ikke blitt trukket ut. Hver dag gikk hun på skolen spent på om det skulle bli hennes tur denne dagen. Til slutt var det bare en kalendergave igjen, og to barn som ikke hadde fått gave; Min datter og ei jente som ikke hadde hatt med kalendergave. Da den andre jentas navn ble trukket ut sa min jente til læreren at hun måtte få gaven, siden den andre jenta ikke hadde tatt med kalendergave. Læreren svarte at jenta mi "klarer seg uten gave", og ga den siste kalendergaver til den andre jenta. Datteren min ble selvsagt veldig lei seg siden hun var den eneste i klassen som ikke fikk. 

I år skal klassen igjen ha pakkekalender. Jeg liker å være litt tidlig ute med juleforberedelsene, og spurte datteren min om vi skulle dra og kjøpe en liten gave til kalenderen sammen. Da slang hun en brukt blyant på bordet og erklærte sint at vi kunne pakke inn den for hun "får jo ikke noen gave likevel". Jeg blir trist over at datteren min ikke gleder seg pga. hendelsen i fjor, samtidig føler jeg at jeg ikke kan si at lærerens avgjørelse var feil ? Min datter har jo alt hun behøver og denne andre jenta er fra et annet land og det er godt mulig de ikke har en så romslig økonomi (eller så er de kanskje ikke kristne og ønsker rett og slett ikke å delta i juleforberedelser?) Foreldrene deltar aldri på foreldremøter og lignende, så jeg kan bare anta at denne jenta ikke kommer til å ha med gave til pakkekalenderen i år heller. 

Hva bør jeg gjøre her? Ingenting, og håpe min datter ikke blir trukket ut sist igjen, og på den måten overføre problemet til et annet barn? Spørre læreren om alle barna har levert gave når vi kommer litt ut i desember, og tilby meg å kjøpe inn en ekstra gave for den som mangler? Eller ta opp med læreren at jeg syntes han bør stå for innkjøpet av ekstra rosa viskelær og dilldall siden det er han som har satt i gang denne julekalenderen? 

Helt, veldig utrolig at du ikke sa i fra til denne læreren der og da straks etter at det hadde skjedd i fjor - og forlangte at han ordnet opp vd å skaffe en gave ti din jente!! Når hun bidro med en fin gave og det var meningen at alle skulle få en gave og din jente gledet seg - ja, da skulle DU ha ordnet opp vedå 1) Si klart i fra til læreren at dette IKKE er greit og 2) forlangt at han ordnet opp ved å be din datter om unnskyldning OG kjøpte en gave!! 

Dette går jo ikke an - det er snakk om smaå barn som gleder seg og legger mye inn i dette!!!

Elendig dustelærer!!!

Anonymkode: 88e84...db0

• Liker 26
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt, veldig utrolig at du ikke sa i fra til denne læreren der og da straks etter at det hadde skjedd i fjor - og forlangte at han ordnet opp vd å skaffe en gave ti din jente!! Når hun bidro med en fin gave og det var meningen at alle skulle få en gave og din jente gledet seg - ja, da skulle DU ha ordnet opp vedå 1) Si klart i fra til læreren at dette IKKE er greit og 2) forlangt at han ordnet opp ved å be din datter om unnskyldning OG kjøpte en gave!! 

Dette går jo ikke an - det er snakk om smaå barn som gleder seg og legger mye inn i dette!!!

Elendig dustelærer!!!

Glemte å skrive: 

Jeg ville ah nektet å være med i årets juekalender og IKKE kjøpt inn noen gave - fordi fjoråret satt friskt i minne: kjøpte fin gave og ga til andre - men null og nade tilbake: Nope, da streiker vi i år. 

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg ville uansett heller kontaktet læreren og spurt rundt saken. Det kan jo være at læreren prøvde å rette opp i det f.eks. ved å ta en prat med jenta di i ettertid? Og dette var nok ikke en god situasjon for læreren å komme i, og jeg vil tro at vedkommende lærte til neste gang. Men lærere er ikke perfekte de heller. Hvis du gjør en tabbe i jobben din, ønsker du da at noen prater med deg om det og dere får det ut av verden, eller vil du risikere å oppdage at du nesten fremstilles som dum i en tråd på KG? 

Er man "pedagog" (eller bare slumper til å ha Common Sense) så gjør men ikke SLIKE feil overfor barna!

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er man "pedagog" (eller bare slumper til å ha Common Sense) så gjør men ikke SLIKE feil overfor barna!

Er man pedagog lærer man barna at alle kan gjøre feil, og man snakker om det, finner en løsning og går videre. 

• Liker 14
Skrevet

Selvfølgelig opplevde datteren din dette som urettferdig. Og læreren hadde sikkert rett når den siste gaven ble gitt til det andre barnet, sett ut fra behov. 

Men hvorfor har man pakkegaver i skolen?  Lærere vet at der alltid er noen av de små som har foreldre som ikke følger opp av forskjellige grunner.  Hvorfor ha ordninger som får disse små til å føle seg "utenfor"?  For det kan du være sikker på at hun gjorde, jenta som ikke hadde pakke å bidra med i kalenderen. 

Det finnes mange andre måter å lage kalender på, for eksempel tegninger med hilsener fra hver av klassekameratene, fint pakket inn :)

• Liker 4
Skrevet

Dette var utrolig dårlig av læreren. Det er helt tydelig at dette har satt spor hos jenta di. Voksne mennesker og attpåtil en lærer burde forstå bedre.
Det handler ikke om gave og str på den, det handler om at ingen skal føle seg på utsiden.

Anonymkode: 7ee71...de5

• Liker 5
Skrevet
47 minutter siden, Marimba skrev:

Gjør man en slik feil som lærer ovenfor et barn på 6-7 år så fortjener man at det havner på et forum ja. 

3 minutter siden, Marimba skrev:

Er man pedagog lærer man barna at alle kan gjøre feil, og man snakker om det, finner en løsning og går videre. 

Det har tydeligvis IKKE blirr funnet en løsning her, siden det sitter ei jente og fortsatt er trist over forrige års "feil". Ikke akseptabelt i det hele tatt. 

Anonymkode: f07c3...1d8

• Liker 21
Skrevet

Hvorfor kan du ikke si til datteren din at læreren opptrådte helt feil i denne settingen? Det er viktig å fortelle henne at disse følelsene hun kjenner på er helt naturlig i en slik situasjon, og at det ikke skal være slik at et barn blir utelatt. Videre må du følge opp det du sier og ta det opp med den aktuelle læreren. Å si til et barn som har vært med på opplegget at "du trenger ikke gave" er helt hårreisende. 

Jeg synes det er flott at jenta di reagerte på den måten med blyanten, for dette er ikke greit. Synd at du ikke tok det opp umiddelbart etter hendelsen. Det tror jeg de fleste andre foreldre hadde gjort. 

Anonymkode: 7a05e...364

• Liker 22
Skrevet
9 minutter siden, Marimba skrev:

Denne læreren bagatelliserte jo at barnet til TS stod uten gave. Læreren gjorde det mindre viktig. Det er nøyaktig det motsatte av å løse problemet. 

Anonymkode: 7a05e...364

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har tydeligvis IKKE blirr funnet en løsning her, siden det sitter ei jente og fortsatt er trist over forrige års "feil". Ikke akseptabelt i det hele tatt. 

Anonymkode: f07c3...1d8

Det er mulig, og da burde kanskje mor ha tatt dette opp med læreren slik at de kunne ha funnet ut av dette. Lærere vil gjerne vite dersom det er noen av elevene deres som synes noe er vanskelig, men de er dessverre ikke tankelesere. 

Nå kan det jo være at læreren tok seg en skikkelig prat med jenta i desember, og trodde saken dermed var ute av verden, men jenta har blitt påminnet det nå som de snakket om pakkekalenderen nok en gang, og kunne dermed trengt en ekstra liten prat med læreren for å sikre litt ekstra trygghet og tillit. Da burde mor, som oppdaget denne usikkerheten, tatt det opp med læreren. 

Skrevet

Jeg hadde kjøpt inn en ekstra gave. Så hadde jeg sendt mail til lærer med  kopi til rektor som lød "Jenta mi gruer seg til deserter og tenker allerede nå at hun i år igjen ikke kommer til å få gave i pakkekalenderen fordi det ikke var nok gaver til alle elevene. Vi har likevel kjøpt gave og leverer med en ekstra slik at det ikke kommer til å sitte igjen enda et skuffet barn siste skoledag som blei eksludert fra gavekalenderen og ikke" trengte" å få gave når alle andre hadde fått fordi det var tommt. Ha en fin juleforberedelse, min jente gleder seg desverre ikke". 

Anonymkode: 687ac...d64

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...