AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 Hva mener dere om jatting? Er det samme som løgn hvis det er et alvorlig personlig tema eller bare fordi de ikke orker å legge noe i det? Mitt eksempel blir nok litt rotete, men håper noen klarer å sette seg inn i situasjonen eller kan dele sin mening om dette Et eksempel: "En søster og bror havner i en vanskelig personlig krise og gikk til den personen de stolte 100 % på. Deres søster som også til dels er rammet av dette. De betror seg til sin søster, ber om råd og meninger. Alle er en støtte for hverandre, de alle er enige om saken og uenige om noe... Så går det noen måneder og det kommer frem at deres søster bare jattet med for å unngå konflikt. Hun var ikke enige i noe. De er familie og de har altid kunnet hvert uenige og beholdt vennskapet. Det finnes ingen årsak til å unngå konflikt. Denne jattingen gjør at søster og bror føler seg sviktet og løyet til. De føler seg dolket i ryggen av en person de stolte på. Så si at denne historien fortsetter der søsteren gjør dette mot sin svigermor og svigermor sitter med akkurat samme følelsen. Når hun som jatter åpner munnen sin til andre så sier hun selv at hun jattet med for å unngå konfikt. Hun forteller da det totalt motsatte av det hun sa seg enig med sin søster, bror og svigermor. De tre andre blir anklaget for å lage en konflikt. Denne søstern har lagd en falsk tillit, langt i fra oppriktig eller kan ikke stoles på. Samtidig så hører folk på denne personen og alt er fryd og gammen. Når søster, bror og svigermor ønsker å forsvare seg når de finner ut av dette så blir det sett på som løgnere. De blir fryst ut og anklaget for å sverte denne søsteren" Kan dette kalles jatting? Anonymkode: bd6bc...252
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Høres mer ut som en dame som er konfliktssky og tørr ikke si egne meninger. Så hver gang noen baksnakker en annen, så sier hun seg enig. Om hun da blir konfrontert med sine konfliktene meninger, så skylder hun på at hun bare jatter med Anonymkode: 0b1a0...3a1
fuglekvitter__ Skrevet 4. oktober 2016 #3 Skrevet 4. oktober 2016 På 03.10.2016 den 19.07, AnonymBruker skrev: Hva mener dere om jatting? Er det samme som løgn hvis det er et alvorlig personlig tema eller bare fordi de ikke orker å legge noe i det? Mitt eksempel blir nok litt rotete, men håper noen klarer å sette seg inn i situasjonen eller kan dele sin mening om dette Et eksempel: "En søster og bror havner i en vanskelig personlig krise og gikk til den personen de stolte 100 % på. Deres søster som også til dels er rammet av dette. De betror seg til sin søster, ber om råd og meninger. Alle er en støtte for hverandre, de alle er enige om saken og uenige om noe... Så går det noen måneder og det kommer frem at deres søster bare jattet med for å unngå konflikt. Hun var ikke enige i noe. De er familie og de har altid kunnet hvert uenige og beholdt vennskapet. Det finnes ingen årsak til å unngå konflikt. Denne jattingen gjør at søster og bror føler seg sviktet og løyet til. De føler seg dolket i ryggen av en person de stolte på. Så si at denne historien fortsetter der søsteren gjør dette mot sin svigermor og svigermor sitter med akkurat samme følelsen. Når hun som jatter åpner munnen sin til andre så sier hun selv at hun jattet med for å unngå konfikt. Hun forteller da det totalt motsatte av det hun sa seg enig med sin søster, bror og svigermor. De tre andre blir anklaget for å lage en konflikt. Denne søstern har lagd en falsk tillit, langt i fra oppriktig eller kan ikke stoles på. Samtidig så hører folk på denne personen og alt er fryd og gammen. Når søster, bror og svigermor ønsker å forsvare seg når de finner ut av dette så blir det sett på som løgnere. De blir fryst ut og anklaget for å sverte denne søsteren" Kan dette kalles jatting? Anonymkode: bd6bc...252 Det kommer helt an på personen og situasjonen. Hvis noen er 3 år og sier kake, kake, kake hele tiden så er det ikke jatting men noen som er litt slitne kanskje. Hvis noen diskuterer et tema hele tiden og noen er uenige og ikke blir enige så kan det hende noen sier ja, ja, og ja og da blir det å jatte med noen mener nå jeg. Det du diskuterer om noen heter ikke jatting, men nå svarer jeg kun på den første setningen din. Det er en historie du presenterer som ikke gir helt mening i grunn. Nå velger jeg å være direkte (refererer til det andre innlegget du har skrevet om det å være direkte). Hvem startet, av hvem, hvorfor mener du det er sånn (har du noen konkrete eksempler), kan du ha misforstått ordet jatting (er jatting et ord i det hele tatt - er ikke rasist og refererer til det du også har skrevet om rasisme/ateisme), og er det virkelig to svigermødre med i historien eller er det en skrivefeil? Svaret ble i allefall nei.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #4 Skrevet 5. oktober 2016 11 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Det kommer helt an på personen og situasjonen. Hvis noen er 3 år og sier kake, kake, kake hele tiden så er det ikke jatting men noen som er litt slitne kanskje. Hvis noen diskuterer et tema hele tiden og noen er uenige og ikke blir enige så kan det hende noen sier ja, ja, og ja og da blir det å jatte med noen mener nå jeg. Det du diskuterer om noen heter ikke jatting, men nå svarer jeg kun på den første setningen din. Det er en historie du presenterer som ikke gir helt mening i grunn. Nå velger jeg å være direkte (refererer til det andre innlegget du har skrevet om det å være direkte). Hvem startet, av hvem, hvorfor mener du det er sånn (har du noen konkrete eksempler), kan du ha misforstått ordet jatting (er jatting et ord i det hele tatt - er ikke rasist og refererer til det du også har skrevet om rasisme/ateisme), og er det virkelig to svigermødre med i historien eller er det en skrivefeil? Svaret ble i allefall nei. Skjønte ikke helt hva du prøver å si her, gitt! Å jatte med et da absolutt et begrep. Fra wikipedia: "jatte (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)- det å snakke med en person om et tema uten å ta eget standpunkt, og gjerne uten å være enig.Hun bare jattet med sjefen sin." Å jatte med noen betyr å si ja, si seg enig i noe som man egentlig ikke er enig i. Gjerne for å unngå konflikt, ofte om uviktige ting som man rett og slett ikke gidder diskutere. For eksempel om man har en svigermor som klager over dagens late ungdom og at alt var bedre før.....da kan man gå inn i en diskusjon og si seg uenig, eller man kan si intetsigende ting som "ja, det er ikke som det engang var", og dermed jatte med. Anonymkode: aa83e...464 1
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #5 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg er vanligvis direkte (dog, jeg velger mine kamper), de gangene jeg jatter med er det fordi jeg ikke tar den personen alvorlig mer.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #6 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg tror jeg skjønner spørsmålet ditt. Jeg er en typisk jatter. Jeg liker ikke konflikter, og derfor jatter jeg med dersom saken ikke er viktig for meg. Det kan være venninner som som krangler med familie og jeg kan godt jatte med, selv om jeg synes venninnen kanskje tar feil. Alt for å unngå uenighet og at andre skal bli sinte. MEN I ditt tilfelle så har dette eskalert. Søsteren din har havnet i en vanskelig situasjon her. Hennes strategier har ikke fungert. Da er det på tide å være redelig. Hun trenger ikke å velge side, hun kan be om å ikke bli mer innblandet. Men hun må være ærlig med de andre om hva som har skjedd og hva hun selv har sagt og ikke sagt slik at dere ikke blir stående igjen om idioter. Jatting funker bare hvis du forholder deg til den ene siden av en konflikt, ikke dersom du snakker med flere sider, da blir brått det du holder på med løgn. Anonymkode: b645b...ad4
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #7 Skrevet 5. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jatting funker bare hvis du forholder deg til den ene siden av en konflikt, ikke dersom du snakker med flere sider, da blir brått det du holder på med løgn. Anonymkode: b645b...ad4 Ikke enig, det er da man bør jatte, for da legger man seg ikke opp i noe siden man jatter med alle og ikke kommer med noe som helst av opplysninger og informasjon om hva de andre partene har sagt/gjort.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2016 #8 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg mener grensa går når andre havner i trøbbel fordi du har jattet med alle sammen, @O.G.. Da bør man slutt og heller la være å late som man er på alles side. Blir veldig trøblete av det, og du fremstår som løgnaktig. Potensielt sett mister folk tilliten til deg, så til syvende og sist er det du som blir svarteper. Da er jo vitsen borte med å jatte Anonymkode: b645b...ad4
Hattivatti Skrevet 5. oktober 2016 #9 Skrevet 5. oktober 2016 Når jeg jatter med så betyr det at jeg sier ja og ha uten å ta noen standpunkter rundt det som blir sagt, enten fordi jeg ikke orker en diskusjon eller fordi jeg vet at det er håpløst å nå inn med mine meninger. Jeg lyver ikke,men lar være å si noe fra eller til liksom. Her høres det ut som om "jatteren" har gjort mere en å jatte, men også sagt seg enig i ting som har blitt sagt. Noe som kan føre til trøbbel.
Marie90 Skrevet 5. oktober 2016 #10 Skrevet 5. oktober 2016 Veldig vanskelig å gi svar når situasjonen er så vag og vi ikke får vite hva det handler om. Uansett - "å jatte med" er jo en mer passiv handling. Det indikerer at en person har tatt styringen og leder samtalen, mens den andre sitter og sier "mhm" og "ja ikke sant". Når noen "jatter med" så er det ikke en diskusjon mellom to mennesker, det er en som tar føringen og en annen som lar vedkommende tømme seg uten å bryte inn. Så jeg vil vel si at i situasjoner der folk jatter med, så kan det handle om at man ikke vil skape konflikt, men også (kanskje oftere) fordi man er av oppfatningen at vedkommende egentlig ikke kommer til deg for innspill, men fordi de bare har behov for "lufte seg". Jeg kan ha slike situasjoner med egen søster selv, da hun er en person som har behov for å prate om ting og gjerne da uten egentlig å få kritikk på det hun selv har gjort feil. Hun mener selv hun er mottakelig for innspill, men jeg kjenner henne godt nok til å vite at det blir dårlig stemning når hun får det...Noen ganger kan jeg forsiktig ymte frempå at det er to sider av saken, andre ganger har jeg ikke energi til å ta del i det. Det er da man jatter med. 1
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #11 Skrevet 5. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener grensa går når andre havner i trøbbel fordi du har jattet med alle sammen, @O.G.. Da bør man slutt og heller la være å late som man er på alles side. Blir veldig trøblete av det, og du fremstår som løgnaktig. Potensielt sett mister folk tilliten til deg, så til syvende og sist er det du som blir svarteper. Da er jo vitsen borte med å jatte Anonymkode: b645b...ad4 Hallo, hvis noen sitter der og jatter med så er de ikke på siden din, da driter de i heile greia. Det vet alle.
Gjest O.G. Skrevet 5. oktober 2016 #12 Skrevet 5. oktober 2016 (endret) 42 minutter siden, Marie90 skrev: Veldig vanskelig å gi svar når situasjonen er så vag og vi ikke får vite hva det handler om. Uansett - "å jatte med" er jo en mer passiv handling. Det indikerer at en person har tatt styringen og leder samtalen, mens den andre sitter og sier "mhm" og "ja ikke sant". Når noen "jatter med" så er det ikke en diskusjon mellom to mennesker, det er en som tar føringen og en annen som lar vedkommende tømme seg uten å bryte inn. Så jeg vil vel si at i situasjoner der folk jatter med, så kan det handle om at man ikke vil skape konflikt, men også (kanskje oftere) fordi man er av oppfatningen at vedkommende egentlig ikke kommer til deg for innspill, men fordi de bare har behov for "lufte seg". Jeg kan ha slike situasjoner med egen søster selv, da hun er en person som har behov for å prate om ting og gjerne da uten egentlig å få kritikk på det hun selv har gjort feil. Hun mener selv hun er mottakelig for innspill, men jeg kjenner henne godt nok til å vite at det blir dårlig stemning når hun får det...Noen ganger kan jeg forsiktig ymte frempå at det er to sider av saken, andre ganger har jeg ikke energi til å ta del i det. Det er da man jatter med. Nemlig, man har bare sluttet å ta dem alvorlig. Veldig godt innlegg. Endret 5. oktober 2016 av O.G.
fuglekvitter__ Skrevet 5. oktober 2016 #13 Skrevet 5. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke helt hva du prøver å si her, gitt! Å jatte med et da absolutt et begrep. Fra wikipedia: "jatte (Bokmål/Riksmål/Nynorsk)- det å snakke med en person om et tema uten å ta eget standpunkt, og gjerne uten å være enig.Hun bare jattet med sjefen sin." Å jatte med noen betyr å si ja, si seg enig i noe som man egentlig ikke er enig i. Gjerne for å unngå konflikt, ofte om uviktige ting som man rett og slett ikke gidder diskutere. For eksempel om man har en svigermor som klager over dagens late ungdom og at alt var bedre før.....da kan man gå inn i en diskusjon og si seg uenig, eller man kan si intetsigende ting som "ja, det er ikke som det engang var", og dermed jatte med. Anonymkode: aa83e...464 Ja, det er et begrep, men i forhold til hva da? Er det ikke det du spør om da? Du definerer ikke det helt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå