AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #1 Skrevet 3. oktober 2016 På min arbeidsplass har jeg en kvinnelig kollega som har et barn på ett år, og som startet i barnehagen like før sommeren. Barnet har ingen kroniske sykdommer, men som alle barn som starter i barnehagen får dette barnet alle sykdommer og virus som går! Det er alltid mor til barnet som er hjemme, og hun har nå brukt opp de 10 dagene som hun har til bruk ved barns sykdom! Faren til barnet har enda ikke tatt ut en eneste dag ved barnets sykdom. Ved en anledning hvor det ble fullstendig krise på jobben, ble det spurt om ikke barnets far kunne være hjemme med det syke barnet denne ene gangen. Dette ble tatt ille opp, og hun sa klart i fra at hun aktet å ta ut alle sine 10 sykebarn-dager før pappaen skulle ta ut en eneste dag! Vi er IA-bedrift og ansatte har ganske mange egenmeldingsdager å ta av ved egen sykdom, og det mistenkes nå at hun bruker av disse når barnet nå er sykt. Faren til barnet har en helt vanlig stilling, og er ikke umulig å erstatte på sin arbeidsplass! Jeg bare lurer på hvordan det gjøres på din arbeidsplass når ansatte har syke barn? Er det vanlig at kun mor er hjemme? Er mor/far hjemme annenhver gang ca... Anonymkode: 38d55...dca
atropos Skrevet 3. oktober 2016 #2 Skrevet 3. oktober 2016 Vi har strikt annenhverdag. Ingen av oss er mindre viktigere på jobben, så da må jobben lide like mye. Men på den måten er det veldig forutsigbart for både oss og arbeidsgiver, og jeg opplever at ihvertfall min arbeidsgiver er fornøyd med ordningen vår. 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #3 Skrevet 3. oktober 2016 Synes det egentlig er frekt av arbeidsgiver å spørre om faren kan ta den sykt barn dagen. Arbeidsgiver vet ikke om han har brukt opp de dagene eller ikke, hvis ikke hun har sagt det da. jeg brukte mine 10 dager før pappaen gjorde det. Men å bruke egenmeldinger på slikt er Jo ikke lov. Siden du mistenker det så kan du vell be om å få se en sykemelding/ el et skriv fra legen hennes? Anonymkode: 97abd...7e8 4
Forundret.. Skrevet 3. oktober 2016 #4 Skrevet 3. oktober 2016 Vi bytter på det men prøver også å ta hensyn til jobben. Hvis det er hans tur og det fører til krise på jobb så blir jeg hjemme istedet så lenge noen kan ta vakta mi uten problemer. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #5 Skrevet 3. oktober 2016 Vi deler likt. Vi tilpasser etter planer og møter, men passer på at det går likt utover begges arbeidsplasser. Det er "normen" på min jobb, og har vært det alle stedene jeg har jobbet. Det var en dame da, som tok alle sykedagene så mannen skulle slippe. Det var ingen som sa noe, heller ikke jeg, for vi har jo ikke noe med det. Men det var hyggelig å vite at det var viktigere å skjerme mannens kolleger enn oss... Anonymkode: 033f9...c89 6
Gjest Ludolek Skrevet 3. oktober 2016 #6 Skrevet 3. oktober 2016 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det egentlig er frekt av arbeidsgiver å spørre om faren kan ta den sykt barn dagen. Arbeidsgiver vet ikke om han har brukt opp de dagene eller ikke, hvis ikke hun har sagt det da. jeg brukte mine 10 dager før pappaen gjorde det. Men å bruke egenmeldinger på slikt er Jo ikke lov. Siden du mistenker det så kan du vell be om å få se en sykemelding/ el et skriv fra legen hennes? Anonymkode: 97abd...7e8 Det er ikke frekt av arbeidsgiver, faktisk plikter man også i IAbedrifter å dele sykefraværet, og arbeidsgiver kan oppfordre til at foreldrene deler slik at ikke bare den ene tar alt(eks dele dager i to om nødvendig etc) Det er helt innafor for arbeidsgiver å be foreldre dele, og har begge foreldre brukt opp dagene er jo velferdspermisjon uten lønn eller ferie neste steg. Hun kan faktisk ikke nekte plent og bruke alle sine dager. Arbeidsgiver kan og bestride sykemeldingen, men akkurat det er veldig vanskelig når tross alt første året også betyr endel sykdom for foreldrene. Endret 3. oktober 2016 av Ludolek
Forundret.. Skrevet 3. oktober 2016 #7 Skrevet 3. oktober 2016 Det handler kanskje ikke om å skjerme hans kollegaer og ikke dere. Tidligere sjefen min var som oftest hjemme med barna fordi hun syntes at barnefar ikke var istand til å ta seg av barna når dem er syke, det var ikke fordi hun syntes det var bedre at vi var en mindre på jobb enn kollegaene til mannen. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #8 Skrevet 3. oktober 2016 Du skriver litt ullent, TS. "Ble det spurt...", "blir det mistenkt...". Det får meg til å anta at du er en kollega som spekulerer; ikke leder som har all informasjon og ser hele bildet. Hvordan kan du f.eks vite at ikke far måtte være hjemme noen dager i vår fordi mor selv var syk, for eksempel? Så til det du spør om: her har vi gjort det sånn at jeg henter syke barn når barnehagen ringer fordi jeg jobber nærmest. Ved hele sykedager tar mannen stort sett alltid den første, og så tar vi som oftest annenhver dag videre hvis det blir fler. Anonymkode: 72725...84e 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #9 Skrevet 3. oktober 2016 Jeg, mor, hver gang. To grunner, far er ikke interessert i "slikt" og han mener genuint at jobben hans er viktigere. Barnet vil være med meg når han slår seg/er såg/har vondt/skal noe nytt eller skummelt. Anonymkode: efda2...70f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #10 Skrevet 3. oktober 2016 Den det passer best for er hjemme :-) Anonymkode: d9f20...fa2 1
BlendaSensitive Skrevet 3. oktober 2016 #11 Skrevet 3. oktober 2016 Den som det passer for, mht jobb og sånt. Men til slutt blir det ca likt. Og fatter ikke at dere finner dere i , dere som har pappar som ikke vil/gidder.... Er faktisk koselig å være hjemme med sykt barn, spesielt når det ikke er for lenge da. ' Om dere selv ikke synes faren klarer ta seg av barnet forsvarlig, da bør de ikke være med barna friske heller. Og altså flytte fra den ubrukelige giddalause faren. 7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #12 Skrevet 3. oktober 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det egentlig er frekt av arbeidsgiver å spørre om faren kan ta den sykt barn dagen. Arbeidsgiver vet ikke om han har brukt opp de dagene eller ikke, hvis ikke hun har sagt det da. jeg brukte mine 10 dager før pappaen gjorde det. Men å bruke egenmeldinger på slikt er Jo ikke lov. Siden du mistenker det så kan du vell be om å få se en sykemelding/ el et skriv fra legen hennes? Anonymkode: 97abd...7e8 Er det virkelig frekt av arbeidsgiver å spørre om faren kan være hjemme med barnet når det er en krisesituasjon på arbeidsplassen? Den ansatte har jo selv sagt at faren ikke har tatt ut en eneste syktbarn-dag, og han har jo også krav på fri ved barn sykdom Grunnen til at det mistenkes at det anvendes egenmeldinger, er at den ansatte før hun fikk barn så og si aldri hadde sykefravær. Men at det mistenkes, vil jo ikke si at det er faktum! Anonymkode: 38d55...dca 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #13 Skrevet 3. oktober 2016 59 minutter siden, atropos skrev: Vi har strikt annenhverdag. Ingen av oss er mindre viktigere på jobben, så da må jobben lide like mye. Men på den måten er det veldig forutsigbart for både oss og arbeidsgiver, og jeg opplever at ihvertfall min arbeidsgiver er fornøyd med ordningen vår. Så bra ordning😊 Den liker jeg! Selvfølgelig må det være mulighet for at mor eller far er borte to dager på rad dersom det er behov for det, bare det er en rettferdig ordning totalt sett! Anonymkode: 38d55...dca
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #14 Skrevet 3. oktober 2016 54 minutter siden, Forundret.. skrev: Vi bytter på det men prøver også å ta hensyn til jobben. Hvis det er hans tur og det fører til krise på jobb så blir jeg hjemme istedet så lenge noen kan ta vakta mi uten problemer. Enig i den👍 Lov å bruke sunn fornuft! Anonymkode: 38d55...dca 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #15 Skrevet 3. oktober 2016 47 minutter siden, Ludolek skrev: Det er ikke frekt av arbeidsgiver, faktisk plikter man også i IAbedrifter å dele sykefraværet, og arbeidsgiver kan oppfordre til at foreldrene deler slik at ikke bare den ene tar alt(eks dele dager i to om nødvendig etc) Det er helt innafor for arbeidsgiver å be foreldre dele, og har begge foreldre brukt opp dagene er jo velferdspermisjon uten lønn eller ferie neste steg. Hun kan faktisk ikke nekte plent og bruke alle sine dager. Arbeidsgiver kan og bestride sykemeldingen, men akkurat det er veldig vanskelig når tross alt første året også betyr endel sykdom for foreldrene. Jeg tenker også at arbeidsgiver må få lov å oppfordre til å dele barns sykedager! Hvor står det at man i IA-bedrifter plikter å dele på sykefraværet? På vår arbeidsplass hadde vi innfunnet oss med at den ansatte kom til å bruke alle 10 sykebarn-dagene, og tenkte at så kom faren til å ta over etter dette. Det som skjedde var altså at min kollega begynte å bruke egenmeldingsdager for egen sykdom. Selvfølgelig kan hun også bli syk, men sykefraværet hennes har vært minimalt tidligere. Jeg vet at jeg ikke burde spekulere i dette, men... Anonymkode: 38d55...dca 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #16 Skrevet 3. oktober 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver litt ullent, TS. "Ble det spurt...", "blir det mistenkt...". Det får meg til å anta at du er en kollega som spekulerer; ikke leder som har all informasjon og ser hele bildet. Hvordan kan du f.eks vite at ikke far måtte være hjemme noen dager i vår fordi mor selv var syk, for eksempel? Så til det du spør om: her har vi gjort det sånn at jeg henter syke barn når barnehagen ringer fordi jeg jobber nærmest. Ved hele sykedager tar mannen stort sett alltid den første, og så tar vi som oftest annenhver dag videre hvis det blir fler. Anonymkode: 72725...84e Synes dere har en god ordning👍 Ja, jeg spekulerer. Mor har ikke brukt egenmeldingsdager for egen sykdom før hun ble fri for sykebarn-dager. Selvfølgelig kan mor også bli syk, det kan vi jo alle. Poenget er at mor bruker opp alle sine 10 sykebarn-dager før far tenker å ta i bruk sine! Jeg bare lurer på om dette er vanlig, og om det oppleves som en grei løsning? I min verden er det nemlig ikke det! Jeg synes det burde deles så jevnt som mulig mellom mor og far. Anonymkode: 38d55...dca 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #17 Skrevet 3. oktober 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg, mor, hver gang. To grunner, far er ikke interessert i "slikt" og han mener genuint at jobben hans er viktigere. Barnet vil være med meg når han slår seg/er såg/har vondt/skal noe nytt eller skummelt. Anonymkode: efda2...70f Hæ?? Far er ikke interessert i å være sammen med sitt syke barn? Mener han at det er en oppgave som kun følger med det å være mamma? Det hadde jeg aldri gått med på!! Hvis du lar pappaen slippe unna det å være med sitt syke barn, så samtykker du vel egentlig i at jobben hans er viktigere enn din, eller? Jeg tror at dersom far hadde vært sammen med barnet når det ble sykt, så hadde barnet også villet være sammen med far! Anonymkode: 38d55...dca 6
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #18 Skrevet 3. oktober 2016 Godt mulig det skrantet på fars syktbarndager også, første året brukte vi opp begge sine sykedager på to mnd! Bare flaks vi hadde familie som kunne stille opp til resten, tror han var mer hjemme syk enn i barnehagen første 6-7 mnd . Anonymkode: 0a7f5...04b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #19 Skrevet 3. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi deler likt. Vi tilpasser etter planer og møter, men passer på at det går likt utover begges arbeidsplasser. Det er "normen" på min jobb, og har vært det alle stedene jeg har jobbet. Det var en dame da, som tok alle sykedagene så mannen skulle slippe. Det var ingen som sa noe, heller ikke jeg, for vi har jo ikke noe med det. Men det var hyggelig å vite at det var viktigere å skjerme mannens kolleger enn oss... Anonymkode: 033f9...c89 Liker måten dere gjør det på hos dere! Da blir det nogenlunde likt😊 Jeg tenker som deg...hun skjermer mannens kolleger! Det blir desto mer jobb på oss! Anonymkode: 38d55...dca 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2016 #20 Skrevet 3. oktober 2016 Vi bytter på annenhver dag. Noen ganger har jeg langfri i ukedagene, da er det selvfølgelig jeg som er hjemme hvis barnet er sykt. Anonymkode: 62269...00f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå