Gå til innhold

Selge hjemmestrikkede varer på marked/messe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å selge noe av det jeg strikker på julemesse eller andre marked. 

Jeg strikker pent og bruker garn av god kvalitet. 

Det jeg tenker å selge er puter med flettemønster, selbuvotter, sokker både i glattstrikk, med mønster og flerfargede raggsokker. 

Hvor mange puter, votter og sokker bør jeg ha? Og bør jeg eventuelt ha noen andre produkter? Lurer også på ca pris jeg kan sette på dette. Jeg bor i utlandet så hjemmestrikk med norske mønster er ikke å få tak i her men det er mange med norske forfedre her så interessen er nok der. 

Anonymkode: a56dd...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er lurt å ha en del barnesokker. Pengene sitter gjerne løst når stolte besteforeldre/foreldre ser noe fint de kan kle ungene i. 

Anonymkode: 3b044...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er lurt å ha en del barnesokker. Pengene sitter gjerne løst når stolte besteforeldre/foreldre ser noe fint de kan kle ungene i. 

Takk! Har du noe forslag til pris for et par barnesokker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pinecone skrev:

Takk! Har du noe forslag til pris for et par barnesokker? 

Jeg vet ikke hva man kan ta, jeg antar prisnivået i det landet du bor også vil spille inn. Men kanskje du finner noen som selger barnesokker på etsy og som bor i det landet, så du får en indikasjon på hva du kan ta?

Jeg tenker at du ikke bør legge prisen for produkter med norsk mønster altfor lav, la folk føle at de kjøper et litt esklusivt produkt, men uten at lommeboka må blø. Det er jo mer arbeid med selbumønster, og det er verdt å betale mer for enn vanlige, stripete sokker. Jeg ville i hvert fall betalt en del mer for slike sokker enn for vanlige sokker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, October 03, 2016 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på å selge noe av det jeg strikker på julemesse eller andre marked. 

Jeg strikker pent og bruker garn av god kvalitet. 

Det jeg tenker å selge er puter med flettemønster, selbuvotter, sokker både i glattstrikk, med mønster og flerfargede raggsokker. 

Hvor mange puter, votter og sokker bør jeg ha? Og bør jeg eventuelt ha noen andre produkter? Lurer også på ca pris jeg kan sette på dette. Jeg bor i utlandet så hjemmestrikk med norske mønster er ikke å få tak i her men det er mange med norske forfedre her så interessen er nok der. 

Anonymkode: a56dd...a7b

Går du inn på canariajournalen.no/canariposten.no - husker ikke hvilken Canariavis det er på, så ser du at der er en som selger hjemmelagede produkter på Caanriøyene. Da får du ett visst inntrykk av priser. 

Merk deg at de som selger på sjømannskirkens julebasar ikke får solgt alt, mens det som selges i den Norske klubben en liten spasertur unna kirka, selges i massevis. Grunnen er at prisene på sjømannskirken er svært mye høyere enn i klubben. 

Anonymkode: 4f876...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva motivasjonen din for å selge hjemmestrikk er, men om det er å tjene penger så vil det lønne seg stort å få en hvilken som helst annen betalt jobb... Er du heldig får du dekket garnkostnader og kanskje kostnader for å ha et bord (ofte må man betale avgift), men noe overskudd økonomisk som er stort nok til å gjøre det bryet verdt, det kan du ikke regne med. 

Hvis du likevel strikker og har et "overskuddslager" du vil bli kvitt, så er det kanskje greit nok, men selv da ville jeg nok heller tydd til andre salgsmedier som grupper på Fb e.l. 

Selv er det tristeste jeg vet å gå på slike markeder og se hjemmestrikk til gi-bort-priser. Jeg strikker selv og vet utmerket godt hva det koster i tid og garn å strikke et par ullsokker i voksenstørrelse. Det er så synd at de som selger underpriser seg så kraftig, de er jo med på å gjøre hjemmestrikk verdiløst for kundene. Hvorfor betale 300 for et par sokker når kjerringa to boder bortenfor selger sine til 150?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, onyx skrev:

Jeg vet ikke helt hva motivasjonen din for å selge hjemmestrikk er, men om det er å tjene penger så vil det lønne seg stort å få en hvilken som helst annen betalt jobb... Er du heldig får du dekket garnkostnader og kanskje kostnader for å ha et bord (ofte må man betale avgift), men noe overskudd økonomisk som er stort nok til å gjøre det bryet verdt, det kan du ikke regne med. 

Hvis du likevel strikker og har et "overskuddslager" du vil bli kvitt, så er det kanskje greit nok, men selv da ville jeg nok heller tydd til andre salgsmedier som grupper på Fb e.l. 

Selv er det tristeste jeg vet å gå på slike markeder og se hjemmestrikk til gi-bort-priser. Jeg strikker selv og vet utmerket godt hva det koster i tid og garn å strikke et par ullsokker i voksenstørrelse. Det er så synd at de som selger underpriser seg så kraftig, de er jo med på å gjøre hjemmestrikk verdiløst for kundene. Hvorfor betale 300 for et par sokker når kjerringa to boder bortenfor selger sine til 150?

Enig med deg i at enkelte underpriser seg, og det er synd for andre som faktisk ønsker å ta noe for arbeidet, ikke bare garnet pluss litt til. Personlig forstår jeg ikke hvorfor noen strikker ting med mønsterstrikk uten å ta ordentlig betalt for det - hvis jeg skulle laget noe for salg, ville jeg nok enten strikket noe helt enkelt (dvs. raskt) eller, dersom det var marked for det, lagt meg høyere i pris med mer komplisert strikk.

Hvis jeg skulle strikket for salg på et marked, ville jeg nok hatt en del luer og noen votter i halvtykt garn, i et enkelt mønster. Og ikke minst i fine farger, dvs. enten helt nøytrale i f.eks. grått, hvitt, blått, evt. rødt, eller i mer trendfarger. Jeg ser av og til på nettet at noen prøver å selge ting som er fint strikket med mye mønster, men det virker som salget går tregt, trolig fordi de har valgt litt for spesielle farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Jeg ønsker ikke å selge for å tjene store summer, men fordi jeg er glad i å strikke og ønsker å vise frem det jeg strikker her som strikking (og spesielt selbumønster og strikk i ull) ikke er så veldig stort. Det eneste jeg har sett på marked her tidligere er luer i akryl og da med mye feil som selges til 35kr stk. 

Det er rett og slett noe jeg har lyst til å prøve, mest for å se om det jeg strikker i det hele tatt er "pent nok" til å være verdt de prisene jeg ser for meg. Da for eksempel 300-350kr per par votter og 250kr per par sokker. Putene er strikket med fletter så de ser jeg for meg at jeg vil selge for 400kr stk. Ettersom det er lite å sammenligne med av hjemmestrikkede produkter for salg her jeg bor lurer jeg på hvor mye som er nødvendig å ha uten å gå tom med en gang. Det kan jo godt hende at jeg ikke får solgt noe av det, men det hadde vært moro å prøve en gang :) 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pinecone skrev:

Takk for gode svar! Jeg ønsker ikke å selge for å tjene store summer, men fordi jeg er glad i å strikke og ønsker å vise frem det jeg strikker her som strikking (og spesielt selbumønster og strikk i ull) ikke er så veldig stort. Det eneste jeg har sett på marked her tidligere er luer i akryl og da med mye feil som selges til 35kr stk. 

Det er rett og slett noe jeg har lyst til å prøve, mest for å se om det jeg strikker i det hele tatt er "pent nok" til å være verdt de prisene jeg ser for meg. Da for eksempel 300-350kr per par votter og 250kr per par sokker. Putene er strikket med fletter så de ser jeg for meg at jeg vil selge for 400kr stk. Ettersom det er lite å sammenligne med av hjemmestrikkede produkter for salg her jeg bor lurer jeg på hvor mye som er nødvendig å ha uten å gå tom med en gang. Det kan jo godt hende at jeg ikke får solgt noe av det, men det hadde vært moro å prøve en gang :) 😄 

Det er jo en kraftig underprising vil jeg si da. Har du noen gang faktisk regnet over hvor mange timer du bruker på å strikke et par sokker eller votter? 

Jeg innrømmer at jeg liker å vise frem det jeg strikker jeg også, men jeg gidder heller ikke å selge for lommerusk heller. Tiden min er litt mer verdt enn det, selv om jeg gjerne strikker i "dødtid". Jeg nøyer meg med Ravelry for tilbakemeldinger og skryt, jeg da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...