Gå til innhold

Ta insjinativ!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor det?

Helt tåpelig å si at man mister respekten for folk som ikke skriver perfekt. Er jo alltid en grunn til at man ikke kan skrive skikkelig. Og det betyr ikke at man er en idiot for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var det vel ikke skriftspråket vi primært diskuterte her. Heller at lærere ikke kan rette på barn når de sier f.eks schøkken og schole i stedetfor kjøkken og kjole.

Personlig er jeg ingen norsklærer, jeg kom meg gjennom grunnskolen, men uten noen karakterer å henge på veggen. Allikevel burde folk klare å SNAKKE korrekt og også klare å sette et tegn innimellom. Eller i det minste lage et mellomrom mellom setninger. Linjeskift el.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Nå var det vel ikke skriftspråket vi primært diskuterte her. Heller at lærere ikke kan rette på barn når de sier f.eks schøkken og schole i stedetfor kjøkken og kjole.

[ironi]Det må man absolutt ikke gjøre, for da kan de stakkars barna våre ta skade av det. Tenk om de små dakars barna våre finner ut at de ikke er perfekte og muligens må være litt ydmyke. Tenk om de finner ut at de ikke kan alt, og må kanskje anstrenge seg for å tilegne seg kunnskap.[/ironi]

Skrevet

Åh, jeg er også fæl til å irritere meg over feil uttale.. :-x

Et annet ord som nesten konsekvent blir uttalt feil er souvenir..

Hvorfor skal alle på død og liv si "soverni".. ? :roll:

Samme med baguett, får gåsehud når noen sier "bagUett".. og særlig her på landet hvor jeg bor da.. da blir det gjerne "bagguett" med trykk på g'en i tillegg.. *grøss*..

Merkelig det der egentlig, jeg får helt fnatt når folk uttaler feil, det irriterer meg noe voldsomt, mens andre ikke hever et øyenbryn engang..

Er det fordi vi som irriterer oss over sånt har et bedre utviklet språkøre kanskje? :sjenert:

Skrevet

Jeg går ikke og irriterer meg, så lenge de klarer å SKRIVE korrekt, men de mister litt kred...

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Som lærer skal man korrigere barna, men på en diskre måte, for eksempel ved å bruke ordet korrekt i svaret. Dessuten lærer man skj- og kj- lydene fortsatt, så rettelse av dette er også tillatt.

Skrevet

Hei alle sammen!!

Jeg er nok en person som mange kan irritere seg grønn over :Hehe:

Som barn tok det LAANG tid før jeg uttalte "kjole" som "Kjole" og ikke "skjole". Og initiativ, blir lett "inisjativ" når jeg snakker fort! Og SÆRLIG dersom det er kaldt i tillegg.

Dersom folk gidder å irritere seg over mitt "inisjativ" så lurer jeg litt på om de irriterer seg over mye :roll: Hvorfor bruke hjernekapasitet til slikt??Og for å komme med en klisje som jeg synes passer inn akkurat her: finnes det ikke viktigere ting å irritere seg over?

Selv synes jeg ikke det gjør noe om en sleiver litt med tunga. Når folk snakker så vil jeg lytte til hva de har å si, og prøve å overse ubetydelige talefeil (ja, det mener jeg faktisk!)

Hilsen Ella

Gjest Ninakanin
Skrevet
[u]Nå var det vel ikke skriftspråket vi primært diskuterte her. Heller at lærere ikke kan rette på barn når de sier f.eks schøkken og schole i stedetfor kjøkken og kjole.Personlig er jeg ingen norsklærer' date= jeg kom meg gjennom grunnskolen, men uten noen karakterer å henge på veggen. Allikevel burde folk klare å SNAKKE korrekt og også klare å sette et tegn innimellom. Eller i det minste lage et mellomrom mellom setninger. Linjeskift el.

dette diskuterte vi ikke nei. tråden handler om folk som sier og skriver feil. ikke om lærerne.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Hei alle sammen!!

Jeg er nok en person som mange kan irritere seg grønn over :Hehe:

Som barn tok det LAANG tid før jeg uttalte "kjole" som "Kjole" og ikke "skjole". Og initiativ, blir lett "inisjativ" når jeg snakker fort! Og SÆRLIG dersom det er kaldt i tillegg.

Dersom folk gidder å irritere seg over mitt "inisjativ" så lurer jeg litt på om de irriterer seg over mye :roll: Hvorfor bruke hjernekapasitet til slikt??Og for å komme med en klisje som jeg synes passer inn akkurat her: finnes det ikke viktigere ting å irritere seg over?

Selv synes jeg ikke det gjør noe om en sleiver litt med tunga. Når folk snakker så vil jeg lytte til hva de har å si, og prøve å overse ubetydelige talefeil (ja, det mener jeg faktisk!)

Hilsen Ella

Fordi det er feil..? Og hjernen liker ikke ting som er feil, det skurrer litt i den da. Hjerner foretrekker ting ryddig og korrekt, etter mønstre og system. Folk som sier og skriver feil gjør at hjerner irriterer seg.

Jeg har en hjerne, derfor irriterer sånn meg.

Skrevet

Fordi det er feil..? Og hjernen liker ikke ting som er feil, det skurrer litt i den da. Hjerner foretrekker ting ryddig og korrekt, etter mønstre og system. Folk som sier og skriver feil gjør at hjerner irriterer seg.

Fint for deg at du er perfekt da.

Hjernen min irriterer seg over måten du er på . Noe galt med deg da?

Anders

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg har da vel aldri sagt jeg er perfekt jeg vel!! :tunge1:

Og hva er det som irriterer deg med meg? At jeg referer fra pensum i psykologi-boka mi? At hjerner faktisk foretrekker system og orden fremfor feil og rot? Det er da vel ikke min feil at dette er forsket på og funnet frem til...

Litt tulle-spydig må man da få være i et diskusjonsforum :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ninakanin skrev:

Og hjernen liker ikke ting som er feil, det skurrer litt i den da. Hjerner foretrekker ting ryddig og korrekt, etter mønstre og system. Folk som sier og skriver feil gjør at hjerner irriterer seg.

Jaja, vi er nå forskjellige :ler:

Min hjerne legger nok merke til når ting ikke er som det skal være, ihvertfall ting som hjernen min tror den vet hvordan den skal være.

Men jeg vil at min hjerne, til tross for at den observerer feil, skal brukes til andre aktiviteter enn å irritere seg over dilldall :)

Jeg er glad hjernen min fungerer og oppdager feil, men likevel vil jeg at den skal konsentrere seg om ting som i mitt liv er viktig å sette fokus på. Og det er ikke andre menneskers "inisjativ" :tunge1:

Hilsen Ella

Gjest Anonymous
Skrevet

Hjerner kan også tilpasse seg og ta opp ny kunnskap. Der er faktisk det den er flinkest til. Klarer den ikke det, vil den ofte reagere på ting som virker uryddig og ukorrekt, men det er slik en mindre velfungerende hjerne fungerer. En velfungerende hjerne klarer å filtrere bort støy og lage system der andre hjerner ikke ser system med en gang. Dette klarer du vel også å finne i pensumet ditt, antar jeg.

Ellers bør du bla opp i logikkpensumet ditt, for din logiske slutning impliserer vel strengt tatt at man ikke har en hjerne hvis man ikke irriterer seg over slikt. Det stemmer ikke helt overens med min erfaring da jo mer en hjerne henger seg opp i kompliserte ting, jo mindre bryr den seg om trivialiteter.

Skrevet

Jeg nevnte det tidligere i tråden, men ingen gadd å kommentere det.. :roll:

Det kan ikke ha noe å gjøre med hvor godt utviklet språkøre man har da?

Det er nå i allefall min teori..

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Til de som mener det er "teit" å irritere seg over tale/skrivefeil og at det viktigste er innholdet: BUDSKAPET evt innholdet kommer jo ikke fram dersom innpakningen er full av feil!

Irriterer meg ikke over alle uttalefeilene som er påpekt i innleggene her, men feil uttale av kj-lyd er horribelt! Er ikke spesielt glad i baguette heller..... Syns allikevel at det er viktig at ord uttales riktig og at unger lærer hva som er riktig uttale.

Skrevet
Til de som mener det er "teit" å irritere seg over tale/skrivefeil og at det viktigste er innholdet: BUDSKAPET evt innholdet kommer jo ikke fram dersom innpakningen er full av feil!  

Irriterer meg ikke over alle uttalefeilene som er påpekt i innleggene her, men feil uttale av kj-lyd er horribelt! Er ikke spesielt glad i baguette heller..... Syns allikevel at det er viktig at ord uttales riktig og at unger lærer hva som er riktig uttale.

Hei!

Jeg må bare si at jeg ikke har problemer med å få budskapet med meg, SELV OM innpakningen er full av feil. For meg er det snakk om å konsentrere seg og lytte til HVA andre mennesker vil fortelle.

Synes Gjest beskrev dette fint i sitt svar til Ninakanin:

Hjerner kan også tilpasse seg og ta opp ny kunnskap. Det er faktisk det den er flinkest til. Klarer den ikke det, vil den ofte reagere på ting som virker uryddig og ukorrekt, men det er slik en mindre velfungerende hjerne fungerer. En velfungerende hjerne klarer å filtrere bort støy og lage system der andre hjerner ikke ser system med en gang. Dette klarer du vel også å finne i pensumet ditt, antar jeg.

Hilsen Ella

Skrevet
*skriver under*

jeg og - velsigne deg trådstarter!

Skrevet

Og hva i all verden er et fengschel? Det heter fengsel, med spiss s-lyd!

På min dialekt heter det fengschel, han ble fengchlet, hun ble schlått osv.

Folk som sier schino og schole fremstår utrolig barnslige og dumme i mine øyne. De snakker ikke slik pga dialekt, kun pga mote og slapphet. Ikke noen jeg ville valgt til å representere bedriften i et foredrag, for å si det slik.

Gjest Anonymous
Skrevet
På min dialekt heter det fengschel, han ble fengchlet, hun ble schlått osv.

Folk som sier schino og schole fremstår utrolig barnslige og dumme i mine øyne. De snakker ikke slik pga dialekt, kun pga mote og slapphet. Ikke noen jeg ville valgt til å representere bedriften i et foredrag, for å si det slik.

Og hvordan tror du folk reagerte første gang folk begynte å bruke fengschel og schlått? Ikke umulig reaksjonen ikke var så ulik din reaksjon på dagens forandringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...